Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Vil du betale regninga for el-bilistene ?

Hvor lenge vil DU betale utgiftene for el-bilistene ?

Det koster min. kr. 300,- å "tanke" en el-bil med strøm - og opptil kr. 600,- - og da går de ca 20 - 40 mil på det. For el-bil eieren er det gratis å tanke, så du og jeg som ikke har el-bil betaler dette. Så hvor lenge er DU villig til å være med å betale dette ? La oss si at en elbil "tankes i snitt 5 ganger i måneden = kostnadene vi betaler for denne strømmen vil da være min kr. 1.500,- pr bil i måneden x 12 = 18.000,- pr år !!!! Det finnes mer enn 10.000 el-biler. kr. 18.000,- x 11.000 biler = 198.000.000. Det minste anslag for strømforbruket for el-biler er 200 millioner kroner ! De betaler ikke bompenger eller ferge-utgifter. De betaler ikke veiavgift.

Vi vet at det meste av overskuddsstrømmen som vi importerer fra Europa når vårt forbruk er for høyt kommer fra brunkull. Brunkullet må også fraktes til kraftverkene. Batteriene til el-biler er ikke en miljøvennlig produksjon. Totalt sett er det ingen eller svært liten gevinst med el-bilen, og den forurenser nesten like mye som andre biler. Men de forurenser ikke her, men andre steder. Og jo flere el-biler jo mer strøm må produseres - av det værste av alt = brunkull.

Jeg vil ikke være med på å betale el-bilistenes utgifter, og ønsker at el-bilene må begynne å betale for seg. Det er kanskje feil å kalle el-bilistene snyltere. Når de økonomiske fordelene med el-biler forsvinner får vi se hvor mange som av disse som er miljøbevisste og hvor mange som bare vil at andre skal betale bil-utgiftene for dem.

3
698 svar

698 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

trondhjem

Hvor lenge vil DU betale utgiftene for el-bilistene ?

Jeg er villig til å akseptere at staten bruker av felleskapets midler til å fremme elbilsalget i den subsidiegrad og i så langt tidsrom som nødvendig for at bilparken vår skal bli uten eksosrør.

Dette er jeg villig til fordi det kommer til å gjøre underverker med den lokale luftkvaliteten i tettbygde strøk og fordi dette er et helt nødvendig skritt på veien mot et fossilenergifritt samfunn (det er umulig å kvitte oss med oljeavhengigheten så lenge folk kjøper nye fossilbiler).

Jeg tror imidlertid ikke dette blir nær så dyrt som det mange kritikere av elbilpolitikken tror. Motor og drivverket til en elbil er langt enklere og slitesterk konstruksjon enn motor og drivverk til den tradisjonelle fossilbilen med forbrenningsmotor. Det betyr at selve elbilen er billigere og enklere å produsere, og å drifte, enn tilsvarende fossilbil. Årsaken til at batteridrevne elbiler i dag er vesentlig dyrere å produsere er batteriet.

Batteriet har for lav lagringskapasitet kombinert med høy produksjonskostnad slik at prisen for et bilbatteri som gir bilen en anvendelig rekkevidde blir for høy til at elbilen kan konkurrere på pris med en tilsvarende fossilbil. Derfor har man innført subsidiene på elbilen for å hjelpe den inn på markedet.

(en pussig digresjon her er at hvis noen bruker begrepet subsidie om de rundt 90% av lete og utbyggingskostnadene oljeselskapene får ettergitt i skatt (ca. 20 milliarder i 2015) for å bygge ut nye felt på norsk sokkel, så vil vedkommende straks arresteres på ordbruken. Skatte- og avgiftslettelser er ikke subsidier sier mange i den sammenhengen. Men når det gjelder skatte- og avgiftsfordeler til vindkraft, elbiler osv. har de samme personer intet problem med å bruke begrepet subsidie, tvert om, da insisterer de på at dette er subsidier)

Tilbake til tema. Jeg er ikke bekymret for at den norske staten bruker noen få milliarder i året av skatteinntektene på å gjøre elbilen billigere slik at du og jeg skal slippe å være miljøidealister som gladelig betaler et digert mellomlegg for å velge miljøvennlig neste gang vi skal handle bil. Årsaken til dette er at elbilpolitikken til Norge, Kina, Nederland og noen andre land virker etter hensikten: Med økende salg av elbiler i verden (se figur 1 på side 4 i denne rapporten fra OECD og IEA) oppstår et teknologisk kappløp mellom batterileverandørene om å forbedre batteriteknologien som gir batterier med bedre ytelse til en lavere kostnad. Se figur 2 på side 5 i samme rapport.

