Nye VGD er lansert! Mer informasjon

MDG-Bergs nye trær koster over 300.000 kroner stk

Oslo kommune svømmer tydeligvis i penger:

Å hogge 12 trær og sette opp nye førte til en regning på over 3,8 millioner kroner.

Nå er tallene klare for hva trær-prosjektet faktisk kostet. I et nytt brev fra miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg til bystyret, forklares de ulike kostnadene ved prosjektet. Totalt kostet det 3,8 millioner kroner å erstatte de gamle lindetrærne som sto i gaten.

Byrådet har lansert ønske om å plante totalt 100.000 trær i Oslo innen 2030.

1
47 svar

47 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Rhabagatz

Vel, den store skandalen i denne saken er vel at Listhaugs tidligere rådgiver får leke journalist hos Nettavisen.

3

DenSisteBohem

Jeg skjønner at du vil kneble de som ikke er enig med deg.

1

Rhabagatz

du vil

ikke kaste bort tid på deg

1

ulefos

det er ikke alltid Nettavisen skriver den fulle og hele sannhet, her er en annen vinkling slikkommunen ser det:

Hensikten med oppgraderingen av Olav Vs gate er å skape et nytt byrom hvor folk har lyst til å være. For å oppnå dette er øvre del av gaten forvandlet til en romslig gågate. Taxiholdeplassen utenfor Saga kino er flyttet til søndre kvartal sammen med Oslos første ladeplass for drosjer – og parkeringsplassene er erstattet med vareleveringslommer og HC-plasser.

For å skape et nytt bilfritt, byrom ble hele gaten gravd opp. Gammel masse ble erstattet med ny, infrastrukturen under bakken ble oppgradert og nye trær plantet. Resultatet er en robust gate som kan nytes i mange år fremover.

3

mf_6

det er ikke alltid Nettavisen skriver den fulle og hele sannhet

Lan Berg har funnet på mye dumt, og om hun er den skarpeste kniven kan jo diskuteres. Men uansett hvor mye dumt hun foretar seg bør mediene i det minste fortelle hele sannheten og være nøytrale. Det er helt unødvendig å smøre ekstra tjukt på når det gjelder henne.

1

Makro1

...og det kostet vel ikke mer enn ca. 100.000.000,- kroner.

Stemmer folk på slike rødgrønne partier, så bør man vite at det koster!

1

Justice 96

her er en annen vinkling slikkommunen ser det:

Flott det, men prisen blir ikke annerledes pr tre, samme hvilken vinkel du glaner på dette fra. I en kommune som titt og ofte jamrer seg over lite penger, er det tydelig at det mest er prioriteringer det kommer an på, ikke pengene.

2015 -Tross valgløfter om å styrke eldreomsorgen, frykter sykehjem i Oslo lavere bemanning og dårligere tilbud neste år. Sykehjemsetaten må kutte 50 millioner kroner.

2020 -Oslo går mot milliardunderskudd og kutt i barnehager og eldreomsorg

Men trær til 300 000 pr stk, det har de råd til! Pinlig

1

ulefos

Flott det, men prisen blir ikke annerledes pr tre

er det sant?

1

perchri

Flott det, men prisen blir ikke annerledes pr tre, samme hvilken vinkel du glaner på dette fra. I en kommune som titt og ofte jamrer seg over lite penger, er det tydelig at det mest er prioriteringer det kommer an på, ikke pengene.

Det bør være måtepå hva ting koster. Det er jo poliikerenes store dillema, å gjøre noe som koster fornuftig. Men, det er ikke deres penger det er snakk om, så,daså? Ufornuft er ingen sykdom, men "gaskap" er det. Hvordan får de det til, lurer jeg på? Er det ikke kontrollorganer som kan overvåke og gripe inn? Eller går de bare rundt med kaffekoppen og slurver?

1

Tempus

Spreke eldre kan sikkert gå noen hundre meter til bilen, det er eldre som har vanskelig for å gå det er snakk om. Håper byrådet lager en del reserveringer for handicapede.

Å være eplekjekke på vegne av gamle og dårlige til bens er ikke særlig flatterende. Husk at alle blir gamle og skrøpelige en gang.

1

HLund

Klassisk den der med "gamle som er avhengig av å ha bil tilgjengelig".

1

Tempus

Du er ikke gammel forstås:)

1

Mister_Bister

Lurer på hvor mange av de som bruker dette argumentet som vil kjempe for at plassene faktisk reserveres til "gamle som er avhengig av å ha bil tilgjengelig", slik at de "gamle som er avhengig av å ha bil tilgjengelig" er sikret plass rett utenfor døra.

1

Makro1

Bil-bruk er i ferd med å bli kun for folk med god råd.

Og det er kanskje greit. Så får heller de andre presse seg sammen på smittebefengte kollektive transportmidler...

1

McLovin

Verre det de holder på med i Gyldenløves gate på Frogner, der de anlegger sykkelvei i en gate med allerede svært brede fortau OG en allé man kan sykle i, bare for å fjerne parkeringsplasser.

Man kunne bare tatt litt av fortauet som allerede var der, men neida.

1

Tempus

I Gyldenløvesgate får ihverfall trærne stå i fred, men vekk med parkeringen foran der folk bor.

Det virker som om det skal bli sykkelvei gjennom Frognerparken og videre forbi nevnte gate. Syntes jeg ser alle beboere i Oslo på sykkel med flere barn som skal i barnehage og skole, og gamle som er avhengig av å ha bil tilgjengelig.

Mauler småstein ved tanken.

1

McLovin

Poenget er at det er en total unødvendig sykkelvei, de har jo allerede en klar sykkelvei der. Alléen er perfekt å sykle i. Fortauene er vel fem meter brede.

Angående Olav V’s gate synes jeg det var ok å oppgradere den. Det er en av gatene med flest gående mellom sjøsiden og sentrum, og gatene var trange. Det var opprinnelig en vanlig vei før den for en del år siden ble stengt mot Stortingsgaten. Etter det har selve kjøreveien utspilt sin rolle.

Det finnes mye verre eksempler på håpløs MDG-politikk enn dette. Jeg kan for eksempel nevne parken ved Sognsvann, som er mildt sagt absurd.

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...