Reisetips

mindprint

Poenget med selvbetjent innsjekking?

Vi reiste med SAS her forleden og hadde skrevet ut boardingkortene hjemme på PCen. Dette er visst helt unødvendig om man har med seg bagasje som skal sendes, for på innsjekkingsautomaten så fikk man jo uansett boardingpass og bagasjelapper.

Men greit, skal huske det til neste gang. Så kommer det jeg ikke skjønte så mye av.

Der står vi med bagasjelappene festet til bagasjen og boardingkortene i hånden. Logisk nok trodde vi at vi da bare kunne dra til bagasje dropin eller hva det het, hive bagasje på båndet, kanskje en rask sjekk av noe personale og så dra videre.

Men nei. Vi måtte stå i akkurat samme kø som de som ikke hadde gått til automatboksene. Der stod vi bak femti andre hvor rundt halvparten ikke hadde fått ut bagasjelapper og boardingkort. Og ikke gikk det noe særlig fortere når vi endelig kom til ei kasse heller, for dama bak disken skulle likevel se boardingkort og pass, taste i vei ivrig på tastaturet og til og med sjekke bagasjelappene nøye og grundig.

I den tiden jeg stod der merket jeg marginal forskjell på behandlingstiden av de som hadde satt på bagasjelapper og de som ikke hadde det.

Engangstilfelle og lite bemanning hos SAS, eller er det slik hver gang? Hvorfor ikke belønne passasjerene som faktisk har gjort den lille ekstrajobben selv? Vi spurte til og med om vi ikke skulle i annen kø, men ble bare sendt tilbake til den store køen.

Hva er da vitsen med å stille seg i kø i disse automatene først? Da er det jo bare å gjøre som man har gjort tidligere år, nemlig å stille seg rett i den andre køen og få personalet til å gjøre jobben, så har du en mindre kø å stå i og kan bruke den tiden på å slappe av inne på flyplassen i steden for.

2
13 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Godt poeng. Reiser sjelden med bagasje lenger, så har ikke lagt merke til det. Men all den tid man skal i samme kø er det håpløst ja. Skal dog sies at de fleste andre store flyselskaper ofte har køer til bare drop in. På schiphol har de jo bagasje-innsjekk automater også, null kø. Veldig greit.

1

Vanligvis tar selvbetjent innsjekking adskillig kortere tid enn den gammeldagse manuelle, men man kan selvfølgelig være uheldig og havne bak en masse folk som ikke har skjønt hvordan de skal bruke automatene. På en del flyplasser er det etterhvert også kommet selvbetjent bagdrop, så slipper man den køen også.

I motsetning til hva enkelte sier her er min erfaring at sikkerhetskontrollen vanligvis godtar elektronisk billett - typisk er det da bankkortet man betalte billetten med som brukes for kontroll.

1
Larsabal Hæ? Jeg måtte sjekke om dette var en gammel tråd... Jeg har reist med elektronisk billett i lang tid på OSL. Enten i form av boardingkort på mail med QR-kode, som jeg viser via tel...

Enten i form av boardingkort på mail med QR-kode, som jeg viser via telefonen – eller rett i SAS app, som kom for en liten stund siden.

Akkrat det vil jeg tro stemmer, for ellers er det jo ikke noe vits i at SAS ber oss om å printe ut boardingkortene hjemme, hvis man uansett må ha de printet ut i en maskin på Gardermoen.

1
mindprint [sitat…] Akkrat det vil jeg tro stemmer, for ellers er det jo ikke noe vits i at SAS ber oss om å printe ut boardingkortene hjemme, hvis man uansett må ha de printet ut i en maskin...

Lenge siden jeg har giddet printe ut boarding card hjemme og også sjeldent på maskin, da jeg får den rett på mobilen eller jeg bare har den "lagret" på bonuskort/betalingskort

I tillegg kan man velge på maskinen hva man ønske å printe ut, så for trådstarter hadde det holdt med bare bagtags. Og hvorfor vedkommende da valgte å gå i den manuelle bag drop off også stå i kø skjønner ikke jeg, når både SAS og Norwegian tilbyr helautomatisk bagdrop på OSL og flere andre flyplasser hvor det normalt er ingen eller minimal kø

1
Someone Lenge siden jeg har giddet printe ut boarding card hjemme og også sjeldent på maskin, da jeg får den rett på mobilen eller jeg bare har den "lagret" på bonuskort/betalingskort I ti...

