Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Jeg har brålest litt aviser på morgenkvisten, og ser at NSB skal ruste seg for å møte konkurransen.

Det skal spares en milliard, og det skal gjøres ved å si opp noen hundre folk, spare inn på renhold i togene, splitte opp selskapet og outsourche tjenester.

Jaja, dette tegner jo bra.

Heldigvis håper NSB at de skal klare å være konkurransedyktige og vinne anbud uten å øke prisene for de reisende.

Men de lover det ikke.

Vil fremtiden bli møkkete tog og dyrere billetter?

Jeg er ikke fatalist, men ser slett ikke bort fra at det vil bli vår nye togfremtid i nær fremtid.

Er toget gått for vårt gode togtilbud, eller finnes det en mulighet for å gjøre som de suksessfulle europeiske landene og satse på noe som virker?

Det regjeringen gjør nå, er å vandre inn i en varslet katastrofe.

3
181 svar

181 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

KingKenny

Nå er det jo litt mer enn bare skinnene som utgjør hele tjenesten i persontransport med tog. NSB er nok av de selskapene som har veldig godt av konkurranse. Er nok betydelig rom for forbedring der i gården. Så da blir det nok et og annet privat selskap som tar over noen strekninger og et skjerpet NSB beholder noen. Totalen blir nok bedre enn den er i dag, det er min spådom.

2

erdetslik

Det er den utvikling vi har sett i Sverige. Og det er jo ikke feil.

1

12tribe

Statens eneste oppgave bør være å ta hånd om tung infrastruktur og ellers la folk få gjøre som de vil. Ikke som nå hvor de gjør det motsatte, privatiserer alt av infrastruktur og blander seg opp i vår privatsfære. Når har forresten all denne privatiseringen kommet andre enn aksjonærene til gode? Jeg ser at et argument som stadig brukes for privatisering er at konkurransen skal komme forbrukerne til gode. Har f.eks strøm, søppelhåndtering og annen infrastruktur som tidligere var det offentliges oppgave blitt noe billigere og bedre? Neppe. Staten bør være til for å bidra med enetrgiforsyning, utdanning,helse og transport(jernbane, veibygging, flyplass etc) og ellers la folk få være i fred.

2

fargerik

Den blåblå regjeringen har satt i gang en prosess som nå allerede fører til at drømmen om et godt, solid nasjonalt jernbanesystem er i ferd med å smuldre opp.

I mellomtiden kan alle som ønsker det observere hvilke land som ruler på jernbane, og i hvilke land jernbanen er blitt et salig kaos.

NSB skiller nå ut alle deler av selskapet som tjener penger, og ruster seg til å kjøre tog til lavest pris for staten og til (sannsynligvis) en høyere pris for de reisende....i tog som vil bli vasket mindre.

Min drøm, etter å ha reist en del med tog i Norge de siste årene, har vært at de kanskje kunne sørge for litt bedre renhold på de lange strekningene, men slik ser det ikke ut til å bli.

Her er litt om planene.

1

KongOlav2

en høyere pris for de reisende..

Vel, det ble ikke akkurat dyrere for de reisende da SAS fikk mer konkurranse i luftfarten......

1

erdetslik

Den blåblå regjeringen har satt i gang en prosess som nå allerede fører til at drømmen om et godt, solid nasjonalt jernbanesystem er i ferd med å smuldre opp. I mellomtiden kan alle som ønsker det observere hvilke land som ruler på jernbane, og i hvilke land jernbanen er blitt et salig kaos.

Så vidt jeg vet er det ikke et salig kaos på jernbanesystemet i Sverige - ikke de gangene jeg har valgt tog framfor bil i Sverige.

Etter mine observasjoner i Sverige er det utrolig mange togselskap som trafikkerer toglinjene i Sverige - og det er utrolig mange som tar tog i Sverige. Det er utrolig mange som foretrekker tog framfor bil i Sverige . . . . . Det kan ha med privatisering og togtilbudet å gjøre . . . . . .

1

Torotto

Til erdetslik.

I Sverige hvor du har hatt gleden av å kjøre feilfritt, så kan det bero på flaks, ettersom broer og skinnemateriell stadig blir dårligere.

