Sykkel esc

Innlegg

Sykkel

Walko

Alle som skal kjøpe hybridsykkel les her:

Er etterhvert lei av alle trådene som sarter her om hybridsykler. Så her er fasit:

Hybrid er ubrukelig til alt annet enn sykling til og fra jobb der tempo ikke har noe å si. Skal du kjøre fort på asfalt - kjøp racer. Skal du ut på stier - kjøp terreng. Case closed - det finns ingenting som på en bare noenlunde skikkelig måte kombinerer begge - utenom Cyclocross da.

1
90 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Å kjøpe hybridsykkel for å kjøre på asfalt ("kjører jo på sti innimellom!") er som å kjøpe langrennski for å stå på slalåm ("går jo bortover av og til!")

1

Jeg har forresten en hybridsykkel jeg bruker til bysykling. Til jobb, butikk, eller andre småturer jeg føler for. Bedre enn terrengsykkel og langt mer praktisk en raceren. Halvseriøse mosjonister gidder ikke å kjøpe to sykler til bare for å trene. Det er ikke alle som ønsker å bruke 50.000 på sykler når en hybrid til 5.000 gjør samme nytten og gir like god trening.

1
Marchionni Jeg har forresten en hybridsykkel jeg bruker til bysykling. Til jobb, butikk, eller andre småturer jeg føler for. Bedre enn terrengsykkel og langt mer praktisk en raceren. Halvseri...

Jeg har forresten en hybridsykkel jeg bruker til bysykling. Til jobb, butikk, eller andre småturer jeg føler for. Bedre enn terrengsykkel og langt mer praktisk en raceren. Halvseriøse mosjonister gidder ikke å kjøpe to sykler til bare for å trene

Poenget er at sykler så som de gamle dbs med ca 30mm brede dekk alla denne eller med 10 gir er vel så gode til den bruken du beskriver der. Mindre vedlikehold ift hybrid er det også.

1
Mortirolo Med slik argumentasjon blir jo nesten alt i verden tåpelig. Prøv den argumentasjonen på omtrent alt i verden så trenger man ikke mye mangfold.

"Bruken" som er beskrevet her er poenget skjønner du og da fungerer ikke argumentasjonen hvis "bruken" defineres anderledes og mer treningsorientert enn "småturer" til og fra "jobb" "butikk" "byturer" etc etc. Det er nemlig slik at til NETTOPP denne "bruken" finnes ikke hybrid mer praktisk enn en gammel dbs.

Såpass bør man forstå.

Btw, det å koble den beskrevne bruken ovenfor her med "halvseriøse" mosjonssyklister er også fullstendig bomskudd mener jeg. Halvseriøse mosjonssyklister i Norge skal man ikke tulle med akkurat som halvseriøse skiløpere etc. Mange av dem har faktisk et helt annet "bruk" enn til og fra jobb, butikk, cafe og annet dagligdags med syklene sine.

1
WillyVoet "Bruken" som er beskrevet her er poenget skjønner du og da fungerer ikke argumentasjonen hvis "bruken" defineres anderledes og mer treningsorientert enn "småturer" til og fra "jobb...

"Bruken" som er beskrevet her er poenget skjønner du og da fungerer ikke argumentasjonen hvis "bruken" defineres anderledes og mer treningsorientert enn "småturer" til og fra "jobb" "butikk" "byturer" etc etc. Det er nemlig slik at til NETTOPP denne "bruken" finnes ikke hybrid mer praktisk enn en gammel dbs. Såpass bør man forstå.

Poenget mitt er også da at et mangfold skaper noe til alle og enhver da smaken til folk er forskellig. En fin og moderne hybrid ser noe bedre ut en en gammel DBS for folk flest.

Det handler ikke bare om bruk,men også hvordan det ses ut for mange folk. Såpass bør man forstå.

1
Mortirolo [sitat…] Poenget mitt er også da at et mangfold skaper noe til alle og enhver da smaken til folk er forskellig. En fin og moderne hybrid ser noe bedre ut en en gammel DBS for folk...

Hvordan ting ser ut handler ikke under noen omstendigheter om "bruk" her og sist jeg skjekket diskuterte vi "bruken" og ikke utseende på syklene.

Såpass må folk forstå at når de bringer irrelevante argumenter ift diskusjonen blir det påpekt.

1
WillyVoet Hvordan ting ser ut handler ikke under noen omstendigheter om "bruk" her og sist jeg skjekket diskuterte vi "bruken" og ikke utseende på syklene. Såpass må folk forstå at når de br...

Hvordan ting ser ut handler ikke under noen omstendigheter om "bruk" her og sist jeg skjekket diskuterte vi "bruken" og ikke utseende på syklene.

