Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Fattige nye arbeidssøkende europere

nyhetene hadde en reportasje om fattige innvandrende arbeidssøkere som måtte gå på suppekjøkken. Mat var dyrt og bolig var dyrt..

da kommer de vel fordi stedet de er fra ikke har suppekjøkken Med matutdeling ?

den intervjuene hadde ønske om og arbeide som bussjåfør. Men spørsmål : vil lønna da kunne dekke alle kostnader og nok nødvendig bilhold til arbeidsreise ? Antakeligvis ville det være bedre økonomisk og jobbe som kassabetjening og selv kunne ta buss til og fra jobb.

spørsmål : betyr innvandringen at lønninger presses ned til ulevelig nivå i Norge ? Eller betyr det at norge tjener godt på at innvandrere tar jobber norske ellers kunne utført ?

bolig : godt spørsmål så lenge ikke norsk ungdom kommer inn på boligmarkedet...hvordan skal da lavlønnsjobb uten nåla i veggen fra før klare det ?

er denne innvandringen av fattige en god ting for Norge ? Jeg tror ikke det uten at vi kan skaffe alle godt betalte jobber som dekker alle utgifter og norsk levemodell.

1
49 svar

49 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

EinarSalbu

spørsmål : betyr innvandringen at lønninger presses ned til ulevelig nivå i Norge ?

Ja, noen lønninger i alle fall. Vi får mer og mer amerikanske tilstander i Europa og Norge, drevet fram av spesielt høyrekreftene. Andelen "working poor", dvs. de som har arbeid men tjener for lite til å kunne klare seg med èn jobb øker i Europa og Norge.

Vi har tillatt utvidet rett for arbeidsgivere å ansette midlertidig. Det leies som regel inn fra et bemanningsselskap som ikke lønner sine ansatte mellom oppdrag, som i praksis betyr det samme som å være midlertidig ansatt også i bemanningsselskapet.

I første omgang rammer dette ufaglærte og også faglærte, spesialt i håndverksfagene.

I liten grad bryr utbyggere seg om de utførende har fagbrev. I dag er det blitt slik at man ansetter heller en eller flere pekere, fortrinnsvis en byggingeniør, som skal forsøker å formidle hvordan ting skal gjøres.

Det popper opp nye bemanningsbyråer hver eneste dag. Bransjen som helhet sliter litt mer nå, men man kan jo alltid knipe litt til på lønna selv om det ofte ikke er lovlig.

Bemanningsbyråer er blitt den nye trenden å forholde seg til...fast ansatt uten garantilønn. Flere og flere norske begynner å arbeide hos disse som stort sett sitter å skummer fløten av andres arbeid.

Og de ansatte? Når de ikke har arbeid må de gå på NAV fordi bemanningsbyråene ansetter dem gjerne fra mandag til fredag, så slipper man å betale sykepenger om noen skulle bli grepet av latskap, også kalt sykdom, i helgene. Slik går skattepengene våre til å betale for folks sykdom, mens det under normale forhold ville være arbeidsgivers plikt de første 16 dagene.

Ja, det går til helvete om disse høyrekreftene får lov å fortsette sin ideologiske marsj. Fagforeninger knuses- det i seg selv reduserer folks lønninger over tid. Jeg tror de fleste av oss har sett de beste tidene. Nu går alt så meget dårligere.

1

politikk

Einarsalbu : mellom oppdrag tjener jo ingen penger og transporten er godt eksempel på det. Men det er også slik at en lærer og sykepleier kan tjene mindre enn kassabetjening. Det vil de gjøre dersom de jobber i halv stilling.

er det ikke sosialistene som har stått hardt på for og gradere uføretrygd ? Da blir hvertfall de syke fattige og på " slavekontrakter " og working poor som det kalles. Halv uføretrygd og halv lønn er hvertfall ikke særlig inntektsgivende.

og dersom det ikke går kollektivtransport og bil må brukes til arbeidsreise så vil ikke lønn dekke utgiftene uten at folk har full stilling. Det vil gi problemer i praksis med og få folk i jobb her i Norge. Og under AP regjering ble det vel bare flere reduserte stillinger i helsesektoren og offentlig betalte arbeidsplasser ?

det hjelper ikke om Norge var sosialistisk eller kommunistisk hvis ikke jobbene finnes. Og sosialistene vil neppe heller legge ned forbud mot og importere østeuropeisk arbeidskraft med nødvendige papirer fremfor og omskolere norske ledige.

