Politikk - Norsk

Kong_Gilmour100

Kleppa skal ordne opp(telehivskandalene)

Ja, vi har jo kjempetillit til dine evner som samferdselsminister,- så dette blir garantert suksess. Her blir det nok orden i sysakene på dagen etter at Kleppa "har ordnet opp".

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4239027.ece

«Jeg regner det for selvsagt at norske veier skal tåle norsk vinter»

Nye veier skal sikres bedre mot telehiv, lover samferdselsministeren. Stortinget krever å få vite hvorfor norske motorveier er bygget med for svakt fundament.

Veivesenet har bevisst unnlatt å grave like dypt som frosten går, fordi etaten mener det er unødvendig. Etter gårsdagens oppslag i Aftenposten lovet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at nye veier skal dimensjoneres for å tåle mer enn dagens.

–Jeg regner for selvsagt at norske veier skal tåle norsk vinter, sier Kleppa.

–Tre nye motorveier som er ødelagt av telehiv viser at det ikke er tilfellet?

–Det viktigste på kort sikt er å følge nøye opp at Statens vegvesen gjennomfører de tiltak de har foreslått på disse tre berørte veistrekningene. Statens vegvesen skal nå innskjerpe, tydeliggjøre og forenkle kravene til frostsikring og innføre strengere kontroll til byggearbeider. Veioverbygningen på alle høyt trafikkerte veier som skal bygges fremover, blir tykkere etter denne vinteren. Vi skal nå grave dypere så veiene skal tåle mer frost, sier Kleppa.

1
48 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Kong_Gilmour100 Hahaha, episk :)))

Hva vil du diskutere?

Jeg kjenner ikke til de andre strekningene som er for dårlig bygget, men i Hobøl (E18) er det 100- 200 meter av en strekning på 6 kilometer som er berørt. Bare for å sette stormen i et vannglass i riktig perspektiv.

http://www.smaalenene.no/nyheter/article5542800.ece

Det betyr at byggemetoden er bra nok på de resterende 7 800 meterne. Er det fornuftig pengebruk å grave dypere på alle veier på grunn av at 200 meter har vanskelige grunnforhold? Ønsker vi å bruke milliarder av kroner unødvendig "for sikkerhets skyld"?

1

Man kan vel spørre seg hvorvidt det er naturlig å anta at Kleppa rydder opp i dette, mtp hvor lenge det har foregått.

Det er vel ikke som hun ikke har visst noe i lengre tid

1
fargerik Hva vil du diskutere? Jeg kjenner ikke til de andre strekningene som er for dårlig bygget, men i Hobøl (E18) er det 100- 200 meter av en strekning på 6 kilometer som er berørt. Bar...

I artikkelen du henviser til spekuleres det i en strekning på 100-200m , det står ikke at strekningen er oppmålt.

Forøvrig er det forholdsvis nedlatende ovenfor bilistene i Norge å insinuere at det er snakk om storm i vannglass. Man betaler svært mye penger i veiavgift og bompasseringer for å finansiere utbygginger som stort sett alltid blir forsinket, da er det på ingen som helst måte akseptabelt at veiene blir bygget etter en slik standard at strekninger blir ødelagt av telehiv. Ikke bare er det ekstremt frustrerende i form av at det man finansierer mangler god nok planlegging, men også fordi man risikerer skade på bil når man passerer strekningen.

Det er forholdsvis urovekkende at Norge, som i det meste annet man foretar seg setter harde krav, ikke har strengere krav når det gjelder noe så viktig som veiutbygging.

Her er forøvrig resten av strekningene (per mars 2011)

Riksvei 2 Kløfta–Nybakk (Ullensaker): Byggingen av en 9,5 km lang motorveistrekning ble påbegynt i august 2004. Ett år tidligere enn forutsatt ble veien åpnet frem til Borgen, mens resten av delstrekningen ble åpnet som planlagt i oktober 2007. Prisen var nærmere 700 millioner kroner.

