Politikk - Norsk

olavf

Bensinpriser..........igjen.

Differensierte bensinpriser skyldes, ifølge selskapene, at transportkostnadene er større for utkantstrøkene. Hva er da forklaringen på at Bergen har noen av landets høyeste bensinpriser? Er det store transportkostnader mellom Mongstad og Bergen. :-) Olavf

1
48 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nye momenter gjør at jeg tar denne tråden opp igjen.

Fra dagens Aftenposten leser jeg følgende:

-Om Rema går ned til fem kroner, så svarer vi. Jeg skal umiddelbart sette troppene i bevegelse. http://www.aftenposten.no/bil/article.jhtml?articleID=428400

Og jeg spør meg: Kan de virkelig gå ned til fem kroner og hvor lenge kan de holde denne prisen?

Klistremerker på bensinpumpene sier at 70% er avgifter. Her jeg bor betaler vi 9,36 for 95 oktan.

Hva er prisene i Oslo når de kan gå til 5 kr og halde seg innenfor rammene av 30% som tilfaller produsent og distributører?

Eller selger de med tap kun for å knekke andre? Påstår de fortsatt at der ikke er prissamarbeid?

Mange spørsmål, men ha en fortreffelig dag. Olavf

1

Ja, på grunn av den korte distansen til raffineriene på Vestlandet burde bensinprisen vært lavere i både Stavanger og Bergen enn i Oslo og omegn. Kansskje det er større konkurranse mellom bensinstasjonene på Østlandet. Bensinprisene er altfor høye i hele Norge, men jeg trodde ikke at Bergen var spesielt ille. De ligger vel en krone høyere per liter i Finnmark.

De som er interessert i å vite bensinpriser i andre europeiske land kan gå inn på følgende link: http://www.see-search.com/business/fuelandpetrolpriceseurope.htm

Norge er på Jumboplass selvfølgelig.

1
BeorgeGush Ja, på grunn av den korte distansen til raffineriene på Vestlandet burde bensinprisen vært lavere i både Stavanger og Bergen enn i Oslo og omegn. Kansskje det er større konkurranse...

BG: høres rart ut... om man differensierer for kjøpekraft, noe man nødvendigvis må gjøre, havner vel norge blant de ti dyreste landene i Europa, men neppe på bunn... det tror jeg Storbritannia gjør, med en literpris på opptil et pund pr liter høyoktan og lavere reallønninger.

Marauder -- Å la kristne beskrive helvete er som å la nordkoreanere beskrive USA--

1
Marauder2001 BG: høres rart ut... om man differensierer for kjøpekraft, noe man nødvendigvis må gjøre, havner vel norge blant de ti dyreste landene i Europa, men neppe på bunn... det tror jeg S...

Marauder2001 skrev: "BG: høres rart ut... om man differensierer for kjøpekraft, noe man nødvendigvis må gjøre, havner vel norge blant de ti dyreste landene i Europa, men neppe på bunn... det tror jeg Storbritannia gjør, med en literpris på opptil et pund pr liter høyoktan og lavere reallønninger." ------ Storbritannia har ingen literpris på i nærheten av 1 pund. Det er mulig de hadde det for et par år siden da Norge også var over 11 kr per liter enkelte steder.

Viss du hadde gått inn på linken og lest det som står der, hadde du sett at en liter 98 oktan med bly koster i Storbritannia £ 0,795 = 9,19 kr og 95 blyfri koster £ 0,75 = 8,66 kr. Viss du vil differensiere for kjøpekraft må du gjerne gjøre det. Men å sammenligne med Storbritannia, som er nest verst i Europa, er ikke det mest interessante.

Norge er tross alt verdens tredje største eksportør av råolje, og verdens sjette største oljeprodusent. USA er størst på oljeproduksjon. Lille Norge produserer likevel hele 37% av det USA gjør. Det er ikke småtteri. Vi burde kunne ha en bensinpris i Norge som er rundt 2 kr mindre enn i dag.

Bensin blir faktisk transportert fra Mongstad til Sverige og solgt ut til forbrukerne til en lavere pris der enn i Norge. Det er molbopolitikk. Man kan jo lure på hva svenskene ville sagt hvis vi kunne kjøpe Volvo og Saab billigere enn dem.

1
BeorgeGush Marauder2001 skrev: "BG: høres rart ut... om man differensierer for kjøpekraft, noe man nødvendigvis må gjøre, havner vel norge blant de ti dyreste landene i Europa, men neppe på b...

BeorgGush........ Mener å huske at Norge er nummer to hva eksport angår bare forbigått av Saudi Arabia.

Forøvrig kan jeg nevne at bensinprisene i AG området ligger betydelig lavere enn her. De fleste produsentlandene der operere med priser på mellom 1 og 2 kroner literen. Kanskje det er noen blandt VGD-skribentene som kunne oppdatere meg der da mine opplysninger er snart to år gamle.

