Nye VGD er lansert! Mer informasjon

De rødgrønnes jernbanestrategi

Ingen tvil om at de rødgrønne vil verne om VY(NSB). Vinner de valget vil VY vinne anbudet om de gjenværende jernbanestrekningene.

De vil også se på muligheten for å kjøpe Go Ahead og SJ ut av sine kontrakter.

Det neste steget blir selvsagt å si opp jernbanepakke 4 og selvsagt gjøre NSB om til færre selskapet igjen.

1
66 svar

66 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

vif_support

"Jernbanesatsingen Sveits har gjennomført, ville ikke vært mulig dersom den sveitsiske jernbanen hadde vært oppdelt, slik den er i Norge, mener Benedikt Weibel, som var sjef for SBB mellom 1993 og 2006"

"Dette er en fiks idé noen EU-byråkrater i Brüssel har kommet på. Ingenting annet. En fiks idé om at konkurranse vil styrke effektiviteten"

Manifest - Sveitsisk jernbanesuksess

2

Arrcab

Jernbanesatsingen Sveits har gjennomført, ville ikke vært mulig dersom den sveitsiske jernbanen hadde vært oppdelt, slik den er i Norge,

Det er nesten litt naivt, og sammenlikne jernbane i Sveits, med norske forhold. Med den litt omtrentlige skippertaksmentaliteten som vi besitter, vil vi framstå som amatører, sammenliknet med det møysommelige, nøyaktige og grundige.

1

C-172

Mye rot i den artikkelen der ja. Men den passer vel inn i ditt EU fiendtlig bilde godt så da går det nok for god fisk.

For det første så var vel ikke den norske jernbanen oppdelt pga EU på tidlig 2000 tallet da disse utbyggingene skulle og burde ha blitt gjennomført i Norge. Ergo det stod altså ikke på EU at Norge henger etter i dag...

Og det å nevne USA i noe som har med jernbane å gjøre blir ganske søkt. Knapt noe i-land i verden har et så dårlig jernbanenett og tilbud som det USA har. Ei heller er jernbanelinjene lønnsomme.

I motsetning er Tyskland et godt etksempel på hvor statlig og privat drift fungerer hånd i hånd.

1

TheBracket

Senterpartiets store visjon for Norge synes å være å ta offentlig sektor tilbake til 70-tallet. Det blir liksom aldri slutt på pengene når det kommer til populistiske reverseringer eller opprettholdelse av utdatert og ineffektiv forvaltning. Slagordet til Senterpartiet burde være "Med stillstand går vi inn i fremtiden".

Det er på tide at landets udugelige journalister begynner å stille kritiske spørsmål til denne politikken og Trygve Slagsvold Stutum. Han har fått sno seg unna lenge nok med pipete latter og banal slagordsretorikk.

Det hadde forhåpentligvis ført til litt lavere oppslutning om Trygve måtte gått bort fra å oppføre seg som et platt innslag i en perifer bygderevy. Jeg tror tross alt at flertallet ikke ønsker seg en politisk narr som statsminister.

2

Tullekoppen

Ingen tvil om at de rødgrønne vil verne om VY(NSB). Vinner de valget vil VY vinne anbudet om de gjenværende jernbanestrekningene.

Det sier de nok i festtalene, men Ap er de som fikset oss denne fantastiske avtalen (EØS) der vi ikke har noe vi skulle si, så jeg tviler sterkt på at de kan gjøre noe med dette gitt.

1

Justice 96

men Ap er de som fikset oss denne fantastiske avtalen (EØS) der vi ikke har noe vi skulle si,

Ja, Arven etter Gro er som ei hengeløkke om halsen på nasjonen.

1

fazz

>>> Det er vel regnet ut at Norge tjener mellom 50-70 milliarder i året på EØS avtalen.

1

fargerik

Jeg vil også nevne at Østerrike er ranket som best på jernbane i Europa. På grunn av at staten tok ansvar fra sekstitallet og brukte statens muskler på å bygge skinner.

Dermed sørget staten for infrastrukturen som må ligge i bunn for at det skal fungere.

I nyere tid har de delt opp og åpnet for konkurranse. Det har noe for seg, på grunn av at staten (skattebetalerne) først sørget for å bygge skinner.

Slik konkurranse i Norge er en vits, siden det ikke er bygget skinner nok.

1

Makro1

Hvem er det som skal bruke alle disse togene enkelte argumenterer for at vi skal ha?

Greit nok med et godt togtilbud rundt de store byene i rush-tiden, men utover det?

1

fargerik

Hvem er det som skal bruke alle disse togene enkelte argumenterer for at vi skal ha?

ehhh....passasjerer og gods?

Hvem skal bruke alle disse veiene enkelte argumenterer for at vi skal ha?

1

Makro1

....mens skattebetalerne som skal betale for opplegget til de rødgrønne bør begynne å sette av penger. Slik at de er klare når regningen kommer.

For komme, det gjør den...!

1

cowboyterje

Jeg synes vi bør betale mer skatt, og da i særdeleshet de som tjener og har mye.

1

Arrcab

Sosialistenes svar på alle regninger, "jeg synes vi skal betale mer skatt", underforstått, og da i særdeleshet de andre som tjener og har mye.

1

Makro1

Slike som deg selv? Eller helst andre folk?

1

Makro1

Det er fair nok å mene at man selv burde betale mer i skatt!

Selv mener jeg at skatter og avgifter må ned, fordi staten aldri vil kunne bli like god til å mene hva den enkelte bør bruke sine midler på, som den enkelte selv. Jeg mener at det velger vi best selv. I tillegg vil staten alltid dra inn en god del flere kroner enn den vil klare å dele ut. Fordi byråkratiet også skal driftes.

På toppen av dette bruker staten penger på svært mye annet enn hva som gagner den enkelte. Når man skal argumentere for høyere skatter drar men gjerne frem en god del gode formål som alle er enige om at staten skal betale for, men staten bruker enorme summer på ting som ikke dras naturlig frem i slike sammenhenger.

Spesielt i Norge har dette med skatter og avgifter tatt helt av. Vi har nå en svært stor andel av folk i arbeidsfør alder som lever på andres skattepenger. Noe som igjen har gitt oss et kostnadsnivå som gjør at vi er livredde for hva som vil skje når grensene igjen åpnes. Og som har gjort at vi må fly inn jordbærplukker fra andre siden av kloden. Og som har gjort at både industri, landbruk og byggenæring ikke klarer seg uten åpne grenser slik at de får inn sine utenlandske arbeidere.

Kort sagt har vi skaffet oss et "sykt" samfunn basert på alt for høye skatter og avgifter. Ikke bra...

1

Lignende temaer

Bilde

Aktuelt

Aktuelt

Bilde

Koronaviruset

Koronaviruset

Bilde

Amerikansk politikk

Amerikansk politikk

Bilde

Midtøsten

Midtøsten

Bilde

Terrorangrepet 22. juli

Terrorangrepet 22. juli

Laster...