E18 i retning Stockholm: 23. november i fjor åpnet motorveistrekningen Krosby–Knapstad på E18 mellom Vinterbro/Tusenfryd og svenskegrensen. Strekket er på 8 km og ble påbegynt i 2007. Prisen var 1,3 mrd. kroner.

E6 Hovinmoen–Dal (på strekningen Gardermoen–Minnesund): Utvidelse fra to og tre kjørefelt til fire ble påbegynt i desember 2007. Åpnet oktober 2009.

E16 Wøyen–Bjørum: Åpnet 26. mai 2009. Pris 1,35 milliarder kroner.

E18 Grimstad–Kristiansand: I august 2009 åpnet fem mil med motorvei, bygget som et offentlig/privat samarbeid.

2
Unnskyldningen Man kan vel spørre seg hvorvidt det er naturlig å anta at Kleppa rydder opp i dette, mtp hvor lenge det har foregått. Det er vel ikke som hun ikke har visst noe i lengre tid
Kong_Gilmour100

Jeg tror jeg snakker for flere når jeg meddeler at tilliten er på et absolutt bunnivå derigården.

At det skulle være mulig å få en verre samferdselsminister enn Skogsholm under Bondeviktiden hadde jeg aldri trodd, men det har Kleppa motbevist til fulle.

1
fargerik Hva vil du diskutere? Jeg kjenner ikke til de andre strekningene som er for dårlig bygget, men i Hobøl (E18) er det 100- 200 meter av en strekning på 6 kilometer som er berørt. Bar...
Kong_Gilmour100

Hva vil du diskutere?

Jaså, sosialisten spiller uforstående når regjeringens latterlige samferdselspolitikk blir satt på dagsorden?

Har sosialisten noen synspunkter på den inkompetente måten vi bygger veier på, hvor splitter nye 4 felts motorveier må bygges om igjen grunnet oppvisning i inkompetanse?

Har sosialisten noen synspunkter på hvorfor bilbulkeren har plassert selve definisjonen på inkompetanse i samferdselsministerrollen?

2

En annen spesiell ting er at det er en offentlig aktør - veivesenet - som er ansvarlig for fadesen. Samferdeselsministeren ville kunne bruke helt andre angrepsvektorer hvis dette hadde vært en privat entrepenør. Men, fordi det offentlige sitter på begge sider av bordet, er hun ganske selvkastrert. Og bilistene og skattebetalerne må ta støyten.

1
Kong_Gilmour100 [sitat…] Jaså, sosialisten spiller uforstående når regjeringens latterlige samferdselspolitikk blir satt på dagsorden? Har sosialisten noen synspunkter på den inkompetente måten vi...

Har sosialisten noen synspunkter på den inkompetente måten vi bygger veier på, hvor splitter nye 4 felts motorveier må bygges om igjen grunnet oppvisning i inkompetanse?

Jeg har sagt at jeg kjenner til strekningen i Hobøl, hvor det er teleskade på ca. 200 meter av totalt 6 000 meter.

Det er gjort en feil, og det er altså et privat entreprenørfirma som har hatt ansvar for å bygge veien etter håndboka.

Ville du for sikkerhets skyld gravd veien 30- 40 cm. dypere på hele strekningen til tross for at 5 800 meter av veien er helt OK?

Og finansiert det med skatteletter og oljefondet?

Hva ville det fordyret veiene dersom det skulle gjøres på alle veier i landet? Og hvordan vet noen av forums "ekspertise" at de to hundre meterene ikke ville fått telehiv dersom det hadde blitt gravd til 1, 95 meters dybde?

Det er gjort en feil, sånt skjer i alle bransjer. Skulle vi hatt et samfunn som var feilfritt? TROR du virkelig det er mulig? Et firma har gjort en feil, og nå er det mest riktig å lære av feilen, og sørge for at mulighetene for slike feil blir mindre.

Grunnen til ditt engasjement er på viddene, du er engasjert kun for å angripe samferdselsministeren PÅ GRUNN AV at hun er fra RG regjering.

Toppen av latterlighet er å dra inn statsministeren i den saken. Og attpåtil kalle statsministeren for "bilbulkeren" Patatisk, og ultimat lavmål.

