Politikk - Norsk

trondhjem

Elbilpolitikk - fiskale inntekter eller miljø?

Finansminister Vedums begrunnelse for å skrote ordningen med momsfritak for elbiler og erstatte den med en engangstøtte som betaler momsen opp til de første fem hundre tusen av bilens pris er at har man råd til å kjøpe en bil til en million har man råd til å betale moms.

Denne begrunnelsen er troverdig og overbevisende om man legger til grunn en ren fiskal tankegang - dvs. at bilavgiftenes hensikt kun er inntekter til statskassen. Slik sett er det rett og rimelig i mine øyne at elbilstøtten til luksusbiler reduseres. Jeg skjønner at folk som ikke har råd til en ny bil i noen prisklasse finner det urettferdig at folk som kjøper seg en rådyr elektrisk luksusbil får mange hundre tusen kroner i avgiftslette.

Elbilpolitikkens begrunnelse har til nå vært at staten ønsker å endre folks bilkjøp til nullutslippsbiler for å bedreluftforureningen i våre byer og for å redusere klimagassuslipp. Midlet politikerne valgte var å gi en gulerot som får folk til å velge nullutslippsbil ved at staten avstår fra å ta fiskale avgifter og på den måte gjøre nullutslippsbiler billigere enn tilsvarende fossilbiler.

Denne politikk virker. Folks bilkjøpsvaner er snudd på hodet på få år fra at det var en marginal elbilandel i nybilsalget til i dag hvor det er langt mellom nysalg av fossilbiler. Sett fra et klima og miljøperspektiv er elbilpolitikken svært vellykket. Dessverre vil den nye ordningen sette dette på spill.

La oss bruke noe av det mest luksuriøse man kan få av serieproduserte biler, Mecedes S-klasse. Mercedes har nylig kommet med en ny utgave både i ICE-verson og i elbilversjon. En Mercedes S 380 d 4MATIC (dieselmodell med firehjulsdrift) koster i dag fra 1 448 000 kroner. En elektrisk S-klasse med firehulsdrift, EQS 580 4MATIC, koster fra 1 174 000 kroner. Det er nesten trehundre tusen kroner i favør elbilversjonen.
Med Vedums nye ordning kommer EQS 580 4MATIC til å koste fra 1 342 000 kroner. Elbilfordelen er nå krympet til litt over 100 tusen kroner for en bil til nesten halvannen million.

Jeg er derfor redd for at mange bilkjøpere som uansett ville kjøpt realtivt dyre biler nå vil finne elbilfordelene så små at de velger en fossil modell neste gang. Den nye momsordningen til Vedum slår inn for ca. halvparten av dagens elbilsalg. Her ser vi Vedums (ogSps og Aps) sanne klimaansikt. De prioriterer fiskale hensyn.

1
33 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Det blir veldig rart å bruka eit eksempel som står for ein mikroskopisk del av nybilsalget.
Toppselgaren i februar var Ioniq 5. Prisen er frå ca. 500k. Det betyr at med MVA for bilar over 500k, så vil påslaget på denne bli maks 25000 kroner (med 100K i ekstrautstyr - noe som antakelig er i overkant for dei fleste).
Ein sjekk på topplista for nye bilar: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/de-10-mest-kjopte-elbilene-blir-dyrere-1.15964893 viser at flesteparten får liten (maks 25000) eller ingen prisauke.

Det er legitimt å diskutera effekten av omlegginga, men då kan ein i det minste diskutera basert på volummodellar, ikkje på modellar som er kun for spesielt interesserte.

1

Elbiler sliter på veiene som andre biler + litt til. de er tunge. Avgiftene burde være lik med fosilbiler, så får de intresserte kjøpe el og vi andre fosilt. Så kommer kanskje den dagen at spenningen i kontakta bare blir 200v isteden for 232v. Blir det da som bensin/diesel problematikken i sin tid? Diesel ble plutselig en versting klima messig.

1

Dessverre tror jeg dette ender som det alltid gjør. Idet teknologien nå blir moden og vi får ordentlige store firehjulstrekkere og annet som faktisk funker utenfor ring 3 så blir vi igjen belemret med 300% avgift. Eksempelvis jeg som bor på en gård venter på at Ford skal lansere sin lightning som da er basert på f-150, altså en stor pickup med firehjulstrekk, eller rettere sagt jeg drømmer om det, for jeg er helt sikker på at selv om den bilen koster rundt 400k i USA, vil den passere 1,5 millioner når den omsider kommer til Norge. Vi som har behov for litt større mer solide biler vil igjen bli forvist til å måtte kjøpe gammel utrangert dritt.

1

Det er noe forunderlig med Norge. Et land hvor folk er så avhengig av bil så er folk så hardt belagt med avgifter på bil. Det er merksnodig. Det ser ut som det er viktigst å ha mye lån /gjeld slik at folk går på jobb.

2

Alle visste de ville gjøre dette. Man trenger ikke være et geni for å forstå at statens behov er uendelige. Det finnes ingen grenser for hvor mye penger de trenger.

Det er vi som skulle satt grenser for dem, men den nye befolkningen de erstatter oss med, og unge som vokser opp i dag bare skriker om mer og mer støtte fra det offentlige. Ingen ser ut til å klare seg selv lenger.

4

Jeg er sikker på at alle el-bil eiere, er lykkelige over at de endelig kan bidra med avgifter for å kunne investere i det "grønne skifte".
Jeg er sikker på at alle el-bil eiere har vært skuffet over alle avgiftsfritak i et land som så sårt trenger mer skatter og avgifter for å bekjempe CO2 - og klodens oppvarming. Og det må være en lykke for Vedum å endelig ha kjempet seg til toppen av avgiftsinnkreving - og endelig blitt kronet til tittelen: AVIGIFTSKONGEN.

1

Lignende innlegg

Fortsatt flertall for høyresiden . . . . . .

Ingen regjering har mistet popularitet så raskt som den sittende . . . . . . Og det er skremmende. Nå har vi en regjering som overhode ikke har "vanlige folks" tillit. Og som fortsetter å ta upopulære...
Bilde

KrF får boost på ny måling

KrF får sin høyeste oppslutning siden den opprivende retningsstriden i 2018, viser en ny måling. Arbeiderpartiet går også mye fram.


Bilde www.msn.com
3
5 svar
Aktuelt silas Siste svar

Polens statsminister mener...

...at Norge profiterer på krigen og at vi bør kanalisere pengene tilbake til dem som rammes hardest. Energiprisene har steget kraftig men det skyldes corona-lockdown og vestlige sanksjoner. Europeiske...
1
6 svar

Har APs Næringsminister mistet forstanden??

Er dette en Ministers holdning? AP?? Seriøst??? Dette er jo tildels lignende radikalt tankesett som vi ser hos ODA, som jeg av prinsipp ikke handler hos. Arbeiderpartiet pusher Vestre og ODA som prakt...
Bilde

Sponset politianmeldte demonstranter: - Absurd

Familieselskapet til næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) ga 300 000 kroner til Extinction Rebellion, som nå er politianmeldt av Stortinget. Det vekker reaksjoner.


Bilde www.dagbladet.no
1
12 svar
Laster...