Ha en fin dag. Olavf

1
BeorgeGush Ja, på grunn av den korte distansen til raffineriene på Vestlandet burde bensinprisen vært lavere i både Stavanger og Bergen enn i Oslo og omegn. Kansskje det er større konkurranse...

Og der kokluderer du med at bensinen er dyr i Norge?

Du mener kanskje vi bruker mer på bensin her enn i andre land.

Neida, vi har middels bensispriser. Når skal folk klare å tenke på at det er forskjell på pris og kjøpekraft? I forhold til inntektsnivå er norsk bensin slett ikke veldig dyre?

Hvis man legger til grunn tallene fra gårsdagens arbeidskraftkostnader i VG så har:

England mye dyrere bensin Danmark, noe billigere Sverige, noe dyrere Estland, veldig mye dyrere Tyskland, Mye billigere Frankrike, mye dyrere Spania, mye dyrere Portugal, Veldig mye dyrere Italia, mye dyrere Tsjekkia, veldig mye dyrere Hellas, mye dyrere

/oppgitt

1
october Og der kokluderer du med at bensinen er dyr i Norge? Du mener kanskje vi bruker mer på bensin her enn i andre land. Neida, vi har middels bensispriser. Når skal folk klare å tenke...

october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de folkerike områdene i Europa der busser og tog suser i alle retninger til stadighet.

Mange steder her i landet er vi 100% avhengige av bilen for å komme på jobb og bruker vi ikke bilen stopper Norge ganske enkelt.

I Oslo området er selvsagt ikke dette et problem, og problemene vi har her ute i periferien er ikke visuelle i Oslo.

Selv kjører jeg 135 km daglig for å komme til og fra jobb. Offentlig kommunikasjon finnes ikke.

En betydelig nedsetting av avgiftene ville gi de fleste innbyggerne av dette forblåste landet en liten del av vår felles formue.

Ha en fin dag. Olavf

1
olavf october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de folkerike områd...

"olavf skrev: october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de folkerike områdene i Europa der busser og tog suser i alle retninger til stadighet."

- Avsnittet over forteller meg at du egentlig er klar over at det ikke er bensinprisen som er problemet.

"Mange steder her i landet er vi 100% avhengige av bilen for å komme på jobb og bruker vi ikke bilen stopper Norge ganske enkelt.

I Oslo området er selvsagt ikke dette et problem, og problemene vi har her ute i periferien er ikke visuelle i Oslo."

- Men lavere priser vil bidra til at det kjøres mer i Oslo-regionen, og det vil vi som bor her føle på kroppen.

"Selv kjører jeg 135 km daglig for å komme til og fra jobb. Offentlig kommunikasjon finnes ikke.

- Igjen: Problemet ligger kanskje ikke i bensinprisene?

1
olavf BeorgGush........ Mener å huske at Norge er nummer to hva eksport angår bare forbigått av Saudi Arabia. Forøvrig kan jeg nevne at bensinprisene i AG området ligger betydelig lavere...

olavf skrev: "BeorgGush........ Mener å huske at Norge er nummer to hva eksport angår bare forbigått av Saudi Arabia.

Forøvrig kan jeg nevne at bensinprisene i AG området ligger betydelig lavere enn her. De fleste produsentlandene der operere med priser på mellom 1 og 2 kroner literen. Kanskje det er noen blandt VGD-skribentene som kunne oppdatere meg der da mine opplysninger er snart to år gamle.

Ha en fin dag. Olavf " ------------------ Norge var nummer 2, men i 2001 rykket Russland opp på 2. plass. Dette ser du viss du går inn på linken under. Der er oppdatert juni 2002.

http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/nonopec.html

1
olavf october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de folkerike områd...

Jeg er helt klart for lavere bensinavgift, men koblingen til forskjellen mellom by og land er irrelevant i dette spørsmålet. Hva koster et hus i distriktet sammenlignet med byen? For å utjevne denne differansen, må man kjøre mer bil enn noe menneske kan klare gjennom et liv.

Forresten kjenner jeg noen i distriktet med 1 times reise hver vei, som får inkludere denne i sin arbeidstid, og det er visst ikke så uvanlig i utkantnorge. Noe slikt har jeg aldri hørt om i byen før, enda jeg vet om flere med lang reisevei her også.

CS

1
october Og der kokluderer du med at bensinen er dyr i Norge? Du mener kanskje vi bruker mer på bensin her enn i andre land. Neida, vi har middels bensispriser. Når skal folk klare å tenke...

october skrev: "Og der kokluderer du med at bensinen er dyr i Norge?

Du mener kanskje vi bruker mer på bensin her enn i andre land.