2
fargerik [sitat…] Jeg har sagt at jeg kjenner til strekningen i Hobøl, hvor det er teleskade på ca. 200 meter av totalt 6 000 meter. Det er gjort en feil, og det er altså et privat entrepre...
Kong_Gilmour100

Jeg har sagt at jeg kjenner til strekningen i Hobøl, hvor det er teleskade på ca. 200 meter av totalt 6 000 meter.

Hvorfor kommer det telehivskader på splitter ny motorvei etter _en_ vinter?

Hvorfor greier våre naboer i Finland utmerket godt å bygge veier som ikke blir skadet av telehiv?

Kanskje fordi de har bedre kompetanse enn oss og bygger kvalitativt gode veier med en gang?

1
Kong_Gilmour100 [sitat…] Hvorfor kommer det telehivskader på splitter ny motorvei etter _en_ vinter? Hvorfor greier våre naboer i Finland utmerket godt å bygge veier som ikke blir skadet av telehi...

Hvorfor kommer det telehivskader på splitter ny motorvei etter _en_ vinter?

Du har svaret. Det er bulkejens. Du kan fortsette debatten uten meg. Her nytter ikke argumenter, selv ikke den minste teskje er liten nok. ALT preller av som vann på en gås. Håpløst.

1
Kong_Gilmour100 Jeg tror jeg snakker for flere når jeg meddeler at tilliten er på et absolutt bunnivå derigården. At det skulle være mulig å få en verre samferdselsminister enn Skogsholm under Bon...

Dette skyldes høyresiden og særlig FrP. FrP er "lettvinntpartiet" over noen, som faktisk kaprer en del stemmer på slik retorikk, og det har ført til stress for sittende myndighet om å bygge ut så mye vei at det rett og slett har gått på bekostning av kvaliteten.

FrP burde skamme seg over at de indirekte har presset myndighetene til å bygge så mye ny vei at det har gått på akkord med kvaliteten på veien. Kvalitet foran kvantitet bør være første punkt på vedtektslista.

1
Jus-student Dette skyldes høyresiden og særlig FrP. FrP er "lettvinntpartiet" over noen, som faktisk kaprer en del stemmer på slik retorikk, og det har ført til stress for sittende myndighet o...

Går det ikke an å bare innse at det er gjort feil, da? Sånt skjer hele tiden, i alle bransjer. Det er ikke verdens undergang, men en hendelse som utbyggerne bør lære av. Dette hadde også skjedd dersom Siv hadde vært statsminister og Erna hadde vært samferdselsminister.

Forøvrig er det ikke avgjort hvem som skal betale for reparasjonene. Det kan like godt bli entreprenøren som staten, men det vet vi ikke ennå.

Det er synd at de gamle veibyggerne med erfaring forsvinner, og at blåruss og datamaskiner har overtatt for livslang erfaring.

2
fargerik [sitat…] Du har svaret. Det er bulkejens. Du kan fortsette debatten uten meg. Her nytter ikke argumenter, selv ikke den minste teskje er liten nok. ALT preller av som vann på en gå...
Kong_Gilmour100

Du har svaret. Det er bulkejens. Du kan fortsette debatten uten meg.

Der har vi igjen klassisk opptreden fra deg: når det butter imot og tema er litt for ubehagelig så tipper du over og tar ibruk usakligheter/hersketeknikker fordi du ikke har argumenter.

Finland bygger topp veier, og sliter ikke med telehiv i motsetning til Norge. Her kan du lese under, jeg er så generøs at jeg bruker lunsjen til å skolere uvitende sosialister:

http://www.tu.no/bygg/article287055.ece

Finske veier tåler telehiv

For å tåle det tøffe vinterklimaet best mulig, bygges finske motorveier med opptil dobbel så tykk masse av sten og pukk som norske motorveier.

HELSINGFORS: Teknisk Ukeblad kjører fra Helsingfors på Ring 3 før vi svinger av på motorveien mot Åbo vest i Finland.

