Politikk - Norsk

primerab

Utenlandske trailere - vinter

Jeg har kjørt såpass mye 50 tonn om vinteren på bratte og smale vinterveier på vestlandet at jeg er litt meningsberettiget. Problemet er s.f. ikke helt enkelt. Det er mange momenter som kommer inn når problemet skal løses. Bl.a. kabotasjekjøring.

Men jeg inviterer de som vet hva de snakker om til å være med på å avkrefte eller bekrefte at det er to hovedproblemer : To-akslede trekkvogner og sjåfører som er uerfarne med vinterforhold i land som Norge.

Det ser nemlig ikke ut til at de avgjørende myndighetene har blitt fortalt dette tydelig nok.

Uerfarne sjåfører har ikke fått det i seg at at max mulig vekt på drivakselen er avgjørende. Uten dette så hjelper det ikke med de beste vinterdekk og kjettinger på alle drivhjulene.

Den som har sittet og hevet boggien (hevet akslingen uten drift på tre-akslede forvogner ) når motbakken er der og kjent hvordan begynnende spinn går over til fast kontakt og 0 spinn vet hvor avgjørende det er med vekt på drivhjul. Og dette skjer vel å merke også uten kjettinger. Ofte greier det seg utrolig lenge med veldig gode vinterdekk på drivakselen OG godt marktrykk. ( Og s.f. gjerne differensialsperre da. Men er friksjonen liten så hjelper det ikke med sperre heller. )

En to-akslet trekkvogn der hovedvekten av lasten er plassert uten tanke på slikt og kanskje til og med er plassert litt bak er dømt til å få stopp i første bakke med litt glatt snø.

Slike vogntog med en sjåfør uten erfaring med vinterkjøring må hindres i å kjøre. Det å komme seg velberget ned en bakke kan nemlig også by på problemer. Og på flat mark kan det også gå galt, som vi alle vet.

Jeg glemmer aldri en erfaren kar som kjørte to-akslet semitrailer på vestlandet. Han sa at på en spesiell plass som de losset så hadde de ikke mulighet til å komme seg opp bakkene derifra med bilen uten last og vekt på drivakselen dersom det var vanskelig føre. Det hjalp ikke å spinne i stykker noen kjettinger for å bevise DET.

Merk hva den erfarne bilbergeren opp i Bodø-distriktet sier. Han har hjulpet ørten utenlandske trailere :

Problemet er to-akslede semitrailere og ukyndige sjåfører.

http://www.nrk.no/nordland/bilberger-vurderer-boikott-1.11369434

– Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert.

5
140 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nå har de snakket om økte kontroller i årevis, uten at det ser til å hjelpe.

Det er tydeligvis det eneste som fungerer i Norge, debatter og ingen handling.

1

– Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert.

Den røde rampen som styrte i forrige regjering greide ikke å gjøre noen ting med problemet - og da kan man ikke forvente at Høgre skal få ordna opp i problemet i løpet av 14 dager som den røde rampen som harr styrt ikke har greid i løpet av ÅTTE-ÅR, skjønner ...

1
HyperNova [sitat…] Den røde rampen som styrte i forrige regjering greide ikke å gjøre noen ting med problemet - og da kan man ikke forvente at Høgre skal få ordna opp i problemet i løpet av...

og da kan man ikke forvente at Høgre skal få ordna opp i problemet i løpet av 14 dager som den røde rampen som harr styrt ikke har greid i løpet av ÅTTE-ÅR, skjønner ...

Ja, den teksten som du siterer er fra den artikkelen det linkes til nederst. Der kritiseres "myndighetene".

La oss nå bare se framover og vurdere om det er mulig å komme fram til noen effektive tiltak. Der ER vanskelig.

Men noe av det som får meg til å skrive dette, er at det ser ikke ut til at det som det pekes på i hovedpostingen har seget inn i forvaltningen. Se f.eks denne pressemeldingen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2013/okt-kontroll-av-tunge-kjoretoy-tryggere-.html?id=745690

1
primerab [sitat…] Ja, den teksten som du siterer er fra den artikkelen det linkes til nederst. Der kritiseres "myndighetene". La oss nå bare se framover og vurdere om det er mulig å komme f...

Ja, den siterte teksten kritiserer "myndighetene". La oss nå bare se framover og vurdere om det er mulig å komme fram til noen effektive tiltak. Der ER vanskelig.