Figur 2 viser at den gjennomsnittlige produksjonskostnaden for et bilbatteri i 2008 var på ca. 1000 USD/kWh lagringskapasitet. Et LEAF-batteri på 24 kWh ville m.a.o. kostet litt under 200 000 kroner i 2008 (med dagens dollarkurs). Batteriet hadde en lagringskapasitet på ca. 50 Wh per liter batterimasse, slik at batteriet ville hatt et volum på 480 liter. M.a.o. stort, tungt, kjempedyrt og fortsatt for lite til å gi bilen en god nok rekkekvidde til annet en nærområdekjøring.

I 2015 hadde den gjennomsnittlige batteriprisen sunket til 268 USD/kWh (se tekst og figur i Box 1 på side 12 i rapporten). På bare 7 år er prisen halvert to ganger! Samtidig er energitettheten nesten 6-doblet til ca. 300 Wh/L. I 2015 ville et 24 kWH-batteri i gjennomsnitt kostet ca. 52 000 kroner å produsere og krevd et volum på 80 liter batterimasse. Her ser vi hvorfor bilfabrikantene i 2015 begynte å levere biler med større batterier.

Denne prisreduksjon og kapasitetsforbedring forventes å fortsette. Batteriteknologi til biler er fortsatt en nokså umoden teknologi. Tesla har som vanlig uttalt en hårete målsetning, de forventer å komme ned i en produksjonskostnad på 100 USD/kWh i 2020. Men også giganten General Motors har høye ambisjoner, de har uttalt at de vil nå 100 USD/kWh innen 2020, og de ligger godt an i løypa til å nå dette målet. GM har opplyst at per oktober 2015 produserte de batterier til den nye Chevrolet Bolt/Opel Ampera til en kostnad på 145 USD/kWh. Det gir en kostnad for et 24 kWh-batteri på under 29 000 kroner (og at 60 kWh-batteriet i Opelen kostet litt over 70 000 kroner i fjor høst).

Den som tror at de som kjøpte en LEAF i 2010 med 24 kWh-batteri snart står overfor et batteriskifte til 150 tusen kroner bør oppdatere seg. De henger igjen i prisene fra 2010. Dessuten har de en fordom mot elbilbatterier som henger igjen fra 1990- og 2000-tallet da elbilene kjørte med blybatteri. Dagens litiumionebatterier har vist seg å være veldig mye mer holdbare enn blybatteriet, nikkel-kadmium-batteriet og andre tidlige bilbatterier. Faktisk har batteriet så langt vist seg mer robust enn hva selv produsentene forventet. Nissan har solgt rundt 200 000 LEAF siden 2010. Så langt har de måttet bytte eller reparere batteriet på garantien på bare 5 biler!! Det er bare 0,012 %, en rejektrate som kan måle seg mot alt annet. De har også en god driftserfaring fra drosjekjørte LEAF. Disse bilene sliter hardere på batteriet (hyppigere hurtigoppladinger som gir høy temperatur på batteriet), og her er erfaringene så langt at batteriets restkapasitet kommer ned 75 - 80 % etter 200 000 kjørte km. Batteriene holder m.a.o. ut bilens levetid. Det er en myte at elbileiere står overfor et kjempedyrt batteriskifte så snart garantitiden er utløpt.

