Politikk - Norsk

inspector

V skaper arbeidsledighet i Rygge

Gårsdagens program på NRK "Rygge kansellert" viste med all tydelighet hva som skjer når et mikroparti som Venstre gråter seg til en symbolsk fanesak uten å tenke på konsekvensene. Det reelle antallet arbeidsledige blir langt flere enn bare de 529 ansatte ved flyplassen.

Stortingspolitikerne forsøker å skylde på Ryanair, men det er miljøbevegelsen med Venstre i spissen som har skapt forutsetningene for nedleggelsen.

At flyseteavgiften skulle ha noe å si for miljøet, er en ren vits. Hvordan dette kan forsvares i Venstres partiprogram er en gåte. Det eneste de oppnår er mer biltrafikk gjennom Oslogryta på vei til Gardermoen og at flyene sydfra, må fly lengre.

Østfoldingen er kjent som en fredelig fyr, men hvordan udugelige stortingspolitikerne nå forbannes opp og ned ved kjøkkenbordet, kommer ikke fram i nyhetsbildet. Rogaland med oljeindustrien får mye oppmerksomhet mens Østfold behandles som paria.

Venstre er vel det partiet hvor velgeroppslutningen korresponderer minst med storsnutet oppførsel, maktarroganse og kravmentalitet. Mitt tips er at Venstre havner under sperregrensen ved neste valg. Østfold Venstre kan like godt stenge kontorene nå.

2
180 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Det er ikke bare Rygge som rammes av dette. Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av denne avgiften.

1
Columbus_3 Det er ikke bare Rygge som rammes av dette. Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av denne avgiften.

Det kalles "vikarierende motiver". Det er altfor mange flyavganger her i landet, noen (mange?) av dem må være ulønnsomme. Selskapene ser sitt snitt til å få kvittet seg med noen av disse med en passende syndebukk. Det er ikke noen rasjonell grunn til at en helt minimal avgift skal påvirke passasjerenes atferd i særlig grad.

1

Gårsdagens program på NRK "Rygge kansellert" viste med all tydelighet hva som skjer når et mikroparti som Venstre gråter seg til en symbolsk fanesak uten å tenke på konsekvensene. Det reelle antallet arbeidsledige blir langt flere enn bare de 529 ansatte ved flyplassen.

1000 arbeidsplasser blir borte i Østfold og ca 5000 på landsbasis. Nå får vi stadig høre om innskrenking og nedleggelse av flyruter pga denne symbolske avgiften.

Heia V, stå på og legg ned flere arbeidsplasser og kall det for grønn politikk.

2

Skei Grande var frekk nok til å presentere sitt alternative, grønne statsbudsjett som en nødvendighet for å skape flere arbeidsplasser.

Da må man være litt smartere enn bare å innføre en flyseteavgift.

1

At flyseteavgiften skulle ha noe å si for miljøet, er en ren vits. Hvordan dette kan forsvares i Venstres partiprogram er en gåte. Det eneste de oppnår er mer biltrafikk gjennom Oslogryta på vei til Gardermoen og at flyene sydfra, må fly lengre.

Denne saken er et skoleeksempel på hvordan klimadrømmere uten bakkekontakt, sakte men sikkert vil møllspise grunnlaget for vårt velferdssamfunn. "Grønt skifte" er ikke lengre et moteord, det er et bannord som materialiserer seg i håpløse og ødeleggende nye forbud. Mens andre land i Europa kan erstatte kullfyrte kraftverk med kjernekraft og norsk elkraft, teller vår egen rene produksjon ikke med i regnskapet. Det er helt utrolig, at folk finner seg i å kutte der det virkelig svir, oppvarming, transport, og friheten til å bevege seg i et grisgrendt land. Som eksempel skal gamle mennesker som fortsatt bor i egne hjem, fra 2020 tvinges til å erstatte behagelig og enkel parafinoppvarming, bære ved og flis, eller bygge om sine varmekilder til alternativ som er kostbare og krever mye vedlikehold. Utlendingene "må le seg skakke", av storkjefta statsråder som underskriver klimatraktater, for så å forsvinne i folkedypet.

3

At flyseteavgiften skulle ha noe å si for miljøet, er en ren vits.

Vel, når columbus_3 i neste innlegg skriv:

"Det er ikke bare Rygge som rammes av dette. Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av denne avgiften."

så ser det faktisk ut til at avgifta fungerar etter hensikta.

1
Columbus_3 Det er ikke bare Rygge som rammes av dette. Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av denne avgiften.

Hvis vi lar motivene til flyselskapene ligge - så viser vel nettopp dette (og argumentene til trådstarter) at V har gjort noe rett.

flyseteavgiften har gjort noe for miljøet, kundene har valgt å reise litt mindre = bedre for miljøet ved at det blir færre flyavganger.

