Politikk - Norsk

Unnskyldningen

Utfordringer for fremtidens transportsystem -

http://www.tu.no/samferdsel/2015/02/25/flere-skal-lokkes-til-a-reise-kollektivt-men-det-skal-bli-dyrere-i-rushtiden

Jernbanedirektøren understreker at det må iverksettes tiltak for å få folk til å la bilen stå. – Alternative virkemidler for å få til det er rushtidsavgift og begrensede parkeringsmuligheter, sier hun. Samtidig mener etatene det også kommer til å måtte innføres tiltak for å fordele reisene som skjer kollektivt bedre utover døgnet. – Det kan hende at man må bruke prising for å prøve å spre kollektivtrafikken bedre utover døgnet. Det vil koste vanvittig mye penger å bygge ut kollektivtrafikken om vi skal ta høyde for rushtrafikken, sier Enger.

Vet ikke helt om jeg skal le eller ei.

Det skal bli dyrere å bruke bil, rushtidsavgift + færre parkeringsplasser for å tvinge folk over på kollektivtilbud som også skal bli dyrere for å tvinge folk til å reise på helt andre tidspunkt...

løsningen er altså "Vi ser helst at hele norges befolkning tar beina fatt for å løse problemet med dagens kollektivtilbud"

1
15 svar

Det kan hende at man må bruke prising for å prøve å spre kollektivtrafikken bedre utover døgnet.

Fattigfolket får værsågod å jobbe på natta ja.

1
JJularbo [sitat…] Fattigfolket får værsågod å jobbe på natta ja.

Det er jo forholdsvis enkelt å se hvem som blir straffet. De fleste med godt betalte jobber har fleksibel arbeidsdag og kan lett velge å jobbe utenfor periodene med rushtidsavgift.

Det er forholdsvis skremmende at gjengen i supperådet bare har en løsning for å få folk over på kollektivtransport, gjøre det langt dyrere å velge noe annet, for så å øke prisen på kollektivtransport for å forhindre enda større problemer.

Buss/Trikk i Oslo når det er morgenrush og ettermiddagsrush er jo forholdsvis håpløst allerede

1

Kollektivtilbudet er sprengt allerede. Færre parkeringsplasser gir økt trafikk mener jeg å ha lest etter en undersøkelse i London fordi 20% av trafikken i storbyen er folk som leter etter sted å parkere.

1
aasand Kollektivtilbudet er sprengt allerede. Færre parkeringsplasser gir økt trafikk mener jeg å ha lest etter en undersøkelse i London fordi 20% av trafikken i storbyen er folk som lete...

No idea.

I Trondheim ved innkjøringen til byen gjorde de jo om 1 ekstra felt til kollektivfelt, resultatet var vesentlig økning i utslippene fordi det logisk nok ble enda mer køkjøring inn mot byen.

Problemet er jo et supperåd som bare tenker avgifter.

Spør du en nogenlunde oppegående person om hva konsekvensene vil være så skal det mye til for at man ikke innser det før man har innført endringene.

Forbedrer man kollektivtilbudet slik at det er enklere å benytte seg av det enn egen bil -> folk vil la bilen stå.

Hvis kollektivtilbudet skal fortsette å være fullstendig ræva så er problemet i bunn og grunn det samme.

1

Vet ikke helt om jeg skal le eller ei.

Det skal bli dyrere å bruke bil, rushtidsavgift + færre parkeringsplasser for å tvinge folk over på kollektivtilbud som også skal bli dyrere for å tvinge folk til å reise på helt andre tidspunkt...

løsningen er altså "Vi ser helst at hele norges befolkning tar beina fatt for å løse problemet med dagens kollektivtilbud"

Bøyer nakken for et godt gammeldags blå blått (la oss rævpule befolkningen) forslag... Lenge leve blåblått i byer. Takker for at dette aldrig kommer til å ramme meg :-). Hei på deg i Oslo! skål!

2

Hun bygger sine meninger på erfaringer fra steder i verden som har hatt gode erfaringer med nettopp de tiltak hun beskriver. Det er steder som har enda større problemer med avvikling av biltrafikken enn oss.