Jeg syntes det ihvertfall ser tåpelig ut for meg å rulle en tur ned til byen med dama en lørdag i olabukse og joggesko på racer eller en cyclocross.

Alt til sitt bruk, og en hybrid fungerer helt ok til sitt bruk.

1
WillyVoet [sitat…] Poenget er at sykler så som de gamle dbs med ca 30mm brede dekk alla denne eller med 10 gir er vel så gode til den bruken du beskriver der. Mindre vedlikehold ift hybrid e...

Jeg har hatt en slik sykkel også, men synes en moderne hybridsykkel er langt mer behagelig, blant annet på grunn av et velfungerende girsystem. Det jeg mener med "halvseriøse mosjonister" er ikke de som sykler til jobb, men de som sykler (Endret: Trener) et par ganger i uken på sommeren. En hybridsykkel dekker mange behov, og er derfor et godt alternativ for mange. (Men ikke alle)

1
klukas kombinere landevei og terreng:-)

Hybriden har nå ikke løsrivet meg fra verken racer eller terrengsykkelen :) Er selv en ivrig syklist og ser på hybriden som en positiv tilvekst i sykkelfamilien. En moderne bysykkel til "lett" bruk. Den vil aldri følge meg i nordmarka eller på lang turer på asfalt der formålet er trening,men ypperlig til koseturer med min bedre halvdel.

1
Marchionni Jeg har hatt en slik sykkel også, men synes en moderne hybridsykkel er langt mer behagelig, blant annet på grunn av et velfungerende girsystem. Det jeg mener med "halvseriøse mosjo...

velfungerende girsystem.

Velfungerende girsystem på sykkel og totalpris kr 5000,-......ja, der fant du jammen et paradoks:) Og i hvert fall hvis vi påregner noen år på bruken.

Er det ikke noen som har skjønt at disse syklene er laget for å bli byttet ut hver andre eller tredje sesong?

1

Terrengsykkelen gjør jo da samme nytten til koseturer som en hybrid. De aller fleste som benytter seg av terrengsykler, bruker den som regel på grus hvis de forlater asfalten, og da kan man like godt skifte til noen dekk som ikke er så grove.

1
WillyVoet [sitat…] Velfungerende girsystem på sykkel og totalpris kr 5000,-......ja, der fant du jammen et paradoks:) Og i hvert fall hvis vi påregner noen år på bruken. Er det ikke noen som...

Det fungerer bedre enn på sykkelen du linket til. Uansett hva du sier, så kan ikke hybridsykler avfeies som overflødige. Jeg har både terrengsykkel og racer, men er likevel fornøyd med hybriden og bruker den en god del. Det gjelder for flere, uavhengig av hva du måtte mene om det.

1
Marchionni Det fungerer bedre enn på sykkelen du linket til. Uansett hva du sier, så kan ikke hybridsykler avfeies som overflødige. Jeg har både terrengsykkel og racer, men er likevel fornøyd...

Det fungerer bedre enn på sykkelen du linket til.

Om hybriden har noe bedre og velfungerende system enn en slik gammel haug fra dbs må være noe du innbiller deg. Dessuten, vis meg en hybrid til 500kr som fungerer like bra som en slik gammel dbs? Finner du i det hele tatt hybrider av alder til salgs noe sted? Dere bruker 5000 kr på noe ræl som noen sykkelfabrikanter og markedsførere har kokt i stand på dårlig suppe og planlagt slitasje. Lettlurte konsumenter....

1
WillyVoet [sitat…] Om hybriden har noe bedre og velfungerende system enn en slik gammel haug fra dbs må være noe du innbiller deg. Dessuten, vis meg en hybrid til 500kr som fungerer like bra...

Det er ikke poenget. Poenget er at jeg bruker og liker hybriden, i større grad en jeg brukte en eldre bysykkel jeg hadde tidligere. Jeg bruker også hybriden til tross for at jeg har både terrengsykkel og racer.

Når det er sagt, ville jeg personlig hatt en racer om jeg kun skulle hatt én sykkel. Men jeg har forståelse for at mindre sykkelinteresserte velger hybrid.

1
Marchionni Det er ikke poenget. Poenget er at jeg bruker og liker hybriden, i større grad en jeg brukte en eldre bysykkel jeg hadde tidligere. Jeg bruker også hybriden til tross for at jeg ha...

Poenget er at jeg bruker og liker hybriden,

Jeg trodde vi hadde en relativt objektiv diskusjon på bruksområdet til hybrid, mens enkelte snakker om "hvordan det ser ut" og nå du "hva du liker". Så hvis noen argumenterer her nå med at de bruker DH-sykkelen til samme bruk og "liker" det så er det et gangbart argument i denne diskusjonen?

