Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Repetisjoner for beina og overkroppen

Har lest om noen som anbefaler 6-10 reps for overkroppen og 12-20 reps for beina. Altså per sett.

Er det noe hold i dette?

Argumentet var vel at beina trenger mer enn overkroppen...

1
5 kommentarer

Kommentarer

Vi ønsker å legge til rette for en god debatt på nettsidene våre, og for å kunne sikre god moderering holder vi nattestengt mellom klokken 00.00 og 08.00.

RogerMaar

Jeg har et ambivalent forhold til antall reps. Synes det er lite hensiktsmessig all den tid noen øvelser tar 1sek mens andre tar 5sek.

En bedre måte er å fokusere på varighet på settet. Men bør være på grensen til utmattelse i løpet av 20-40 sekunder.

> 40sek gir for lav belastning og man oppnår ikke ønsket resultat om man fokuserer på styrke og muskelmasse. Man bilr istedet god på å gjenta en middels belastning over lengre tid.

Differensiering på under/overkropp har jeg hørt teorier om i lang tid, men jeg er usikker på om det spiller noen stor rolle.

2

utenforallfarvei

Har lest om noen som anbefaler 6-10 reps for overkroppen og 12-20 reps for beina. Altså per sett.

Bare tull -

du kan/skal kjoere saa mange reps du oensker/orker _

dette er saa individuelt at en aldri skal foelge slike raad - kroppen selv gir beskjed naar det er nok.

Restitusjonstid o.l. overdrives av de fleste, dvs. jeg har mest erfaring fra lange loep og der er dette et problem som gaar ut over kapasiteten - mosjonister anbefales saa mye hvile at de like gjerne kan flytte direkte paa "heimen"...

Troekk tell - og lykke til !

2

brautestad

Det har noe med alder og gjøre, passerer en 50 flere rep med lettere belastning, 55 enda flere rep med enda lavere belastning, 60 enda flere osv osv noen topptrente kan kjøre stor belastning med få rep , det er ikke å anbefale, finner noe info om det om en søker, så på det for noen år siden husker ikke detaljer men jeg trener flere rep med lavere belastning, det går bedre

1

Chico38x

Personlig liker jeg best en mellomting mellom tunge/middels vekter. Blir aldri klok på antall reps og alt det der, men har funnet ut at det som funker best for MEG, er å kjøre litt lettere vekter enn hva jeg anser som maks, og heller dra på med flere reps. Føler at musklene "svir" mer da og får mer ut av treningen, i stedet for 6reps med tunge vekter hvor jeg ikke kjenner at det brenner i musklene, men at det bare er tungt.

Innimellom, kanskje 1 gang per uke, bruker jeg maks vekter og drar på med færre reps, bare for å få litt variasjon. Men den daglige treningen foregår med litt lettere vekter.

1

Lignende temaer

Bilde

Vintersport

Vintersport

Bilde

Sykkel

Sykkel

Bilde

Mat og Drikke

Mat og Drikke

Bilde

Tennis

Tennis

Bilde

Amerikanske Idretter

Amerikanske Idretter

Laster...