1

Rainmaker

De aller fleste som jobber halv stilling vil tjene mindre enn de som jobber full stilling. Hva annet forventer du?

Nei, det er ikke sosialistene som har stått hardt på for dette. Sosialistene tror jeg ikke har sagt så mye om dette.

Halv trygd + halv lønn er mer inntektsgivende enn både halv lønn og halv trygd.

Hvor mye tror du transportkostnadene er egentlig? Og hvor lav tror du lønnen er? Påstanden om at lønn ikke dekker transportkostnder er helt absurd.

1

Nabo

Nu går alt så meget dårligere.

Et enkelt spørsmål, er du villig til å gi avkall på EØS-avtalen for å få kontroll med egne grenser igjen?

Uansett hvordan en snur og vender på det, så er det der hunden ligger begravet.

Med høyrekreftene som du er så misfornøyd med, regner du AP med i blant de som er ansvarlig for denne utviklingen? Eller finner du de blant dem, som ikke har ansvar for den utviklingen som finner sted?

1

puma1

er denne innvandringen av fattige en god ting for Norge ?

Mange er i ferd med å utvandre igjen. Før var det 3 store innvandringsland til Norge mht arbeidssøking: Polen, Litauen og Sverige. Det er nå nettoutvandring i forhold til disse landene. I alle fall var det slik i 3.kvartal.

1

riksen77

spørsmål : betyr innvandringen at lønninger presses ned til ulevelig nivå i Norge ?

i enkelte bransjer, så er det vel slik. jeg jobber i bygg og anlegg og der finnes det snart ikke nordmenn igjen, ihvertfall ikke rundt på østlandet. tror nok mange av fra andre deler av europa ikke alltid tjener så godt. vanskelig å spørre siden de ikke snakker hverken, norsk, engelsk eller et annet språk jeg kan. det er blitt helt ille de siste årene.

1

ulefos

spørsmål : betyr innvandringen at lønninger presses ned til ulevelig nivå i Norge ?

det er noens våte drøm

1

politikk

Ulefos : hvordan skal vi skaffe alle innvandrere / arbeidssøkende jobb de kan leve av....eller trygd de kan leve av ?

hvis ikke vi kan er fattigdom en helt reell og delvis importert problemstilling Norge har fått.

1

politikk

Ulefos : tror ikke det er noens våte drøm. Men at x arbeid ikke vil kunne gi samme levestandard og kjøpekraft som fra 70 tallet og oppover er nok ganske realistisk.

klart vi ville vært sesongarbeidere ( bærplukkere / søppeltømmere) i østen hvis 2 måneder der gav mer enn ett år her.

1

politikk

Ulefos : hva med den våte drømmen om at arbeid skal lønne seg ? Det gjør jo ikke det når transportutgifter kommer i tillegg til differansen mellom lønn og trygd.

hvis lønn er slik at du klarer deg akkurat. Hvordan da klare redusert arbeid der biltransport til eller fra arbeid er en nødvendighet ? Bo på billigere sted der jobb / redusert jobb ikke finnes.

økonomi kan ikke overstyres av sosiale fantasier men blir sosiale eksperimenter.

1

ulefos

Ulefos : hva med den våte drømmen om at arbeid skal lønne seg ?

arbeid skal lønne seg, derfor er det viktig at vi har sterke fagforeninger

men vi ser tendenser til fagforeningsknusing her i landet også, da vil det ikke ta lang tid før vanlige norske lønnsmottakere får svi på pungen

1

Morra-DI-2

da kommer de vel fordi stedet de er fra ikke har suppekjøkken Med matutdeling ? den intervjuene hadde ønske om og arbeide som bussjåfør. Men spørsmål : vil lønna da kunne dekke alle kostnader og nok nødvendig bilhold til arbeidsreise ? Antakeligvis ville det være bedre økonomisk og jobbe som kassabetjening og selv kunne ta buss til og fra jobb. spørsmål : betyr innvandringen at lønninger presses ned til ulevelig nivå i Norge ? Eller betyr det at norge tjener godt på at innvandrere tar jobber norske ellers kunne utført ?

