Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Det grønne valget høsten 2017

Hatten av for Venstre, Krf, Frp og Høyre fordi de til slutt kom til en budsjett enighet, som sikkert blir vedtatt i stortinget.

Det store spørsmålet nå er hvordan Arbeiderpartiet skal argumentere frem mot valget til neste høst for å overgå Erna regjeringen/ V og Kfr i å være best på grønn politikk og dermed unngå å bli plassert i et politisk vakuum?

Det er vel liten tvil om at Høyre og Frp undervurderte kraften i det voksende grønne skiftet under budsjettforhandlingene, de som har de beste grønne miljøpakkene til velgerne blir valgvinnere til høsten.

Venstre punkterte den såkalte "bilpakken" til Frp og det blir blant annet dyrere med varebiler, noe som igjen kan bli dyrere budtjenester (mye produkter vi kjøper blir faktisk levert mellom bedriftene via budbiler, tid er penger).

Posten satser frisk på elektriske postbiler, men de fungerer ikke så godt på vinteren. Til langkjøring mellom landsdelene er det ikke tilrettelagt for elektriske varebiler enda.

Miljøpartiet de Grønne foreslår utrulling av elektriske ladestasjoner på hver 5 mil i landet, og de best i klassen til å forsøke å tilrettelegge for elektriske langdistanse biler/varebiler.

Det er allikevel fullt mulig å tilrettelegge enda bedre ved å tilrettelegge for hurtig-batteri-bytte-stasjoner hver 5 mil hvor bilistene er med på leasing av fortløpende batteri-bytting for el-biler. Ordningen kan være statlig.

Budbiler har ikke tid til å sitte en time stille for å lade opp budbilbatteriet, batteribytte innen 30 sekunder er det eneste holdbare.

Elektriske biler har ikke beskyttelse mot eventuell helsekadelig energi-stråling mot passasjerer og fører, og dette er også et miljøspørsmål (kreftfare).

Hvem som satser på grønn teknologi-utvikling blir valgvinner til høsten, og det er vel kanskje her Arbeiderpartiet kan unngå å bli plassert i et politisk grønt vakuum utover?

1
40 svar

40 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

broren_til_noen

Det er allikevel fullt mulig å tilrettelegge enda bedre ved å tilrettelegge for hurtig-batteri-bytte-stasjoner hver 5 mil hvor bilistene er med på leasing av fortløpende batteri-bytting for el-biler. Ordningen kan være statlig.

Hvor kjapt ser du for deg at et slikt batteribytte skal foregå?

Det er ikke akkurat som bytte batteri i lommelykta di vet du.

Et batteribytte er temmelig omfattende saker, så det er nok kjappere å stå og lade i stedet.

Tesla har/hadde (i 2013) et opplegg hvor de påsto å kunne bytte batterier på tre minutter, men det ser ut til å ha stansa helt opp. Det var/er heller ingen planer om å bygge noen slike her i Norge (såvidt jeg veit). Uansett var det bare et prøveprosjekt.

Nissan Leaf har ikke noe slikt på gang, og det er svært trøblete å få svar av forhandlere om du spør. Eldre Leaf kan heller ikke sette inn nyere batterier (30 kwh) som 2016 modellene blir levert med. Som betyr at byttestasjonene må ha et godt utvalg av byttepakker liggende.

VW garanterer 70% kapasitet etter 8 år, og det hadde vel vært kjedelig å få et dårlig batteri i bytte?

Hvordan det er med BMW og de andre veit jeg ikke.

2

fargerik

Miljøpartiet de Grønne foreslår utrulling av elektriske ladestasjoner på hver 5 mil i landet, og de best i klassen til å forsøke å tilrettelegge for elektriske langdistanse biler/varebiler.

Enova er allerede i gang med dette.

Link.

1

protus

Budbiler har ikke tid til å sitte en time stille for å lade opp budbilbatteriet, batteribytte innen 30 sekunder er det eneste holdbare.

Meerkelig utsagn. En sjåfør har uansett hviletid og det må gå ann å kombinere.

1

Hakeslepp

Bill_Babba; Tegnes det foreksempel et årsabbonement på ubegrensede batteri-byttinger vil det ikke bety noe som helst økonomisk om enkelte batterier ikke er helt nye med maks kapasitet og kjørelengde.

broren_til_noen; Oljeindustrien og bilfabrikantene har blitt enige om standarder for drivstoff og dette vil også bli en realitet om ansvarlige politikere forlanger et standard-system for automatiserte batteri-hurtigskifte for el.biler :-)

1

Hakeslepp

Garidan; I en perfekt verden vil det kanskje være som du hevder, men i realiteten er det den oljesmurte verdensøkonomien som mer eller mindre har kontroll over hvilken nye grønne teknologier som skal satses på.

En effektiv elektrisk langdistansebil med automatiske hurtigskifte-stasjoner for bilbatterier er en direkte trussel mot den oljesmurte verdensøkonomien, og slike prosjekter får neppe støtte av Innovasjon Norge foreksempel.

Politikerne som er handlingskraftige og vil gjennomføre et grønt skifte fortere kan ordne saken ved et statlig selskap, i det minste til det er opp og står og fungerer :-)

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...