Jeg har også lyst til å besøke disse byene, i Gaziantep er det et minnesmerke for Gizem Dogan som ble drept av Breivik.

Liq At det er helt trygt å reise. Dette er kurdiske områder, og kurderne i Syria kjemper mot opprørerne faktisk. (Disse jihadistene har mistet det syriske folks støtte for lengst). Jeg...

(Disse jihadistene har mistet det syriske folks støtte for lengst).

Ja vet du, jeg tror faktisk at de som opprinnelig var på opposisjonens side nå er faset ut og erstattet nettopp med jihadister, bråkmakere og actionsøkende mennesker. Veldig trist dette som skjer i Syria. Jeg var der for snaut fire år siden, og husker med glede hvor vennlige og imøtekommende menneskene der var.

Uff...jeg vet jeg sporet av tråden nå.

***********

Når det gjelder topic, så vil man få varsler lenge før et sted blir farlig å besøke. Reis, men følg med....og god tur.

Enig, Syria var et herlig land å besøke. Håper opplevelsene på tyrkiasiden kan bli tilsvarende.

Da er jeg tilbake fra turen, og kan si at det ikke var noe problematisk å reise i regionen. Merket ikke noe til konflikten i Syria, med unntak av noen syriske tiggere i Diyarbakir. Tigging er uansett mer synlig i byildet i Oslo.

Kan anbefale disse områdene for de som er interessert i historie, religion og politikk.

Folk er stort sett veldig imøtekommende og hyggelige, og oppfører seg nok noe annerledes enn tyrkere på klassiske turiststeder.

Drar snart, skal innom Sanliurfa, Mardin, Midyat, Dirigi, Erzurum, Hasankeyf og Adimyar. Kjører også innom Armenia og kanskje Georgia. Oslo-Gaziantep t/r m Turkish Airlines bare 2400.- Skal bli herlig dette. 14 d tur. Godt å være pensjonist :)

Suave Da er jeg tilbake fra turen, og kan si at det ikke var noe problematisk å reise i regionen. Merket ikke noe til konflikten i Syria, med unntak av noen syriske tiggere i Diyarbakir....

Takk for oppdateringen! Har lyst på samme type tur selv, men ser at jeg ikke kan dra før slutten av november og da drar jeg heller lenger syd. Det er ett fascinerende område jeg gjerne vil bli bedre kjent i.

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at nordmenn ikke trenger visum til Armenia, om det er åpne grenseoverganger fra Tyrkia har jeg ikke funnet ut.

Jeg har sjekket på internett, og grensen er stengt ja. Dette visste jeg ikke, så takk skal du ha. Det ble undertegnet en protokoll om å åpne grensen i 2009 men det er ennå ikke blitt gjennomført. Så jeg får sette strek over Armenia i denne omgang.

Flott at du har hatt en fin tur.

Jeg tok turen i 2009 på vinteren, med tog til Diaybakir og videre med buss til Van og Urmiye i Iran. Måtte ta taxi videre til Tabriz. Billig, men jeg trodde ikke jeg skulle overleve. Sjåføren spilte merkelig, men spennende musikk.

Fra Tabriz tok jeg iransk buss til Erzencan. Beste buss jeg har sittet i. Hadde ikke lyst til å gå av. Egentlig hadde jeg tenkt å reise videre til Syria, men var sliten og tenkte at det landet var så trygt og ukomplisert, at dit kunne jeg dra når som helst. Dessuten kunne jeg ikke få sett Nemrut om vinteren, og det var en del av planen.

Folket jeg møtte var meget vennlige og liketil. Men jeg snakker ikke engelsk av prinsipp, da jeg blir behandlet som vestlig turist. tyrkisk gikk greit ogs å i Iran, som egentlig ikke er Iran der jeg var, men Sør Asebadjan.

Man kunne se spor av konflikten mellom Tyrkia og kurderne. Mye millitære og stillinger med sandsekker. Spesielt i Van. En gang på bussturen sto jeg under et tak i øs pøs og røyka, med tyrkiske soldater på den ene siden og kurdere på den andre.

Etter det kom snøen. Veldig kaldt om vinteren. Kan bli ned til 40 minus i disse områdene.

tilbake etter 18 d i SØ Tyrkia, en ferie uten sidestykke. Dro til Gaziantep m fly fra Istanbul, deretter buss til Sanliurfa, dolmus til Harran (18 km fra den syriske grensen), dolmus til Kahta for å se Nemrut Dagi og til slutt til Mardin. Helt ufattelige opplevelser. meget billig og greit å dra med off kommunikasjon. Favner for vidt å regne opp alt jeg opplevde, men høydepunktene ved siden av Nemrut (Det gir et halt annet mektig inntrykk å se slike hoder på et fjellplatå der de har stått i mer enn 2000 år enn å se på museum), og Göbekli Tepe, verdens eldste bosetning som arkeologer har funnet, 12000 år gammel. Og de etterlot seg mye!

Høres bra ut! Jeg hadde ikke tid til Nemrut Dagi, og Harran og Göbekli Tepe prioriterte jeg bort.

Men et meget spennende område.

Ja, byen Sanliurfa er spennende, spesielt Göbekli Tepe. Mesopotamia, vår kulturs vugge som også omfatter Irak og Syria. Og det registrerer en til fullt monn. Spesielt i Mardin er det mange kristne bygninger.

Var mektig å sitte i Mardin med en øl og se utover mesopotamiasletta og høre bønneropene gjalle.

For meg var det også mektig å sitte på en kneipe inne i Mardin og drikke raki mens verten spilte tyrkisk musikk, med slike perler som Murat Boz: Özledim, Emre Aydin: Soguk Odalar. Det er mye nydelig med tyrkisk musikk.