Politikk - Norsk

Tyrmann

Samferdselsbudsjettet 2014

Den avtroppende regjering la i dag frem et samferdselsbudsjett på 45,2 milliarder kroner. Det er en økning på 16,3 % fra i fjor og 90% høyere enn den gamle høyreregjeringen i 2005.

Uansett om dette er tidenes veisatsing, må Høyre og Frp toppe dette forslaget med titalls milliarder for å innfri forventninger og valgløfter. Hvor mange milliarder mer til vei tror dere kommer i budsjettet til Høyre og Frp?

Og hvor mange flere milliarder vil landet tåle i merbruk til vei før inflasjonen begynner å ta av?

1
21 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Og hvor mange flere milliarder vil landet tåle i merbruk til vei før inflasjonen begynner å ta av?

Minst 50 milliarder til. Antagelig mer om mye av pengene blir brukt på infrastruktur.

1

Og hvor mange flere milliarder vil landet tåle i merbruk til vei før inflasjonen begynner å ta av?

Vi bruker allerede LAAAAAAAAAAAAANGT mer enn disse 45 milliardene.

Det er bare et resten blir tatt opp i dyre lån fra utlandet via bompengeselskaper for å bygge veiene bilistene skal betale for over flere år.

Så om man fjerner noen av disse lånene via penger over statsbudsjettet vil vi uansett ikke se en økning i inflasjonen - da disse pengene allerede blir brukt i økonomien. (bare ikke over statsbudsjettet)

1
pct_ [sitat…] Vi bruker allerede LAAAAAAAAAAAAANGT mer enn disse 45 milliardene. Det er bare et resten blir tatt opp i dyre lån fra utlandet via bompengeselskaper for å bygge veiene bil...

Har du hatt ferie i utlandet den siste måneden? Siv og Erna har sagt at bomprosjektene ikke forsvinner i deres budsjett neste år.

Så spørsmålet er fortsatt hvor mange flere milliarder vil staten spytte inn neste år? Breck sier 50 milliarder kroner mer. Er det et riktig anslag?

1

Tipper Bård Hoksrud dnir seg i hendene og er ivirg etter å sette igang som Samferdselsminister.

Veiutbygging i Norge , skal det bli bra nok så må det graves dypt i lommeboka. Men vi kan sikkert ikke gjøre alle fornøyd.

Og dette med milliarder , FrP og Høyre ønsker effektivisiring av veiutbyggingen , det kan bygges veier rimeligere og mere effektivt enn i dag , litt mindre byråkrati hjelper også på.

1
Tyrmann Har du hatt ferie i utlandet den siste måneden? Siv og Erna har sagt at bomprosjektene ikke forsvinner i deres budsjett neste år. Så spørsmålet er fortsatt hvor mange flere milliar...

Så spørsmålet er fortsatt hvor mange flere milliarder vil staten spytte inn neste år? Breck sier 50 milliarder kroner mer. Er det et riktig anslag?

Det blir interessant, ja. For dersom de skal bruke 50 mrd mer på samferdsel, så må de dekke inn dette ved å enten ta femti milliarder fra andre poster, eller bruke femti milliarder mere fra oljeskattkista.

Stasbudsjettet skal være i balanse, så de milliardene må tas fra et annet sted.

Dette kan nok blindonene være litt uenige om, for Erna vil nok ikke som Siv hanke inn for mye fra Zareptas Krukke, SPU uten videre.

Det skal bl iinteressant å se hvor mye mer som skal brukes på samferdsel, ja. Her tar i hvertfall ikke jeg sjansen på å tippe, men fallhøyden er stor, for det skal bli mye mer..mer enn delvis finansiert ved å beholde bommene...og luksusavgiften på å eie bil...

1
Tyrmann Har du hatt ferie i utlandet den siste måneden? Siv og Erna har sagt at bomprosjektene ikke forsvinner i deres budsjett neste år. Så spørsmålet er fortsatt hvor mange flere milliar...

De forsvinner ikke - men andelen som må bli lånt fra store utenlandske banker blir nok redusert.

Så man kan glatt bruke veldig mange flere milliarder uten å måtte tenke på inflasjonen.

Med det sagt så vil nok budsjettet bli noe større i år for samferdsel, men ikke forvent store endringer før statsbudsjettet for 2015.