Men noe av det som får meg til å skrive dette, er at det ser ikke ut til at det som det pekes på i hovedpostingen har seget inn i forvaltningen. Se f.eks denne pressemeldingen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2013/okt-kontroll-av-tunge-kjoretoy-tryggere-.html?id=745690

Forsiktighetspartiet Høyre vil aldri greie å fjerne en bompengering - den saken er klar - bare prat der i gården. Og heller ikke skranglete vogntog som popper opp fra øst-europa.

2
HyperNova [sitat…] Forsiktighetspartiet Høyre vil aldri greie å fjerne en bompengering - den saken er klar - bare prat der i gården. Og heller ikke skranglete vogntog som popper opp fra øst-...

Forsiktighetspartiet Høyre vil aldri greie å fjerne en bompengering - den saken er klar - bare prat der i gården.

Nå er det vel allerede lovet at noen konkrete bompengeprosjekter skal fjernes.

Tror du FRP hadde fått til det hvis ikke Høyre hadde vært enige?

1

– Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert.

Heldigvis finnes det private firmaer som setter foten ned.

1

: To-akslede trekkvogner og sjåfører som er uerfarne med vinterforhold i land som Norge.

Tandem er tingen :)

1
HyperNova [sitat…] Forsiktighetspartiet Høyre vil aldri greie å fjerne en bompengering - den saken er klar - bare prat der i gården. Og heller ikke skranglete vogntog som popper opp fra øst-...

Her prøver trådstarter å få til en konstruktiv debatt om et vanskelig og LIVSFARLIG problem.

Hvorfor må noen begynne å bable om bompenger da? Det er plenty av tråder om bompenger ellers hvor dette kan diskuteres.

Vedrørende trådens tema. Jeg bor selv i Finnmark. Selv med den begrensete trafikken som er der er det daglig saker med trailere som står fast, eller ligger i grøfta og hindrer annen trafikk.

Jeg begynner faktisk å bli skeptisk til å kjøre på våre veier i vinterhalvåret. Man vet aldri hva man møter.

Håper tråden kan bli et saklig innlegg i et stort problem.

1
tharhja [sitat…] Tandem er tingen :)

Tandem er tingen :)

Mht. tre-akslede forvogner : Det er blitt mer vanlig med tandem-drift. (Drift på begge bakakslingene) Da slipper man det ulovlig høye akseltrykket som oppstår når akslingen uten drift heves. Men akseltrykket på den enkelte av de to drivende akslingene blir lavere .

Årsaken til at så mange vogntog lager problemer i vinter-Norge nå for tiden, er vel at følgende uheldige kombinasjon er blitt vanlig på norske vinterveier :

1) De mest ustyrlige vogntogene ( To-akslede semitrailere der forvognen fortere blir lett og hjelpeløs på glatt føre i forhold til den lastede tralla.) Dekk av varierende kvalitet og gjerne mangelfullt kjettingutstyr

2) Men viktigst av alt : Alt for ofte manøvrert av en sjåfør blottet for kompetanse med norske vinterforhold.

Heldigvis skjer de fleste uhellene i sakte kino og er mest til irritasjon og frustrasjon.

Men hvis det virkelig finnes vilje til å redusere problemet så bør vel myndighetene gå dit problemet starter, nemlig hos de som organiserer transporten. De vet nemlig utmerket godt hva de gjør. Fortjenesten er størst på billige utanlandske trailere bemannet av underbetalte sjåfører. De er klar over at mange av disse får problemer på sin seilas i vinter-Norge.

Problemet forsvinner ikke ved å holde på og gnåle om kontroll av dekkmønsterdybde og kjettingutstyr.

Er dette rett eller tar jeg feil ?

1

Traadstarter faar tommel for faginnlegg, og fordi jeg har sympati for problemstillingen. Manglende erfaring paa norsk vinterfoere og daarlig utstyr blant en del utenlandske trailersjaafoerer, forstaar ogsaa en lekmann faren ved.

1

Problemet er to-akslede semitrailere og ukyndige sjåfører.

Sjåføren du snakker om kjørte to-akslet og jeg antar at vedkommende gjorde det på en god måte. Han visste hvor og når en slik doning ikke ville klare å komme opp en bakke og lot antageligvis da være å kjøre denne bakken på de tidspunktene.

Står vi ikke da egentlig tilbake med et problem i hovedsak, nemlig ukyndige sjåfører. Altså sjåfører som ikke vet, eller tar hensyn til, hvilket utstyr som kreves på forskjellige steder og tider?