Neida, vi har middels bensispriser. Når skal folk klare å tenke på at det er forskjell på pris og kjøpekraft? I forhold til inntektsnivå er norsk bensin slett ikke veldig dyre?

Hvis man legger til grunn tallene fra gårsdagens arbeidskraftkostnader i VG så har:

England mye dyrere bensin Danmark, noe billigere Sverige, noe dyrere Estland, veldig mye dyrere Tyskland, Mye billigere Frankrike, mye dyrere Spania, mye dyrere Portugal, Veldig mye dyrere Italia, mye dyrere Tsjekkia, veldig mye dyrere Hellas, mye dyrere" ------------------

Her tror jeg du farer med en del fusk og fanteri. Kan du vennligst gi meg en link, slik at jeg kan få lese og tolke det selv?

1
BeorgeGush october skrev: "Og der kokluderer du med at bensinen er dyr i Norge? Du mener kanskje vi bruker mer på bensin her enn i andre land. Neida, vi har middels bensispriser. Når skal fo...

Jeg brukte bensinprisene på: http://www.see-search.com/business/fuelandpetrolpriceseurope.htm

Jeg brukte arbeidskraftprisene fra VG i går.

Ikke en nøyaktig analyse. Men et representativt bilde burde det gi. Altså antok jeg at arbeidskraftkostnader gav et representativt bilde på lønnsnivået. Det er en antagelse man ikke skal stole blindt på selvsagt. Men som sagt, det burde gi et brukbart bilde for en slik analyse.

Forresten noen som har noen linker til lønnsnivået i ulike land? Slik at jeg kan få det eksakt. VG er jo ikke alltid til å stole på :-)

October // I Used to be Confused, But now I just don't Know //

1
october Jeg brukte bensinprisene på: http://www.see-search.com/business/fuelandpetrolpriceseurope.htm Jeg brukte arbeidskraftprisene fra VG i går. Ikke en nøyaktig analyse. Men et represen...

october skrev: "Jeg brukte bensinprisene på: http://www.see-search.com/business/fuelandpetrolpriceseurope.htm

Jeg brukte arbeidskraftprisene fra VG i går.

Ikke en nøyaktig analyse. Men et representativt bilde burde det gi. Altså antok jeg at arbeidskraftkostnader gav et representativt bilde på lønnsnivået. Det er en antagelse man ikke skal stole blindt på selvsagt. Men som sagt, det burde gi et brukbart bilde for en slik analyse.

Forresten noen som har noen linker til lønnsnivået i ulike land? Slik at jeg kan få det eksakt. VG er jo ikke alltid til å stole på :-)

October" --------------

Har du lest papirutgaven av VG? På linken http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4032482 som omhandler det du muligens har lest i papirutgaven står ikke England, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Portugal, Tsjekkia eller Hellas nevnt.

Det blir ikke riktig å sammenligne bensinprisen med hverken arbeidskraftkostnader eller lønnsnivå. Du må i tilfelle bruke generell kjøpekraft.

Egentlig så bør man også trekke fra de aller mest elementære faste utgiftene som man uansett ikke kan unngå. Mat, klær, tak over hodet og oppvarming er noe alle må ha. I mange land, spesielt i Syd og Øst-Europa, er disse prisene mange ganger lavere enn i Norge. Det kan med andre ord være tale om forskjeller som er mye større enn forskjellene på bensinpriser (selv om disse også er store). Det er altså den kjøpekraften vedkommende sitter igjen med ETTER at de helt elementære behovene er dekket, man bør bruke som sammenligningsgrunnlag.

1
BeorgeGush airblade skrev: "Tja, avstander kontra bensinpris: Svalbard, 5,20,- nkr pr liter 98 blyfri" ------- Interessant! Jeg visste ikke at det var så billige, eller rettere sagt fornuftig...

"BeorgeGush skrev: airblade skrev: "Tja, avstander kontra bensinpris: Svalbard, 5,20,- nkr pr liter 98 blyfri" ------- Interessant! Jeg visste ikke at det var så billige, eller rettere sagt fornuftige bensinpriser på Svalbard."

Hvor mye bensin bruker en beltevogn på mila? ( les: Svalbard har vel litt for spesielle transport-forhold til at det har noen hensikt å drive den slags sammenligninger.)

1
BeorgeGush airblade skrev: "Tja, avstander kontra bensinpris: Svalbard, 5,20,- nkr pr liter 98 blyfri" ------- Interessant! Jeg visste ikke at det var så billige, eller rettere sagt fornuftig...

BeorgeGush skrev: airblade skrev: "Tja, avstander kontra bensinpris: Svalbard, 5,20,- nkr pr liter 98 blyfri" ------- Interessant! Jeg visste ikke at det var så billige, eller rettere sagt fornuftige bensinpriser på Svalbard.

Joda, var fine priser der.Er vistnok 3,50 for diesel og 5,00,- for 95 blyfri.