Dette er Finlands eldste motorvei, den sto ferdig i 1962. Gammel, men ikke utslitt.

Likt klima Riktignok ikke av samme kvalitet som motorveiene på kontinentet, men heller ikke dumpete som følge av telehiv. Deler av strekningen er imidlertid ny.

Det tøffe finske vinterklimaet, som på mange måter kan sammenlignes med det norske, er i seg selv en utfordring når det gjelder veibygging.

Derfor legger veimyndighetene stor vekt på å bygge motorveiene så frostsikre som mulig.

1

Annbefaler alle som er inntresert i veger i Norge om å få utdelt Anbudspappierer laga av statensveivesen.

Jeg er rimelig sikker på at dere ikke tror det dere ser.

1
fargerik Går det ikke an å bare innse at det er gjort feil, da? Sånt skjer hele tiden, i alle bransjer. Det er ikke verdens undergang, men en hendelse som utbyggerne bør lære av. Dette hadd...
Kong_Gilmour100

Dette hadde også skjedd dersom Siv hadde vært statsminister og Erna hadde vært samferdselsminister.

Det aner du ingenting om, og du bør snarest slutte med frekkhetene dine som går ut på å unnskylde regjeringen med påstander om at "dette ville skjedd uansett hvem som var statsminister".

Denslags er grov ansvarsfraskrivelse og forsøk på bagatellisering av et konkret eksempel på meget alvorlig problem i Norge. Nemlig en fullstendig inkompetent samferdselssektor som gjør at vi er for et U-land å regne hva gjelder samferdsel. Vi gjør oss selv til latter for andre land i Europa.

1
Kong_Gilmour100 [sitat…] Det aner du ingenting om, og du bør snarest slutte med frekkhetene dine som går ut på å unnskylde regjeringen med påstander om at "dette ville skjedd uansett hvem som var...

Det aner du ingenting om, og du bør være slutte med frekkhetene dine som går ut på å unnskylde regjeringen med påstander om at "dette ville skjedd uansett hvem som var statsminister". Denslags er grov ansvarsfraskrivelse og forsøk på bagatellisering

Delvis enige, delvis uenige med deg. Problemet er ikke penger og bevilgninger , men statens vegvesen og dens makt og innkompetangse, ett system bygget på en 1800 talls modell.

Dem som studerer litt hva som foregår i den etaten vil fort forstå galskapen.

1
fargerik "Ekspertene" i dette forum trenger ikke slikt. Det holder at bilbulkeren er statsminister. Det forklarer jo alt. (jeg har sett det, og vært der, og lært om veibygging på teknisk fa...
Kong_Gilmour100

(jeg har sett det, og vært der, og lært om veibygging på teknisk fagskole)

Regner med at Gilmour må google for å finne ut hva silt er ;-)

Hva Gilmour må google eller ikke innen dette fagfeltet har intet med saken å gjøre. Jeg er ikke samferdselsminister og jeg har alldeles ikke ansvaret for den tilstanden landets samferdselssektor er i.

Jeg har min kompetanse på andre områder. Men du kan kanskje fortelle meg hva begreper som "dyade", "projisering" og "affektiv inntoning" er uten å google?

1
Kong_Gilmour100 Jeg tror jeg snakker for flere når jeg meddeler at tilliten er på et absolutt bunnivå derigården. At det skulle være mulig å få en verre samferdselsminister enn Skogsholm under Bon...

At det skulle være mulig å få en verre samferdselsminister enn Skogsholm under Bondeviktiden hadde jeg aldri trodd, men det har Kleppa motbevist til fulle.

Vel under Bondevikregjeringen ble det ikke gjort omtrent noenting i jernbanesektoren og veisektoren. Mens under den rødgrønne regjeringen har det blitt satset massivt på vei og jernbane. Tempoet er skrudd opp.

1
William S [sitat…] Vel under Bondevikregjeringen ble det ikke gjort omtrent noenting i jernbanesektoren og veisektoren. Mens under den rødgrønne regjeringen har det blitt satset massivt på v...
Kong_Gilmour100

Mens under den rødgrønne regjeringen har det blitt satset massivt på vei og jernbane. Tempoet er skrudd opp.