1
primerab [sitat…] Mht. tre-akslede forvogner : Det er blitt mer vanlig med tandem-drift. (Drift på begge bakakslingene) Da slipper man det ulovlig høye akseltrykket som oppstår når akslinge...

Men hvis det virkelig finnes vilje til å redusere problemet så bør vel myndighetene gå dit problemet starter, nemlig hos de som organiserer transporten. De vet nemlig utmerket godt hva de gjør. Fortjenesten er størst på billige utanlandske trailere bemannet av underbetalte sjåfører. De er klar over at mange av disse får problemer på sin seilas i vinter-Norge.

Lasten er som regel forsikret.

Hvis forsikringsselskapene hadde stillt strengere krav for transport, så hadde mange useriøse blitt luket ut.

1

Ja, Brattbakk står i de bratte bakkene og tauer på vogntog som ikke kommer seg opp.

Apropos Brattbakk, han var involvert i bilberging da det lithauiske vogntoget la seg på autovernet og tippet utenfor, og dro med seg bergingsbilen.

I det tilfellet virker det som om sjåføren på vogntoget brukte sperra, drivhjulene sluret mot isdekket, og trekkvogna arbeidet seg sidelengs mot autovernet. Sperre er et godt hjelpemiddel i enkelte situasjoner, men dersom drivhjulene slurer skal det nesten ingen helning til i veibanen før bilen arbeider seg sidelengs.

Du har rett i din betrakning vedr. to-akslede trekkvogner på norsk vinterføre, det kan være farlig. Da er det ganske rart at EU jobber med å forby løfteaksler.

Og den nye samferdselsministeren vil fordele belastningen mot veien på flere aksler, altså blir det mindre vekt pr. aksel, også på drivaksel, og dermed også dårligere framkommelighet på vinterføre.

Et annet farlig moment på norsk vinterføre, er at utenlandske vogntog kjører med hardere gummiblanding i dekkene. Det skaper kjelke-effekt. Det "morsomme" er at når sjåførene setter på kjetting, så slurer hjulene inne i kjettingen (pga. hardheten i gummien), noe som gjør at både kjettingen og trekkvogna står bom stille!

Var et tilfelle i Tromsø nylig hvor et utenlandsk vogntog ikke kom seg fram på flat vei.

Ofte er kjettingene uten pigger, og det har hendt at piggkjettinger har vært satt på med piggene vendt inn mot gummien.

Norske myndigheter gambler stort ved å tillate den form for vild vest på norske veier, som vi ser utenlandske vogntog skaper. Også politiet sier at de er redde for å ferdes på vinterføret. Det er bare et tidsspørsmål før det skjer en katastrofe.

1
BornOnThe4thOfJuly [sitat…] Sjåføren du snakker om kjørte to-akslet og jeg antar at vedkommende gjorde det på en god måte. Han visste hvor og når en slik doning ikke ville klare å komme opp en bakke...

" Han visste hvor og når en slik doning ikke ville klare å komme opp en bakke og lot antageligvis da være å kjøre denne bakken på de tidspunktene "

Ja, nemlig.

" Altså sjåfører som ikke vet, eller tar hensyn til, hvilket utstyr som kreves på forskjellige steder og tider?"

Ja. Under her i tråden er det en som beskriver mer i detaljer hvordan en del av utstyret til disse håpløse vogntogene er. Slikt kombinert med fullstendig mangel på erfaring med de krevende forholdene går dårlig.

Og, som sagt, de minst egnede vogntogene i vinter-Norge er disse to-akslede trekkvognene. - Og dette er det flertallet av disse uten innsikt i forholdene kommer med. For å ha en viss sjanse til å lykkes så må man i alle fall ha sikret at det er max mulig marktrykk på forvognen og drivakselen. Jeg har en mistanke om at det i mange tilfeller ikke er tenkt på slikt. Da har man egentlig ingen mulighet til å lykkes i kupert vinterlandskap.

Ansvaret for å unngå denne utviklingen ligger vel å merke på de som organiserer transporten. De vet hva de gjør.

1
primerab [sitat…] Mht. tre-akslede forvogner : Det er blitt mer vanlig med tandem-drift. (Drift på begge bakakslingene) Da slipper man det ulovlig høye akseltrykket som oppstår når akslinge...

Er dette rett eller tar jeg feil ?