1
startelver Tipper Bård Hoksrud dnir seg i hendene og er ivirg etter å sette igang som Samferdselsminister. Veiutbygging i Norge , skal det bli bra nok så må det graves dypt i lommeboka. Men v...

Og dette med milliarder , FrP og Høyre ønsker effektivisiring av veiutbyggingen , det kan bygges veier rimeligere og mere effektivt enn i dag , litt mindre byråkrati hjelper også på.

Nå har det vist seg at å fjerne byråkratiet blir svindyrt og at trafikantene må vente ekstra lenge på at en veistump blir ferdig.

Sånn har det gått når Høyre og Venstre har bygget vei i Oslo med lite byråkrati. Det kan vel kalles en hengemyr, det som foregår i Bogstadveien og andre veier som Høyre og Venstre bygger med minimalt byråkrati

1
pct_ De forsvinner ikke - men andelen som må bli lånt fra store utenlandske banker blir nok redusert. Så man kan glatt bruke veldig mange flere milliarder uten å måtte tenke på inflasjo...

De forsvinner ikke - men andelen som må bli lånt fra store utenlandske banker blir nok redusert.

Hvis regjeringen skal betale ned bompengegjelden vil det fra Statens side bli økte utgifter til samferdsel uten at det blir bygd en eneste ekstra meter med vei. Og det var vel ikke det Frp lovte oss?

1

Om samferdsel sier Hoksrud i FrP følgende:

– Men vi skal være ærlige og si at dette er et tap. Vi skulle veldig gjerne sett at det ikke var slik for vi mener det er fullt mulig å bygge vei uten bruk av bompenger. Men det er slik at vi har inngått en avtale og har fått en regjeringserklæring vi skal følge de fire neste årene.

-------------

Kryptisk? Ja dette er den nye talemåten til FrP. Det som tidligere var enkelt og gjennomførbart på null komma null har plutselig blitt vanskelig og komplisert og det før de har inntatt regjeringskontorene.

1
pct_ De forsvinner ikke - men andelen som må bli lånt fra store utenlandske banker blir nok redusert. Så man kan glatt bruke veldig mange flere milliarder uten å måtte tenke på inflasjo...

De forsvinner ikke - men andelen som må bli lånt fra store utenlandske banker blir nok redusert.

Nå lånes det vel mest penger fra den statlige kommunalbanken.

Så staten tjener i begge ender og befester sin posisjon som landets aller råeste kapitalist.

1

Det er en økning på 16,3 % fra i fjor

Bare her viser man at AP er helt ute å kjøre.

Det er ikke normalt at man øker ett samferdsels budsjett slik uten at man har en eller annen formening om at det man har holdt på med siste år er helt galt.

Finnes ikke logikk eller forutsigbarhet i det fremlagte budsjett.

1

Forsåvidt positivt. Men fortsatt er det slik at man må gjøre det som er nødvendig for å få ned meterprisen på bygging av vei. Den er alt for høy og det skyldes uforholdsmessig lange utredninger med dyrt byråkrati og i tillegg at vi bygger på den desidert dyreste måten; stykkevis og delt.

Så penger er ikke alt. Men hvordan man bruker disse.

1

Og hvor mange flere milliarder vil landet tåle i merbruk til vei før inflasjonen begynner å ta av?

Korrigering.

ca 54 milliarder totalt kan man bruke innen for 2014 budsjettet uten at handlingsregelen blir påvirket. Brukes mer er effekten minst skadelig om den brukes innen samferdsel.

1
Tyrmann Så du vil kutte i samferdselsbudsjettet? Er det god Frp politikk?

Unnskyld. Er det ikke mulig å ha debatt på forum uten å bli tillagt meninger man ikke har?

Jeg sier at det er unormalt av en og samme regjering å øke ett samferdselsbudsjett med 16, 3% på ett år. Det betyr at de må ha innsett før dette budsjettet her at de har gjort noe innih galt før om årene.

Og igjen.

Jeg er medlem i ett parti som heter Høyre. Men også i Høyre finnes det folk som vil ha økt satsing på vei og infrastruktur.

