Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Markløft - En øvelse alle BØR ta

Er det en øvelse innen styrketrening som alle bør gjøre, er det markløft. Den har utrolig mange fordeler. Anbefaler dere å lese om hvorfor dere bør gjøre denne øvelsen her : markløft øvelse

:)

2
14 svar

14 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Gorback

Bare kjør tung markløft dere, fin øvelse som gjør deg sterkere inntil noe bryter sammen i kroppen. Biceps og hamstrings tears, brystmuskel som rives av sternum, problemer med korsrygg vil før eller siden dukke opp bare du blir sterk nok først til å skade deg skikkelig...

2

-Cerberus-

Deadlift er alfa omega. Har personlig erfaring med dette:

Klassisk skinny hardgainer story, veier 68kg, 184 høy. Trener hardt, spiser mye, god disiplin. Holder treningen gående i 6mnd med gode resultater. Etter 6mnd begynte resultatene å ebbe av, tok veldig lang tid for progresjon. På dette tidspunktet veide jeg rundt 75kg.

Så hva gjør jeg og kompisen min? Vi begynte ta markløft med i programmet, researchet riktig teknikk, og la sjelen inn i å ta mark seriøst.

Det tok ikke lange tiden før alle, da mener jeg ALLE andre løft tok skikkelig fart. Hele forbanna kroppen overall ble bare mye sterkere på alle punkter.

Progresjonen vi hadde overall etter vi begynte med markløft var bare helt insane. Det var en massive spike for kroppen. Alltid hatet markløft, men etter den opplevelsen har konklusjonen min alltid vært: Om man ikke har markløft med i treningsprogrammet, så er det nesten ikke vits i å trene engang.

2

St14al3x

Det tok ikke lange tiden før alle, da mener jeg ALLE andre løft tok skikkelig fart. Hele forbanna kroppen overall ble bare mye sterkere på alle punkter.

Progresjonen vi hadde overall etter vi begynte med markløft var bare helt insane. Det var en massive spike for kroppen. Alltid hatet markløft, men etter den opplevelsen har konklusjonen min alltid vært: Om man ikke har markløft med i treningsprogrammet, så er det nesten ikke vits i å trene engang.

Tull. Hvis du vil bli sterk i andre øvelser, trener du de øvelsene. Det er både jeg og plenty andre gode eksempler på. Du må gjerne oppgi de solide tallene dine (og din egen vekt) og motbevise meg.

Markløft er vel antakelig den øvelsen som visuelt sett gir desidert minst utslag.

1

-Cerberus-

Du glemmer noen veldig vesentlige faktorer her. Hormoner og testosteron har MYE å si på muskel vekst. Ingen øvelser aktiverer mer naturlige vekst hormoner i kroppen enn markløft. Siden markløft er den øvelsen som trener flest muskler i kroppen overall dekker den også mange naturlige weak points. Om man har en svak core eller andre svakheter, hjelper mark på dekke disse, samme prinsipp på hvorfor core exerices som benk, squats, deadlift er så viktig for nybegynnere.

Husker ikke tallene på alle løftene men husker benkpress veldig godt (som unge var det "kult" å være sterk i benk i kompismiljøet). Da jeg begynte å trene tok jeg 5x8 på 30kg (høy, syltynn hardgainer, naturlig svak) Etter 6mnd trente jeg på 5x8 på 77.5. Det tok ca.3 uker å gå opp til 5x8 på 80kg. Da vi begynte på markløft tok det ca.5 uker og jeg kunne trene 5x8 på 87.5kg.

Husker ikke tallene på resten av øvelsene men jeg NEKTER å tro at å begynne med markløft ikke var til takke, det var den eneste øvelsen vi hev inn i programmet.

1

St14al3x

Å få muskelen til å kontrahere effektivt og vokse har overraskende lite å gjøre med hvor mange vektskiver du evner å flytte på. Det har derimot alt med utførelse og konsentrasjon å gjøre. Dette gjelder mark, som alt annet. Anbefales.

1

Bantor

En del tynne tullinger kan trenes opp til å ta like mye i markløft som topp atleter. Det er en kjent sak. Har vel mer eller mindre vært en sånn tynn tulling selv. Selv om jeg aldri har tatt mer enn 160 kg i markløft. Hvis du har smale skuldre og lange armer skal du slite med å ta over 100 kg i benk. Og du er vel egentlig ikke trenbar med benkpress, selv om det er morsomt å teste seg i løftet. Flies og kabeltrekk derimot kan fungere hvis du er interessert i å bygge opp brystet.

Har googlet litt. Du bør visst kunne ta 75 prosent av det du tar i knebøy i strak mark. Hvis grensen for å ta mye i knebøy er kroppsvekt på stanga, så sier det seg selv...

1

-Cerberus-

@St14al3x

Godt mulig du har 100% rett her! Greien var at å ta inn markløft i treningen var den eneste tingen vi gjorde annerledes. Så ja kan ha vært andre faktorer der.

@GorBack

Samtlige problemer du nevnte der gjelder kun folk som ikke klarer la egoet ligge når de trener og trener med for mye vekt.

1

Lignende temaer

Bilde

Vintersport

Vintersport

Bilde

Sykkel

Sykkel

Bilde

Mat og Drikke

Mat og Drikke

Bilde

Tennis

Tennis

Bilde

Amerikanske Idretter

Amerikanske Idretter

Laster...