Jeg liker forresten å kjøre landeveisritt med snow-sykkelen min, den passer utmerket for formålet siden "jeg liker det"!

1
WillyVoet [sitat…] Jeg trodde vi hadde en relativt objektiv diskusjon på bruksområdet til hybrid, mens enkelte snakker om "hvordan det ser ut" og nå du "hva du liker". Så hvis noen argumente...

mens enkelte snakker om "hvordan det ser ut

Var nå ikke ment om hvordan sykkelen så ut,men hvordan det vil se ut å sitte på en racer i olabukse,skjorte og joggesko. Hvis du ikke forsto det så har jeg nå påpekt det.

http://www.merida.no/speeder-t5.151230.no.html

Syntes ikke detter er noe ræl og føler meg ikke lettlurt. Gav 4000 kr for denne ny i fjor høst og gitt meg mye sykkelglede.

1
WillyVoet [sitat…] Jeg trodde vi hadde en relativt objektiv diskusjon på bruksområdet til hybrid, mens enkelte snakker om "hvordan det ser ut" og nå du "hva du liker". Så hvis noen argumente...

Jeg trodde vi hadde en relativt objektiv diskusjon på bruksområdet til hybrid, mens enkelte snakker om "hvordan det ser ut" og nå du "hva du liker". Så hvis noen argumenterer her nå med at de bruker DH-sykkelen til samme bruk og "liker" det så er det et gangbart argument i denne diskusjonen?

Jeg har sett at hybridsykkel har blitt avfeid i flere tråder. Det at flere, meg inkludert, liker å sykle på hybrid gjør at hybridsykkelen ikke kan avfeies. Så enkelt er det. Hva slags sykkel man foretrekker handler også om personlige preferanser.

1
Marchionni [sitat…] Jeg har sett at hybridsykkel har blitt avfeid i flere tråder. Det at flere, meg inkludert, liker å sykle på hybrid gjør at hybridsykkelen ikke kan avfeies. Så enkelt er de...

Det at flere, meg inkludert, liker å sykle på hybrid gjør at hybridsykkelen ikke kan avfeies. Så enkelt er det.

Nei så enkelt er det ikke!

Folk handler sykler og andre konsumgjenstander ikke utelukkende pga produktets funskjonelle kvaliteter og egenskaper. Hybrid er et glimrende eksempel på det.

Det at mange bruker hybrid sier egentlig svært lite i utgangspunktet om funksjonaliteten. F.eks er det stor enighet om at høye heler ikke er det mest funksjonelle skotøy (det er til og med ganske skadelig ved langvarig bruk), det hindrer ikke folk fra å bruke det.

Men, det er i det minste få som argumenterer for funksjonaliteten til sko med høye heler...

1

Dum diskusjon: Har det noe å si hvorfor noen synes hybrid er det foretrukne valget?

1

Jeg var ute etter en sykkel for ca 2 år siden. En sykkel som primært skulle brukes til og fra jobb + en og annen tur med kjerringa. Ho har offroad. Avstanden fra meg til jobb er på 15 km og ca 3 km er fin grus. Noen partier er dårlig asfalt (men hvor er ikke det vanlig?). Ergo sto valget mellom en hybrid og cyclocross. Må innrømme at det var den sistnevnte jeg helst ville ha men på grunn av tilgjengelighet og pris (cc koster som regel 10 lapper og oppover) så ble det en hybrid til 6 lapper.

Konklusjonen for min del er at den fungerer helt fint til dette bruket. Det ligger jo i navnet hva hybrid er. Den er verken spesialist på offroad eller landevei. Jeg er ihvertfall fornøyd så langt, men selvfølgelig frister det med en fullblods racer til treningsturene. Så neste gang lommeboka tillater det blir det innkjøp av nettopp det!

1
hotkeg Dum diskusjon: Har det noe å si hvorfor noen synes hybrid er det foretrukne valget?

Hvis man diskuterer funksjonalitet og bruk så er det absolutt på sin plass med en diskusjon, men det betyr ikke at andre attributter ved produktet ikke er relevant ved produktvalg.

En hel vitenskap er tilegnet området for hvorfor noe er foretrukket fremfor noe annet (og du blir nok påvirket av det i større grad enn du selv er klar over) så å kalle dette dumt er i beste fall ignorant.

Bunnlinja blir uansett at hybridens funksjonsområde er sterkt begrenset når man analyserer hybriden opp mot alternativene. Den når stort sett ikke opp mot mtb på områdene hvor mtb kan brukes, og den når heller ikke opp mot landevei på det området. En mtb med stiv gaffel og semislick er faktisk mye mer funksjonell og holdbar ift det meste av hybrid som leveres og den går langt ut over området hybrider er ment å ferdes på.

1

Lignende innlegg

Laster...