Nå er verden et svært så internasjonalt sted.
Men i motsetning til flytrafikk, skipstrafikk og veitrafikk, så er ikke jernbane standardisert internasjonalt. Så og si hvert land i Europa har sitt eget signalsystem og trafikkregler.
At man skal mene at man i en tariffavtale skal låse alle mulige endringer i all evighet, viser en total mangel på virkelighetssans.
En tariffavtale er aldri låst i en evighet. Den har normalt en varighet på to år før den kan reforhandles. I lokførerkonflikten har man også sagt at avtalen kan avsluttes når staten eventuelt kommer med en lovfestet nasjonal standard.
At agendaen til Lokførerne er å hindre oppløsning av monopolet
De aller fleste har nok innsett at anbudsutsettingen kommer, så konflikten handler ikke om det. Selv om man uten tvil kunne laget et bedre tilbud ved å effektivisere det vi har.
Konflikten handler om rasering av ansattes arbeidsmiljø, som samferdselsministeren tidligere messet om at ikke skulle være en del av "konkurransen". Neida....
Andre yrkesgrupper får heller ikke beskyttet sitt yrke mot utenlandsk konkurranse.
Konflikten handler ikke om utenlandsk konkurranse av arbeidskraft, men at den som kjører tog i Norge har en god kompetanse for å gjøre nettopp det. Det er meget mulig en polsk, tysk, fransk, spansk eller andre utlendinger har det. Og har de det, og snakker norsk, så er det ingenting som hindrer dem i å søke jobb på jernbanen i Norge.
Men det er ikke umulig at det nettopp ER sosial dumping myndighetene og arbeidsgiverne ønsker.
For hvordan skal de klare å fastsette kompetansekrav som for alltid skal kunne ansees å være bedre/strengere enn kompetansekrav til lokførere i andre land?
Det er ikke et mål at den skal være bedre enn andre land, det handler om at den skal være god nok til at førere kan fremføre tog trygt. Andre europeiske land har nødvendigvis ikke en dårligere utdanning. Våre nærmeste naboer, som også er fullverdig EU-medlem, har en standardisert nasjonal opplæring.
Land som VIRKELIG har et komplekst togsystem å forholde seg til. Med langt flere tog, spor, høyere hastigheter, og tettere avganger.
Og da må vi tro at de gir sine førere god opplæring til å håndtere dette.
Vi lever i en tid der slike kompetansekrav uansett må samkjøres med andre lands krav
Som jeg nevnte lenger opp, er ikke jernbane standardisert over landegrensene. Så hvordan kan de samkjøres?
Jeg velger også å tro at det er derfor EU's direktiv er såpass vagt som det er, fordi hvert land i Europa må kunne ha sine standarder etter sitt jernbanenett.
Streiken er nok meningsløs, og rammer uansett disse som lokførerne faktisk skal leve av.
Dersom du også mener at flygere, skippere og bilførere også kan klare seg med en opplæring på mindre enn en fjerdedel av dagens, så får du fortsette å mene at den er meningsløs.