Religion og livssyn

michaelhe

Kristendommens konsekvenser

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10098450

En strengt religiøs far er dømt for å ha mishandlet og seksuelt misbrukt sin mindreårige datter.

Ifølge en fersk dom har 57-åringen vært aktiv i flere menigheter i Sør-Norge og betegnes i den rettpsykiatriske erklæringen som menighetsleder.

Volden skal ha startet da jenta bare var fire år gammel, det seksuelle misbruket da jenta var ti år gammel. Både vold og seksuelt misbruk skal ha vart i en årrekke.

Kristiansand tingrett har dømt mannen til ubetinget fengsel i ett år og seks måneder, samt å betale den nå voksne datteren 100.000 kroner i oppreisning for psykiske skader.

Den 57 år gamle mannen nektet straffskyld.

- Jeg har dialoger med Gud som rettleder meg i det daglige, og som virker som en rettesnor på hva som er riktig eller galt. Gud gir konkrete svar, sa 57-åringen i retten.

- Det var Guds vilje

Ifølge dommen var 57-åringen familiens overhode og strengt religiøs. Datteren fortalte i retten om en oppvekst preget av frykt og skildret religiøse møter og levevilkår i hjemmet:

«Far ledet disse møtene som besto av lovsang, nattverd og tungetale. Familien måtte legge seg på kne for å be og overgi seg. I følge fornærmede hadde hennes far et særegent og ekstremt forhold til Gud. Gud styrte alt og talte direkte til far, og far måtte konferere med Gud hele tiden. Alle i familien hadde veldig frykt for far og han ble ikke sagt i mot. Fornærmede fortalte at hun allerede fra hun var liten var redd for å dø og for å komme til helvete eller bli besatt av demoner. Hvis ikke man hedret sin far og sin mor eller syndet på annet vis, vil man komme utenfor Guds beskyttelse og ende i fortapelsen».

Ifølge dommen våget ikke datteren å takke for maten i et selskap. Faren tok henne med ut i bilen og slo henne.

To av offerets søsken og hennes mor bekreftet vold i oppdragersk øyemed.

- Det var Guds vilje og Bibelens ord å tukte sine barn, sa min far, fortalte kvinnen i retten.

1
49 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Høres vel strengt tatt heller ut som han har rotet seg bort i den mexicanske utgaven, synes nå jeg da, men kanskje det bare er meg.

1
michaelhe Egentlig så er faren ganske stormannsgal. Han ser på seg selv som utvalgt og som bedre enn resten av familien. Det er ikke bra. Fordi han er utvalgt så kan han gjøre hva han vil.

Utvalgt av hvem?, den mexicanske utgaven.

Først og fremt så må du grunnlegge din kritikk mot kristendom ut i fra det nye testaments henvisninger for det kristne mennesket. Og hvis disse påståtte handligene du trekker frem er direkte motstridende med kristen grunnlære så burde det ikke være så vanskelig for deg og skille rett fra galt, ikke sant.

Nice try.

1

Hallo! Dette skjer jo overalt oss ateister,Kristene,Jv og andre troende og ikke troende.Like galt er det.For et av det viktigste budet i Bibelen er at en skal elske sin neste som seg selv.

1
StKristian Utvalgt av hvem?, den mexicanske utgaven. Først og fremt så må du grunnlegge din kritikk mot kristendom ut i fra det nye testaments henvisninger for det kristne mennesket. Og hvis...

Ser ikke alle kristne på seg selv som utvalgte mennesker, de eneste som skal overleve på dommens dag? Går dere ikke rundt og tror at fordi dere leser dem samme boka om og om igjen at dere VET mer enn andre?

Denne fyren er selvfølgelig ikke typisk kristen, men han viser hvordan det kan gå når man blir for oppslukt av religionen.

1

Det var Guds vilje

at fyren skulle bli avslørt og dømt, tenker jeg heller vi sier.

Og det aner meg at vi kommer til å få mange flere like avsløringer, siden det er mange menighetsledere som har "svin på skogen".

Samtidig må vi huske at det finnes mange gode troende i de samme menigheter som er like sjokkert som oss andre over det som avsløres. Det blir galt å dømme alle på bakgrunn av de råtne eplene som finnes i kurven.