Jeg har jo litt vondt av øst-europeere som kommer hit for å jobbe. DVS, mange av dem har jobbet her i mange år, de har pusset opp husene våre, pusset muren, malt garasjen osv. Ofte svart. Uten sikkerhetsnett i form av trygdesystemet, uten at de har rett til pensjon. Barna deres er ofte igjen i hjemlandet. De har sovet i leiligheter 12 mann og livet har ikke vært en dans på roser. Noen har hatt hvit jobb, men ofte oppdrag der de ikke har rett til arbeidsledighetstrygd etterpå.

Tjener vi på det? Vel, vi har vel fått pusset opp husene våre og kommer oss effektivt på jobb (i alle fall her på Vestlandet ligger bussene i 120 km i timen med en morsk øst-europeer bak rattet- innbitt på å holde tiden)....

Nå er vel Ukraina og Georgia også fått visumsfrihet til EU. 50 millioner mennesker som for ett par dager siden inngikk visumfrihet til EU... Land og borgere som er enda fattigere enn de østeuropeiske borgerne som til nå har kommet.

Vil det bli- og er det - konkurranse om jobbene, og lønnsdumper man da "enkle" jobber. Svaret er ja. Det er jo et mindre problem om det er høykonjunktur og man mangler arbeidskraft, men i dårlige tider og med mange mennesker som kommer, så vil det selvsagt bli en kamp om jobbene. Samtidig er det jo uten tvil utenlandske som lider mest når jobbene forsvinner siden de ofte er uten samme rettigheter som nordmenn. ...enn så lenge. Samtidig forsvinner jo flere og flere jobber med automatisering. Jeg leste Dagens Næringsliv i dag om hvordan "James" roboten vil erstatte 40 bankansatte. Jeg tror det blir tøffe tider framover.

1

politikk

Morradi2 : staten får jo inn moms og skatt fra alle innvandrere som jobber hvitt. Men for kollektivtrafikk og alle andre oppgaver det offentlige betaler i sin helhet eller subsidierer så betaler jo staten hele lønna eller deler av den.

skal staten tjene på arbeidsinnvandring så må de produsere eksportprodukter.

50 millioner flere fattige i fri flyt...enten kan vi bli verdensmester i dumping av lønn og arbeidsvilkår eller ikke. Verdens sosialkontor med eksport av penger ut av landet kan vi hvertfall ikke være.

tøffe tider blir det nok uansett om innvandring stopper. For folk kan ikke bytte yrke og bransje som tidligere. Det er mye mer formelle krav til alt nå og det er billigere og bruke østeuropeer med formelle papirer enn og omskolere norske.

desverre så har Hagen alltid hatt rett i at flere mennesker betyr mindre til alle. Men ett paradoks er at folk i lavlønnsyrkene ikke kan leve av redusert arbeidstid. Så i den grad arbeidsgivere legger opp til det så må denne arbeidskraften komme i form av overtid eller innvandrere med andre stønader i tillegg. Før så var overtid svaret på og dekke økt / ekstra arbeidskraftbehov.

det går nok noen år før transporten styres førerløst. Men hva gjør vi med egne borgere utkonkurrert av maskiner ?

teori / system : hva om den arbeidssøkende innvandrer fikk jobb som bussjåfør og jobbet i 5 år før uførhet eller arbeidsledighet ? Klart at noen må falle utenfor ordninger statsborgere har.

1

politikk

Morradi2 : at arbeidskraft blir utkonkurrert av maskiner er ikke til og unngå og ett gode sett i forhold til at menneskers tidsbruk er frigjort.

dersom den bankansattes kompetanse og utdanning kan brukes til annet tilsvarende godt betalt arbeide er det bra. Hvis ikke er det bedre at de jobber i butikkassa eller som bussjåfør. Det er her i den store sammenheng at FRP og hagens fokus på ikke humanitær innvandring men arbeidsinnvandring kommer til det økonomiske regnestykket. Og det gjør også energipolitikk og hva vi skal produsere og eksportere. Ikke minst distribuere !

