Politikk - Norsk

Knallpeil

Veibygging.

Hvor vil veibyggerne Erna & Siv starte sin etterlengtende/forespeila offensiv når det gjelder vei ? Hvis man er så freidig å tar utgangspkt i Oslo. Vil den første nye fete veien gå i retning Trondheim-Tromsø, Kristiansand-Stavanger ? Eller Bergen ? Hvis man skal tippe så vil kanskje Erna kreve Bergen, med Øyvind Halleraker som entusiatisk bompenge-fariseer.

1
66 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Jeg vil tro at de neppe har annet valg enn å følge opplegget i den nylige vedtatte NTP.

Det er nok mer å hente på det organisatoriske og planarbeidsmessige. Hva man ender opp med der er foreløpig noe uklart men kan ha betydning lang tid framover.

1
BornOnThe4thOfJuly Jeg vil tro at de neppe har annet valg enn å følge opplegget i den nylige vedtatte NTP. Det er nok mer å hente på det organisatoriske og planarbeidsmessige. Hva man ender opp med d...

E6 Helgeland har passert statsråd men ikke Stortinget. Den er foreslått med bompenger men det har ikke vært noe folkeavstemming som godtar bompenger.

Hva skal FrPs stortingsrepresentanter gjøre når denne saken skal behandles i Stortinget?

1

Hvor vil veibyggerne Erna & Siv starte sin etterlengtende/forespeila offensiv når det gjelder vei ?

De som har sponset høyres/frps valgkamp bor vel på oslos vestkant/bærum.. og har hytter nedover langs sørlandskysten.. Så jeg tipper ett eller annet sted på den strekningen.

2

Hvor vil veibyggerne Erna & Siv starte sin etterlengtende/forespeila offensiv når det gjelder vei ?

Tette igjen alle høla som er der fra før :)

1
BornOnThe4thOfJuly De skal stemme slik den kommende regjeringen bestemmer at de skal stemme. Litt slik SV sine politikere har stemt slik den rødgrønne regjeringen har bestemt at de skal stemme de sis...

Litt slik SV sine politikere har stemt slik den rødgrønne regjeringen har bestemt at de skal stemme de siste 8 årene.

Drit en lang marsj i SV. Nå er det Høyre/FrP som må levere, ikke dill med avlegse regjeringer. Det bilr et alt for billig poeng å sammenligne seg med de som nylig IKKE har blitt gjenvalgt.

1
Knallpeil [sitat…] Drit en lang marsj i SV. Nå er det Høyre/FrP som må levere, ikke dill med avlegse regjeringer. Det bilr et alt for billig poeng å sammenligne seg med de som nylig IKKE har...

Den nye regjeringen kommer til å fungere som den gamle regjeringen når det gjelder dette.

Hva som er billig med si det vil jeg gjerne ha en forklaring på? Har jeg sagt at det skulle bli noen enorm forandring med en ny regjering?

1
liftmann Du som har peiling.Hvorfor har vi bompengefinansiering av veier når det fordyrer det hele?

Det har forsåvidt ikke noe med mitt fagfelt å gjøre men er en ren skatt og er lagt på veibruk fordi man kunne gjøre det. Alternativt måtte man lagt skatten på et annet sted for å finansiere veibyggingen.

Dette gjelder bompenger på veier uten kapasitetsproblemer.

På veier med kapasitetsproblemer er vi mer over i mitt fagfelt og der kunne man sett for seg at man legger på bompenger for å regulere et knapphetsgode. Dog er det lite eller ingenting av slikt når politikerne argumenterer for bompenger rundt de største byene blant annet. Selv om disse bomprosjektene fungerer som dårlig anlagte veiprisingsprosjekter har man likevel ikke ønsket å kalle dem det.

Men tilbake til alle de andre bomprosjektene så mener jeg det altså er en ren skatt og at det er enklere å argumentere for en slik en med at brukerne betaler og for enkelte er det jo fint med øremerking som bompenger er (sjeldent hørt at det er fint når det gjelder bompenger da).

Fordyringen med bompenger utenfor de store byene er knyttet til to forhold. Det ene er den rene innkrevingskostnaden. Denne må sammenlignes med innkrevingskostanden ved å få inn tilsvarende skatt andre steder. Det andre er den reduserte nytten bompenger fører med seg. Blir det for dyrt å bruke de nye veianlegget vil færre bruke og dermed ikke oppnå den samfunnsøkonomiske nytten veianlegget har.