1
Jobs Hallo! Dette skjer jo overalt oss ateister,Kristene,Jv og andre troende og ikke troende.Like galt er det.For et av det viktigste budet i Bibelen er at en skal elske sin neste som s...

Tukt er den konservative kristnes ledetråd.

OG den ledetråden har ødelagt mange unge intelligente mennesker som ble holdt nede av side foreldre.

Og det pågår den dag i dag... Du kjenner antagelig flere som indoktrinerer sine barn med sin egen (foreldrenes ) syke overbevisning, som viten.

Bind faenskapen i et hengerfeste og slep han fra oslo til trondheim, bare stopp for å sette på plaster.

Forbanna religiøse idioter.

1
Messagefromtime Tukt er den konservative kristnes ledetråd. OG den ledetråden har ødelagt mange unge intelligente mennesker som ble holdt nede av side foreldre. Og det pågår den dag i dag... Du kj...

Og det pågår den dag i dag... Du kjenner antagelig flere som indoktrinerer sine barn med sin egen (foreldrenes ) syke overbevisning, som viten.

Bind faenskapen i et hengerfeste og slep han fra oslo til trondheim, bare stopp for å sette på plaster.

Forbanna religiøse idioter.

Hvordan i huleste har du klart og bli så insnevra og totalt blåst? Har du levd på vidda i 30 år uten kontakt med andre?

1

Minner meg litt om den filmen her.

Sjukt menneske, men fikk han bare ett og et halvt år i fengsel? Skandale i så fall.

1

Det finnes svært mange gode grunner for å totalforby all religion..

1

Jeg lurer på hvem som har mest til felles med lovbryterne, dem som allerede har hatt et personlig oppgjør med synd, og er kristnet, eller synderene.

1
Pålegg1 Det kommer selvsagt helt an på hva du mener med synd.. Arroganse er jo en dødssynd.. Ja, den er faktisk det.. En synd som fører til åndelig død og fortapelse.. Og åndelig sett den...

En må omvende seg fra synd for å bli felst, eller for å nå frelse, eller for å forbli frelst, og iallefall prøve å ikke aktsomt synde lenger. Hvis et menneske er omvendt og gjenfødt med et nytt hjerte i Kristus, så vil det formelig hate synden.

Så i den forstand eksiterer ikke enkelte dødsynder. Det du i tilfellet tenker på må være de syv dødsyndene innen Katolismen. De syv dødssyndene er et begrep som forekommer først og fremst i den katolske kirke, ettersom protestantene fant dem irrelevante etter reformasjonen på grunn av deres oppfatning om at alle synder skiller mennesket fra Gud, men at Gud kan tilgi alle synder gjennom troen alene.

Dette er religion og faller under slavisk bokstavtro. I stedet for frelsen og dåpen i den hellige ånd.

1
StKristian En må omvende seg fra synd for å bli felst, eller for å nå frelse, eller for å forbli frelst, og iallefall prøve å ikke aktsomt synde lenger. Hvis et menneske er omvendt og gjenfød...

Jo, noen synder er mer alvorlige enn andre.. Dette er de synder som legger grunnlaget for all annen synd. Sjelden har vel en pave hatt så rett som denne Gregor, da han gjorde et dogme av følgend 7.

1. Hovmod

2. Grådighet

3. Begjær

4. Misunnelse

5. Fråtseri

6. Vrede

7. Latskap

Selv om de kan slås sammen til 3. Ignoranse, grådighet og hovmod. Alle andre synder er tuftet på disse.

1
Hilmar Hansen

Mye tyder på at denne fyren er psykopat.

*Maktsyk

*Vold

*Seksuelle overgrep

*Trusler

*Manipulerende

*Storhetsoppfatning om seg selv

*Veldig lav toleranseterskel

*Ufeilbarlig i egne øyne

*Løgnaktig

*Nekte straffeskyld

2
Messagefromtime Tukt er den konservative kristnes ledetråd. OG den ledetråden har ødelagt mange unge intelligente mennesker som ble holdt nede av side foreldre. Og det pågår den dag i dag... Du kj...

Forbanna religiøse idioter.

idioti!

Tukt er den konservative kristnes ledetråd.