traktoren er ett stykke teknologi mens databaserte styringssystemer uhorvelig mange forskjellige systemer. Så det er ikke sikkert at arbeidsledige kan drive og reparere disse. Montere traktor eller lage deler på samlebånd er ikke det samme som og opprettholde ett datasystem. Det trenges mye mer spesifikk kunnskap som ikke kan erstattes med overgang til nytt system.

spørsmål : hva hvis norske ( uføre ) kunne hatt deltidsjobb med samme kjøpekraft som fulltidsjobb nå og fulltidsjobb bedre kjøpekraft enn dagens ? Eksportinntektene er like bare fordelt på flere. Uansett...det blir ett problem med og avgiftsbelegge transport ( les bil ) hvis folk skal kunne jobbe redusert.

jeg tror ikke vi kan skaffe jobb til alle utenlandske arbeidssøkere og heller ikke til alle statsborgere. Derfor må konklusjonen bli...stopp innvandring eller bli som samfunnet de kommer fra.

før var dyp fattigdom i utlandet og nå er det HER !

1

Morra-DI-2

spørsmål : hva hvis norske ( uføre ) kunne hatt deltidsjobb med samme kjøpekraft som fulltidsjobb nå og fulltidsjobb bedre kjøpekraft enn dagens ? Eksportinntektene er like bare fordelt på flere. Uansett...det blir ett problem med og avgiftsbelegge transport ( les bil ) hvis folk skal kunne jobbe redusert. jeg tror ikke vi kan skaffe jobb til alle utenlandske arbeidssøkere og heller ikke til alle statsborgere. Derfor må konklusjonen bli...stopp innvandring eller bli som samfunnet de kommer fra. før var dyp fattigdom i utlandet og nå er det HER !

Jo, jeg er enig i at innvandring fra øst skaper verre forhold og lønnsvilkår for nordmenn.

Ja, vi blir fattigere. Uansett om vi velger arbeidsinnvandrere eller bare trygdeasylsøkere. Det er ikke noe vinnerprosjekt. DVS, for noen er det jo det. De rike blir enda rikere med billig arbeidskraft. Det har gått greit fordi de fleste i Norge har følt seg som en del av middelklassen. Når disse får reduserte lønninger, ikke råd å pusse opp huset svart, øst-europeere i større grad har etablert. seg i det hvite arbeidsmarkedet, så vil jo folk kjenne at her blir det problemer.

2

deleted3041664

kommer oss effektivt på jobb (i alle fall her på Vestlandet ligger bussene i 120 km i timen med en morsk øst-europeer bak rattet- innbitt på å holde tiden)....

Veit ikkje kvar på Vestlandet du bur, men det er ingen busser som kjører i 120 km/t.

Det er rett og slett umulig.

Ikkje er det så mange utenlandske sjåfører heller.

Først og fremst fordi de ikkje vil bu så grisgrendt. Men og fordi dei som faktisk bur her foretrekker å gå på NAV.

1

Morra-DI-2

Stavanger. DVS, jeg jobber i Stavanger.

Ingen østeuropeere har rett til NAV-penger hvis de ikke har tjent opp rettigheter først. Øst-europeere mottar i mye mindre grad NAV-penger enn nordmenn i forhold til antallet som er her. De er her for å jobbe, og det viser seg vel at mange kjenner svært dårlig til våre NAV-ordninger. Så akkurat det stemmer ikke.

http://www.aftenposten.no/norge/Stotte-og-trygd-til-flere-osteuropeere-387915b.html

"Men utbetalingene er fortsatt lave i forhold til de mange som faktisk har kommet til Norge. Ingen vet akkurat hvor mange arbeidere fra de tidligere østblokklandene som er i Norge nå.

Som Aftenposten har skrevet tidligere, blir det spekulert i at så mange som 130.000 polakker kan være i Norge i dag.

— Med såpass stor andel av de nykomne fra nye EU-land i reproduktiv alder, men med såpass få barn som flytter med til Norge, kan det fortsatt være mulig at det er færre som bruker disse ordningene enn antallet som har rett til dem, heter det i rapporten."

At bussjåfører kjører i 120 var en overdrivelse, men de ikke akkurat er kjent for å kjøre sakte.( Noe jeg setter stor pris på, siden jeg noen ganger må benytte meg av buss - og må rekke en båt)

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...