Det oppsiktsvekkende i dette oppslaget er absolutt ikke hva som skrives om E6, men derimot hva som skrives om de som skal styre og bestemme over vår samferdsel. Vi som brukere av våre veier har selvfølgelig forstått dette i alle år, men nå leser vi svart på hvitt at våre såkalte fagfolk er overrasket! Tenk det! De forstod ikke at å bygge bedre, raskere og mer komfortable veier ville spare samfunnet for enorme summer!
Hele denne artikkelen bekrefter alle fordommer man burde ha mot norske vei-myndigheter. Men endelig tyter sannheten frem, sikkert til disse fagfolkenes store forundring. Og ergrelse.
Jeg mener vi burde rydde kraftig blant våre såkalte fagfolk, og bare bruke folk som forstår slike selvfølgeligheter, uten at ikke-fagfolk må lære dem opp, hele tiden!
Vi som brukere av våre veier har selvfølgelig forstått dette i alle år, men nå leser vi svart på hvitt at våre såkalte fagfolk er overrasket! Tenk det! De forstod ikke at å bygge bedre, raskere og mer komfortable veier ville spare samfunnet for enorme summer!
Det var en helhetlig tanke i gaml dager også. Einar Gerhardsen hadde visjoner. Hans planer var fire felt fra Oslo til Svinesund, Oslo til Kristiansand og E6 nordover fra Oslo. Han fikk gjennomført Oslo Drammen og litt til. Men så begynte bevillningene å komme år for år, og det ble stykkevis og delt. Nesten med håndbrekken på.
Resultatet ble lange løsninger, ikke rette linjer. Alle melkerampene skulle med. (vestfoldbyene) i stedet for den rette linjen fra drammen til Grenland.
Visjonene var der tidlig, men storting og regjeringer ødela
Det var en helhetlig tanke i gaml dager også. Einar Gerhardsen hadde visjoner. Hans planer var fire felt fra Oslo til Svinesund, Oslo til Kristiansand og E6 nordover fra Oslo. Han fikk gjennomført Oslo Drammen og litt til. Men så begynte bevillningene å komme år for år, og det ble stykkevis og delt. Nesten med håndbrekken på.
E6 gjennom Østfold er ikke som andre motorveier. Den ble bygget for å utvides til firefeltsvei i utgangspunktet. Den ble bygget i rettest mulig linje, utenom tettbebyggelse, og med plass til å doble tofeltsveien til firefeltsvei.
Til og med bruene over den opprinnelige tofeltsveien ble bygget med plass til å bygge to felt til og midtrabatt allerede når veien ble bygget.
Dette var fremsynt. Her lå alt til rette, og den opprinnelige trasèen har nå firefelts motorvei med 110 km/t, landets høyeste lovlige fartsgrense.
Men nå er snart veien full, og må utvides til seksfeltsvei.
E6 gjennom Østfold er ikke som andre motorveier. Den ble bygget for å utvides til firefeltsvei i utgangspunktet. Den ble bygget i rettest mulig linje, utenom tettbebyggelse, og med plass til å doble tofeltsveien til firefeltsvei.
Til og med bruene over den opprinnelige tofeltsveien ble bygget med plass til å bygge to felt til og midtrabatt allerede når veien ble bygget.
Ja, halve Gerhardsens visjon ble fullført raskt. Men så gikk det år og dag
Hele denne artikkelen bekrefter alle fordommer man burde ha mot norske vei-myndigheter. Men endelig tyter sannheten frem, sikkert til disse fagfolkenes store forundring. Og ergrelse.
Mitt poeng var denne gangen ikke selve vei-byggingen. Det gikk sakte, og alt for mange liv gikk tapt helt unødvendig, riktignok, men tenk at våre fagfolk er overrasket over at resultatet av at en god vei betyr så mye for samfunnet!
Med slike folk, som sikkert blir like overrasket neste gang, også, så er det ikke det minste merkelig at vi har en svært tilbakestående samferdsel. Folkene må byttes ut, til noen som forstår!
Det oppsiktsvekkende i dette oppslaget er absolutt ikke hva som skrives om E6, men derimot hva som skrives om de som skal styre og bestemme over vår samferdsel. Vi som brukere av våre veier har selvfølgelig forstått dette i alle år, men nå leser vi svart på hvitt at våre såkalte fagfolk er overrasket! Tenk det! De forstod ikke at å bygge bedre, raskere og mer komfortable veier ville spare samfunnet for enorme summer!
Inkompetansen er helt hårreisende. Men ENDELIG har vi svart på hvitt at det er udiskutabelt at motorveier er eneste fornuftige måte å bygge veier mellom byer/regioner på. Motstanderne har brukt diverse motargumenter, nyeste nå er jo klima, arealbruk, og lokaldemokrati. Alle virkemidler tas i bruk for å hindre at vi får et effektivt veinett. Heldigvis har vi endelig en samferdselsminister som vet bedre.
I følge propaganda så vinner Ukraina. Russerne skyter mot kjernekraftverk som de kontrollerer. Så sier også EU i sin kommentar. Livet har blitt litt farligere. Da er det godt media tier mer om Ukrain...
Hvis forbrukere i Norge kunne betale 1 kr pr. kWh uansett forbruk, ville det løse strømkrisen. Så hva er det politikerne ikke forstår?
Hva med skatter og avgifter, nettleie, etc.?
Svar: Fordelingen...
Kan dette være med å øke temperaturen i havet,
og ikke minst Co2 innholdet i havet ?
Kanskje (ukjent) naturfenomen (/ -katastrofer som dette er mye av årsaken til klimaendringene vi ser . . . . . .
K...
Hvorfor skriver Dagbladet "Støre kaller inn til strøm-hastemøte på Stortinget" . . .. ?
Når det vitterlig er slik at Støre er TVUNGET av opposisjonen til et hastemøte.
Det var iflg Støre IKKE aktuelt...
Så er forsyningslinjene oppe og går igjen . I Danmark struper folk inn kjøpene sine. Internasjonalt så er det stup i matvarepriser . Les Jyllandsposten og Bloomberg. Det er lysere tider i møte.
Jeg hørte et intervju med den nye sentralbanksjefen for noen uker siden, der vedkommende kunne "trøste" med at i forbindelse med spørsmålet om hvordan folk flest i all verden skulle takle dette med a...
Etter mange idiotiske uttalelser om strøm og priser har jeg et nytt forslag . . . .
Øystein Olsen (tidligere sjef for Norges Bank) sier: "Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi" - j...
Den forrige Regjeringen gikk jo på et «knusende nederlag» og ble instruert av Stortinget til å opprettholde fødetilbudet i AP bastionen Kristiansund til nytt sentralsykehus for regionen står klart.
St...
Svenskene betaler ca 20 øre for kWh i dag - strøm som de kjøper billig i Nord-Norge og overfører via kabel til Sør-Sverige.
Og vi i Sør-Norge må betale kr. 3,- - 4,50,- for kWh - og så vil ikke...