Politikk - Norsk
Utenlandske trailere - vinter
Jeg har kjørt såpass mye 50 tonn om vinteren på bratte og smale vinterveier på vestlandet at jeg er litt meningsberettiget. Problemet er s.f. ikke helt enkelt. Det er mange momenter som kommer inn når problemet skal løses. Bl.a. kabotasjekjøring.
Men jeg inviterer de som vet hva de snakker om til å være med på å avkrefte eller bekrefte at det er to hovedproblemer : To-akslede trekkvogner og sjåfører som er uerfarne med vinterforhold i land som Norge.
Det ser nemlig ikke ut til at de avgjørende myndighetene har blitt fortalt dette tydelig nok.
Uerfarne sjåfører har ikke fått det i seg at at max mulig vekt på drivakselen er avgjørende. Uten dette så hjelper det ikke med de beste vinterdekk og kjettinger på alle drivhjulene.
Den som har sittet og hevet boggien (hevet akslingen uten drift på tre-akslede forvogner ) når motbakken er der og kjent hvordan begynnende spinn går over til fast kontakt og 0 spinn vet hvor avgjørende det er med vekt på drivhjul. Og dette skjer vel å merke også uten kjettinger. Ofte greier det seg utrolig lenge med veldig gode vinterdekk på drivakselen OG godt marktrykk. ( Og s.f. gjerne differensialsperre da. Men er friksjonen liten så hjelper det ikke med sperre heller. )
En to-akslet trekkvogn der hovedvekten av lasten er plassert uten tanke på slikt og kanskje til og med er plassert litt bak er dømt til å få stopp i første bakke med litt glatt snø.
Slike vogntog med en sjåfør uten erfaring med vinterkjøring må hindres i å kjøre. Det å komme seg velberget ned en bakke kan nemlig også by på problemer. Og på flat mark kan det også gå galt, som vi alle vet.
Jeg glemmer aldri en erfaren kar som kjørte to-akslet semitrailer på vestlandet. Han sa at på en spesiell plass som de losset så hadde de ikke mulighet til å komme seg opp bakkene derifra med bilen uten last og vekt på drivakselen dersom det var vanskelig føre. Det hjalp ikke å spinne i stykker noen kjettinger for å bevise DET.
Merk hva den erfarne bilbergeren opp i Bodø-distriktet sier. Han har hjulpet ørten utenlandske trailere :
Problemet er to-akslede semitrailere og ukyndige sjåfører.
http://www.nrk.no/nordland/bilberger-vurderer-boikott-1.11369434
– Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert.