Nye VGD er lansert! Mer informasjon

For mye skyting i spill?

Kom over denne artikkelen i pressfire. Har Chmielarz et poeng?

Jeg syns det. For mange spille lener seg tilbake på skyting det sentrale (og til tider eneste) form for gameplay-mekanikk. Bioshock Infinite er kanskje det mest nylige eksemplet. Ja det har vigors, men det er ingen videreutvikling fra det vi så i Bioshock 1 og 2 i tillegg er endel andre RPG-elementer nedstrippet eller fjernet kombinert med flere fiender å plaffe ned.

Max Payne 3 er kanskje det aller verste eksempelet. Selvsagt forventer man mye skyting i et slikt spill, men spillet inneholdt så og si ingen nye elementer gameplaymessig sammenlignet med 1 og 2. Jeg hadde iallefall forventet noen nye elementer som kunne gi spillet flere dimensjoner. På sluttet av spillet var jeg regelrett drittlei og giddet såvidt å fullføre.

Jeg er overhodet ikke imot skyting i spill, men ønsker at opplevelsen er noe mer enn å plaffe ned hundrevis av fiender. Spill som Skyrim og Deus Ex: HR føler jeg er spill om klarer og finne en veldig god balanse på disse områdene og har mange elementer som varierer opplevelsen. Journey er jo et strålende eksempel på at man ikke trenger skyting i det hele tatt for å lage en god opplevelse.

Hva synes resten av gamerne her inne?

2
14 svar

14 svar

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Coenraad

Om det er for mye skytting kommer litt an på spillet.

Når jeg kjøpte MW2 og BC2 for en del år siden ble jeg veldig lei. Fordi, jeg viste på forhånd at hvis jeg skulle gå rund ett hjørne at de skulle spawne mobs. Og det ble bare veldig kjedelig. For mye skytting og for lite annet. Mens samtidig hadde jeg mye moro med å spille online mot andre menesker.

Beste eksempel er vel kanskje Far Cry 3, så fort hoved historien var ferdig, ga å drepe masse flere mobs for å ta over noen side greier bare lite mening. Men så likte jeg online delen veldig godt.

Jeg liker heller ikke hack&slash spill veldig godt. Jeg har da spilt Sacred 2 og noe lignende og de blir bare kjedelig etter en stund, for mye dreping og lite annet blir bare kjedelig. Men for lite som i Splinter Cell er heller ikke særlig kult.

Bioshock og S.T.A.L.K.E.R. spillene har en meget bra balanse av skytting og historie.

1

kimkong_8

Til tema: Ja veldig mange spill ødelegges av mye skyting.

1

Yxeflens

Ja veldig mange spill ødelegges av mye skyting.

Spesielt krigsspill o_O

Neida, bare tuller.

Jeg tror skytespill alltid vil ha sin plass i spillverdenen, men det som (jeg føler) er helt sikkert er at den mainstream-spillkulturen vi har i dag hadde hatt godt av å bli frontet av noe annet enn barske menn som skyter hverandre. Vi har alltids Mario o.l, men til tross for at disse spillene selger godt hører og ser man overraskende lite til spillene i media.

Synes siste Tomb Raider er beviset på hvor vi er, når unge Lara blir en drapsmaskin på linje med hvilken som helst stereotypisk machohelt i hvilket som helst stereotypisk skytespill. Ikke at det gjør at det å være en drapsmaskin er synonymt med at spillet er kjedelig.

Vi trenger på en måte den sjangerbredden som film har.

1

kimkong_8

Jeg tror skytespill alltid vil ha sin plass i spillverdenen, men det som (jeg føler) er helt sikkert er at den mainstream-spillkulturen vi har i dag hadde hatt godt av å bli frontet av noe annet enn barske menn som skyter hverandre. Vi har alltids Mario o.l, men til tross for at disse spillene selger godt hører og ser man overraskende lite til spillene i media.

Synes siste Tomb Raider er beviset på hvor vi er, når unge Lara blir en drapsmaskin på linje med hvilken som helst stereotypisk machohelt i hvilket som helst stereotypisk skytespill. Ikke at det gjør at det å være en drapsmaskin er synonymt med at spillet er kjedelig.

Tror nok du har veldig rett i det.

Selv om jeg stort sett spiller FPS så river jeg meg i håret over retningen de fleste spillutviklere har gått med spillene sine. Det aller meste av eventyrspill f.eks er nå rene actionspill. Samme med horrorspillene. Dette er også noe som har gjort at jeg ikke spiller de lengre.

Får håpe på noen fantastiske horror, eventyr eller puzzle spill som endrer denne action mainstreamen.

1

Dolan

Jeg for min del spiller så og si aldri singelplayer FPS lenger. Å grunnen til det er at det er drittkjedelig å skyte ned horder på horder med fiender. Dette går igjen i mange spill hvor det er skyting i gameplayet. Det er som regel en veldig monoton og repeterende oppgave, da dekning og skyt hjernedøde fiender, ta ny dekning og skyte flere hjernedøde fiender.

