Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Siden 1960- tallet har det vokst fram en "etnisk" gruppe her i landet som på en måte står på siden av samfunnet forøvrig som et parallellsamfunn. Og jeg må innrømme at jeg kunne ha havnet i denne etniske gruppen, her i betydning en gruppe mennesker som blir oppfattet av andre som egen gruppe og kanskje oppfatter seg selv som egen gruppe. Det var nok vanligere før at denne gruppen anså seg selv som noen spesielt som trengte særegen behandling, spesielt fordi et politisk parti uttrykte spesiell omsorg for denne gruppen.

Nå har heldigvis menneskene i denne gruppen skjønnt at de ikke er isolert, at de ikke trenger å være i et parallellsamfunn og deltar nå på alle andre arenaer som vanlige mennesker gjør.

Dessverre blir denne gruppen fremdeles ofte omtalt som en egen gruppe som er opererer mer eller mindre solert fra resten av samfunnet. Det er synd det skal væe slik, men jeg tror nok at disse menneskene nå har fått så stor selvtillit at særlige behov ikke trengs.

1
32 svar

32 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

EinarSalbu

Nå melder media at regjeringen frister Venstre og Krf med 6,5 milliarder friske kroner uten å røre bilpakken.

Mest sannsynlig betyr det at disse såkalte friske milliardene blir hentet inn på aktiviterer bilistene gjør når de ikke kjører bil, altså...når de er foreldre, besteforeldre, pendlere osv.

Vi kommer til å bli overrasket over hvem som skal finansiere denne bilpakken. Det blir oss alle. For ideologiens skyld.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/--Regjeringen-har-lagt-6-milliarder-kroner-pa-bordet-327081b.html

1

Yazzy

Det var nok vanligere før at denne gruppen anså seg selv som noen spesielt som trengte særegen behandling, spesielt fordi et politisk parti uttrykte spesiell omsorg for denne gruppen

Synes det er greit at noen viser oss "etniske" omtanke. Med drivstoffregninger på underkant av 4000 i måneden , og i tillegg kommer bompenger, teller en hver krone. I tillegg foreslås en reduksjon av bompenge satsen, noe som medfører ennå noen kroner i pluss for meg.

Jeg bor ikke sentralt, men inntektsmessig er jeg en betydelig skattebidragsyter. Jeg synes vi skal ha positive signaler når bilen er et absolutt "must", og ikke bare å sitte å se at Fylkene gir store pengestøtter til transport i de urbane strøk. Der er det i alle fall ingen rettferdighet vs oss etniske i utkantene

1

legalize_it

Jo mer man skattlegger et objekt, jo mer urettferdig blir det. At en betaler litt ekstra for å forurense er ikke noe problem, men da er det også rettferdig at også andre som forurenser bidra litt mer.

Fly-seteavgiften var f.eks en fin vri, selv om den godt kunne vært litt høyere. Skal ikke mange utenlandsturene til før man passerer hva en gjennomsnittsbilist kjører i året. Rundt regnet slipper vel et fly ut ca 100 g CO2 per passasjerkm, noe som sikkert er litt mindre enn gjennomsnittsbilen, men uansett.

For ikke å snakke om alt man kjøper i butikken i disse juletider...

Nå er det selvsagt mange bilister som både fly og kjøper alskens ting, så disse vil komme like bra ut. De som flyr 20 ganger i året, vil kanskje kjenne det litt mer..

1

Makro1

Ja, du har helt rett i at denne gruppen er Norges pariakaste.

I velutviklede land har man forstått at samferdsel er et gode for samfunnet, men her i landet skal det ikke transporteres, med den følgen at vi må klumpe oss sammen, og det i vårt langstrakte land!

Enkelte har faktisk enda ikke forstått sammenhengen mellom galopperende boligpriser, trangboddhet, giftig byluft, sentralisering og denne hetsen av bilister...

1

TomPadang

Sponvika - tøvet ditt er ikke så mye å svare på.

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...