Politikk - Norsk

politikk

Hva skal vi med Arbeidstilsynet ?

jeg mener at vi likegodt kan legge ned dette organet i Norge.

selv når kommunen har overtatt søppeltømmingen jobber folk over 13 timer PR dag. Og Arbeidstilsynet stenger ikke ned bedriften ?

når det gjelder brudd på kjøre og hviletidene skulle dette være det minste problemet i praksis : la politiet ta førerkortene fra de sjåførene som følger ledelsens ordre fremfor lovbestemmelsene. Da tenker jeg sjåførene setter en stopper for eventuellt arbeidspress fra ledelsens side.

hva mener dere Norge skal med slike hjelpeløse proforma organisasjoner som Arbeidstilsynet ?

1
22 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

"jeg mener at vi likegodt kan legge ned dette organet i Norge."

Så dersom de ikke kan være overalt til alle tider, så skal vi bare legge de ned? Skal vi si det samme om politiet? Klarer de ikke stanse alle kriminelle kan vi bare like godt legge de ned.... For ikke snakke om helsevesen, luftfartstilsyn, skipskontroll, biltilsyn, økokrim etc etc. Nei, legg ned ALT SAMMEN. ;)

2

"det er vel ikke snakk om og være over alt. Men om og gjøre noe med og stoppe det som allerede er oppdaget."

Og det kan du aldri si om politi, helsevesen, økokrim og biltilsyn?

Hvilken planet er du fra?

1

når det gjelder brudd på kjøre og hviletidene skulle dette være det minste problemet i praksis : la politiet ta førerkortene fra de sjåførene som følger ledelsens ordre fremfor lovbestemmelsene.

Med 13-timers dager er det da ikke noe problem i forhold til kjøre- og hviletidsbestemmelsene for yrkessjåfører, så lenge vi har 11 timers døgnhvil (eller 3 ganger i uka faktisk bare 9 timers) så er vi innafor der. Så det eneste som kan påvirkes her er kjøretiden, men i denne type kjøring vil man aldri komme over 9 timer faktisk kjøring på en dag, så hvorfor du kommer trekkende med dette er en smule uforståelig.

1
DenSisteBohem [sitat…] Med 13-timers dager er det da ikke noe problem i forhold til kjøre- og hviletidsbestemmelsene for yrkessjåfører, så lenge vi har 11 timers døgnhvil (eller 3 ganger i uka f...

Densistebohem : det er vel ikke innenfor bestemmelsene hvis arbeidstilsynet sier at det fremdeles er stadige brudd på bestemmelsene ? Det går vel langt utenfor reguleringsbestemmelsene da. Men du har rett i unntak på ni timer PR døgn for transporten som er underlagt kjøre og hviletidsbestemmelsene.

det finnes unntak fra kjøre og hviletidsbestemmelser for bybuss under 50 km radius, brøyting og utrykning. Har ikke renovasjonen fått slike unntak gjelder bestemmelsene og de forteller eksakt når pausene skal foretaes. Og kjøretøyet har ikke lov til og være i bevegelse. Dette må selv en selvstendig næringsdrivende følge selv om de eier bilen og således har unntak fra arbeidsmiljølovens bestemmelser. Dette kan også omgåes hvis det er to sjåfører med førerkort på samme bil.

det ser bare ikke ut til at Arbeidstilsynet bruker de verktøy de har for og stoppe ulovlig virksomhet. Så da kan vel alle andre også bryte bestemmelsene med god samvittighet uten frykt for sanksjoner.

hva skal samfunnet med etaten / organet i såfall ?

eller er det Arbeidstilsynet som ikke kan arbeidslivets egne bestemmelser ?

1
politikk Densistebohem : det er vel ikke innenfor bestemmelsene hvis arbeidstilsynet sier at det fremdeles er stadige brudd på bestemmelsene ? Det går vel langt utenfor reguleringsbestemmel...