Hvis man legger samme alt dette blir bildet at elbilens konkurransekraft overfor de fossile alternativene øker grunnet stadig billigere og bedre batterier. Dette kombinert med at driftsutgiftene for en elbil er bare en brøkdel driftsutgiftene til bensin/dieselbiler gjør at behovet for subsidier for å hjelpe bilene inn på markedet krymper med tiden. Hvor lang tid det tar før politikerne igjen kan budsjettere med fiskale inntekter fra elbilsalget vet jeg ikke, jeg vet kun at vi er på vei dit. Derfor har jeg ingen problemer med å akseptere at noe av mine skattepenger brukes på subsidiere elbiler.

Dessuten, det er jo ikke verre enn at de som gremmes over dette benytter anledningen til selv å nye godt av dette avgiftsfritaket.

4

Royruwen

Det nye er at elbilister ikke skal bidra med 5 milliarder inn I statskassa

Jeg håper INGEN, INGEN av elbilister klager på statsbudsjettet.

Godtar folk at elbilister ikke skal betale inn som bilister ellers til staten, så får de holde kjeft om det offentlige ikke leverer på ett og alt.

For for elbilister er avgiftsfritak det som står I fokus. De vil ikke bidra til fellesskapet!

3

broren_til_noen

Hvor lenge vil DU betale utgiftene for el-bilistene ?

Det koster min. kr. 300,- å "tanke" en el-bil med strøm - og opptil kr. 600,- - og da går de ca 20 - 40 mil på det. For el-bil eieren er det gratis å tanke, så du og jeg som ikke har el-bil betaler dette. Så hvor lenge er DU villig til å være med å betale dette ? La oss si at en elbil "tankes i snitt 5 ganger i måneden = kostnadene vi betaler for denne strømmen vil da være min kr. 1.500,- pr bil i måneden x 12 = 18.000,- pr år !!!! Det finnes mer enn 10.000 el-biler. kr. 18.000,- x 11.000 biler = 198.000.000. Det minste anslag for strømforbruket for el-biler er 200 millioner kroner ! De betaler ikke bompenger eller ferge-utgifter. De betaler ikke veiavgift.

Du er ute med kunnskapsløysa di?

Det koster kr 2,50 pr minutt å lade på ladestasjonene ved hurtiglading v/53 kW/t. En lading tar ca 15 minutter og koster ca 70.-

Ved en pris på 51 øre pr kW/t (inkl nettleie) ville en lading derfor egentlig koste ca 20.-, så det blir lagt på en solid sum oppå for å dekke bygging og drift av ladestasjonene.

For en Nissan Leaf vil dette si ca 10-12 mils kjøring før det må lades på nytt. Ved et par-tre ladinger på en langtur vil derfor driftskostnadene komme ikke så veldig langt unna en dieselbil. (Vi kan jo ta med at sjåførene også har utgifter til kaffe og boller mens de venter....)

Elbiler betaler kr 350 i veiavgift/årsavgift.

Er det fler ting du ikke har peiling på du har lyst til å uttale deg om?

Du må seriøst se på om du må revidere regnestykkene dine for de er virkelig helt på trynet.

3

ulefos

Er det fler ting du ikke har peiling på du har lyst til å uttale deg om?

det kan du være helt sikker på, men det kommer i en ny tråd, i denne skjønner han at han har gått på snørra, her kan ingen årer hjelpe

1

12tribe

Elbiler

BIL har forbrenningsmotor. Dette andre dere snakker om er et elektrisk forflytningsapparat. Og det er jo helt greit det, men bil er det ikke...

1

ulefos

det må eksos til for at det skal bli bil?

1

RickiBK

Fantastisk.

En automoBIL er en VOGN som er i stand til å bevege seg uten hjelp av en HEST, eller Esel, eller lignende dyr.

Men du lærer nok det snart på skolen skal du se.

1

HusebyD

For en Nissan Leaf vil dette si ca 10-12 mils kjøring før det må lades på nytt. Ved et par-tre ladinger på en langtur vil derfor driftskostnadene komme ikke så veldig langt unna en dieselbil. (Vi kan jo ta med at sjåførene også har utgifter til kaffe og boller mens de venter....)

Nå beveger jeg meg innpå ting jeg ikke har peiling på men ...