OG den ledetråden har ødelagt mange unge intelligente mennesker som ble holdt nede av side foreldre.

Og det pågår den dag i dag... Du kjenner antagelig flere som indoktrinerer sine barn med sin egen (foreldrenes ) syke overbevisning, som viten.

Bind faenskapen i et hengerfeste og slep han fra oslo til trondheim, bare stopp for å sette på plaster.

Forbanna religiøse idioter.

Religion er idioti satt i system, så de "smarteste" rasshøla får makt!

Det avler intet annet enn krangel og krig!

Øver meg på klipp og lim i kveld :-)

1
michaelhe Ser ikke alle kristne på seg selv som utvalgte mennesker, de eneste som skal overleve på dommens dag? Går dere ikke rundt og tror at fordi dere leser dem samme boka om og om igjen...

Denne fyren er selvfølgelig ikke typisk kristen, men han viser hvordan det kan gå når man blir for oppslukt av religionen.

dette har ingenting med religion å gjøre. i hvertfall ikke kristendom. det er vel heller hva som skjer når en gærning prøver å vri skylden på andre enn seg selv.

1
valsvis jesus er kjærlighet

Så sant som du skriver, der valsvis.

Men når det konsekvent blir kjærlighet til seg selv. Så går det galt.

-Tror det står skrevet et sted at den som Gud elsker, tukter han. Men det står ingensteder om at Gud missbruker dem han elsker.

-Eller... at den tukten som Gud bruker er til hjelp for den han elsker. Ikke til å bryte ned, den han elsker.

1

Dette er konsekvensen av MENNESKER - ikke kristendommen.

At enkelte mennesker har en sykelig agenda og dermed misbruker Herren Guds navn i å rettferdiggjøre sine handlinger er intet annet enn forferdelig.

2
MorgenStjerne Må du gi deg. Vi er syndere alle som en! Når det er sagt, synes jeg straffen for denne faren er alt for mild sammenlignet med andre forbrytelser!

Må du gi deg. Vi er syndere alle som en!

Jeg synder nok hver dag, iallefall uaktsomt, men jeg er likevel en omvendt synder, og jeg holder meg på matta, ellers griper Gud inn og poder meg tilbake igjen på den smale sti. (jeg vil understreke at dette ikke gjelder synd som strider med norsk lov, osv).

Mvh. Kristian.

Forresten, Gud har gitt med nye og bedre kristne verdier istedet, - .

1

Lignende innlegg

Politikk - Norsk frode57 Siste svar

SAS konkurs

Det hadde vært bedre om SAS gikk konkurs så gjelda hadde kommet bort. Norwegians var der nesten men trikset med mange emisjoner som vatnet ut aksjeverdiene ned motnull. Det som forbauser meg er at sta...
1
23 svar

Lover milliardstøtte

Nå er Støre i sitt ESS hvor han kan leke stor mann med våre skattepenger . Med seg til Ukraina hadde han løfter om ti milliarder kroner i støtte. Pengene skal dekke tre hovedformål – humanitær hjelp,...
1
23 svar
Aktuelt frode57 Siste svar

Liberale samfunn sin skyld

Det som skjer på Kongsberg og i København viser svakheten ved det noen kaller det liberale samfunn. Jeg kjenner begge land og det som slår i mot meg er den dårlige psykiatrien. Unge som ikke komme ut...
1
8 svar

Tidenes verste Regjering?

Det må smerte sosialistjournalistene og AP fremsnakkerne i Dagsavisen å skrive ingressen til artikkelen nedenfor: HØYRE ØKER MEST! Dette må da være tidenes verste Regjering? Sparker Brudepar, Farmen o...
Bilde

Høyre går mest fram på ny partimåling

Høyre går mest fram og får en oppslutning på 29, 5 prosent i en ny partimåling, opp 3,2 prosentpoeng fra forrige måned. Og Rødt er nå større enn Senterpartiet.


Bilde www.dagsavisen.no
1
41 svar

F16 til Tyrkia

Så fornærmer USA Tyrkia med å bare tilby istedet for F35. Nato vinner for tiden på alle fronter og russerne bør snarest legge ned våbnene. Norske TV kanalane driver balansert nyhetsdekning. Neste måne...
1
6 svar
Laster...