En æra er dessverre over. 2. desember stenger VGD.no. Mer info.

Politikk - Norsk

jeangabin

knag fylkesnes, vri veksten fra oslo

https://www.nrk.no/ytring/vri-veksten-ut-av-oslo-1.13072110

I en kronikk på nrk sier sv representant torgeir knag fylkesnes at for mye av veksten i statlig sektor finner sted i oslo. Han viser til den enorme veksten i byråkratiet under solbergs regjeringstid.

Fylkesnes er fra tromsø, men om vi ser på den byen, så er den jo nesten totalt drevet av det offentlige. Den har universitetet og sykehuset, som totalt dominerer bybildet. Den største private bedriften var mackbryggeriet som lagde øl til studentene. Nå har de flyttet, og nå finnes det knapt noen store private aktører i byen.

Det siste tromsø trenger er flere statlige bedrifter. Det byen trenger er et næringsliv, samt bedre kommunikasjoner med verden.

Så skal man flytte noe fra oslo, så foreslår jeg at nord møre, deler av nordland, finnmark og noe av innlandet sørpå blir prioritert. De har ingenting. F.eks kunne noen slike bedrifter veie opp for tapet av sykehuset i drakampen molde kristiansund.

1
94 svar
jeangabin Ja, jeg tror kultur er viktig. De må være kreative, finne nisjer. Men nå er det fryktelig mange festivaler i norge, men alle er ganske brede. I finnmark kunne man ha russisk matfes...

Eg er ikkje spesielt glad i alle desse elendige festivalane. Særs få er bra.

I Herøy er det ivestert i nytt kulturhus med eit fyldig tilbod, vakre kykjebygg, badeland, turstiar og anna infrastruktur. Hotell og i tillegg er det fleire stader der det går an å spise eit anstendig måltid.

2
Tjukkebajas Du kjenner sikkert byen betre enn eg gjer. Politisk er byen nyansert, det har med UIT å gjere og farger lokalsamfunnet. Eg liker at byen er eit knutepunkt for fiske, reindrift, sel...

Da jeg var student på engelsk ved uit på nittitallet var det over hundre studenter på grunnfag. Nå er det nesten ingen. Likevel sier de at studenttallet ikke har gått ned. Men hva studerer de nå for tiden da?

Uit har farget byen, men jeg synes ikke at tromsø har en god politisk basis. Det er en svært venstrevridd by, noe du kan se ved mange markeringer. Likevel har vi hatt ordførere fra høyre som var populære, hjort og rian etc.

2
jeangabin Ja, jeg mener at en jeg kjente som ikke kom inn i tromsø gikk der? Men om det fortsatt finnes, vet jeg ikke. Da høyre hadde byråden ville de legge ned alle skolene og bygge en enes...

Da høyre hadde byråden ville de legge ned alle skolene og bygge en eneste gigant skole på tromsøya.

Gymnas er fylkeskommunalt. Dette var etter krigen. Ungdommen kom frå bygdene i heile Nord-Norge og fekk skulegang der.

Då må eg logge av for kvelden. God natt!

2

Det siste tromsø trenger er flere statlige bedrifter. Det byen trenger er et næringsliv, samt bedre kommunikasjoner med verden.

Tromsø har svært mange naturlige begrensninger når det gjelder kommunikasjon med utenomverdenen. Byen er jo knapt bundet til resten av landet på infrastruktur og skal man dra dit fra andre plasser er vel fly eneste utvei. Hvorfor de laget en by der oppe i første omgang vet da guderne.

Når det er sagt så synes jeg, gitt forutsetningene, at de har lykkes omtrent maks med å gjøre det til en livlig by med en god del urbane og endog internasjonale innslag. De fleste sentralt plasserte småbyene her til lands er nok langt mer innavlede og navlebeskuende.

1

Nordmenn er dessuten ikke så originale når de først skal flytte på seg. Det er jo helt håpløst hvor mange som er opptatt av å bo i Oslo. Flere burde vurdert Tromsø, Bergen eller landets beste by, Trondheim.

Stavanger er for glatt og amerikanisert, men har kanskje større potensiale nå når olje-bonanzaen er over.

1
Folkflesk [sitat…] Tromsø har svært mange naturlige begrensninger når det gjelder kommunikasjon med utenomverdenen. Byen er jo knapt bundet til resten av landet på infrastruktur og skal man...

Tromsø er ikke en vellykket by økonomisk sett. Det man burde gjøre er å kutte kjøretiden til narvik og alta med en time hver vei. Det er mulig, jeg vet det. Om alta og narvik kommer nærmere blir kommunikasjonene bedre. Man kan gi opp tog debatten, men veidebatten er det fortsatt mulig å vinne.

Øst finnmark, dvs varanger regionen har ingenting. Nordland må vel være en slags uland i norge?

1
jeangabin Tromsø er ikke en vellykket by økonomisk sett. Det man burde gjøre er å kutte kjøretiden til narvik og alta med en time hver vei. Det er mulig, jeg vet det. Om alta og narvik komme...