Med andre ord så koster det i rene driftskostnader mye mere å kjøre elbil enn å kjøre en nymoderne bil f.eks VW Passat? som oppgis til 0.17 liter per mil, om vi er litt realistisk så dobler vi det tallet og antar 0.4 liter per mil, så er det framdeles billigere enn hurtigladning.

1

broren_til_noen

Med andre ord så koster det i rene driftskostnader mye mere å kjøre elbil enn å kjøre en nymoderne bil f.eks VW Passat? som oppgis til 0.17 liter per mil, om vi er litt realistisk så dobler vi det tallet og antar 0.4 liter per bil, så er det framdeles billigere enn hurtigladning.

Litt ymse.

En person som kjører daglig Romsås-Lysaker og KUN lader hjemme har en utgift på ca 150.- pr mnd i strøm.

Men det å lade ute på bensinstasjoner og andre ladesteder koster såpass mye at det egentlig ikke blir så voldsomt billig i lengden.

Men folk som har elbil er vel såpass lure at de lader hjemme og ikke legger ut på langtur så ofte med disse bilene. En jeg kjenner leier vanlig bil om han skal lengre strekninger.

Jeg veit også om en fyr som kjørte et flyttelass med el-varebil fra Trysil til Oslo. Der var rekkevidden såpass dårlig at han endte opp med å måtte ta inn på hotell og overnatte.

Da blir ikke elbil plagsomt billig.

Det er planlegging som er tingen når man er elbil-eier.

2

trondhjem

Med andre ord så koster det i rene driftskostnader mye mere å kjøre elbil enn å kjøre en nymoderne bil f.eks VW Passat?

Du har rett i at strøm fra hurtigladere koster flesk. Drivstoffkostnaden per mil blir høy.

Det er imidlertid kun de færreste elbileiere som hurtiglader mer enn en sjelden gang. De aller fleste milene som kjøres av elbiler driftes av strøm ladet hjemmefra. Og med hjemmeladet strøm blir drivstoffkostnaden bare en brøkdel av det en diesel- eller bensinbileier må betale.

Jeg vil tro at de fleste elbileiere henter langt flere kWh med gratis strøm fra kommunale parkeringsplasser, arbeidsplassen, kjøpesentres parkeringshus etc. enn de kjøper i hurtigladere.

1

Makro1

Prisen varierer selvsagt om du velger dyr eller billig strøm. Akkurat som det koster mer å stille tørsten på Narvesen enn på Rema.

Lader du hjemme, koster det ca. 1,5 kr /mil.

1

neondian

Rorywen

1,5 millioner elbiler i verden. Mest i USA, deretter Kina og Japan. Voldsom auke i salet dei siste åra.

I Europa leiar Norge, tett følgt av Frankrike og Nederland.

Og igjen, Tesla har så mange tingingar at dei ikkje greier å levere fort nok og mange nok.

2

MacanT

Og igjen, Tesla har så mange tingingar at dei ikkje greier å levere fort nok og mange nok.

Det gjør BMW også, ventetiden er over 4 måneder nå. Opel kommer helt sikkert også å slite med å tilfredsstille etterspørselen på den nye.

2

fargerik

Bare vent til VW kommer på banen.

De sier selv at den nye ID vil være det største av suksess siden bobla ble lansert i 1938 og siden Golf ble lansert i 1974.

Skal komme senest om tre år.

1

arnekk

EL-bilistene påfører samfunnet store utgifter fordi de er allergisk mot å delta på spleiselaget. De store kommunene taper store penger både på bompenger og parkering som må betales av andre. Dette må det bli slutt på nå. Parasitt bilene må betale det som det koster å bygge og bruke vår infrastruktur.

2

Royruwen

Amekk

Skulle bare mangle!

Prøv å finn en elbil sympatisør da som klarer å argumentere for at de ikke skal være med på å betale for infrastruktur.

De har vi iiiike sett

1

ulefos

Prøv å finn en elbil sympatisør da som klarer å argumentere for at de ikke skal være med på å betale for infrastruktur.

det er ganske morsomt når FRPere står på barrikadene for økte avgifter

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...