Politikk - Norsk

frode57

Trønderbane,et sant helvete

Den som har bodd i Oslo og omegn , vet at forskjellen på times og halvtimes avganger på tog eller buss er enorme. Du føler deg bundet av klokken med times avganger mens det ikke er så lang tid mellom halvtimes.
Steinkjer er vel byen som lider mest på dårlig kollektivforbindelse med Trondheim.
Jeg skjønner ikke hvorfor Steinkjer skal ha det så stusselig. Det å være en stenrik stat er ikke enkelt. Men det er trolig for få mennesker til at det lønner seg å bygge ut trønderbanen. Men det vil gå utover Steinkjer som attraktiv kommune å bosette seg I. Hamar forsvant som by ei stund. Godt bystatus er lett å oppnå.Robek og statlig lokal styring skimtes i horisonten. Karravolin , å være stor på det, er noe Innherredsbygg er gode på.

1
2 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Sant helvete??? Tar 10 minutter kortere tid å kjøre bil enn tog til Trondheim. Med flere stopp for toget. Går tog hver time mellom Steinkjer og Trondheim. Kjører du på strekninger nær toget med bil. Ser du hvor mye fortere toget går når du selv kjører i 80.
Du er på E6 hele veien fra Trondheim til Steinkjer. Kjører du ikke bil eller tar toget, kan du ta buss.

1

Jeg har min erfaring fra Oslo . Jeg kjenner Nord Trøndelag . Men vet fra Oslo at tog er langt bedre enn buss når det gjelder komfort. Men det den enorme forskjellen kommer når det gjelder hvor ofte bussen og toget går. Du føler deg langt nærmere når det er halvtimes avganger.
Nå er Steinkjer i randsonen når det gjelder at folk vil bosette seg og bo i Steinkjer med arbeid i Trondheim. Det blir for slitsomt å pendle. På toget er det bedre arbeidsforhold enn på buss.
Du kan sove til jobb med buss og tog.
Jeg tror Steinkjer må få på plass nye arbeidsplasser i Steinkjer området om de skal klare å vokse som by. Kan vel kanskje bli aktuelt med militærleir igjen.
Men ingenting tilsier at Steinkjer vil overleve som administrasjonsby. Om det ikke går til helvete så blir SI&FK drømmen som forteller om fortidens storhet og gjenoppbyggingen som stoppet opp og Olav Thons dekonstruksjon av Steinkjer.
Landbruk har aldri og vil aldri bli lønnsomt i Norge.
Nord Norge banen må sees i sammenheng med Trønderbanen.
Og det må sees i 100 års perspektiv. Og da må dobbelspor og elektrifisering til av Trønderbanen og videre nordover. Det er mye fisk og muligheter for andre mineraler å komme ut i verden.

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk Geirijo Siste svar

Klart, entydig og lett å forstå tale på Stortinget.

Det er omtrent bare Bjørnar Moxnes (Rødt) som klarer å levere slike taler på Stortinget. Andre som gir like klare meninger er også fra Rødt eller SV. Det er med andre ord kun 2 partier på det norske S...
Bilde

Bjørnar Moxnes - Rødt - Om EØS-avtalen. Stortinget 25.11.21

Hvem skal bestemme over krafta vår, arbeidslivet vårt, jernbanen vår og transporten på veiene våre? Rødts standpunkt er klart. Dette skal det norske folk...


Bilde www.facebook.com
2
1 svar
Laster...