I tillegg kan man velge på maskinen hva man ønske å printe ut, så for trådstarter hadde det holdt med bare bagtags. Og hvorfor vedkommende da valgte å gå i den manuelle bag drop off også stå i kø skjønner ikke jeg, når både SAS og Norwegian tilbyr helautomatisk bagdrop på OSL og flere andre flyplasser hvor det normalt er ingen eller minimal kø

Nei, jeg kunne ikke bare skrive ut bagtags. Da jeg logget inn på maskinen så var allerede boardingkort huket av og det gikk ikke an å huke det vekk. Bagtags var derimot valgfritt om man kunne skrive ut, for de kunne jeg velge og ikke velge ved å trykke på valget.

Leste du egentlig innlegget mitt? Det står jo klart og tydelig at det ikke var noe helautomatisk bagdrop på OSL. Vi stilte oss i kø og så raskt at her var det jo folk som ikke hadde skrevet ut noe som stod i kø også.

Ei fra SAS stod og passet på køen og vi spurte hvor køen med oss med boardingkort og bagtags skulle stå. Fikk da beskjed om at dette var den eneste køen vi kunne stå i.

Det er jo derfor jeg lagde tråden. Jeg skjønte ikke poenget med dette da dette overhodet ikke sparte verken oss eller SAS for tid ettersom de brukte like lang tid på å sjekke boardingkortene våres som de brukte på å skrive ut til dem som ikke hadde.

Det virker som om du har brukt disse helautomatiske bagdrop-stedene, så jeg tviler ikke på at de eksisterer, men vi kunne ikke benytte det da vi reiste i hvert fall og vi var omtrent halvparten i køen som hadde gjort jobben, så tydelig at flere hadde blitt guidet inn i samme kø.

Dette var ikke noe tidlig fly heller, så om de har åpningstider på disse helautomatiske steder, så bør de vel være åpne rundt klokka 0900 på en hverdag.

1
Someone [sitat…] Det er det, men det er litt dårlig merket, og er på rekken før SAS sitt eget innsjekkingsområde

Det var merket noe på motsatt side der riktignok, det var i grunn dit vi pekte og spurte om vi egentlig skulle stå (det var helt tomt der), men vi fikk altså nei. Vi måtte stå i samme kø som resten av gjengen. Vi fikk liksom ikke noe a la "Nei, vi har tekniske problemer på den i dag, så den er dessverre midlertidig stengt", det var liksom et klart og tydelig nei og at vi skulle bruke samme kø. Så jeg antok at dette var vanlig praksis.

Men, da regner jeg med at dette egentlig er operativt og at jeg bare hadde uflaks da jeg var der sist.

1

Lignende innlegg

Reisetips riveland Publisert

Kjøre fra Oslo til Alta

Hva er raskeste kjørevei fra Oslo til Alta? Har hørt at det er gjennom Sverige og Finland. Går det greit å kjøre ut og inn av disse landene nå etter covid? Eller er det noen restriksjoner?
1
0 svar
Språk pethfah Publisert

Tur til Danmark

Kan jeg veksle fra norske kroner til danske kroner på danskeferja? Og kan jeg isåfall gjøre det med kontanter? Jeg skal snart dra til Danmark og jeg har ikke bankkort.
1
0 svar
Reisetips Wavy Siste svar

2022

Jeg ser at det har vært svært liten aktivitet her siste måneden/året. Det har vel strengt tatt ikke vært den helt store reisefeberen de siste par årene. Det nye formatet til VGD med total sjøsyk layou...
1
2 svar
Reisetips vif_support Publisert

Gran Canaria 2021

Hjemme etter 14 flotte dager på Granca. Munnbindpåbud i butikker, kollektivtransport og på flyet, noen begrensninger på barer, men ellers helt topp ;)
Bilde

Gran Canaria Puerto Rico Beach Life 11. December 2021 | We❤️Canarias

Gran Canaria Puerto Rico Beach Life 11. December 2021 🌞Come with me to the Mountains and the Sea 🏝 We take you through the beautiful Gran Canaria, on foot,...


Bilde www.youtube.com
1
0 svar
Språk henriksenoda0 Siste svar

Samisk

Hei folkens. Æ e 14 år å har hadd samisk ei stund på skola men æ tenke æ fikk ikje lært å snakke årdentli. E det nån såm har ei nettside som kan hjelpe mæ med å si setninge ikje bare ord? Helst nån ku...
1
2 svar
Musikk mer-musikk Siste svar

Eides språksjov

Noen som kan fortelle meg tittelen på musikkstykket Sjur Hjeltnes spiller rett før «respons» i sesongfinalen 2021 ?☺️(episodenavn «musikken i språket»)
1
1 svar
Laster...