Det er fullstendig riktig. Hodeplagg hadde en sosial betydelighet fra den tid klær bestemte innbyggerens sosial rang og status fram til 1800-tallet og endog for bare hundre år siden. For knapt femti år siden var det helt utenkelig å være ute barhodet. Det var ikke noe form for religiøs sanksjonering eller sosiale påbud av moralske årsaker i Norge og Europa for sakens skyld. Det var rett og slett tale om lovsverk, sosial press og bluferdighet som var essensielt i fortiden.
Dessuten var ikke kvinnen i Norge i det hele tatt pålagt ved lov eller regel å ha skaut på seg, hodeplagget hadde en meget praktisk rolle i arbeid som vern mot dårlig vær. Hun kunne nemlig ta av seg skauten av egne frivillighet uten å bli utsatt for fordømmelse. Men å gå barhodet var ikke ansett for å være "verdig" den gang, slik at menn og kvinner nesten var oligatorisk om å ha hodeplagg som en del av deres garderobe. Man ser ikke dette med muslimske kvinner i Norge som tok i bruk deres hijab uansett omstendigheter.
Den norske skauten og den muslimske hijaben er fullstendig umulig å likestille. Blant annet fordi førstenevnte ikke i det hele tatt hadde noe symbolsk eller kulturell verdi i Norge.