Dvs at hvis 88 kr per flybillett har fått folk til å endre adferd, så er hele flyseteavgiften vellykket! (selv tror jeg det ligger andre grunner bak den endrede adferden, men det lar vi ligge her)

1
InnocentBystander [sitat…] Vel, når columbus_3 i neste innlegg skriv: "Det er ikke bare Rygge som rammes av dette. Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av d...

så ser det faktisk ut til at avgifta fungerar etter hensikta.

Det er sikkert mulig at en omlegging vil justere noe på ruteopplegg og tilbudet, spesielt i distriktene. Problemet er at folk tilpasser seg, må ta en ekstra overnatting eller to etter møter eller sykehusbesøk, vurderer bilen, osv. Denne Ryggesaken har mange eksempler på bivirkninger, når tonnevis med drivstoff, og tusenvis av reisende med bagasje, nå tvinges 10 mil nordover, før alt flys samme veg tilbake.

2

Venstre gråter seg til en symbolsk fanesak

Høyre og frp har det i sitt budsjett. Du vet, regjeringen?

Ellers funker den vel avgiften helt fint om en hel jæskla flyplass legges ned?

1
Arrcab [sitat…] Det er sikkert mulig at en omlegging vil justere noe på ruteopplegg og tilbudet, spesielt i distriktene. Problemet er at folk tilpasser seg, må ta en ekstra overnatting el...

Det er sikkert mulig at en omlegging vil justere noe på ruteopplegg og tilbudet, spesielt i distriktene.

No står det faktisk i innlegget eg siterte " Vi leser nå i media at både SAS og Norwegian innskrenker flyavganger som følge av denne avgiften." Innskrenking, ikkje omlegging.

For eksempel her.

1
helgekarl He he, denne FrP-avgiften kommer nok til å bli et hyppig bortforklarings-tema framover mot valget.:-)

Ja, sikkert.

Finansminister Siv Jensen foreslår å øke den mye omtalte flypassasjeravgiften med 2,5 prosent i Statsbudsjettet for 2017. Med denne økningen – dersom den blir vedtatt, håper regjeringen å få inn 1.6 milliarder kroner neste år.

"Flyseteavgiften skal økes i 2017. Finansminister Siv Jensens forslag innebærer en økning på 2.5 prosent – fra dagens 80 til 82 kroner pluss moms. Med en slik økning er det beregnet at staten vil få inn 1,6 milliarder kroner fra flypassasjerene i løpet av 2017. For inneværende år regner regneringen med rundt én milliard takker være samme avgift"

Dette er friske saker.

2016: Siv Jensen innfører og innkrever 1 000 000 000 i splitter ny avgift på flyseter.

2017: Siv Jensen øker innkrevingen til 1 600 000 000 kroner.

Heftig, Siv!!!

1

Colombus3:

Likevel fortsetter utbyggingen av Gardermoen. Torp har også planer om utvidelser.

Her er det snakk om å mele sin egen kake. Miljøet er underordnet. Rygge har hele tiden blitt motarbeidet av Hedemarksmafiaen og myndighetenes trafikkbegrensinger.

1
Arrcab [sitat…] Denne saken er et skoleeksempel på hvordan klimadrømmere uten bakkekontakt, sakte men sikkert vil møllspise grunnlaget for vårt velferdssamfunn. "Grønt skifte" er ikke len...

Det er helt utrolig, at folk finner seg i å kutte der det virkelig svir, oppvarming, transport, og friheten til å bevege seg i et grisgrendt land.

Hver mann sin flyplass!

PS! Hvor mange tok fly fra Rygge for å bevege seg i det grisgrendte landet?

1
ulefos hvilke partier var det som stemte for denne seteavgiften? var det ikke FRP, Høyre, Venstre og KrF? "Gruppestyret i Frps stortingsgruppe har vedtatt at partiet likevel støtter opp o...

hvilke partier var det som stemte for denne seteavgiften?

I tillegg til at AP har et landsmøtevedtak som sier at de vil utrede en favgift etter samme modell som Tyskland.

Vi kan med andre ord si at omtrent hele Stortinget støtter denne avgiften i større eller mindre grad. Nå gjør jo ikke det avgiften mindre idiotisk av den grunn, men kan se ut som de fleste partiene bør gå litt stille i dørene med tanke på denne avgiften.

1
Arrcab [sitat…] Det er sikkert mulig at en omlegging vil justere noe på ruteopplegg og tilbudet, spesielt i distriktene. Problemet er at folk tilpasser seg, må ta en ekstra overnatting el...

Denne Ryggesaken har mange eksempler på bivirkninger, når tonnevis med drivstoff, og tusenvis av reisende med bagasje, nå tvinges 10 mil nordover, før alt flys samme veg tilbake.