Om alta og narvik kommer nærmere blir kommunikasjonene bedre. Man kan gi opp tog debatten, men veidebatten er det fortsatt mulig å vinne.

Hva er det som egentlig er så viktig for Tromsø med at Narvik og Alta kan nåes litt fortere med bil?

I dag er det strekninger mellom Tromsø og Alta med ÅDT på rundt 1000 kjt/døgn. Dersom man skulle anta at dette kun var altaværinger og tromsøværinger (hvilket det selvsagt ikke er) så ville dette medføre at det i dag i gjennomsnitt gjennomføres 2 bilturer pr år mellom de to byene pr person i de to byene.

Tilsvarende tall for Narvik (også med klart feilaktig antagelse av kun narvikinger og tromsøværinger benytter veien) gir at det i dag i gjennomsnitt gjennomføres 4 bilturer pr år mellom de to byene pr person i de to byene.

En times mindre reisetid gir noe mer trafikk. La oss ta skikkelig i når vi først forsøker å gjøre dette til noe veldig viktig for kommunikasjonen mellom byene. Vi dobler trafikken mellom byene. Da er vi oppe i 4 bilturer pr person i året mot Alta og 8 bilturer pr person i året mot Narvik.

Hvordan ser du for deg at dette vil gjøre noe som helst fra eller til for Tromsø, Alta eller Narvik?

1
BornOnThe4thOfJuly [sitat…] Hva er det som egentlig er så viktig for Tromsø med at Narvik og Alta kan nåes litt fortere med bil? I dag er det strekninger mellom Tromsø og Alta med ÅDT på rundt 1000 k...

Narvik har togbane, og alta er det viktigste veikrysset i finnmark. I dag er det 3 timer til toget. Om dette kunne kuttes til 2 vil det gjøre det mye lettere å ta toget. I en ideel verden hadde man forlenget banen, men det er ikke flertall for det sørpå. Det er derimot flertall for nasjonal transportplan, og kortere avstand mellom byene er noe av det man kan håpe på.

1
jeangabin Narvik har togbane, og alta er det viktigste veikrysset i finnmark. I dag er det 3 timer til toget. Om dette kunne kuttes til 2 vil det gjøre det mye lettere å ta toget. I en ideel...

hvor mange flere reisende ser du for deg at kommer til å ta toget dersom det blir "bare" 2 timer kjøretur til det. Altså den samme tiden man kan komme seg fra Tromsø til nesten hele resten av landet med fly?

Det er altså maksimalt 4 bilturer pr person pr år som kjører denne strekningen mellom byene. Hvilken revolusjon vil det egentlig bli dersom vi av uante grunner klarer å fordoble antallet turer?

Skal man ta å se på passasjergrunnlaget på Nordlandsbanen så er det ganske åpenbart hvorfor det ikke er flertall for å forlenge den videre nordover. Hvem vil seg egentlig så vondt at de bruker over et døgn på reiser som kan gjøres unna på noen få timer?

1
BornOnThe4thOfJuly hvor mange flere reisende ser du for deg at kommer til å ta toget dersom det blir "bare" 2 timer kjøretur til det. Altså den samme tiden man kan komme seg fra Tromsø til nesten hel...

Det er mange som tar toget til narvik, via sverige. Det er stappfult av turister, og mange liker ikke fly. Noen liker toget fordi de får sett mer av landskapet. Tromsø som by er ikke mye å skryte av sammenlignet med opphavsbyene til turistene, dvs london, madrid, peking etc. De kommer ikke fordi tromsø har en burger king i storgata. De kommer for naturen. Norsk teater skjønner de ikke, og museene har vel svært lite som man ikke kan se i de digre arkeologiske samlingene i metropolene.

1

Nergård har hovedkontor i Tromsø, og er eit av landets største konsern innen fiskeri og sjømat, du veit det?

1
jeangabin Det er mange som tar toget til narvik, via sverige. Det er stappfult av turister, og mange liker ikke fly. Noen liker toget fordi de får sett mer av landskapet. Tromsø som by er ik...

Dette er ikke svar på mitt spørsmål?

Men har du noen tall på hvor mange som kommer fra Tromsø og benytter seg av togtilbudet i Narvik i løpet av et år så ville det være interessant? Altså ikke cruiseturister som besøker Narvik og som ikke er interessert i den kortere reisetiden til Tromsø.

1

Heile Nord-Noreg kjem til Tromsø for å handle. Det vere seg møblar, bilar, mat, joikakaker eller narkotika. Det er mange sentrale selskap for regionen som har hovudsete der og nasjonale selskap som har avdelingskontor.

Eg har bodd i Tromsø og byen har mykje å by på.

1
BornOnThe4thOfJuly Dette er ikke svar på mitt spørsmål? Men har du noen tall på hvor mange som kommer fra Tromsø og benytter seg av togtilbudet i Narvik i løpet av et år så ville det være interessant...

Nei, jeg gidder ikke google. Men toget er stort sett fullt. Cruise er svindyrt, vet du, og interrail er billigere. Dessuten er cruise bare noen dager. Problemet er reisen gjennom sverige. Den er veldig monoton og kjedelig, og sverige er flatt og uinteressant.

