Nei, ærlig talt, for et storkonsern så er utgiften det vil medføre som et piss i havet å regne.
Butikkene har kompetanse på dette; så sant de har personalkonsulenter og økonomirådgivere (noe de har). De har kjennskapen til kontrakter, lønninger og regnskap.
Virker som en grovt urimelig vurdering. Det er heller ikke bare "storkonsern" det er snakk om her, men alle butikker.
En hvilken som helst butikk kan tenkes å leie inn underleverandører på utallige områder. For å nevne:
Renhold inne
Renhold ute og avfallsfjerning
Transport
Alle former for bygg
Ventilasjon
Regnskap
Rådgivning om lov og forskrift om alt fra personalpolitikk til butikkdrift
Prisinformasjon hos konkurrenter
Og hver butikk i hele landet skal altså kontrollere alle disse underleverandørenes regnskap.
Du sier at butikkene har kompetanse på dette så sant de har personalkonsulenter og økonomirådgivere. Men det å gå inn i en annen bedrift og kvalitetssikre dettes regnskap er tidkrevende og noe som i dag gjøres av revisjonsfirmaer til store kostnader. Og selv om et storkonsern har slike rådgivere så er det ikke sikkert at en kjede på 2-3 blomsterbutikker har dette.
La oss tenke oss 5 firmaer - et vaskefirma, et avfallsfirma, et varetransportfirma, et ventilasjonsfirma og et regnskapsfirma.
Hvert av disse har 500 kunder. La oss for enkelhetens skyld tenke oss at dette er de samme kundene.
Det vil altså innebære 500 kunder ganger 5 sjekker = 2500 kontrollsjekker. Og dette må gjøre med visse mellomrom.
Forslaget er preget av manglende tankeevne, ansvarsløshet og manglende kjennskap til prinsipper for kost-nytte.
Det vil fordyre matvarene for folk flest, med liten gevinst.