Nye VGD er lansert! Mer informasjon

frp og venstre er visst i canada for og se på grønne avgifter. Forskjellen mellom venstre og frp er vel at venstre og sosialistsiden gjerne vil innføre avgifter på alt selv om det ikke eksisterer andre alternativer og velge.

større byer med god kollektivtrafikk er eneste steder i norge grønne drivstoffavgifter kan brukes. Men selv der går ikke buss døgnet rundt og noen har arbeidstider / arbeidsvei som gjør grønne alternativer ubrukelige. På drivstoff er avgifter dårlig alternativ men kan gjøres via bompenger hvis de belaster folk bosatt i spesifikke bykommuner og ingen andre. Vi må altså få ett bilregisteringsystem basert på bostedskommune. Men selv det tar ikke hensyn til arbeid i nabokommune.

Så burde de også studere rusmiddelpolitikk i samme slengen borte i canada. For vi kan slå fast at norsk modell fungerer dårlig på både alkohol og cannabis.

1
16 svar

16 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Knallpeil

Trodde de damer allerede kunne ALT? Hvem kan lære de noe?

1

MacanT

frp og venstre er visst i canada for og se på grønne avgifter. Forskjellen mellom venstre og frp er vel at venstre og sosialistsiden gjerne vil innføre avgifter på alt selv om det ikke eksisterer andre alternativer og velge.

Jeg håper Jensen og spesielt Grande får med seg at bensinprisen i British Columbia Canada er i skrivende stund ca. 6,50 kroner per liter. Innkjøpsprisen på biler er dessuten bare en brøkdel av det vi sliter med her i Norge.

1

politikk

MacanT : canada skulle jo ha noe av samme problemstillinger som norge med lange strekninger og tynn befolkning utenfor byene. Så spørs det da om samfunnet fungerer med spesielle avgifter på drivstoff og biler her.

1

politikk

MacanT : hvis drivstoffprisen på 6.50 pr liter og lavere innkjøpspris på biler...la oss si tilsammen 30 % av norske kostnader tilsvarer at canadisk lønn er 30 % av norsk så blir forholdet det samme.

det som er mulig : legge avgifter på biler og drivstoff...fordi biler er en dyr registrert ting som kan kontrolleres. Og fordi drivstoff ikke kan produseres av hvermansen og fordi det ikke lønner seg og smugle.

det som er umulig : legge avgifter og forbud på forgjengelige ting som da vil bli omgått og føre til store kontroll / justisutgifter som ikke nevneverdig begrenser totalforbruk. Der vil avgifter bare finansiere deler av ett system som vel og merke gir statlige arbeidsplasser, men beslaglegger arbeidskraft som kunne vært brukt på andre formål i annet system.

norske bygder har vel fått overføringer og tilskudd. I canada antar jeg at de som ikke klarer utgiftene heller ikke har eksistensgrunnlag. Dvs...blir transportutgiftene for høye så kan de ikke leve der.

det som kjennetegner velstandsamfunn er infrastruktur og abc her er transportmuligheter og energitilførsel.

lurer på om norske politikere har denne elementære økonomiske kunnskapen ?

1

MacanT

lurer på om norske politikere har denne elementære økonomiske kunnskapen ?

Det trenger du ikke å lure på, norske politikere har en nærmest total mangel på økonomiske kunnskaper. Når de da i tillegg ignorerer det meste av anbefalinger fra fagfolk blir resultatet heller dårlig.

1

MacanT

hvis drivstoffprisen på 6.50 pr liter og lavere innkjøpspris på biler...la oss si tilsammen 30 % av norske kostnader tilsvarer at canadisk lønn er 30 % av norsk så blir forholdet det samme.

I følge OECD statistikken har vi ca. 30% høyere inntekt her i Norge. Men vi har altså dobbelt så dyr bensin og mer enn dobbelt så høye bilpriser.

Drivstoff og spesielt bilavgiftene i Norge befinner seg altså allerede på et hinsides nivå.

1

tr0ndern

Hvordan er det generelle lønns- og prisnivået i Canada sammenlikna med Norge? Hvordan slår literprisen på bensin ut i forhold til lønns-/prisnivået elles i landet i Canada, kontra i Norge?

1

ulefos

det er ingen som har noe å lære Siv Jensen om avgifter

1

Kul_Djevel

Hun har jo blitt dronningen over høyere avgifter for folk flest, så der tror ikke jeg hun har noe å lære heller :)

1

fargerik

Trine har lovet et helvete dersom ikke regjeringen er med på avgifteøkninger på diesel og bensin, så de kommer nok. Det som blir spennende er jo å se hvor mye det blir i første omgang og hvor mye de smeller på i neste statsbudsjett.

H/FrP trenger jo penger til å finansiere skattelettelser, så jeg aner en hjertelig forsøstring mellom de tre partiene som vil være neste regjeringsalternativ. Trine må strykes mildt medhårs, nå...

1

TheCowboy

Trine har lovet et helvete dersom ikke regjeringen er med på avgifteøkninger på diesel og bensin, så de kommer nok

Så spørs det jo på om Hareide mente det han sa, om å kaste Venstre på båten for å bli med i regjeringen!

Pappa-permen hadde gitt han tid til å tenke.. Godt det kom noe brukbart ut av den =P hehe

TV2.no

1

StevenPatrick

Var det en Lear jet de ankom i?

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...