Nye VGD er lansert! Mer informasjon

ett sted ble det visst reist spørsmål om anbud på kollektivtrafikk og søppeltømming burde skrives og spesifiseres på nytt da kommunens transport ellers skulle være forurensingsfri.

første bud blir hvertfall elektrisk hvis noe skal være utslippsfritt. Selv gassdrevne forbrenningsmotorer slipper ut noen få partikler og selvsagt CO2 som er resultat av forbrenningsprosess.

de offentlige " kloke hoder " har altså ikke tenkt på at eksternt innkjøpt transport bør være like miljøvennlig som den i rent kommunal regi og drift ?

vel...skal det offentlige straffe private forurensere må de selv sørge for og kjøre miljøvennlig og betale kostnadene.

slik jeg ser det mest fornuftig vil det da være og samle lokasjonen av både busser og lastebiler på samme sted / parkering slik at de kan bruke samme drivstoff / påfylling og andre fellesbetingelser for drift og vedlikehold av større kjøretøyer. Men der er jo avhengig av en kommunes areal og andre samordningsbetingelser.

jeg ville også foreslått offisiell ladestasjon for tyngre kjøretøyer i tilknytning som alle kan benytte. For vi må vel regne med større andel lastebiler på strøm for kortere transport.

vel...burde det være opp til kommune / fylkeskommune og velge miljøsatsing eller burde det komme nasjonale direktiver fra samferdselsdepartementet på dette ?

det bør hvertfall ikke være noen tvil om at hvis samfunnet både nasjonalt og lokalt er så opptatt av trafikkonstabel utslipp så må de selv være like villige til og betale kostnadene som de er villige til og påføre private slike kostnader med skatter og avgifter med miljøbegrunnelse.

hva mener dere om dette ?

og vil dere betale mer for buss og søppelhenting hvis det blir utslippsfri transport ?

1
19 svar

19 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Wendolin

Hvorfor skal folket i Oslo betale for en eventuell oppheving av kontrakten med Enger. Høyre sier at det er åpenbaet at byttet av leverandør var en fiasko. Det gamle byrådet satte Oslos befolkning i en kattepine. La Oslo kommune ta over renevasjonen.

1

Micro33

jeg ville også foreslått offisiell ladestasjon for tyngre kjøretøyer i tilknytning som alle kan benytte. For vi må vel regne med større andel lastebiler på strøm for kortere transport.

Så du vil ha alle komunale biler og lastebiler over på kullkraft?

Interessant.

1

politikk

Micro33 : er det ikke kullkraft produsert strøm som er bra for verden at Norge importerer da ?

så lenge vi ikke kan slippe ut avgasser selv og heller ikke produsere nok vannkraft eller brenne norsk gass i Norge er det jo ikke andre alternativer.

men lokalt langs veiene blir det mindre avgassutslipp da.

1

Wendolin

Mitt poeng nøyaktig. Personlig vinning styrer anbudspolitikken. Å tjene folket betyr ingenting. Tragisk.

1

Yazzy

Korrupsjon?

1

Wendolin

Min fellesnevner var anbudsinnhenting, der det er i alle fall to steder at det er driti skikkelig på draget. Begge to er også i Oslo. Men Byregjeringen har bare ansvaret for den ene, antar jeg. Men hvor kommer f.eks. begrepet en Mong fra. Har også sin bakgrunn i anbudsinnhenting og styring av projektstyring.

Noe jeg stusser på er at det åpenbart er viktigst å gi et lavest mulig anbud, og når de har vunnet det, er det bare å lasse på ekstra utgifter i vilden sky.

Og da er hele vitsen med adbud liksom falt i fisk, mener nå jeg.

Anbudspolitikken er dårlig forvaltning av folkets penger.

1

KongOlav2

Min fellesnevner var anbudsinnhenting, der det er i alle fall to steder at det er driti skikkelig på draget. Begge to er også i Oslo. Men Byregjeringen har bare ansvaret for den ene, antar jeg. Men hvor kommer f.eks. begrepet en Mong fra. Har også sin bakgrunn i anbudsinnhenting og styring av projektstyring.

Noe jeg stusser på er at det åpenbart er viktigst å gi et lavest mulig anbud, og når de har vunnet det, er det bare å lasse på ekstra utgifter i vilden sky.

Dersom du er en svært dyktig innkjøper eller prosjektleder, kan du iallfall skaffe deg gode stillinger med bra lønn. Begge deler er særs verdifullt i anskaffelser og prosjektsammenheng.

1

Wendolin

Hvilken de åpenbart ikke har hatt, når det dreier seg om kunnskap om utlysning av anbud, og hvilke andre faktorer enn pris som bør vurderes i forbindelse med et anbud.

1

KongOlav2

Helt klart. Men det er ikke akkurat nytt. Kvaliteten på offentlige anskaffelser kunne nok vært langt bedre mange plasser. Offentlige IT-prosjekter er jo et premieeksempel på dette! Her har det vært mye overskridelser og prosjekter som ikke har endt opp i noe som helst!

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...