Politikk - Norsk

Yeahsus

Hjelp, jeg er enig med en frp-politiker!!

Porsgrunns sjarmtroll og Statssekretær i Samferdselsdepartementet Bård Hoksrud foreslår å endre fartsgrense etter vær- og føreforhold for på den måten å forsvare forslaget il regjeringen om å øke fartsgrensen for enkelte motorveier til 100 km/timen.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), påpeker overfor NRK at ny teknologi legger til rette for en slik ordning.

Han ser for seg at fartsgrensene, som står på digitale skilt, skal styres fra en egen sentral etter de ulike være- og føreforholdene.

– Vi har et klima og værforhold i Norge som kan skifte ganske raskt. Det finnes ny teknologi nå som gjør at man kan få skilter hvor man kan sitte på en sentral og endre fartsgrensene på veien. Da kan man i realiteten ha 110 kilometer på de beste motorveiene, sier Hoksrud.

Når forholdene er dårlige, kan fartsgrensen bli satt kraftig ned.

– Man kan sette ned til både 70 og 80 hvis man mener at det enkelte dager er uforsvarlig å ha 110 kilometer som fartsgrense. Folk vil få mer respekt for fartsgrensene, mener Hoksrud.

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/10/18/hoksrud-vil-endre-fartsgrenser-etter-vaer-og-foere

Ingen dårlig ide etter min mening.

3
44 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Smart!

Nå har vi også ny teknologi med 3d-merking som skal sørge for at de som f.eks. kjører i feil retning for STOP i mot seg i veibanen. Teknologi er en fin ting!

1

Ingen dårlig ide etter min mening.

Hvor mange fartsskilt har vi i Norge? Hva vil det koste per skilt å gjøre det digitalt, samt knytte det opp mot en sentral? Eller skal hvert skilt ha sin egen lille værstasjon, med måling av siktforhold etc?

1

Ingen dårlig ide etter min mening.

I utgangspunktet høres det smart ut, men hvor mange milliarder kommer det til å koste å bytte ut alle skiltene til digitalt ? Må vi øke veiavgiftene for å få råd til dette ?

1

Slik det er i dag, er det førerne som skal vurdere hva som er forsvarlig hastighet under de rådende forhold. Hvorfor skal formynderstaten blandes inn i dette?

1

Ideen er strengt tatt ikke dum (bortsett fra kostnadene, som ikke nødvendigvis trenger å bli så høye om dette rulles ut gradvis).

Men jeg tviler sterkt på at folk vil få noen større respekt for fartsgrenser av denne grunn. De som kjører i 110 på motorveien, vil mest sansynlig fortsette å gjøre det uansett hva som står på de digitale skiltene...

1
gonzzzo [sitat…] I utgangspunktet høres det smart ut, men hvor mange milliarder kommer det til å koste å bytte ut alle skiltene til digitalt ? Må vi øke veiavgiftene for å få råd til dette...

I utgangspunktet høres det smart ut, men hvor mange milliarder kommer det til å koste å bytte ut alle skiltene til digitalt ?

Det vet jeg ikke. Kan ikke bli så veldig dyrt fordi det neppe blir mange digitale skilt da det er begrenset med hvor mange motorveier som vil få fartsgrense på 110.

1

Han ser for seg at fartsgrensene, som står på digitale skilt, skal styres fra en egen sentral etter de ulike være- og føreforholdene.

Hvorfor vi ikke har dette på flere veier i norge er for meg en gåte. Tenk på alle de stedene med nedsatt hastighet ved veiarbeid der de lar skiltene stå oppe på tidspunkter da det ikke er noen som arbeider der. Noe slikt burde en veiarbeider kunne styrt fra en app. el.

1

Når får vi første protest som varsler om terrorfaren ved at disse kan bli hacket og skape katastrofer?

1

Vel, med erfaring fra land hvor de har dette, så er det stort sett bare på korte strekninger.

Jeg er tilhenger av å ha variasjon etter årstidene som standard over hele landet. Man kan ha 100/120, 80/90, 60/70 osv vinter og sommer.

I dag er grensene satt for relativt dåårlige kjøreforhold.

1

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), påpeker overfor NRK at ny teknologi legger til rette for en slik ordning.

Han ser for seg at fartsgrensene, som står på digitale skilt, skal styres fra en egen sentral etter de ulike være- og føreforholdene.

Samme fartsgrense på lyse sommerdager med tørr asfalt, og på mørke vinterdager med regnvåte isveier, er selvfølgelig hull i hodet.

Teknologien for regulering har vi hatt lenge, og den har vært brukt i årevis på innfartsveier til Gøteborg.

1

Skilt for variable fartsgrenser har man allerede på de mest trafikkerte veiene.

De benyttes i da stort sett til å regulere fartsgrensene ved veiarbeid, ulykker, innsnevring av antall kjørefelt etc.

De benyttes ikke for å regulere fartsgrensen knyttet til vær og føreforhold.