Jeg er en av dem som brukte Rygge ofte siden jeg bor ca 20min sør for flyplassen.

På et "normalt" år så har jeg +/- 100 flyturer hvor mange av de har hvert fra Rygge, nå må jeg kjøre 115 Km ekstra hver vei for hver tur...

Flybuss ekspressen fra Rygge til Gardemoen har også hvert ekstremt populær, den var ofte fulstendig full. Siden ingen Rygge, Ingen flybuss ekpress lenger heller. Så er mange nå som blir tvunget til og kjøre til Gardemoen isteden...

Så mange bivirkninger

1
fargerik Ja, sikkert. Finansminister Siv Jensen foreslår å øke den mye omtalte flypassasjeravgiften med 2,5 prosent i Statsbudsjettet for 2017. Med denne økningen – dersom den blir vedtatt,...

Dette er friske saker.

2016: Siv Jensen innfører og innkrever 1 000 000 000 i splitter ny avgift på flyseter.

2017: Siv Jensen øker innkrevingen til 1 600 000 000 kroner.

Heftig, Siv!!!

Absolutt en saftig økning, men noe måtte de vel gjøre når oljeinntektene faller i takt miljøbevegelsens økning i bruk av "grønt skifte"?

;-)

1

Frp si flysete avgift. Forslaget kom frå Frp og det var Frp som ville ha denne avgifta.

1
ulefos sitter Venstre i regjering?

Nei, men de sitter på vippen. Og de vil presse igjennom mest mulig av miljøbegrunnede avgifter. Det kommer helt sikkert noen også i denne behandlingen av statsbudsjettet. Nettopp pga denne vippe-posisjonen til Venstre. Og med Grande på vippen, er det jo enkelt å skjønne hvilken vei det vil vippe...

Men dette skjønner du selvfølgelig, selv om du gjør deg litt uklederlig dum enkelte ganger...

1

Lignende innlegg

Aktuelt frode57 Siste svar

Ukraina vinner!

I følge propaganda så vinner Ukraina. Russerne skyter mot kjernekraftverk som de kontrollerer. Så sier også EU i sin kommentar. Livet har blitt litt farligere. Da er det godt media tier mer om Ukrain...
2
8 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Støre er TVUNGET av opposisjonen . . . .

Hvorfor skriver Dagbladet "Støre kaller inn til strøm-hastemøte på Stortinget" . . .. ? Når det vitterlig er slik at Støre er TVUNGET av opposisjonen til et hastemøte. Det var iflg Støre IKKE aktuelt...
Bilde

Støre kaller inn til strøm-hastemøte på Stortinget

Statsminister Jonas Gahr Støre har kalt inn de parlamentariske lederne på Stortinget til et hastemøte om strømsituasjonen mandag klokken 8.30.


Bilde www.msn.com
1
9 svar

Mye å lære for mange . . . . .

Kan dette være med å øke temperaturen i havet, og ikke minst Co2 innholdet i havet ? Kanskje (ukjent) naturfenomen (/ -katastrofer som dette er mye av årsaken til klimaendringene vi ser . . . . . . K...
Bilde

Et nytt felt med skorsteiner på havets bunn er oppdaget i Stillehavet

Thibaut Barreyre ved Universitetet i Bergen deltok i en ekspedisjon for å forske på vulkanutbrudd, da han og teamet oppdaget de svarte skorsteinene.


Bilde www.msn.com
1
46 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Matvareprisene stuper

Så er forsyningslinjene oppe og går igjen . I Danmark struper folk inn kjøpene sine. Internasjonalt så er det stup i matvarepriser . Les Jyllandsposten og Bloomberg. Det er lysere tider i møte.
1
3 svar

Nytt forslag om strøm . . . . .

Etter mange idiotiske uttalelser om strøm og priser har jeg et nytt forslag . . . . Øystein Olsen (tidligere sjef for Norges Bank) sier: "Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi" - j...
Bilde

Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi

Tidligere sentralbanksjef Øystein Olsen mener vi bare kan glemme å få billigere strømpriser i fremtiden.


Bilde www.msn.com
2
0 svar
Politikk - Norsk MorganBlueKane Siste svar

Helt enig med Ap og Sp

Den forrige Regjeringen gikk jo på et «knusende nederlag» og ble instruert av Stortinget til å opprettholde fødetilbudet i AP bastionen Kristiansund til nytt sentralsykehus for regionen står klart. St...
Bilde

Ledelsen ved Sykehuset Nordmøre og Romsdal trekker seg: – Det totale kaos

Tre ledere for sykehusene i Molde og Kristiansund trekker seg på dagen grunnet bemanningsproblemene på fødeavdelingen i Kristiansund.


Bilde www.vg.no
1
2 svar
Laster...