Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Trening av løpeteknikk for langdistanseløp

Hvor viktig er det å trene på løpeteknikk for å løpe fortest mulig på langdistanse?

Gjert Ingebrigtsen mener at løpeteknikk ikke har noen betydning på lengre distanser. Andre kommer med en lang rekke tips for å få bedre løpeteknikk.

Uansett om det har betydning eller ikke, er det viktig å fokusere på det eller blir løpeteknikken automatisk bedre av mye løpetrening?

1
109 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

Orake1et3

Uansett om det har betydning eller ikke, er det viktig å fokusere på det eller blir løpeteknikken automatisk bedre av mye løpetrening?

Som denne tråden bærer preg av er det en del - og særlig gode løpere - som løper riktig "naturlig". Disse trenger ingen særskilt teknikktrening og det korrekte steget som disse har gir færre skader og riktig muskelutvikling.

Samtidig har du andre - som meg - som løper nesten riktig. Hvis man ikke har ambisjoner om å bli så god som man kan bli går det helt fint, men hvis man har ambisjonen om å løpe så raskt som man absolutt kan må noe gjøres.

Når man skal bli bedre må man etterhvert øke antall km og belastningen. Hvis det gjøres med feil teknikk får man flere skader og man mister mye treningstid. Kontinuitet i treningen er ekstremt viktig og det er viktig å trene teknikk og styrke for å få det.

De som er født med riktig teknikk og muskulatur tar kontinuitet ofte for gitt og sier at man heller bør løpe mer. For disse - som skadefritt kan løpe over 100 km i uka - er kanskje det riktig også, men for oss andre er teknikk- og styrketrening en forutsetning for å komme opp i nærheten av samme volum, uke etter uke, over tid.

4

klausO2

men for oss andre er teknikk- og styrketrening en forutsetning for å komme opp i nærheten av samme volum

Har du noen gode forslag til teknikk- og styrkeøkter som passer godt for løpere? Passport nevnte utholdende styrke i en annen tråd, men kan det være lurt å også trene maks styrke med få repetisjoner?

1

Orake1et3

Definitivt. Vil anbefale deg å høre på den svenske podcasten "maratonlabbet" og en av episodene om styrketrening for løpere. De har hatt flere episoder om dette, men mener å huske at den første var den beste. Rådet er maks styrke med få repetisjoner. Begrunnelsen er at musklene får utholdenheten den trenger fra all løpingen og bidraget til styrketreningen er først og fremst styrkeutvikling (som skjer optimalt med tunge vekter).

Ift styrketrening er det viktig å prioritere rumpa og stabilitet i hofte og core. Det er masse bra videoer på youtube som forklarer hvorfor og hvordan. Vil anbefale kontoen til "the run experience" som en bra start.

1

utenforallfarvei

Som denne tråden bærer preg av er det en del - og særlig gode løpere - som løper riktig "naturlig". Disse trenger ingen særskilt teknikktrening og det korrekte steget som disse har gir færre skader og riktig muskelutvikling.

Hei ! dette var interessant, saa vaer snill fortell mer om din erfaring, alder/nivaa og et par tider.

Det virker som du har satset/satser mye hoeyere enn jeg mosjonisten noengang gjorde, saa da blir det selvsagt litt annerledes mtp antall treningstimer, intensitet osv.

Moro aa hoere mer fra deg snart!

1

Orake1et3

Vi har diskutert dette på kondis forum tidligere og vi trenger ingen reprise. Det er fint for deg at du har gode genetiske forutsetninger for løping, og trolig et veldig godt grunnlag fra annen aktivitet, men det hjelper ikke andre som ikke har det i samme grad.

Den treningen du foreskriver har nok vært riktig for deg, ettersom du har tålt den, men den ville "drept" mange andre. Min teori er også at du kunne løpt enda raskere hvis du hadde trent "riktigere". En nyanse her er "godt nok" vs. "optimalt". Det du har gjort har vært godt nok for gode resultater, men jeg tror ikke at det har vært optimalt ut ifra dine forutsetninger.

2

HarryH

"Ferdig prata"

Folk som skriver slikt burde få smake kjeppen.

3

klausO2

Etter å ha lest mye treningslitteratur, fått gode råd og tips her og lest på noen andre diskusjonsforum, så har jeg kommet fram til dette:

- Det er lurt å trene mest mulig i nærheten av løpshastigheten man skal bli god å løpe på. (Kilde: Utenforallfarvei, forskning, andre debattanter)

- Styrke og spensttrening kan bedre løpsøkonomien.

- De som løper mye får generelt bedre løpsøkonomi enn de som har mindre treningsmengde.

For min egen del blir det mye trening av 1000-metere og sammenhengende økter rundt terskel. Noe styrke og spensttrening, og ellers mye rolig aktivitet for å holde kondisen på et bra nivå og få litt variasjon.

2

utenforallfarvei

- Det er lurt å trene mest mulig i nærheten av løpshastigheten man skal bli god å løpe på. (Kilde: Utenforallfarvei, forskning, andre debattanter)

Det er faktisk det essensielle. Saa legger en til noen langintervaller - og litt spent o.l. hvis en har tid til det.

2

HarryH

"Norsk rekord for debutanter" var en artig vri.

Kjekt å høre din historie, Valdriss. En inspirasjon for mange.

Therese Johaug må vel forresten ha "norsk rekord for debutanter" på 10000m?

2

HarryH

Nesten tre timer med under 4:00 per km er en veldig imponerende debut for en godt voksen person.

Det spørs om det hadde gått like fort uten mange år med hardt gårdsarbeid i oppveksten som grunnlag.

2

Lignende temaer

Bilde

Vintersport

Vintersport

Bilde

Sykkel

Sykkel

Bilde

Mat og Drikke

Mat og Drikke

Bilde

Tennis

Tennis

Bilde

Amerikanske Idretter

Amerikanske Idretter

Laster...