Kjøretidsbestemmelsen gjelder for når bilen er i bevegelse. Du tror da vel ikke på ramme alvor at en søppelbil i Oslo er i bevegelse mer enn 9 timer om dagen? Jeg regner med at du vet hvor mange stopp det er på en slik rute?

Jeg har selv hatt biler gående for Ragn Sells, og det meste disse bilene kjørte på et skift var 6 timer. Normalen lå på rundt 5 timer.

At de har arbeidstid på over 13 timer har da ikke noe med faktisk kjøretid å gjøre. Du bør oppdatere deg litt på dette.

1

Politikk: Måten du skriver på tilsier at du har en veldig begrenset erfaring med arbeidslivet.

Arbeidstilsynet har mange andre reaksjonsmåter enn å stenge en bedrift, bøtlegge eller hva du ellers ser for deg. I de fleste tilfeller SAMARBEIDER de med bedrifter, slik at ting kommer under kontroll. Det viktigste er at bedriften i løpet av rimelig tid kommer inn i gode lovlige rutiner, noe som kommer både arbeidstakerne, kommunen, bedriften og kundene til gode.

Bøtlegging skjer der bedriftene prøver å stikke fra sitt ansvar, eller ved GROVE brudd på loven.

1
KansjeD Politikk: Måten du skriver på tilsier at du har en veldig begrenset erfaring med arbeidslivet. Arbeidstilsynet har mange andre reaksjonsmåter enn å stenge en bedrift, bøtlegge elle...

KansjeD : dette vet jeg, men Arbeidstilsynet har nok hatt ett ord med i samarbeidet før det offentlige overtok driften.

nå skriker de opp om at det fremdeles er mange brudd på bestemmelsene.

når bøtelegging ikke hjelper kan bedriften i siste instans stenges ned !

1
DenSisteBohem Kjøretidsbestemmelsen gjelder for når bilen er i bevegelse. Du tror da vel ikke på ramme alvor at en søppelbil i Oslo er i bevegelse mer enn 9 timer om dagen? Jeg regner med at du...

Densistebohem : problemstillingen er at ingenting kan kontrolleres uten stilletiden på kjøretøyet. Men selv da kan det jobbes med annet så pauser i praksis ikke finnes.

busser har også mye stopp og mange ganger korte pauser mellom turene. De har imidlertid unntak fra bestemmelsene for og kunne følge ruteplaner og ikke klokka slavisk. I praksis kan noen enkelte ganger kjøre en hel dag uten og få pisset.

problemet her er vel arbeidsdagens lengde og press. Og hvilke virkemidler som finnes i praksis for og stoppe uforsvarlig rovdrift på arbeidskraften.

prøv gjerne og levere gods uten og følge kjøre og hviletidsbestemmelsene for når bilen skal være stille og kom med unnskyldningen...massevis av korte pauser her.

kjøre og hviletidsbestemmelsene er ett verktøy som kan brukes men også mulig og omgå i noen tilfeller.

1
politikk Densistebohem : problemstillingen er at ingenting kan kontrolleres uten stilletiden på kjøretøyet. Men selv da kan det jobbes med annet så pauser i praksis ikke finnes. busser har...

Med 9 timer kjøretid så er den eneste pausen man er pålagt en pause på 45 minutter iløpet av dagen. Denne kan deles opp i en pause på 15 minutter (f. eks. en kaffepause) og en pause på 30 minutter (f. eks. en matpause).

Så for søppelkjørerene i Oslo vil kjøre- og hviletidsbestemmelsene sannsynligvis aldri brytes. Men at det er andre regler under AML som brytes er noe helt annet, men det påvirker altså ikke kjøre- og hviletiden.

Jeg jobber med dette til daglig og kan disse reglene i detalj, så du trenger ikke gjøre noe forsøk på å belære meg om disse.

1
DenSisteBohem Med 9 timer kjøretid så er den eneste pausen man er pålagt en pause på 45 minutter iløpet av dagen. Denne kan deles opp i en pause på 15 minutter (f. eks. en kaffepause) og en paus...