Det er to sider ved dette forslaget som gjør at jeg synes dette er en dårlig ide.

1. Variable skilt er veldig veldig veldig mye dyrere enn vanlige fartsgrenseskilt og må i tillegg plasseres mye oftere dersom de skal ha noen misjon. Vi snakker antageligvis om rundt 100 ganger så høy pris pr skilt i skiltenes levetid.

2. Å få veitrafikksentralene til å regulere fartsgrense knyttet til ulykker, veiarbeid etc. er en ting. Her er det god sammenheng mellom hendelsene og folks forståelse for nedskilting.

Noe ganske annet er det knyttet til vær og føreforhold. Man overfører tilsynelatende ansvaret for å velge riktig fart på veien fra bilistene til veitrafikksentralen. Faren er overhengende for at veitrafikksentralen og bilistene ikke vil ha samme oppfatning om hva som er forsvarlig og også overhengende sannsynlig at veitrafikksentralene flere ganger om året ikke skilter fort nok ned til å forhindre ulykker på grunn av glatt veibane. Og skilter de tidlig ned så følger det selvsagt kritikk for det også.

Deretter følger selvsagt rettssakene der folk ønsker å skyve ansvaret for egen for høy fart over på staten.

- Jeg trodde det var greit å kjøre i 80 km/t selv om det var tett snøvær og null sikt fordi veitrafikskentralen hadde ikke senket fartsgrensen.

1
BornOnThe4thOfJuly Skilt for variable fartsgrenser har man allerede på de mest trafikkerte veiene. De benyttes i da stort sett til å regulere fartsgrensene ved veiarbeid, ulykker, innsnevring av anta...

2. Å få veitrafikksentralene til å regulere fartsgrense knyttet til ulykker, veiarbeid etc. er en ting. Her er det god sammenheng mellom hendelsene og folks forståelse for nedskilting.

Noe ganske annet er det knyttet til vær og føreforhold. Man overfører tilsynelatende ansvaret for å velge riktig fart på veien fra bilistene til veitrafikksentralen. Faren er overhengende for at veitrafikksentralen og bilistene ikke vil ha samme oppfatning om hva som er forsvarlig og også overhengende sannsynlig at veitrafikksentralene flere ganger om året ikke skilter fort nok ned til å forhindre ulykker på grunn av glatt veibane. Og skilter de tidlig ned så følger det selvsagt kritikk for det også.

Det funker veldig bra i Tyskland, men du har nok rett, Ola dunk er nok for dum til å skjønne dette...

1
DenSisteBohem [sitat…] Det funker veldig bra i Tyskland, men du har nok rett, Ola dunk er nok for dum til å skjønne dette...

Værforholdene i Norge og Tyskland er noe forskjellig.

Det vil klart være flere ganger der det er "behov" for å sette ned fartsgrensen på grunn av vær i Norge. Det vil foruten knyttet til sikt, som er rimelig greit å se/registrere, også være knyttet til friksjon. Og friksjon er vesentlig vanskeligere å se/registrere .

Ofte er det forskjeller på en og samme strekning og det er dømt til å være tilfeller der veitrafikksentralene ikke vil gi deg den informasjonen du etterhvert forventer deg.

Så kan du selvsagt mene så mye du vil om Ola Dunk men problemene er der uansett og ansvarsoverføringen fra bilist til stat vil også følge med.

Man må således finne ut om det er den enkelte bilist som er best egnet til vurdere ting som forandrer seg over en strekning og over kort tid eller om det er noen som sitter å overvåker mange 100 km med vei og har ganske mange oppgaver de skal løse hele tiden.

Og da har vi ikke en gang begynt å vurdere den eventuelle nytten stor bruk av disse systemene har i forhold til den enorme kostnadsforskjellen.

1

Før hadde vi ikke skilt, men bare en enkel regel: Maks 50 i tettbebygget strøk og maks 80 ellers. Pluss vær, føre og veiforhold og det var det opp til bilisten å bedømme.

For min del trenger jeg ikke digitale skilt og jeg ville ikke brukt penger på dem. Ellers er det en god ide.

1

Det finnes ny teknologi nå som gjør at man kan få skilter hvor man kan sitte på en sentral og endre fartsgrensene på veien.

Det er gammel teknologi med variable skilter. Det nye er i så fall at politikere har oppdaget at teknologi eksisterer. De fleste politikerne er langt bakpå nå det gjelder allmenkunnskap til teknologi.

2

FRP er også imot steining av homofile. Hva tenker du om det?

Selv en SV-er er nok 95%enig med FrP.

1

Lignende innlegg

Fortsatt flertall for høyresiden . . . . . .

Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . . Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit. Og som fortsetter å ta upopulære...
Bilde

KrF får boost på ny måling

KrF får sin høyeste oppslutning siden den opprivende retningsstriden i 2018, viser en ny måling. Arbeiderpartiet går også mye fram.


Bilde www.msn.com
3
5 svar
Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar
Laster...