Så de som snakker om dyr bensinpris pga lange transportetapper må jo ta feil eller lyge!

1
olavf october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de folkerike områd...

"olavf skrev: Selv kjører jeg 135 km daglig for å komme til og fra jobb. Offentlig kommunikasjon finnes ikke. En betydelig nedsetting av avgiftene ville gi de fleste innbyggerne av dette forblåste landet en liten del av vår felles formue. Ha en fin dag. Olavf "

Bor selv ca 4 mil nord for oslo sentrum og offentlig kommunikasjon er ikke mulig å benytte i den arbeidssituasjonen jeg er i. Så det er nok av steder i Oslo området som heller ikke har så god kolektivtransport. Men nok om det. Bensinprisene i norge er høyt avgiftsbelagt det er det ikke tvil om. Det jeg savner er tall og statistikk på hvor høye avgiftene i andre europeiske land er. Greit nok at man har lavere pris men med et høyt avgiftsnivå er vi også med på å senke avansen til de som selger og produserer bensinen vi bruker. Selv betaler jeg gjerne noen kroner ekststra i bensin så fremt pengene går tilbake til felleskassen og ikke rett i lommen på distributører og produsenter. Vi har nok av eksempler på at avgifter settes ned eller alt er lave men likevel koster varen mer i norge en i andre land vi kan sammenligne oss med. Dette gjør en del grupper rikere, greit nok men det er faktisk våre penger som bidrar til dette. Så la oss være litt edrulige når det kommer til senkning av avgifter, det står nok gribber i kø for å snike til seg noen ekstra kroner når felleskassen velger å ikke ta sitt.

MVH Lenken

1
timmytimmy "olavf skrev: october.......... Vi har som kjent et meget spredt bosettningsmønster og et elendig kommunikasjonstilbud her i landet. Vi må ikke nødvendigvis sammeligne oss med de f...

timmytimmy....... Om bensinprisen er et problem? Well, for å få utføre jobben min går det noe i overkant av 20.000 kroner bare til bensin og så kommer alt det andre som følger med lang kjøring, 24.000 km kun til arbeidskjøring. Dette må jeg selvsagt dekke selv, og kjøre på fritiden selvsagt.

Sitat Men lavere priser vil bidra til at det kjøres mer i Oslo-regionen, og det vil vi som bor her føle på kroppen. Sitat slutt. Denne var egentlig grei, billigere bensin i distriktene og dyrere i Oslo. :-))

Som sagt, man må jobbe for å leve, man må kjøre for å jobbe. Og jeg ville ikke bytte bosted med dere i Oslo for alt i verden. :-)

Her er god plass, frisk luft, kjempefine forhold for barna, god skole og fellesskapet er upåklagelig. Kan tryggt anbefale flytting hit for dem som er mobile.:-) Ha en fin dag. Olavf

1

olavf - Kan du eller noen andre da forklare meg hvorfor man opplever at bensinprisen er rimeligere pr. liter ute i utkanten enn inne i tettere bebyggelser?

Dette fenomenet har jeg opplevd flere steder, så det var ikke noe enkelt-tilfelle dette. Faktisk var det nesten 30 øre billigere på en enslig bensinstasjon langt oppe i en dal enn det var lenger nede i en by.

1
BeorgeGush october skrev: "Jeg brukte bensinprisene på: http://www.see-search.com/business/fuelandpetrolpriceseurope.htm Jeg brukte arbeidskraftprisene fra VG i går. Ikke en nøyaktig analyse....

Har lest papirutgaven ja. Der er de nevnt.

Og, som jeg sa, det blir ikke et helt korrekt mål. Men det burde gi et generelt bilde.

Jeg har tidligere sett artikler, i Dagens Næringsliv, som konkluderte med at vi i forhold til vanlig industriarbeiderlønn også hadde billig mat.

Men, jeg har dessverre ikke funnet noen oversikt over kjøpekraft rundt om.

Det er likevel ikke til å komme forbi at Nordmenn har større kjøpekraft enn de aller aller fleste land. Vi bruker f.eks lusne 12% av inntekten vår på mat og drikke...

October // I Used to be Confused, But now I just don't Know //

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk Geirijo Siste svar

Klart, entydig og lett å forstå tale på Stortinget.

Det er omtrent bare Bjørnar Moxnes (Rødt) som klarer å levere slike taler på Stortinget. Andre som gir like klare meninger er også fra Rødt eller SV. Det er med andre ord kun 2 partier på det norske S...
Bilde

Bjørnar Moxnes - Rødt - Om EØS-avtalen. Stortinget 25.11.21

Hvem skal bestemme over krafta vår, arbeidslivet vårt, jernbanen vår og transporten på veiene våre? Rødts standpunkt er klart. Dette skal det norske folk...


Bilde www.facebook.com
2
1 svar
Laster...