Noen ganger kan det være nødvendig å se på hva andre gjør for å få til løsninger som faktisk virker.

1
Unnskyldningen [sitat…] Hvor bor du ?

Hvor bor du ?

Telemark,så sentralt at jeg når de fleste nårliggende byer uten å passere så mye som en bom. Så jeg heier tilogmed på bypakken til grenland, enda en bom som gjør livet surt for de som bor sentralt. Selv pendler jeg fint inn med bil på 30 min.

Klarer Drammen og Asker og Bærum å uten en bom.

1

Jernbanedirektøren understreker at det må iverksettes tiltak for å få folk til å la bilen stå.

det er jo enkelt, bygg ut kollektiv trafikken. få skikkelige baner ut og inn av byene, som har kapasitet til behovet. dobbeltspor et langt stykke ut av byen, nytt signalsystem som gjør at tog og bane kan kjøre tettere, utvid strømforsyningene så det er nok strøm til tog og bane, bygg ny tunnel under oslo så flere tog kan kjøre gjennom. og det må kjøres busser til pendlerstasjoner. det er ikke så vanskelig å få folk til å kjøre kollektivt, men det må jo være et skikkelig tilbud, i dag er det sprengt og det går ikke ofte nok utenfra byene og inn.

1
Geirijo Hun bygger sine meninger på erfaringer fra steder i verden som har hatt gode erfaringer med nettopp de tiltak hun beskriver. Det er steder som har enda større problemer med avvikli...

Noen ganger kan det være nødvendig å se på hva andre gjør for å få til løsninger som faktisk virker.

Noen ganger kan det være nødvendig å tenke litt...

Konsekvensen av forslagene er at alt skal bli dyrere, og at man helst burde gå eller sykle...Fordi biltrafikken skal ned og man skal ikke investere nok i kollektivtilbudet.

1
Unnskyldningen No idea. I Trondheim ved innkjøringen til byen gjorde de jo om 1 ekstra felt til kollektivfelt, resultatet var vesentlig økning i utslippene fordi det logisk nok ble enda mer køkjø...

I Trondheim ved innkjøringen til byen gjorde de jo om 1 ekstra felt til kollektivfelt, resultatet var vesentlig økning i utslippene fordi det logisk nok ble enda mer køkjøring inn mot byen.

Jo, men du må husket at det var fordi bussene skulle komme raskere frem..

Og det gjorde de, gjennomsnittsfarten for bussene økte med 0,8 KM/t...

1
birkelo [sitat…] Telemark,så sentralt at jeg når de fleste nårliggende byer uten å passere så mye som en bom. Så jeg heier tilogmed på bypakken til grenland, enda en bom som gjør livet sur...

Telemark,så sentralt at jeg når de fleste nårliggende byer uten å passere så mye som en bom. Så jeg heier tilogmed på bypakken til grenland, enda en bom som gjør livet surt for de som bor sentralt. Selv pendler jeg fint inn med bil på 30 min.

Tror du ikke at f.eks 36 må bli bombelagt hvis man går for E134 som primær ferdselsåre over fjellet, noe som vil få ringvirkning for 36 grunnet tvungen utbedring grunnet større trafikkgrunnlag. Selvsagt, kan jo hende at du bor i Bamble eller Drangedal også, så du kan snike deg utenom uansett hva som skjer...

1
Speciale [sitat…] Tror du ikke at f.eks 36 må bli bombelagt hvis man går for E134 som primær ferdselsåre over fjellet, noe som vil få ringvirkning for 36 grunnet tvungen utbedring grunnet s...

Selvføgelig er det en mulighet,men kommer fortsatt ikke til å ramme meg da jeg bor i midt-telemark. Reiser man fra midten og ut har man et hav av muligheter til arbeid og slipper og tenke på dette. Bamble er solgt.

Bypakke grenland er jo et bomprosjekt som er planlagt og videreført av vår anti bom regjering. Smarte avgifter heter det derimot når FRP inntar bompengearenaen.

1
Laster...