Politikk - Norsk

nostalgikern

Lokførerstreiken politisk?

Så nylig forskriftsboka som gjelder for utdannelse av lokførere, det var samferdselsministeren som holdt den opp i en debatt han deltok i. En ganske så tjukk bok forresten, nesten utrolig at det er så mye stoff "bare" for å lære og sitte der og styre dette skinnegående befordringsmiddelet (hvor tjukk er "boka" som flygere må igjennom da mon tro?, der blir det noe helt annet av kunnskaper og personlige egenskaper som så til de grader trengs i forhold...). Styresmaktene vil at reglene skal gjelde likt for alle, og samferdselsministeren sa at hvis det skulle senere hen bli aktuelt med utenlandske togførere, (hvis det er det lokførerne frykter), så måtte de i tilfelle kunne nærmest flytende norsk (akkurat dét er det vel i tilfelle ingen andre utlendinger som møter som ansettelsekrav her i landet vel?).

Lokførerutdanningen er og blir relativt omfattende, veldig strenge krav osv. Først et par måneders forkurs for ett bevis, så halvannet år på skolebenken for full sertfisering (på den tida må da vel "alt" være inne i knollen på dem vedrørende denne skinnegående "doningen"? Hvordan skulle det blitt hvis f.eks. langtransportsjåfører skulle hatt "siste ordet" og opplæringsopplegg inn i sine tariff-avtaler osv. Mye rot.

Jeg tror nå at lokførerne er plukket ut fra fagforeningshold til å skape misnøye og relativt unødvendige vanskeligheter i tett befolkede områder for at "folket" skal bli irriterte på dagens regjering i stedet! (Mye tyder forresten på at denne lokfører-anføreren/"forhandleren" er en skikkelig kranglefant (ville du f.eks. møtt på/kommet i klammeri med en slik type på "fest på lokalet" slik de gjerne artet seg "i gamle dager", - ikke jeg ville, jeg ser det for meg :)... Lokførerne har visst forresten ikke møtt opp hos samferdselsministeren med eventuelle forslag til forbedringer i lokførerutdanningen, slik han forlengst har foreslått at de evt. burde, hvis de har innvendinger mot nivået i utdanningen. Slikt sier sitt!

Jeg tror streiken er politisk.

2
25 svar

Jeg tror nå at lokførerne er plukket ut fra fagforeningshold til å skape misnøye og relativt unødvendige vanskeligheter i tett befolkede områder for at "folket" skal bli irriterte på dagens regjering i stedet!

folk er så stygge med dem

og det er sååå synd på FRP

1
nostalgikern For en barnslig kommentar om et seriøst tema. Sier sitt slikt også. Vektige motargumenter uteblir vel... Hva er f.eks. direkte feil i min fremstilling av utdanningen osv.? PS. Og h...

For en barnslig kommentar om et seriøst tema.

teamet er seriøst, men du berører det på en høyst useriøs måte, rett og slett en masse babbel var det du leverte

tykkelsen på ei lærebok!

fagforeningsleder som sloss på lokalet

skjerp deg

1

Jeg tror streiken er politisk.

jeg tror også streiken er politisk, kravet om endringer i utdanningen av lokførere kom ikke fra NSB, kravet kom fra Solvik Olsen, det er jeg temmelig sikker på

1

Jeg tror streiken er politisk.

Enig med deg - klart den er politisk - godt innlegg - tommel.

1

Jeg tror streiken er politisk.

Det er jo tydelig!

I flere konflikter nå har Spekter, tydeligvis fått instruks om å endre norsk arbeidsliv.

Stadig flere av de rettigheter som er kjempet frem fra 1890 årene og fremover, presses nå av Spekter, altså statens arbeidsgiverorganisasjon.

