Trening og Kosthold

Xnet

Vil dette funke? Trening og kosthold

Har slengt meg på treningsbølga..

er i overkant 30 år og 176 høy

Har stillesittende jobb og litt fett rundtom.. Blir vel en gjeng kg men ikke svært overvektig. Har endret kosthold markant. Før brydde jeg meg døyten men nå kjører jeg:

frokost 2 knekkebrød med litt smør/skinke eller 1 banan og en yoghurt eller havregryn med vann og kanel (switcher litt)

Før trening: prestasjonsfremmende shake med alt fra koffein til kreatin og ymse.

trening 1-2 timer 7 dager i uka på morgen.proteinshake/fitness shake etter trening. Treninga består av ca 25-40 minutt på crosstrainer. Kjører beinhardt for jeg er søkk gjennomvåt av svette etter den. Resten på diverse vektmaskiner for både overkropp og ben. I tillegg så går vi turer på 3-6 km ca 3x per uke.

lunsj

2 knekkebrød med skinke

middag

normal middag av det som blir servert i normal porsjon.

kvelds

2-4 knekkebrød med skinke.

har nå trent i 2 uker hver dag og holdt kostholdet uten utskeielser som skrevet over. Akkurat hvor mye vekta skal være bryr jeg meg lite om. Er kraftig bygd - dvs breiskuldra så det holder. Vil jeg oppnå mindre fett på kroppen og bli mer velbygd om jeg fortsetter i samme tralten? Vet at det anbefales å ta treningsfri innimellom men har fått såpass mye energi etter at jeg starta så å droppe trening er ikke aktuelt simpelthen fordi jeg savner noe om jeg ikke går på trening daglig :)

1
8 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Dette høres ut som altfor lite mat når du trener så mye. Nå vet ikke jeg hvor mye du veier, men det er for lite uansett.

Finn ut hvor mye du forbrenner i løpet av en dag og legg deg rundt 200-300 kalorier under det, hvis du ønsker å miste fett.

1

Vil jeg oppnå mindre fett på kroppen og bli mer velbygd om jeg fortsetter i samme tralten? Vet at det anbefales å ta treningsfri innimellom men har fått såpass mye energi etter at jeg starta så å droppe trening er ikke aktuelt simpelthen fordi jeg savner noe om jeg ikke går på trening daglig :)

Hvis du kjører styrketrening på hele kroppen hver dag, vil du mest sannsynlig gå på en smell. Musklene trenger hvile for å restituerer seg. En god tommelfingerregel er å ikke trene samme muskelgruppe to dager på rad.

1

Vil jeg oppnå mindre fett på kroppen og bli mer velbygd om jeg fortsetter i samme tralten? Vet at det anbefales å ta treningsfri innimellom men har fått såpass mye energi etter at jeg starta så å droppe trening er ikke aktuelt simpelthen fordi jeg savner noe om jeg ikke går på trening daglig :)

Å ikke miste fett/gaine muskler med det programmet der, er uunngåelig. Det som også er uunngåelig, er å bli sjuk av overtrening. Kroppen vil tidsnok si i fra, men jeg anbefaler at du tar en dag fri fra trening. Eller tren yoga, så får du strukket litt på kroppen også.

Som nevnt over, så spiser du veldig lite. Om du er ute etter en slags hurtigløsning, så håper jeg at du øker inntaket i etterkant.

1

Planen er ikke hurtigløsning. Føler meg ok og ikke sulten etter 2 uker med dette..

Har ikke problemer med å ta en treningsfri dag, mem føler det mangler noe om jeg ikke gjør det ;)

hva bør evt økes mtp inntak av mat?

1

Mer protein. Makrell i tomat, egg, rene kjøttprodukter osv i massevis som pålegg. Mellommåltid med egg, salat, kjøtt, avocado, gjerne bønner osv, er bra, eller kesam/cottage cheese med frukt. Nøtter er supert, en neve nøtter 1-2 timer etter måltidene holder blodsukkeret jevnt. Du spiser alt for lite til å få maks utbytte av treningen, og for lite til at kroppen din orker å fortsette slik over tid. Det som skjer når du kjører så hardt på så lavt kaloriinntak er jo at kroppen tror det er unntakstilstand og gjør alt den kan for å holde på fettet.

Og jeg vil si som de andre: hviledager er helt nødvendig. Tren gjerne yoga så du får tøyd og myket opp, men kroppen din trenger hviledager. Du bygger ikke muskler mens du trener, du bryter ned. Om du da ikke gir kroppen tid og næring nok til restitusjon etterpå, når skal da kroppen bygge muskler? Det kan nok gå greit noen få uker, men så går det ikke greit i det hele tatt...

2

Mindre knekkebrød faktisk?

Går til innkjøp av proteinpulver nå hvertfall!

1

Litt info om den "prestasjonsfremmende" shaken hadde vært bra så jeg kan gi deg litt bedre råd. Det ser ut til at du får altfor få karbohydrater i deg også (muligens en offer for den hodeløse lavkarbo galskapen)

Men på generell basis er jeg enig med de andre her, du begår den feilen mange gjøre ved å gi 110% med en gang. Det vil nok holde en stund, men du vil sannsynligvis møte veggen. Det vil også kunne gå utover resultatene dine.

Jeg ville nok vurdert å kanskje splitte opp og kjøre kondisjon noen dager og styrke andre dager og for guds skyld ha noen hvile/restitusjonsdager. Hvis du blir koko av å hvile kan du med fordel gå en ROLIG gåtur på 30-60minutter og ellers ta det piano.

Da du ellers har en stillesittende jobb, ville jeg også fokusert på trening som tar sikte på å korrigere evt holdningsproblemer og muskelsvakheter/feilbelastninger som følge av jobben din.

Hva gjelder styrketreningen din ville jeg fortest mulig fått meg et ORDENTLIG program, da "fuckaroundtitt" bare er bortkastet tid.

1

Lignende innlegg

Laster...