Trening og Kosthold

Goonerish

Stronglifts 5x5

A:

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Foroverbøyd roing 5x5

B:

Knebøy 5x5

Militærpress 5x5

Markløft 1x5

Bør det legges til noen øvelser her? Ser at mange gjør det på treningsforum, ser litt lite ut eller er det nok? Og hvordan er det med settene, skal jeg trene pyramider? Tunge løft i alle 5 settene?

1
12 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

I startfasen er det greit å holde seg til the basics slik det er satt opp.

Tren med den belastningen slik at du akkurat kommer gjennom siste sett. Klarer du feks 100 x 5 i benk i første arbeidssett, kan det være greit å kanskje starte med 90 x 5 x 5. Det er altså samme belastning gjennom alle settene, så legger du på 2,5kg til neste økt.

2

Ah, takker! Da kjører jeg på med dette programmet inntil videre :)

1

Det anbefales i begynne med lette vekter. Når du legger på 2,5kg for hver økt (5kg på markløft)øker belastningen fort, og det er veldig viktig at teknikken sitter.

Har du trent før? Bruk en del tid på å sette deg inn i de forskjellige øvelsene, les guider på Stronglifts hjemmeside (andre guider enn knebøy finner du i menyen til venstre) og ikke vær redd for å begynne med for lette vekter. Noen neandertalere ser kanskje litt rart på deg når du tar knebøy med bare stanga, men du vil ha igjen for det senere når det blir tyngre.

2

Øvelsene kan jeg etter PT time + erfaren kompis, men takk for hjelpen! :)

1
Goonerish Øvelsene kan jeg etter PT time + erfaren kompis, men takk for hjelpen! :)

Ville heller hørt på kompisen din som sikkert har trent en god del fra før enn PT. PT snakker mye rart. Kompisen min fikk beskjed å ta 4x15 fra starten av, fordi målet hans var å gå opp i vekt og han fikk 4 sets og 15 reps på maskiner....Fikk han til å starte med vekter og da gikk fremgagen mye bedre ;).

Men veldig pro tip han som skrev rett over deg, bli heller vant til teknikken først. Ikke hiv på vekter og den dagen du hiver på med skiver og tar half ass øvelser da bare ødelegger du for deg selv enn å hjelpe kroppen å styrke seg opp.

1

Selvfølgelig tar det tid å lære teknikken, men foruten PT på elixia i Stavanger har jeg en kompis som har deltatt på flerne strongman konkurranser og har masse peiling. Han har vist meg en del, og skal vise markløft / foroverbøyd roing på fredag.

Knebøy: Lårene parallelt med gulvet når jeg går nedover, beina skal plasseres ca. i skulderbredde pekende litt utover, tyngden plasseres på hele foten og ikke tærne, stanga på skulderene/toppen av ryggen - ikke nakken.

1
Miicard Nei, du kan ikke øvelsene etter en time med PT. Det tar tid å få inn teknikken. Er også en god del PT som gir elendig/feil informasjon, 90 graders knebøy og program basert på maski...

Nei, du kan ikke øvelsene etter en time med PT. Det tar tid å få inn teknikken.

Jeg hadde en pasient (dame på over 60) som tok tilnærmet perfekt ATG uten noen form for instruksjon (riktignk kun med kropsvekt). Det er ikke gitt at det tar lang tid å læe teknikken, selv om det er slik for noen..

1
Wes24 Ja, folks teknikk er generelt ræva og det er nok en grunn til at mange PT'er ikke lærer bort bøy og mark. Så er enig med deg ang teknikk, men det trenger ikke alltd å ta så lang ti...

Ja, folks teknikk er generelt ræva og det er nok en grunn til at mange PT'er ikke lærer bort bøy og mark.

Det er nok et aspekt, ja. Ikke morsomt å være PT dersom nybegynneren ligger sammenbrettet under 150kg i squat-apparatet første dagen alene på trening:-)

1

1 sett med 5 reps, ja. Etter hvert skal settene være skikkelig tunge, omtrent som dette:

http://www.youtube.com/user/JLascek#p/search/5/hHwO9ynmYdc

Legg merke til at det er full stopp i gulvet for hver rep, altså la stanga ligge 1-5 sek på gulvet mellom hver rep.

Det er ikke nødvendigvis feil å kjøre touch and go i markløft, men det er mye lettere å gjøre det. Da det bare er ett sett i markløft, så vil man ikke at det skal være så lett som mulig.

1

Lignende innlegg

Laster...