Politikk - Norsk

nostalgikern

FrPs skattekutt i meste laget ?

Jeg mener FrP fortjener ros når det er grunn til det, men også kritikk når mye tyder på at det kan være grunn for det... Var det ikke slik at det er fra det hold foreslått mellom 50 og 100 milliarder i skattelette? Dette virker nok å være i meste laget når man ser på (bortsett fra hva de lavtlønnede både i offentlig og privat sektor har) de store gruppene i midtre- og øvre skikt kan koste på seg av luksusforbruk og sløsing i dag, der ser det ut til å være en relativt fornem nød i tilfelle..., med flere Syden-og Asia-turer i året osv., matsløseri, utstyrssløseri til barna (gjenglemte kostbare saker og ting hentes verken fra skoler eller flyplasser). Men gi gjerne store skatteletter til de "som det er bestemt" skal ha lav årsinntekt selv ved full stilling, beste måten å friste f.eks. ufaglærte til ikke å heller gi seg over til NAV-systemet f.eks. Formuesskatten på arbeidende kapital må betydelig ned, samt mye bedre vilkår for gründere. Der burde det gå med en god del milliarder i skattelette, det er så. Men hvis 50 - 100 mrd. er foreslått ? - bruk store deler av disse summene heller på sikrere veger (f.eks.) og full Intercity-utbygging. Det virker som at svært mange har mer enn nok kroner "på bok" nå... (Og fedmeoperasjonene opptar sykehus-kapasitet).

1
13 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Formuesskatten på arbeidende kapital må betydelig ned, samt mye bedre vilkår for gründere. Der burde det gå med en god del milliarder i skattelette, det er så. Men hvis 50 - 100 mrd. er foreslått ? - bruk store deler av disse summene heller på sikrere veger (f.eks.) og full Intercity-utbygging.

Kan gi min tilslutning til mye av det du skriver, men alternativet til skattelette (til næringslivet) er ikke investeringer i landets infrastruktur.

Hele overskuddet i statsbudsjettet, godt over 400 milliarder kroner, går og vil fortsatt gå til kjøp av utenlandske verdipapirer og saltes ned i oljefondet.

1
Rhabagatz Samtidig vet vi at Norge angivelig har tapt 30 % av sin konkurranseevne de siste 8 år. Da er det nærliggende å tro at vi må salte ned mer, ikke mindre.

Det er vel litt enkelt sagt det motsatte man må gjøre. Svekket konkurranseevne kan bøtes på ved å gi skattelette til eiere og industri, det er når det går sakte i økonomien at staten bør bruke mest penger til å stimulere ny vekst. Se f.eks. på hvordan Japan vokste frem som I-land ved svære samferdselsprosjekt og satsning på teknologi og gode rammevilkår får industri.

1

Leste i aftenposten idag at det vil bli 65 milliarder mer å bruke neste år. Hvis man holder seg på samme linje som RG (3,3%), noe som er godt innenfor handlingsregelen. Så det er da noe og ta av der ihvertfall.

1
Rhabagatz Samtidig vet vi at Norge angivelig har tapt 30 % av sin konkurranseevne de siste 8 år. Da er det nærliggende å tro at vi må salte ned mer, ikke mindre.

Da er det nærliggende å tro at vi må salte ned mer, ikke mindre.

Hva sier du så til at respekterte økonomer har regnet ut at det ville gitt en adskillig bedre prosentvis avkastning å investere i effektive og trygge veger i Norge (f.eks. på Østlandet og Vestlandet) enn hva oljepengene greier å kaste av seg, slik de nå investeres ??

1
Sandaas Det er vel litt enkelt sagt det motsatte man må gjøre. Svekket konkurranseevne kan bøtes på ved å gi skattelette til eiere og industri, det er når det går sakte i økonomien at stat...

Nå er vel Japan en hsitroie om 20 år med infrastrukturutbygging som ikke har gitt vekst. Japans tapte tiår, nå i flertall.