Densistebohem : jeg skal selvsagt ikke motsi deg hvis du jobber med søppelhåndteringen og kjenner driftsrutinene.

en utenforstående vil fort se at opplegget kansje ikke passer slik at bilen står stille på de spesifiserte tidspunkt. Og dette er hva det kan kontrolleres på. Etter 2 timer og 45 minutter skal det være minst 15 minutt pause. Så spørs det om dette passer inn i opplegget...ikke lov til og forskyve dette vet du. Og du kan ikke trekke fra tidligere stopp og pauser.

1
politikk Densistebohem : jeg skal selvsagt ikke motsi deg hvis du jobber med søppelhåndteringen og kjenner driftsrutinene. en utenforstående vil fort se at opplegget kansje ikke passer slik...

en utenforstående vil fort se at opplegget kansje ikke passer slik at bilen står stille på de spesifiserte tidspunkt. Og dette er hva det kan kontrolleres på. Etter 2 timer og 45 minutter skal det være minst 15 minutt pause. Så spørs det om dette passer inn i opplegget...ikke lov til og forskyve dette vet du. Og du kan ikke trekke fra tidligere stopp og pauser.

Hva er dette for noe tøv? I henhold til kjøre- og hviletidsbestemmelsene skal det være 45 minutters pause etter 4,5 timer kjøring. Ikke arbeid, men faktisk kjøring, noe som betyr at bilen må ha rullet i 4,5 timer. Den pausen kan deles opp slik at 15 minutter kan tas på et hvilket som helst tidspunkt innenfor disse 4,5 timene, men den siste havtimen må tas senest etter 4,5 timer. Den kan også tas tidligere, og etter pausen kan det kjøres nye 4,5 timer. Uten noen pause innenfor disse 4,5 timene.

Du vet jo rett og slett ikke hva du snakker om...

1
DenSisteBohem [sitat…] Hva er dette for noe tøv? I henhold til kjøre- og hviletidsbestemmelsene skal det være 45 minutters pause etter 4,5 timer kjøring. Ikke arbeid, men faktisk kjøring, noe so...

Densistebohem : les...forskriftene : disse SPESIFISERER 45 minutt pause i løpet av 4.5 timer og spesifiserer 15 minutt pause etter 2 timer og 45 minutt.

etter 2.45 + 15 er det gått tre timer. Så er det lov til og kjøre 2 timer og 45 minutt. Da er det gått 5.45..pluss...30 minutt pause = 6.15 så er gjenstående arbeidstid lik 2 timer og 45 minutter.....innenfor....tidsrommet døgnhvil...tolk og reguler resten som du vil.

jeg er ikke ute etter og belære deg...heller og bli motsagt så vi kan tøye strikken !

1
politikk Densistebohem : les...forskriftene : disse SPESIFISERER 45 minutt pause i løpet av 4.5 timer og spesifiserer 15 minutt pause etter 2 timer og 45 minutt. etter 2.45 + 15 er det gått...

Nå aner ikke jeg hvilke regler du refererer til, men dette er ihvertfall ikke kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Der står det enkelt og greit følgende:

Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause (hovedregel.)

Kjøretid Fire og en halv times kjøring regnes som en kjøreperiode. Kjøretiden kan være sammenhengende eller oppstykket. Daglig kjøreperiode kan ikke være på mer enn ni timer. Inntil to ganger i uka kan daglig kjøretid utvides til ti timer.

Så kan du kanskje fortelle meg i hvilken paragraf du finner noe om at kjøre- og hviletidsbestemmelsene spesifiserer at du må ha 15 minutters pause etter 2 timer og 45 minutter...

1
politikk Densistebohem : les...forskriftene : disse SPESIFISERER 45 minutt pause i løpet av 4.5 timer og spesifiserer 15 minutt pause etter 2 timer og 45 minutt. etter 2.45 + 15 er det gått...

etter 2.45 + 15 er det gått tre timer. Så er det lov til og kjøre 2 timer og 45 minutt. Da er det gått 5.45..pluss...30 minutt pause = 6.15

Hvis du prøver deg på denne så bryter du forskriften, og du blir garantert bøtelagt. Her har du jo overskredet lovlig kjøretid med 1 time før du har tatt pålagt 45 minutters pause som SKAL tas innen 4,5 timer fra du starter kjøringen.