Sludder, det er ikke satset massivt på noe annet bompengestasjoner, som er 4 doblet de siste 5 årene. Altså kraftig økning i melkingen av bilistene.

Og 50 (ja femti!) nye bompengeprosjekter er under oppseiling.

1
fargerik "Ekspertene" i dette forum trenger ikke slikt. Det holder at bilbulkeren er statsminister. Det forklarer jo alt. (jeg har sett det, og vært der, og lært om veibygging på teknisk fa...

(jeg har sett det, og vært der, og lært om veibygging på teknisk fagskole)

Kan du samtidig fortelle hva dette har med saken å gjøre?

Hvorfor skulle noen ha interesse av å se "anbudspapirer" fra statens vegvesen? Alle forstår at milliardkontrakter er omfattende greier.

1
Jus-student [sitat…] Kan du samtidig fortelle hva dette har med saken å gjøre? Hvorfor skulle noen ha interesse av å se "anbudspapirer" fra statens vegvesen? Alle forstår at milliardkontrakter...

Det har litt med saken å gjøre, siden den som har lært litt om veibygging faktisk vet litt om veibygging.

Hva "dyade", "projisering" og "affektiv inntoning" har med vei å gjøre, er for meg en gåte. Har ikke vært borti de begrepene i forhold til vei, i hvert fall.

Men å kjenne til massenes egenskaper (silt er en type masse) det er en fordel for de som bygger vei.

1

Lignende innlegg

Lover milliardstøtte

Nå er Støre i sitt ESS hvor han kan leke stor mann med våre skattepenger . Med seg til Ukraina hadde han løfter om ti milliarder kroner i støtte. Pengene skal dekke tre hovedformål – humanitær hjelp,...
1
11 svar
Politikk - Norsk MorganBlueKane Siste svar

Tidenes verste Regjering?

Det må smerte sosialistjournalistene og AP fremsnakkerne i Dagsavisen å skrive ingressen til artikkelen nedenfor: HØYRE ØKER MEST! Dette må da være tidenes verste Regjering? Sparker Brudepar, Farmen o...
Bilde

Høyre går mest fram på ny partimåling

Høyre går mest fram og får en oppslutning på 29, 5 prosent i en ny partimåling, opp 3,2 prosentpoeng fra forrige måned. Og Rødt er nå større enn Senterpartiet.


Bilde www.dagsavisen.no
1
15 svar
Aktuelt timy3 Siste svar

Tale og skrivefrihet

https://www.vg.no/rampelys/i/dnXBa1/politiet-har-tatt-ut-tiltale-mot-bernt-hulsker-ser-fram-til-aa-legge-saken-bak-seg Det er fortsatt ikke lov å si hva en mener i Norge I dag, det har høyesterett bes...
1
3 svar

Vanlige folk får ikke hjelp av AP og SP

SP ordfører, AP ordfører - bryr seg ikke om en hjelpeløs mor som fortvilet forsøker å skaffe hjelp fra en nådeløs kommune. AP og SP i Regjering. SP og AP med ordfører og varaordfører. Hvorfor har jeg...
Bilde

- Føler meg nesten lurt

Beathe har jobbet i flere år for å få hjelp med sønnen (20). På veien har hun pådratt seg PTSD, mistet venner og sett sønnen forfalle.


Bilde www.dagbladet.no
1
1 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Truet via telefon

Så har jeg blitt oppringt og blitt truet med at det kan skje en ulykke. Sykkelulykke. Morsomt med ytringsfrihet . Norge . Litt av et demokrati.
1
1 svar
Politikk - Norsk frode57 Siste svar

SAS konkurs

Det hadde vært bedre om SAS gikk konkurs så gjelda hadde kommet bort. Norwegians var der nesten men trikset med mange emisjoner som vatnet ut aksjeverdiene ned motnull. Det som forbauser meg er at sta...
1
2 svar
Laster...