1
Tjukkebajas Heile Nord-Noreg kjem til Tromsø for å handle. Det vere seg møblar, bilar, mat, joikakaker eller narkotika. Det er mange sentrale selskap for regionen som har hovudsete der og nasj...

Tjukkebajas, jeg har bodd i samme nabolag i tromsø i over 33 år. Tromsø har noen muligheter, men ikke all verden. Men poenget mitt er jo ikke å hevde at tromsø er blottet for ting å gjøre, bare at det offentlige har en for stor plass i byens økonomi. Alt handler om å presse staten til å legge den og den institusjonen til byen.

1
jeangabin Nei, jeg gidder ikke google. Men toget er stort sett fullt. Cruise er svindyrt, vet du, og interrail er billigere. Dessuten er cruise bare noen dager. Problemet er reisen gjennom s...

Igjen så unngår du totalt den problemstillingen vi faktisk diskuterte.

Er det noen grunn til at du ikke vil diskutere hvilken nytte det egentlig har for Tromsø dersom det blir "bare" 2 timer til et tog som tar evig lang tid i forhold til fly?

Det er vel ikke for feriereisende tromsøværinger som vil på opplevelsestur med Ofotbanen du mener det er viktig med denne besparelsen av tid? For da er vi nede i 1 tur på person pr år som det maksimale.

1

Ikkje enig. Skal Nord-Norge tiltrekke seg kompetanse - både i offentlig og privat sektor må ein ha plassar som Tromsø. Du kan ikkje legge store offentlege arbeidsplassar til Kvænangen eller Lyngen. Folk vil ha meir enn mose og reinsdyr.

1
BornOnThe4thOfJuly Igjen så unngår du totalt den problemstillingen vi faktisk diskuterte. Er det noen grunn til at du ikke vil diskutere hvilken nytte det egentlig har for Tromsø dersom det blir "bar...

Ok, beklager. Jeg har to diskusjoner gående og noen ganger går det i surr. Om du kortet tiden til narvik vil fisken ha kortere vei til narvik hvor den kan lastes på tog eller på containerhavn.

Fisken blir ikke behandlet i tromsø by, men kommer fra ulike oppdrettsanlegg i området rundt. Tror jeg.

Det er lenge siden jeg har sett noe fisk på kaia i tromsø. Det er ingen fiskebåter på sjøen, og der hvor jeg bor har jeg utsikt over hele innseilingen.

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk frode57 Siste svar

Ekstrem Fredric Hauge

Det var en ekstrem Fredric Hauge og Bellona som aksjonerte mot bedrifter i Norge. Det husker de av oss som er gamle nok. Hva har skjedd? Kanskje kjøpt og betalt? Og aksjonene på Munch museet og Vigela...
1
5 svar
Aktuelt juppi Siste svar

Pinnekjøtt er oppskrytt.

I butikken ligger det nå hauger med Pinnekjøtt og de har startet reklamen alt i november. Hvem spiser det? Hvor mye kastes etter jul fra butikkene? Med de dyre prisene er det ikke rart folk ikke kjøpe...
1
8 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Heia arabiske land

Man kan ikke noe annet enn å glede seg over arabiske lands fremgangen i fotball. Fotball er verdens største idrett. Det er morsomt når vi ser hva tribunejubel betyr. Og hvilken revansj for vestlige hy...
1
4 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

1000 drept i brann siden år 2000

Det ikke det glupeste en kan gjøre å bygge hus i tre. Det er for brennbart til å være trygt byggematerialer. Det bør også bli forandring på brannmeldere som brukes. De bør ha både faststrøm 230 V og...
1
4 svar

En stolt regjering . . . . ?

Jeg må si at jeg aldri har hørt så mye pissprat fra en politiker, som fra Mjøs Persen når hun snakket seg bort hos Fredrik Solvang (eller Skavlan som Hansson fra MDG kalte ham). Men jeg regner med at...
Bilde

Matkøene eser ut i Norge: Vil presse Støre

Matkøene vokser over hele landet. – Ingen skal være i tvil om at det er det vi er mest opptatt av når vi forhandler budsjett, sier SV-lederen.


Bilde www.msn.com
1
4 svar
Aktuelt nostalgikern Siste svar

Lesestoff for Norges Bank..

Sentralbanksjefen har uttalt at også den siste renteøkningen er noe som egentlig er/blir uproblematisk for "folk flest"... Så nye økninger er varslet i desember. Det er visst et slags "press" der ute...
1
5 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

En upopulær regjering . . . . .

I linken står det bl.a,: "Det medfører høye energipriser, flyktningstrøm og det medfører høye matvarepriser. Dette rammer alle sammen. Men det rammer mest de som har minst fra før. Det er regjeringen...
Bilde

En upopulær regjering får nok en utfordring i fanget: — Dette rammer alle sammen

Møter 2023 med at flere nordmenn sliter med å få endene til å møtes, samtidig som det ventes en stor flyktningstrøm.


Bilde www.msn.com
1
3 svar
Laster...