Bratten vil blant annet, åpne for å undergrave normalarbeidsdagen mot kompensasjon i penger. Henvisningen til «den enkeltes handlefrihet» viser at lovgiverne delte Høyres liberalistiske ideer fra 1800- tallet, om «den frie arbeideren» som ikke måtte hindres av lover i å arbeide så lenge han ville. Det å kunne tjene mer ved å gå utover lovens grenser, ble av lovgiver presentert som en frihet og et gode for arbeideren. Kapitalen er alltid tjent med at arbeidervernloven blir oppfattet som en begrensning av den enkeltes eller gruppens «valgfrihet» til selv å avtale arbeidsvilkår og arbeidstid. For den som er ung og sterk og orker mye, eller den som har høye avdrag på boliglånene og satser på overtid, er det lett å tenke på loven som en hemsko. Men både fagorganisasjonene, arbeidervernlovene og trygdeordningene ble til på grunn av folks bitre erfaringer med denne «valgfriheten» som til syvende og siste ender opp som den sterkestes rett.

Faktisk så utgjør den Blå/Blå regjeringen en alvorlig fare for alle typer ansatte i dette landet.

Her

1

Nostalgikern: "Jeg tror streiken er politisk."

-------------------------------------

I den grad EUs jernbanedirektiv er politisk, er også konsekvensene av dette i Norge politisk, jfr. EØS-avtalen.

1
Torotto [sitat…] Det er jo tydelig! I flere konflikter nå har Spekter, tydeligvis fått instruks om å endre norsk arbeidsliv. Stadig flere av de rettigheter som er kjempet frem fra 1890 åre...

Faktisk så utgjør den Blå/Blå regjeringen en alvorlig fare for alle typer ansatte i dette landet.

Er det ikke bare det at lokførerne nå blir utsatt for konsekvensene av arbeiderpartiet politikk regissert av Gro Harlem og lærlingene hennes, Jens og Jonnas?

En EU-beslutning fra 2011 åpner for at togselskapene kan utdanne lokførere.

1
ventil [sitat…] Er det ikke bare det at lokførerne nå blir utsatt for konsekvensene av arbeiderpartiet politikk regissert av Gro Harlem og lærlingene hennes, Jens og Jonnas? En EU-beslutn...

En EU-beslutning fra 2011 åpner for at togselskapene kan utdanne lokførere.

Og at selskapene kan få utdanne sine egne førere er det ingen som skal hindre, selv om det er uheldig uten et lovfestet krav om hva utdanningen skal inneholde.

Direktivet er heller ikke et ferdigstemplet dokument som sier at utdanningen skal være slik, og ikke noe mer. Så godt som alle land i Europa har sitt sære signalsystem og trafikkregler. Da kan ikke et EU-direktiv gå inn og si at alle land skal følge én standard. Men det kan gi et krav om en minstestandard som skal være oppfylt før man kan gå over landegrensene for videre utdanning.

1
nostalgikern For en barnslig kommentar om et seriøst tema. Sier sitt slikt også. Vektige motargumenter uteblir vel... Hva er f.eks. direkte feil i min fremstilling av utdanningen osv.? PS. Og h...

PS. Og hvordan i huleste kan forresten likestillingsombudet i våre dager gå med på at det fortsatt heter Lokomotivmannsforbundet?

>>> Ja vi har jo til og med visse partier som tviholdt på gammeldagse titler som "formann" frem til bare for noen få år siden. Hva sier det om disse partiene?

1
gjespe Togstreiken avblåst

fordi departementet lovet at det skulle komme en nasjonal standard for lokførerutdanning

av det kan man slutte at det hele tiden var Solvik Olsen som satt med nøkkelen til å få avsluttet streiken, og nå endelig har han reagert

1
ventil [sitat…] Er det ikke bare det at lokførerne nå blir utsatt for konsekvensene av arbeiderpartiet politikk regissert av Gro Harlem og lærlingene hennes, Jens og Jonnas? En EU-beslutn...

Men her som ellers er dette minstekrav og flere land har løst dette på ulike måter.

Var vel forresten et direktiv i 2007 med endring i 2012, som nå gjelder.

Men her er det som sakt muligheter til nasjonale forskrifter.

Se også EU kontroll som har spesielle norske krav, som gjør at EU kontroll for norske biler må utføres i Norge.