Derimot elsker jeg spill som Battlefield, online FPS. Her møter man ekte mennesker med potensiale for taktikk ,samarbeid og interaction ( beklager for mangelen på norsk ord) av en verden AI ikke kommer i nærheten av. Å det utgjør hele forskjellen for min del, da møter man motstandere som gir deg en helt annen utfordring en hva en AI kan.

Nå spiller jeg hovedsakelig kun RTS og noen få multiplayer FPS spill, singelplayer spill med mye skytesekvenser i orker jeg ikke mere, da må det en god historie til. Feks Mass Effect serien, jeg elsket historien og universet i den serien, men jeg måtte presse meg gjennom mange av skytesekvensene (spesielt i det første spillet, skytingen der var helt forferdelig).

1

mjordan23

Jeg for min del spiller så og si aldri singelplayer FPS lenger. Å grunnen til det er at det er drittkjedelig å skyte ned horder på horder med fiender. Dette går igjen i mange spill hvor det er skyting i gameplayet. Det er som regel en veldig monoton og repeterende oppgave, da dekning og skyt hjernedøde fiender, ta ny dekning og skyte flere hjernedøde fiender.

Derimot elsker jeg spill som Battlefield, online FPS. Her møter man ekte mennesker med potensiale for taktikk ,samarbeid og interaction ( beklager for mangelen på norsk ord) av en verden AI ikke kommer i nærheten av. Å det utgjør hele forskjellen for min del, da møter man motstandere som gir deg en helt annen utfordring en hva en AI kan.

Ingen tvil om at AI kanskje er noe av det utviklere i størst grad kan forbedre. Skulle gjerne sett at mange spill hadde færre og smartere fiender, istedet for dette hordepreget som mange spill dessverre velger som løsning. Det gjør at skytingen mister mening etterhvert og spillet blir monotont.

1

Antiteist

Jeg for min del spiller så og si aldri singelplayer FPS lenger. Å grunnen til det er at det er drittkjedelig å skyte ned horder på horder med fiender. Dette går igjen i mange spill hvor det er skyting i gameplayet. Det er som regel en veldig monoton og repeterende oppgave, da dekning og skyt hjernedøde fiender, ta ny dekning og skyte flere hjernedøde fiender.

Glad for at jeg ikke er den eneste. Gikk faktisk lei av Far Cry 3, men kom meg greit igjennom Bioshock: Infinite på grunn av den bra historien og stemningen. Dishonored likte jeg også siden det spillet ga deg et valg om du ville bruke stealth eller ikke-dødelige alternativer for å komme igjennom oppdragene. Samtidig var historien og stemningen av topp kvalitet.

Men ellers... unngår jeg for det meste FPS spill. Har ikke rørt Call of Duty siden MW2. Jeg ønsker virkelig flere spill hvor vold ikke blir misbrukt for voldens skyld. Tenk hvor legendarisk Infinite hadde vært hvis de hadde laget det som et RPG ala Planescape i stedet?

Hitman serien er også et eksempel hvor de har løst dette problemet bra. Om du ønsker... kan du gå inn guns a-blazing og smadre alle rundt deg, men samtidig eksisterer det masse andre løsninger som gjør skytingen ofte til et elendig alternativ.

1

Niklasabj

Lurer på om en annen genre vil ta over for skytingen i spill noen gang.

1

kimkong_8

Skal ikke se bort i fra det, først var det musikk, så var det filmer og nå er det spill. Får håpe det kommer noe annet snart :P

1

DeGuzman

Jeg synes de spillene hvor man går opp i exp og unlocker ting etterhvert iløpet av spillet som er de beste spillene.

Skyrim er ett fint eksempel på dette, men de har ikke "kun" det, ettersom man også kan utforske og finne nye våpen etc, og det er de spillene som får størst suksess. Halo, Call of duty, battlefield er bare noen av de som kjører ett såkalt leveling system som også har hatt stor suksess.

1

mjordan23

Jeg synes de spillene hvor man går opp i exp og unlocker ting etterhvert iløpet av spillet som er de beste spillene.

Skyrim er ett fint eksempel på dette, men de har ikke "kun" det, ettersom man også kan utforske og finne nye våpen etc, og det er de spillene som får størst suksess

Det å utvikle en karakter er såklart med på å forlenge interessen man har i et spill. Skyrim, som du nevner, er jeg fortsatt ikke lei til tross for at jeg vel har over 150 timer spilt nå. Spillet har dybde og man i konstant utvikling og har en enorm verden å leke seg i. Spillet i seg selv er selvsagt ikke perfekt, men spillegleden er enorm på grunn av variasjonen og valgmulighetene man har. PS3-lastetidene er dog en viss gledesdreper......

1

Lignende temaer

Bilde

Tipping, Odds, Spill og Poker

Tipping, Odds, Spill og Poker

Bilde

Data og Internett

Data og Internett

Bilde

Sjakk

Sjakk

Bilde

Datahjelp

Datahjelp

Bilde

Hus, Hage og Oppussing

Hus, Hage og Oppussing

Laster...