Du har rett. Dessverre vil det ikke skje noe krav til bilene utover dekk, før det virkelig smeller......kanskje da. Så var det dette med falske førerkort, semisjåfør med kjøpt alfabet :(

http://www.tv2.no/underholdning/broom/politiet-de-kjoeper-lastebillappen-paa-svarteboersen-4162161.html

1
primerab " Han visste hvor og når en slik doning ikke ville klare å komme opp en bakke og lot antageligvis da være å kjøre denne bakken på de tidspunktene " Ja, nemlig. " Altså sjåfører som...

Men mitt poeng var om ikke problemet egentlig kun kunne fokuseres på de ukyndige sjåførene. Hadde sjåførene vært kyndige så hadde jo ikke de kjørt med slikt materiell på uegnede steder og tider.

Det å forsøke å ansvarliggjøre andre enn sjåførene høres fint ut men er i strid med Vegtrafikkloven.

2
BornOnThe4thOfJuly Men mitt poeng var om ikke problemet egentlig kun kunne fokuseres på de ukyndige sjåførene. Hadde sjåførene vært kyndige så hadde jo ikke de kjørt med slikt materiell på uegnede st...

Det å forsøke å ansvarliggjøre andre enn sjåførene høres fint ut men er i strid med Vegtrafikkloven.

Ja, lovverket er generelt innrettet på å ta de små mens de store skal gå fri. Har du noen gode forslag da ? KAN forresten norske myndigheter inndra førerkortet til en utenlandsk sjåfør ?

Den kategori sjåfører vi her snakker om er ofte glade for i det hele tatt å ha jobb, de tar det kjøretøyet de får utlevert og kjører av gårde uten å plage noen med spørsmål om noe som helst. Så møter de veggen - he he bokstavelig talt.

1
Corvus [sitat…] Tror du forveksler med Ap. De pratet tomprat i 8 aar uten aa gjore noe. Ingen andre partier som er slik.

Det er riktig det at tøyseregjeringa til Stoltenberg har sendt regninga til bilistene i god Ap-ånd, noe som godfjotter av noen Ap-velgere fortsatt sverger til, Ap er ei hellig ku tror de, alt Ap predikere er den absolutt sannhet ifølge godfjottene. At det skal bli så mye bedre med Erna ved roret tror jeg ikke noe på, men det gjenstår å se ... jeg er pessimistisk på vegne av bilistene som blir flådd hver dag.

1
primerab [sitat…] Ja, lovverket er generelt innrettet på å ta de små mens de store skal gå fri. Har du noen gode forslag da ? KAN forresten norske myndigheter inndra førerkortet til en uten...

Lovverket er først og fremst innrettet til å legge ansvar på et sted (eller så få steder som mulig) fordi man ellers fort får en ansvarspulverisering.

Nei jeg har ingen gode forslag. Generelt så synes jeg debatten føres med mange skjulte agendaer. Det blandes i hop kabotasje, framkommelighet og trafikksikkerhet i en stor gryte der enkelte av debattantene har klare økonomiske egeninteresser i å holde utenlandske sjåfører borte fra norske veier.

Utenlandske sjåfører kan selvsagt også bli god på å kjøre på vinterføre slik som unge norske sjåfører uten erfaring kan bli det.

Men noe løsning på problemet uten å totalt glemme at vi faktisk må ha en del sammenfallende regler i Europa har jeg dessverre ikke.

1
BornOnThe4thOfJuly Lovverket er først og fremst innrettet til å legge ansvar på et sted (eller så få steder som mulig) fordi man ellers fort får en ansvarspulverisering. Nei jeg har ingen gode forsla...

enkelte av debattantene har klare økonomiske egeninteresser i å holde utenlandske sjåfører borte fra norske veier.

Folk er vel helst lei av dette og litt skremt er det ikke så ? Dette sier en som faktisk tjener masse penger på problemet :

http://www.nrk.no/nordland/bilberger-vurderer-boikott-1.11369434

" – Myndighetene må sette en stopper for de toaksla kjøretøyene. De fungerer som en dødsfelle på norske veier. Dessverre blir det ikke prioritert. "

Selv om kompetansen på vinterkjøring blant utenlandske sjåfører skulle vise en stigende kurve så gjenstår sp.m. om hva slags materiell de får utlevert.

1

Lignende innlegg

Fortsatt flertall for høyresiden . . . . . .

Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . . Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit. Og som fortsetter å ta upopulære...
Bilde

KrF får boost på ny måling

KrF får sin høyeste oppslutning siden den opprivende retningsstriden i 2018, viser en ny måling. Arbeiderpartiet går også mye fram.


Bilde www.msn.com
3
5 svar
Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar
Laster...