1
ventil Så det du sier er at streikegeneralen burde lest det som kom fra Jernbanetilsynet før han sendte troppene sine ut i en streik?

Oppdater meg gjerne på hvilken sak du mener.

Når det gjelder saker hvor SJT har stoppet ønsket opplæring, så handler det mest om at foretakene ikke har gjort vurderinger og analyser for å bli en godkjent opplæringsinstitusjon. Altså dokumentasjonen de trenger for en slik godkjennelse. Ikke så mye om innholdet i pensum.

1
ulefos [sitat…] folk er så stygge med dem og det er sååå synd på FRP

folk er så stygge med dem

Beskyldninger i går morges om at streiken sikkert var "politisk", traff vel spikeren på hodet, og lokførerne kastet inn håndkleet ;)...

Men nå er det Ap som slår til og etterlyser at ikke samferdselsministeren hadde "grepet inn" før i streiken osv. (Hvorfor i all verden foreslo ikke Ap det før, mon tro?). Politisk mynt skal slås, må vite. Griper politikere inn i en konflikt for tidlig, så er det et angrep på den frie forhandlingsretten mellom de involverte partene, da er dét ankepunktet, og lar en regjering det være opp til partene å finne en løsning, så skal det også kritiseres fra Ap-hold. Det gjelder å få blamert den sittende blå regjeringen uansett. Derfor ble dette "lokomotivet" sikkert planlagt satt inn, nærmest uten saklig grunn. Et strengt regelverk ligger jo der allerede... Men streiken var jo effektiv for å få mange mennesker til å bli "misfornøyd med regjeringa". Smart sånn sett i grunnen, dét skal denne bøllelignende fyren & Co ha...

1

Lignende innlegg

Aktuelt silas Siste svar

Sabotasje av Nord Stream 1 og 2?

"Sjöfartsverket har advart fartøy som ligger i nærheten av ledningen om lekkasjen. Nord Stream AG sier de «aldri tidligere har sett» slike skader." "– Ødeleggelsene som skjedde i løpet av en dag på tr...
Bilde

Gassrørledningen Nord Stream 1 lekker både i svensk og dansk farvann

Sjöfartsverket har advart fartøy som ligger i nærheten av ledningen om lekkasjen. Nord Stream AG sier de «aldri tidligere har sett» slike skader.


Bilde e24.no
1
40 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Sabotasje på norske rør

Hvem vil det ramme? Hva skjer med fisken? Biden er den eneste som tjener på sabotasje. Russerne vender seg østover. Hva skjer om det blir atomkrig? Tjernobyl radioaktivt materiale kom over Norge i 1...
2
10 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Sånn blir det når en bonde skal styre . . . . .

Sånn blir det når en bonde skal styre både skatt og finans, han har neppe peiling / kunnskap om noen av delene. Bønder betaler jo ikke mye skatt, de får for det meste subsidier. Og kalkulatoren til Ve...
Bilde

Smalt til mot Vedum: – 26.000 nordmenn tapte sparepengene sine

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum vil tredoble skatten for fiskerinæringen og hisser opp en hel næring.


Bilde www.msn.com
2
8 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Nordsjøen neste!

Lille Napoleon har øvelse i Østersjøen. De åpner en ny rørforbindelse fra Norge til Polen. Noen som tror at Russland ikke vil hevne seg i Nordsjøen når de får ødelagt sine rør i Østersjøen. Så send d...
2
22 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Art 5 burde vært aktivisert.

Om Danmark mener det er terror så skal art 5 aktiviseres. Det er Danmark som har tatt kontroll på sabotasje. Derfor kan vesten gå til atomkrig med bakgrunn i sabotasje på russisk gassrør. Heia Biden.
1
14 svar
Aktuelt vif_support Siste svar

Equinor

Igjen er det kommet forslag om å selge melkekua for kjøttvekta. Denne gang fra en fyr fra handelshøyskolen. Selvfølgelig under 'dekke' av det grønne skifte... https://www.aftenposten.no/meninger/kroni...
1
18 svar
Laster...