Errrr...Er dere seriøse eller troller dere bare nå?

Det kan vel tenkes at det kanskje bare var en helt vanlig bilulykke?

1
FanteGuri Spekulasjonene tar ikke slutt... Just How Dangerous Was the Porsche Paul Walker Died In?

Tjaa - hvor farlig er en såkalt "superbil"? Svaret er at i normal fart er de like sikre som biler flest - eller en tanke sikrere. Men på samme tid er nesten alle langt mer tricksy å kjøre enn en standard "volumselger" som f eks den daglige Mercedes E-klasse. De reagerer voldsommere på all input fra føreren, og fordi de også skal kunne gå fort rundt en bane, kommer ofte stabilitet i bakgrunnen for ønsket om lynrask reaksjon på styreutslag.

En annen ting ble svært synlig da jeg fikk bygget om en bil der bl a motorkraften ble tredoblet fra originalt. Alt annet ble også ombygget for å tilsvare dette - bremser, fjærer, støtdempere og stabstag fikk racingspesifikasjoner. Bilen ble godkjent, og også brukt i lokalTV som eksempel på god og lovlig ombygging. Men: Den måtte ha store inngrep i aerodynamikken for å tåle sin egen toppfart uten at bilen ville lette bak ---. Vi endte med en Cosworthspoiler på mer enn en kvadratmeter over bakruten, sideskjørt og en kraftig air dam/frontspoiler foran.

Da opplevde jeg noe typisk under testing: - Bilen skled kraftig ut bak i en sving i ca 90. - Men den gikk som et strykejern på skinner gjennom samme sving i 120! Da først ga nemlig aerodynamikken skikkelig down-force, og ga bilen langt mer grep.

Min bil var ingen superbil, men dette fenomenet er slett ikke ukjent for virkelige ekstrembiler: Du får et traction gap i fartsområdet mellom det punkt at bilens chassis begynner å glippe, og det punktet der aerodynamikken øker marktrykket så det virkelig monner. Fenomenet forverres av at disse bilene har brede dekk og stivt understell. De sitter som limt - til de slipper, og da slipper de aldeles utrolig brått....

Jeg skal ikke påstå det er dette som hendte - bl a fordi føreren skal ha vært en erfaren race-kjører - men det har vært en del slike ulykker med såkalte superbiler. Whooosh - kaboom!

1

Was he killed because he knew to much?

Dersom det oligark kontrollerte amerikanske samfunnet blir satt i søkelyset er det vel høyst sannsynlig at han ble myrdet, som Michael Hastings ble det.

1
Goblin_9 Nei - for all del. Men de fleste singel-ulykkene på bar mark og tørt føre kunne vært unngått ved å lette litt på høyrefoten. Det tror jeg gjelder begge de hendelsene det er snakk o...

Men de fleste singel-ulykkene på bar mark og tørt føre kunne vært unngått ved å lette litt på høyrefoten. Det tror jeg gjelder begge de hendelsene det er snakk om her.

Men hvorfor sitter høyrefoten løst på de som kritiserer myndighetene?

1

Jeg liker de som alltid skal ha svarene på ting, og som må vinkle det til de mest dramatiske.

1
FanteGuri Hvordan?

Om du mener det er å leve i det uvisse, så er det en normativ mening. Om jeg mener at det ikke er å leve i det uvisse, så er det også en normativ mening. Hva er vanskelig med å forstå det?

1
Laster...