Du KAN dele opp pausen i 2 deler, en del på 15 minutter og en del på 30 minutter, men disse 45 minuttene MÅ være tatt senest etter 4,5 timer kjøring.

Du er totalt på bærtur her.

1
DenSisteBohem [sitat…] Hvis du prøver deg på denne så bryter du forskriften, og du blir garantert bøtelagt. Her har du jo overskredet lovlig kjøretid med 1 time før du har tatt pålagt 45 minutte...

Densistebohem : mulig at jeg prøver og trekke forskriftene i min favør. Og mulig at jeg kunne trenge oppdatering.

sist jeg leste lød forskriftene : i løpet av 4.5 timer 45 minutt pause og etter 2.45 timer minst 15 minutt sammenhengende. Tolk dette som du vil... I løpet av...etter at....leses og tolkes forskjellig.

men : skal forskriftene følges gir det over tidsrom generellt dårlige betingelser for transportbransjen sett i forhold til andre bransjer.

men kansje stykkevis og delt relativt gode betingelser.

ingen fare for liv og helse om lærer jobber uavbrutt 15 timer men stor ulykkesrisiko om sjåfør gjør det samme.

fysisk målbar stillstand er det eneste punktet sjåførarbeid kan bedømmes etter. Men kan lett omgåes med papir / renhold / nødvendig forefallende i perioden.

dog er temaet for trådet : OM vi har bruk for ett tilsyn som vanskelig kan ha tilsyn og kontrollmuligheter.

for ikke og snakke om : sanksjonsmuligheter !

1

Politikk: "nå skriker de opp om at det fremdeles er mange brudd på bestemmelsene."

Men du må ikke glemme å ta høyde for journalister ønske om å lage storm i et vannglass. Journalistene vil gjerne skrive at verden går under hver eneste dag, og så fortelle dagen etterpå hvordan vi mot alle odds unngikk verdens ende likevel. Det ligger i deres natur, så lenge de tjener penger på å lage sensasjonsoverskrifter.

Arbeidstilsynet SKRIKER aldri opp om noe som helst. De har sine metoder, og blir det store overskrifter er det JOURNALISTENES skyld, og ikke arbeidstilsynet!

1

hva mener dere Norge skal med slike hjelpeløse proforma organisasjoner som Arbeidstilsynet ?

Vi er jo så heldige å ha EØS-avtalen og fri flyt av organiserte kriminelle nettverk fra det meste av Europa ukontrollert inn i Norge.

Det fører til at det ikke er bare Arbeidstilsynet som er hjelpesløs, men også våre politikere som lider av selvpåført hjelpesløshet.

Verneombud/Arbeidstilsynet møter mange forskjellige lands mafia under kontroller i arbeidslivet, som f.eks. dette:

Jeg veit hvor du bor

Man kunne jo forsøke å la Telemarksbataljonen følge Arbeidstilsynet på kontrollene. Hvis ikke det hjelper er det vel bare å legge ned.

1

Lever ut noen tomme oljetønner og sett noen til å brenne bosset, samfunnet ville spart milliard beløper.

1

når kommunen har overtatt søppeltømmingen jobber folk over 13 timer PR dag.

De har litt å rydde opp etter Veireno, men dette vil gå seg til etterhvert.

Kanskje de som legger ut anbud i det offentlige bør lære å vekte pris litt lavere. Betaler en dårlig, får en lavere kvalitet. Dette gjelder det meste.

Det at anbudet til Veireno var 81 millioner kroner lavere enn det neste, burde fått alarmklokkene til å ringe.

1
Videoseven [sitat…] De har litt å rydde opp etter Veireno, men dette vil gå seg til etterhvert. Kanskje de som legger ut anbud i det offentlige bør lære å vekte pris litt lavere. Betaler en d...