Men da de samfunnsøkjonomiske beregninger sjelden eller aldri har vært av betydning når politikerne har valgt hvilke veianlegg de skal få bygget ut så har det spilt liten rolle i valget om man skal ha bompenger eller ikke. I noen riktig lavtrafikkerte veianlegg så er det håpløst idiotisk da bilistene uansett ikke klarer å finansiere mer enn noen få prosent av utbyggingen og inntektene av innkrevingen bare så vidt overgår kostnadene med den.

1
Knallpeil [sitat…] Kanskje ikke, men de nyvalgte har vel sagt noe i den dur. Hva du sier bryr vel de aller færreste seg om?

Så du ønsket svar fra Erna og Siv og postet derfor et innlegg her på VGD.

Nå er jeg redd at jeg må skuffe deg. Her på VGD får du bare svar fra slike som meg eller andre som gir deg enda dårligere svar.

Men jeg mener faktisk at svaret på spørsmålene dine i startinnlegget kan finnes i mitt første svar. Det er begrensninger på hva en ny regjering kan gjøre da de er bundet av tidligere vedtak.

1
BornOnThe4thOfJuly Det har forsåvidt ikke noe med mitt fagfelt å gjøre men er en ren skatt og er lagt på veibruk fordi man kunne gjøre det. Alternativt måtte man lagt skatten på et annet sted for å f...

Bompenger er jo rettferdig fordi de som bruker veien betaler.Men det fordyrer hverdagen for mange og det er ikke alle som har god råd.Hvis veien kan bygges billigere uten bommer burde de kanskje det i steden.

Vi har tidligere diskutert vei og rusjtrafikk. Jeg er stolt av at jeg kan krysse hovedstaden uten å stå i kø til alle døgnets tider. Jeg unngår Kirkeveien og Ring 3 feks.

1
liftmann Bompenger er jo rettferdig fordi de som bruker veien betaler.Men det fordyrer hverdagen for mange og det er ikke alle som har god råd.Hvis veien kan bygges billigere uten bommer bu...

Det er faktisk ikke det verste. De som betaler og bruker veien har faktisk med det sagt at de mener å ha større nytte av å bruke veien enn det de betaler. Det som er det virkelige problemet er de som ikke har råd og dermed lar være å bruke veien. De mister totalt nytten av den nye veien.

Selve byggingen blir ikke særlig mye dyrere av å ha bompenger. Det er innkrevingskostnadene i ettertid som koster og ikke minst den reduserte nytten veianlegget får med bompenger.

Det er ikke rakettforskning å krysse hovedstaden uten å stå i kø til alle døgnets tider.

Du har følgende valg for å klare det.

Gange Sykkel MC/Moped T-Bane Tog

De to første krever en del fysisk. Den tredje krever investering. De to siste brukes mange titalls tusen mennesker hver eneste dag.

1
liftmann Bompenger er jo rettferdig fordi de som bruker veien betaler.Men det fordyrer hverdagen for mange og det er ikke alle som har god råd.Hvis veien kan bygges billigere uten bommer bu...

Bompenger er jo rettferdig fordi de som bruker veien betaler.

Greit nok, men de burde først bruke pengene de allerede tar fra bilistene i form av engangsavgift, årsavgift, omregistreringsavgift og avgift på drivstoff. Hvis det ikke holder kan de bruke bompenger i tillegg.

1

Lignende innlegg

Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Når atomtrusselen ikke biter..

Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir. Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste. Dette viser hvor såre Russl...
1
14 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar
Aktuelt silas Siste svar

Falske følgere på Twitter

Newsweek melder... NEW YORK (Nettavisen): Nesten halvparten av presidents Joe Bidens 22,2 millioner følgere på Twitter, skal være falske, viser en undersøkelse foretatt av selskapet SparkToro og som e...
Bilde

Half of Joe Biden's Twitter followers are fake, audit reveals

Billionaire Elon Musk has claimed that 20 percent of Twitter users are "spam/fake accounts" amid his ongoing takeover bid.


Bilde www.newsweek.com
2
7 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Fortsatt flertall for høyresiden . . . . . .

Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . . Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit. Og som fortsetter å ta upopulære...
Bilde

KrF får boost på ny måling

KrF får sin høyeste oppslutning siden den opprivende retningsstriden i 2018, viser en ny måling. Arbeiderpartiet går også mye fram.


Bilde www.msn.com
1
3 svar

Skjønner Vedum og Støre hverdagen ?

Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . . Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Bilde

Fikk betalingsvansker etter strømpris-smell: – Vet mange kjenner seg igjen

SLEMMESTAD (VG) Stadig flere sliter med regningene. Inkassobyråer opplever pågang fra en ny gruppe: Småbarnsfamilier med trang økonomi.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Laster...