Det blir veldig rart å bruka eit eksempel som står for ein mikroskopisk del av nybilsalget.
Toppselgaren i februar var Ioniq 5. Prisen er frå ca. 500k. Det betyr at med MVA for bilar over 500k, så vil påslaget på denne bli maks 25000 kroner (med 100K i ekstrautstyr - noe som antakelig er i overkant for dei fleste).
Ein sjekk på topplista for nye bilar: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/de-10-mest-kjopte-elbilene-blir-dyrere-1.15964893 viser at flesteparten får liten (maks 25000) eller ingen prisauke.

Det er legitimt å diskutera effekten av omlegginga, men då kan ein i det minste diskutera basert på volummodellar, ikkje på modellar som er kun for spesielt interesserte.

1

Elbiler sliter på veiene som andre biler + litt til. de er tunge. Avgiftene burde være lik med fosilbiler, så får de intresserte kjøpe el og vi andre fosilt. Så kommer kanskje den dagen at spenningen i kontakta bare blir 200v isteden for 232v. Blir det da som bensin/diesel problematikken i sin tid? Diesel ble plutselig en versting klima messig.

1

Dessverre tror jeg dette ender som det alltid gjør. Idet teknologien nå blir moden og vi får ordentlige store firehjulstrekkere og annet som faktisk funker utenfor ring 3 så blir vi igjen belemret med 300% avgift. Eksempelvis jeg som bor på en gård venter på at Ford skal lansere sin lightning som da er basert på f-150, altså en stor pickup med firehjulstrekk, eller rettere sagt jeg drømmer om det, for jeg er helt sikker på at selv om den bilen koster rundt 400k i USA, vil den passere 1,5 millioner når den omsider kommer til Norge. Vi som har behov for litt større mer solide biler vil igjen bli forvist til å måtte kjøpe gammel utrangert dritt.

1

Det er noe forunderlig med Norge. Et land hvor folk er så avhengig av bil så er folk så hardt belagt med avgifter på bil. Det er merksnodig. Det ser ut som det er viktigst å ha mye lån /gjeld slik at folk går på jobb.

2

Alle visste de ville gjøre dette. Man trenger ikke være et geni for å forstå at statens behov er uendelige. Det finnes ingen grenser for hvor mye penger de trenger.

Det er vi som skulle satt grenser for dem, men den nye befolkningen de erstatter oss med, og unge som vokser opp i dag bare skriker om mer og mer støtte fra det offentlige. Ingen ser ut til å klare seg selv lenger.

4

Jeg er sikker på at alle el-bil eiere, er lykkelige over at de endelig kan bidra med avgifter for å kunne investere i det "grønne skifte".
Jeg er sikker på at alle el-bil eiere har vært skuffet over alle avgiftsfritak i et land som så sårt trenger mer skatter og avgifter for å bekjempe CO2 - og klodens oppvarming. Og det må være en lykke for Vedum å endelig ha kjempet seg til toppen av avgiftsinnkreving - og endelig blitt kronet til tittelen: AVIGIFTSKONGEN.

1
Laster...