Videoseven : tror det har noe og gjøre med at det offentlige som legger ut anbud ikke har nok kvalifikasjoner for og vurdere arbeidsoppgavene og arbeidsmetodene. Dermed står de igjen med bare og kunne vurdere pris.

dette gjelder anbud på alt og det vil ikke være mulig og få mer enn akkurat det som er spesifisert. Det må også seriøse anbyderne ta hensyn til og har bare pris igjen på og vinne konkurransen. Da MÅ de gå på akkord med mye selv om de helst ikke har lyst.

men det ser jo ut som om veireno har vært så useriøse at de har tilbudt en underpris bare for og bli kvitt konkurrenter...så får det heller gå som det kan ?

jeg tror fort slike forhold kan oppstå igjen uansett hvis det blir en vanvittig snøvinter. Alt vil gå senere og hope seg opp og det blir nesten umulig og ta igjen etterslepet.

1

Og i dagens VG kan man lese at arbeidstilsynet har gått til anmeldelse av Veirenos sjef, pga alle de alvorlige lovbruddene.

Så kansje arbeidstilsynet gjør noe positivt likevel? ;)

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Mye å lære for mange . . . . .

Kan dette være med å øke temperaturen i havet, og ikke minst Co2 innholdet i havet ? Kanskje (ukjent) naturfenomen (/ -katastrofer som dette er mye av årsaken til klimaendringene vi ser . . . . . . K...
Bilde

Et nytt felt med skorsteiner på havets bunn er oppdaget i Stillehavet

Thibaut Barreyre ved Universitetet i Bergen deltok i en ekspedisjon for å forske på vulkanutbrudd, da han og teamet oppdaget de svarte skorsteinene.


Bilde www.msn.com
1
57 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Nytt forslag om strøm . . . . .

Etter mange idiotiske uttalelser om strøm og priser har jeg et nytt forslag . . . . Øystein Olsen (tidligere sjef for Norges Bank) sier: "Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi" - j...
Bilde

Øystein Olsen mener tiden for lave strømpriser er forbi

Tidligere sentralbanksjef Øystein Olsen mener vi bare kan glemme å få billigere strømpriser i fremtiden.


Bilde www.msn.com
2
2 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Den enes brød . . . .

I et uttrykk heter det; Den enes død er andres brød. Med de høye strømregningene vi vil få til vinteren, vil dette kanskje bli en bitter "pille" a svelge for noen strømsjefer. Får vi en vinter tempera...
1
2 svar
Politikk - Norsk MorganBlueKane Siste svar

Helt enig med Ap og Sp

Den forrige Regjeringen gikk jo på et «knusende nederlag» og ble instruert av Stortinget til å opprettholde fødetilbudet i AP bastionen Kristiansund til nytt sentralsykehus for regionen står klart. St...
Bilde

Ledelsen ved Sykehuset Nordmøre og Romsdal trekker seg: – Det totale kaos

Tre ledere for sykehusene i Molde og Kristiansund trekker seg på dagen grunnet bemanningsproblemene på fødeavdelingen i Kristiansund.


Bilde www.vg.no
1
3 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Anledning gjør tyv

Over 10 % stigning på mat og drikke. Tydelig at bønder har sittet og bekomme seg rikdommer. Nå er det bare å glede seg til følgene. Når 38000 bønder er viktigst.
1
2 svar
Politikk - Norsk erdetslik Siste svar

Er Støre edru . . . .

Nå lurer jeg virkelig på hvor ofte Støre fyller opp med spritflasker på benken . . . . . . og om han er edru når han uttaler seg . . . . . .. . Han ser jo ikke edru ut på bildet :) Når han sier: "At d...
Bilde

Bedrifter frykter å gå konkurs etter høye strømpriser: – Det skal vi leve med

– At det går noen bedrifter konkurs i en økonomi som går bra, det skal vi leve med, sier statsministeren.


Bilde www.nettavisen.no
1
4 svar
Laster...