Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Jeg regner med at dagens melodi blant økonomene vil være at dagens regjering bruker for mye penger. Spørsmålet er om det er smart over tid å redusere skatter og avgifter og samtidig øke utgiftene. Det virker til at regjeringen som ville gjøre seg uavhengig av oljeinntektene er mer kåt på oljefondet enn noen av forgjengerne.

Regjeringen pøser på med å gi penger hit og dit(mest til fiffen selvsagt), og gjør det dyrere å ha bil. Greit for folk i Oslo dette, men for oss på bygda er det distriktsfiendtlig. Vi dør uten bilen, rett og slett.

Budsjettet er en lapskaus skapt av fire alt for forskjellige partier. Venstre og Krf har bedret budsjettet, men økte forskjeller og distriktsfiendtlig djevelskap er fortsatt melodien.

Landet trenger et seriøst parti med makta. AP.

3
44 svar

44 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

DimitarBerbatov9

Venstre og Krf har bedret budsjettet, men økte forskjeller og distriktsfiendtlig djevelskap er fortsatt melodien.

Landet trenger et seriøst parti med makta. AP.

Du presterer altså å kritisere regjeringen for å innføre avgift på bil, samtidig som du skryter av Venstre og KRFs bidrag i budsjettforhandlingene? Har du fått med deg diskusjonen rundt bilpakken, eller har du bodd under en stein de siste to ukene?

Det virker ikke som om du har klart å sette deg helt inn i hva de ulike samarbeidspartiene står for, og ønsker å oppnå. Det virker som om dette med bil er veldig viktig for deg, så da skal jeg kort fortelle deg sakens kjerne.

Regjeringen økte avgiftene på bensin med 15 øre, og på diesel med 35 øre. Samtidig blir bompengeavgiftene redusert i destriktene, mens årsavgiften på bil senkes og pendlerfradraget økes. Netto, ca 900 millioner kroner i pluss for de som kjører fossilt. Dette hisset opp Venstre og KRF, partiene du selv forsvarer. Resultatet ble at de fikk gjennom en avgiftsøkning på kjøp av nye biler, altså en engangsavgift.

Og så kommer vi til ditt kjære AP. Et seriøst parti. Et parti som tar vare på de på bygda, de som må kjøre bil. Vel, AP har selvsagt lagt frem et alternativt budsjett til det levert av regjeringen. De støttet avgiftsøkningen på bensin, men syntes ikke regjeringen strakk seg langt nok når det kommer til diesel. Der ville AP ha en økning på 50 øre, altså 15 øre mer enn regjeringens budsjett. Samtidig ønsket AP ikke en senket årsavgift, slik regjeringen har i sitt budsjett.

Så hvem støtter du egentlig? De bygdefiendtlige partiene i regjeringen, eller det enda litt mer bygdefiendtlige partiet AP?

3

grds

Så hvem støtter du egentlig? De bygdefiendtlige partiene i regjeringen, eller det enda litt mer bygdefiendtlige partiet AP?

Enkelte er mest opptatt av å svartmale FRP, uansett hva slags politikk eget parti faktisk har...

1

Inteligentaj

Greit for folk i Oslo dette, men for oss på bygda er det distriktsfiendtlig. Vi dør uten bilen, rett og slett.

Flytt til sivilasjonen da! Det er vel ingen som har fått mer veimidler enn dere bortskjemte "bygdetullinger" ;)

1

ulefos

Det er vel ingen som har fått mer veimidler enn dere bortskjemte "bygdetullinger"

det ser ikke slik ut fra bygda

det er liksom heller ikke staten som vedlikeholder veier her omkring, det er stort sett fylke og kommune, det blir sulteforet og da skjønner du nok hva som skjer med veiene

1

Perspektiver

Det virker som Norge har fått litt hjelp av Putin

1

Chubby

Regjeringen pøser på med å gi penger hit og dit(mest til fiffen selvsagt), og gjør det dyrere å ha bil. Greit for folk i Oslo dette, men for oss på bygda er det distriktsfiendtlig. Vi dør uten bilen, rett og slett.

Bilistene får flere hundre millioner i avgiftsletter med budsjettet, det var hele poenget med bilpakken og det særlig Venstre kranglet om.

1

broren_til_noen

Bilistene får flere hundre millioner i avgiftsletter med budsjettet, det var hele poenget med bilpakken

Ja, 900 millioner i avgiftslettelser mot at dieselbilistene betaler inn 3,3 milliarder i økte dieselavgifter.

1 kr og 9 øre i økning pr liter når de 74 ørene pr liter for biodiesel er lagt til. Dette vil koste bileierne 3,3 milliarder kroner.

Det er lett å være raus med 900 millioner når utsikta er å få inn 3,3 milliarder i stedet.

1

Chubby

Ja, 900 millioner i avgiftslettelser mot at dieselbilistene betaler inn 3,3 milliarder i økte dieselavgifter.

Med bilpakken kuttes avgiftene med 900 millioner netto :P

1

ulefos

Ja, 900 millioner i avgiftslettelser mot at dieselbilistene betaler inn 3,3 milliarder i økte dieselavgifter.

FRPerne gleder seg over de 900 ;-), da tror de at de har fått det slik de ville

1

legalize_it

1 kr og 9 øre i økning pr liter når de 74 ørene pr liter for biodiesel er lagt til. Dette vil koste bileierne 3,3 milliarder kroner.

Det er lett å være raus med 900 millioner når utsikta er å få inn 3,3 milliarder i stedet.

Er det staten eller produsentene av biodieselen som får inn størstedelen av disse pengene?

1

Zen0n

Jeg regner med at dagens melodi blant økonomene vil være at dagens regjering bruker for mye penger.

Det er det allerede.

Stoltenberg fikk kritikk for akkurat det samme - både fra økonomer og de blåblå.

Under de blåblå har oljepengebruken økt ytterligere og som konsekvens har vi blitt enda mer oljeavhengige. I realiteten går norsk økonomi rundt på forbrukslån; norske regjeringer frykter å ikke bli gjenvalgt, og tør ikke å kutte på forbruket. Fristelsen for å bruke oljepenger er for stor.

Før eller senere er oljefesten slutt, og stakkars den regjeringen som da blir sittende igjen med regninga.

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...