Selv trafikkverket innser dette, men mener at det kan løses via rasjonalisering.

men er er hva man har erfart sålangt:

Trafikverket påstod i Kapacitetsutredningen, att man skulle kunna finansiera en god del av återhämtningen av det eftersatta underhållet genom rationaliseringar hos verket. Av det syns ha blivit inget. Tvärtom verkar de extrapengar regeringen beviljat för underhåll inte nått fram. Underhållsentreprenörerna har fått avskeda personal för att de fått färre order. Näringslivets transportråd har skrivit till verket för att få en redovisning av vart extraanslagen tagit vägen.

En orsak till bristen på pengar är den svällande byråkratin hos verket på grund av privatiseringen av underhållet. Lika många järnvägsarbetare, som försvunnit på banan, har ersatts av fler anställda på Trafikverket för att hantera anbud. Därtill behöver entreprenörerna anställa fler på kontoren för det. Frågan är om privatiseringen sparat pengar. Med anbud är inte heller anbudsgivarna så intresserade av att åtgärda sådant som inte står i anbudet, som man upptäcker.

1

erdetslik

Takker for info. - mulig jeg har hatt flaks, men nå har jeg vel aldri hatt for mye av det.

Først må vi slå fast at "gamle" NSB og også etter omorganisering etter omorganisering de siste 20 - 30 år, har vært en tungrodd utgiftsmastodont - som vi skattebetalere har betalt for i alle år.

Men nå er det jo slik at ingenting av dette har noe med å konkurranse utsette driften av tog å gjøre.

Skinnegang og signalanlegg er noe helt annet. Men like fullt er det du beskriver et stort problem - som har vært velkjent i de gamle modeller om bitevis veibygging. Og det er jo dessverre en konsekvens av i Sverige tilsvarende "Loven om offentlige innkjøp". Når så svenske myndigheter har valgt en slik arbeidsform på vedlikehold kan det dukke opp ting som ikke omfattes av anbudet - en helt kjent og ikke uvanlig. Kanskje pga et dårlig forarbeid av den som lager grunnlaget for anbudsbeskrivelsene.

Om denne Regjering skal endre på vedlikehold vet jeg ingenting om.

Driften skal beskrives og kontraktene skal da avtales for 10 - 20 år.

1

Torotto

Først må vi slå fast at "gamle" NSB og også etter omorganisering etter omorganisering de siste 20 - 30 år, har vært en tungrodd utgiftsmastodont - som vi skattebetalere har betalt for i alle år.

Ja men nå fortsetter jo den i hovedsak og konkurranseutsetting av kjøring tog, er jo en marginal del av hele komplekset.

Organisasjonskart

1

EL-FERNANDO

Meget bra at de tar tak i denne næringen, det er på tide.

Ellers så risikerer en " flyveleder" og " heismontører" tilstander i Norge på sikt.

1

Torotto

Ja så du mener at bakere skal montere og serve heiser?

Malere styre flytrafikk

Snekkere ska kjøre tog?

Kanskje på tide å melde ankomst til virkeligheten?

1

erdetslik

Denne diskusjonen har vært svært interessant å følge . . . . og ha deltatt i. Argumentene imot har liksom kommet litt etter litt etter hvert som en fått tenkt. Jeg er litt usikker på hva venstresiden egentlig er imot og redde for.

Tog har kostet alle oss skattebetalere milliarder uansett om vi har brukt tog eller ikke. Og det kommer det til å gjøre i 10-år framover. Det er kun veier som skal betales av de som bruker dem - av en eller annen grunn. Men om en togbillett skulle dekket drift, investeringer / avskrivninger osv, ville få hatt råd til å ta toget. Det er helt greit at man kan diskutere om endringer blir bedre eller dårligere, dyrere eller billigere.

Nå skal det være en storsatsing på tog for at flere skal reise med tog framfor bilen. Og hva må til for å oppnå et slikt resultat ? Det krever da en kombinasjon av mange ting. Nå stoler jeg på at de fleste som jobber med dette vet hva som skal til; reisetid, avganger, komfort, priser osv Slik jeg forstår det, skal driften av togsettene settes bort etter anbud med krav om kvalitet. Nå er dette en helt vanlig driftsform innen hotell - der det er en eier av bygget, og et firma leier bygget og drifter hotellvirksomheten. Jeg ser altså ikke helt de store problem med denne driftsform på tog. Om dette kan gi oss "mer" tog, så må vel det være bra.

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...