Poenget er at kostnadsnivået må ned, og det må gjøres ved å redusere offentlig og/eller privat forbruk. Begge typer forbruk er absurd store i Norge, fyrt opp av et oppblåst statsbudsjett (oljepenegr) og en sektor som opererer uten tyngdekraft (oljesektoren).

Skattesenkninger som finansieres med underskudd (overføringer fra oljefondet) vil bare øke privat forbruk.

1
Rhabagatz Det tviler jeg ikke på. Men det må gjøres ved å redusere annen offentlig eller privat forbruk. Å pøse mer penger fra oljen i den norske økonomen eller inn i oljerelaterte investeri...

Å pøse mer penger fra oljen i den norske økonomen eller inn i oljerelaterte investeringer

Jeg snakker ikke om å putte enda mer inn i olje-industrien. Jeg snakker f.eks. om innlands-infrastruktur. Utenlandske entrepenører hungrer etter oppdrag. Pengene ville da gått til et fattig Europa, ikke varmet opp norsk økonomi utilrådelig...

1
Rhabagatz Det tviler jeg ikke på. Men det må gjøres ved å redusere annen offentlig eller privat forbruk. Å pøse mer penger fra oljen i den norske økonomen eller inn i oljerelaterte investeri...

Det er litt lettvint. Månelandingen som krasjet var 10-12 milliarder utenom handlingsregelen. Investeringer i oljerelatert virksomhet er utenom handlingsregelen. Gardermo-banen ble finansiert utenom handlingsregelen.

Jens brukte mange penger som gikk utenom handlingsregelen. Det er tydeligvis ikke så viktig.

Argumentet er at økonomien blir overopphetet og at det blir inflasjon hvis vi bruker mer enn 4% av oljefondet. Men det er ingen forskning som ligger bak dette tallet som ble innført for noen år siden. Det var en finger i luften og tenk på et tall. Tidligere var det ikke en slik begrensning og økonomien ble ikke overopphetet.

2
Rhabagatz Samtidig vet vi at Norge angivelig har tapt 30 % av sin konkurranseevne de siste 8 år. Da er det nærliggende å tro at vi må salte ned mer, ikke mindre.

"Salte ned mer" er i alle fall dårlig business når det gjelder framtidige investeringer i landets infrastruktur.

Etter å ha oppbevart en sum penger i oljefondet i 12 år vil vi kunne bygge omlag halvparten så mye motorvei, som om veien ble bygd i dag.

Dessuten har vi gått glipp av en nødvendig og sikker vei i denne perioden.

2
jeolno "Salte ned mer" er i alle fall dårlig business når det gjelder framtidige investeringer i landets infrastruktur. Etter å ha oppbevart en sum penger i oljefondet i 12 år vil vi kunn...

Etter å ha oppbevart en sum penger i oljefondet i 12 år vil vi kunne bygge omlag halvparten så mye motorvei, som om veien ble bygd i dag.

Dessuten har vi gått glipp av en nødvendig og sikker vei i denne perioden.

- tommel gitt, - godt formulert !

1

Lignende innlegg

Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Når atomtrusselen ikke biter..

Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir. Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste. Dette viser hvor såre Russl...
1
14 svar
Aktuelt silas Siste svar

Falske følgere på Twitter

Newsweek melder... NEW YORK (Nettavisen): Nesten halvparten av presidents Joe Bidens 22,2 millioner følgere på Twitter, skal være falske, viser en undersøkelse foretatt av selskapet SparkToro og som e...
Bilde

Half of Joe Biden's Twitter followers are fake, audit reveals

Billionaire Elon Musk has claimed that 20 percent of Twitter users are "spam/fake accounts" amid his ongoing takeover bid.


Bilde www.newsweek.com
2
7 svar

Skjønner Vedum og Støre hverdagen ?

Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . . Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Bilde

Fikk betalingsvansker etter strømpris-smell: – Vet mange kjenner seg igjen

SLEMMESTAD (VG) Stadig flere sliter med regningene. Inkassobyråer opplever pågang fra en ny gruppe: Småbarnsfamilier med trang økonomi.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Laster...