1
waldman Unnskyld. Er det ikke mulig å ha debatt på forum uten å bli tillagt meninger man ikke har? Jeg sier at det er unormalt av en og samme regjering å øke ett samferdselsbudsjett med 16...

Jeg sier at det er unormalt av en og samme regjering å øke ett samferdselsbudsjett med 16, 3% på ett år. Det betyr at de må ha innsett før dette budsjettet her at de har gjort noe innih galt før om årene.

Nei, det er ikke unormalt. Dette er i tråd med Nasjonal transportplan som ble vedtatt i vår. Det største løftet er på jernbane, som alle partier er enige om at har vært underprioritert i mange tiår også under Høyrestyre.

1
Tyrmann [sitat…] Nå har det vist seg at å fjerne byråkratiet blir svindyrt og at trafikantene må vente ekstra lenge på at en veistump blir ferdig. Sånn har det gått når Høyre og Venstre ha...

Nå har det vist seg at å fjerne byråkratiet blir svindyrt og at trafikantene må vente ekstra lenge på at en veistump blir ferdig.

Det er et ubestridelig faktum at skal man bygge noe som helst raskt og effektivt for offentlige penger, må man ha et godt byråkrati med gjennomføringsevne og -makt. Og da er det en dårlig plan å kutte i byråkratiet.

2

Og hvor mange flere milliarder vil landet tåle i merbruk til vei før inflasjonen begynner å ta av?

Inflasjonen har tatt av for lenge siden, bare at den synes stort sett bare i lønninger, boligpriser og prisen på tjenester.

1

Jeg er spent på hva økt satsing på kollektivtransport betyr. Forskjellig infrastruktur betyr at det nok er lettere noen steder og ufattelig dyrt andre steder. Bare 4 byer har skinnegående mteriell så vidt jeg vet og blir det ikke med disse størrre byene så betyr det jo buss. Arbeidslrevende, plasskrevende, tregere fremføring via busskø og pengeslukende. Skal tranportkapasitet som er fullt utnyttet produsere 10 prosent mer så betyr det en ekstra ladtebil og ekstra sjåfør. Skal ett bussellskap produsere mer så betyr det kansje ekstra tomt og ekstra anlegg med bygningsmasse. Det vil si at prisen på ektraproduksjonen kan bli svært mye dyrere enn dagens km pris. Det er med andre ord ikke mer og få kjøpt til dagens prisnivå.

1

Den avtroppende regjering la i dag frem et samferdselsbudsjett på 45,2 milliarder kroner. Det er en økning på 16,3 % fra i fjor og 90% høyere enn den gamle høyreregjeringen i 2005. Uansett om dette er tidenes veisatsing, må Høyre og Frp toppe dette forslaget

De kan toppe dette forslaget med å bruke 50 milliarder mer til bompenger og nye bomringer.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11304303

1

Lignende innlegg

Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Når atomtrusselen ikke biter..

Det var selve grunnpilarene til Nato.avskrekkingen stomvåpemet gir. Myrphys lov gjelder. Når et våpen såvidt er brukt i den ene krigen vil den blir brukt stort i den neste. Dette viser hvor såre Russl...
1
14 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar
Aktuelt silas Siste svar

Falske følgere på Twitter

Newsweek melder... NEW YORK (Nettavisen): Nesten halvparten av presidents Joe Bidens 22,2 millioner følgere på Twitter, skal være falske, viser en undersøkelse foretatt av selskapet SparkToro og som e...
Bilde

Half of Joe Biden's Twitter followers are fake, audit reveals

Billionaire Elon Musk has claimed that 20 percent of Twitter users are "spam/fake accounts" amid his ongoing takeover bid.


Bilde www.newsweek.com
2
7 svar

Skjønner Vedum og Støre hverdagen ?

Jeg lurer på om den nye regjeringen med Vedum og Støre skjønner hverdagen til svært mange (kanskje de fleste) barnefamilier i Norge nå. Neppe . . . . . Og når rentehevinger planlegges, så er det ikke...
Bilde

Fikk betalingsvansker etter strømpris-smell: – Vet mange kjenner seg igjen

SLEMMESTAD (VG) Stadig flere sliter med regningene. Inkassobyråer opplever pågang fra en ny gruppe: Småbarnsfamilier med trang økonomi.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Laster...