Politikk - Norsk

Premonition

Ingen satsing på transportbransjen?

Skuffende hvis Høyre/FRP ikke har noen tiltak for transportbransjen, slik at det blir enklere i fremtiden og ikke dør helt ut.

1
22 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Hm... hva hadde du håpet på? Om noe så åpner de vel bare for enda større konkurranse fra utlandet.

Du trodde markedsliberalistiske partier skulle verne om den norske overbetalte transportbransjen fordi....?

1
Premonition Subsidier av bompenger og endel av dieselutgiftene ville vært en god start. Men at du mener at sjåførene er overbetalt så er du langt ut på viddene.

Subsidier av bompenger og endel av dieselutgiftene ville vært en god start.

Bedre med færre bommer og lavere priser, enn subisidier. Prisen på diesel blir neppe redusert, men firmaene har fullt fradrag på merverdiavgiften, og vil i tilegg få redusert formuesskatten på den kostbare bilparken. Det er en god start, men om det er nok i konkurranse med utlandet til å hundre at også transportfirmaene i Norge flagger ut...

1
Landmina [sitat…] Bedre med færre bommer og lavere priser, enn subisidier. Prisen på diesel blir neppe redusert, men firmaene har fullt fradrag på merverdiavgiften, og vil i tilegg få redus...

Bedre med færre bommer og lavere priser, enn subisidier.Prisen på diesel blir neppe redusert, men firmaene har fullt fradrag på merverdiavgiften, og vil i tilegg få redusert formuesskatten på den kostbare bilparken sin.

Transportbransjen er såpass viktig for samfunnet at det synest jeg at subsidier burde vært innført, det samme gjelder for etterutdanningen også.

Om formueskatten blir redusert er jo det bra da.

1
Premonition Subsidier av bompenger og endel av dieselutgiftene ville vært en god start. Men at du mener at sjåførene er overbetalt så er du langt ut på viddene.

Subsidier av bompenger og endel av dieselutgiftene ville vært en god start.

Meningsløst å ha subsidier fordi avgiftene er altfor høye. Da er det mye bedre å senke avgiftene så det kommer alle til gode. Hvorfor skal meningmann blø mens andre få goder? Det skaper bare byråkrati og enda flere unyttige byråkrater. Som vi alle må betale for, er jo derfor avgiftene må være så høye...

2
Premonition [sitat…] Transportbransjen er såpass viktig for samfunnet at det synest jeg at subsidier burde vært innført, det samme gjelder for etterutdanningen også. Om formueskatten blir redu...

Transportbransjen er såpass viktig for samfunnet at det synest jeg at subsidier burde vært innført

Subsidier er bortkastet og rådyrt byråkrati å administrere, dessuten er det trolig ikke tillatt i henhold til EØS-avtalen.

Det er billigere og mer effektivt å fjerne skatter og avgifter.

1
Landmina [sitat…] Subsidier er bortkastet og rådyrt byråkrati å administrere, dessuten er det trolig ikke tillatt i henhold til EØS-avtalen. Det er billigere og mer effektivt å fjerne skatt...

Subsidier er bortkastet og rådyrt byråkrati å administrere, dessuten er det trolig ikke tillatt i henhold til EØS-avtalen.

Blandt annet må yrkesjåfører betale 20-30 tusen for etterutdanning og dette må gjenta seg hvert 5 år. Det bidrar ikke til å beholde de norske sjåførene.

I danmark koster dette noen hundrelapper, resten betaler staten.

1
Premonition [sitat…] Blandt annet må yrkesjåfører betale 20-30 tusen for etterutdanning og dette må gjenta seg hvert 5 år. Det bidrar ikke til å beholde de norske sjåførene. I danmark koster d...

Jeg har vanskelig for å se at en kostnad på bare 5.000 kroner i året kan rette opp bransjens problemer. Men mener at etterutdanningskostnader bør trekkes fra inntekten i selvangivelsen, noe som reduserer kostnaden ytterligere ned til bare ca. 3.000.- I tillegg kan f.eks. arbeidsgiver fritaes for arbeidsgiveravgift på slike pliktige kostnader... og vips er kostnaden kuttet ytterligere ned med over 700 kroner til.

Skattekutt og fradrag er den mest effektive og billige metoden å kutte kostnader. Subsidier krever en enorm administrasjon både under innkrevning og fordeling, og bør bare unntaksvis benyttes dersom andre tiltak ikke er mulig.

1
Premonition Jo det er jo en mulighet, hvis det kommer. Kan jo sende en mail til FRP eller Høyre om dette. Hvis ikke arbeidsgiveren betaler hele summen så må jo sjåførene betale dette, det er j...

Hvis ikke arbeidsgiveren betaler hele summen så må jo sjåførene betale dette, det er jo mye penger det er snakk om.

Prisippielt er det ikke mye penger, men det er viktig å gå videre med fradragsrettigheter og skattekutt i slike saker.

Å kreve at norske arbeidsgiverne skal betale stadig mer... reduserer konkurranseevnen, og resulterer i utflagging og enda flere utenlandske vogntog på norske veier.

1
Landmina [sitat…] Prisippielt er det ikke mye penger, men det er viktig å gå videre med fradragsrettigheter og skattekutt i slike saker. Å kreve at norske arbeidsgiverne skal betale stadig...

For endel blir det betydelige summer, da det finnes lavtlønte ansatte i denne bransjen, de som har under 20.000 utbetalt i mnd.

Blandt annet i bussbransjen og endel i lastebil. eks distribusjon, nettolønn på 17-18.000 er nok ikke uvanlig.

Men skattekutt er jo et godt poeng.

1
Premonition For endel blir det betydelige summer, da det finnes lavtlønte ansatte i denne bransjen, de som har under 20.000 utbetalt i mnd. Blandt annet i bussbransjen og endel i lastebil. eks...

For endel blir det betydelige summer, da det finnes lavtlønte ansatte i denne bransjen, de som har under 20.000 utbetalt i mnd.

Ja jeg vet det, men som jeg påpekte vil omdiskuterte utgift med enkle fradragsregler kunne reduseres ned til en kostnad på max ca. 180.- pr.mnd.

1

Det som det største problemet til Norsk transport er kabotasje kjøring og at dette senker lønninger og presser hviletider.

1

Lignende innlegg

Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Når atomtrusselen ikke biter..

Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir. Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste. Dette viser hvor såre Russl...
1
14 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
8 svar
Aktuelt silas Siste svar

Falske følgere på Twitter

Newsweek melder... NEW YORK (Nettavisen): Nesten halvparten av presidents Joe Bidens 22,2 millioner følgere på Twitter, skal være falske, viser en undersøkelse foretatt av selskapet SparkToro og som e...
Bilde

Half of Joe Biden's Twitter followers are fake, audit reveals

Billionaire Elon Musk has claimed that 20 percent of Twitter users are "spam/fake accounts" amid his ongoing takeover bid.


Bilde www.newsweek.com
2
7 svar

Skjønner Vedum og Støre hverdagen ?

Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . . Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Bilde

Fikk betalingsvansker etter strømpris-smell: – Vet mange kjenner seg igjen

SLEMMESTAD (VG) Stadig flere sliter med regningene. Inkassobyråer opplever pågang fra en ny gruppe: Småbarnsfamilier med trang økonomi.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Laster...