Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Over streken eller helt OK ?

Virker som folk går aktivt inn for å bli krenket.

"– Frisk idrettsungdom som stirrer opp og frem er noe man forbinder med totalitære bevegelser."

... da så.

1

Dette virka som et saftig storm i et lite vannglass.

Skal noe kritiseres så er det at de i det hele tatt har en våpenprodusent som sponsor. Annonsen/reklamen i seg selv synes jeg er herlig enkel!

1

Denne annonsen er helt ok. Så lenge Norge stiller med et landslag, er det helt greit å bruke flagget. Flagget er hele folkets, vi må ikke gjøre det til et høyreekstremt og nasjonalsosialistisk symbol.

Fotballlandslaget spiller med flagget på brøstet - ingen reagerer på det.

Norske hoppere kan godt vise at de er norsk. Også i reklamesammenheng.

1

Dette er noe NS kunne ha laget på 1930-tallet sier historiker Nik Brandal.

Litt uheldig med sjangervalg kan man godt si, men bildet av Kollen mildner nå inntrykket noe. Hadde det vært et en stilisert tegning av den sammen hadde det blitt fulltreff. Men det er vel strengt tatt like mye inspirert av plakater fra gode gamle Sovjet. I sum ikke så alt for mye å ta på vei for.

1

Dette er noe NS kunne ha laget på 1930-tallet sier historiker Nik Brandal.

Helt sikker på at NSerne også brukte toalettet. Kanskje Brandal burde slutte å drite av den grunn?

2

Meget rasistisk.

Helt i utakt med det nye flerkulturelle Norge. Minst halvparten av hopperne burde vært fargede.

2

Aldri har vi vel hatt et landslag med et så flott utseende som dette hopplandslaget. Typisk nordisk utseende - jeg kan godt forstå at reklamefolkene lot seg friste.

Bildet gir beskjed om høye ambisjoner og en sterk vilje. Det har ingenting med nazisme eller nazi-kunst å gjøre. Det er synd at bildet ikke vil bli brukt mer. Hopperne hadde fortjent bedre.

2

Det ar Norge har en østerriksk trener, kan ha vært en medvirkende årsak til de åpenbart feilaktige nazi-beskyldningene mot jentene og guttene på det norske hopplandslaget.

Den manglende suksessen i Lahti-VM kan også ha betydd en del. Norske skiløpere som ikke vinner for Norge, er ikke populære i Norge.

Men derfra til å hevde at de reklamerer for en nasjonalsosialistisk ideologi - det er en drøy bit.

1

Jeg vil anta at alder, og hvordan man er vokst opp i forhold til omgang med nazistenes propaganda, spiller inn for hvordan man reagerer. Min første reaksjon var at dette spilte på propaganda for den ariske rasen, ikke minst også det faktum at Norges flagg har en viss likhet med flagget som ble brukt av nazistene og senere brukt i ny-nazistisk propaganda.

Lignende lay-out finnes selvsagt på kommunistisk propaganda, men de nordisk utseende personene gir helt klare assosiasjoner til Nazi-Tyskland.

Jeg må si reklamefolkene her har funnet på noe jeg i min villeste fantasi ikke ville trodd gikk an i Norge i moderne tid. Uansett politisk ståsted eller politisk vridning.

http://www.od43.com/Ulla_Hitlermadel_PT.ht

https://no.pinterest.com/pin/522558362982851736/

1

Det er nok mange som føler seg ekstra viktige når de kan påpeke slike "feil" hos andre og få oppmerksomhet for det. Det finnes så mange bilder og symboler fra forskjellige steder og tider at det er lett å finne noe hvis man bare leter godt nok og her var det tydeligvis ikke så vanskelig å finne noe å sette fingeren på.

Ski-VM i seg selv er jo ekstremt rasistisk når man ser på medaljefordeling og hudfarge med et kritisk blikk. Man kan gjerne blande inn religion i dette også, så har man sterkere krutt enn nammo kunne drømme om.

1

Over streken eller helt OK ?

En våpenprodusent må selvfølgelig spille på nasjonalisme og hat. Hvordan skal de ellers få solgt produktene sine?

3
SirKillalot Dette virka som et saftig storm i et lite vannglass. Skal noe kritiseres så er det at de i det hele tatt har en våpenprodusent som sponsor. Annonsen/reklamen i seg selv synes jeg e...

Dette virka som et saftig storm i et lite vannglass. Skal noe kritiseres så er det at de i det hele tatt har en våpenprodusent som sponsor

Helt enig. Ja, estetikken ligner på trettitallets (og det var slett ikke bare nazistene som brukte den), men hvor lenge skal den være "forbudt"? Som du sier er den egentlig interessante debatten, om de burde ha en våpenprodusent som sponsor i utgangspunktet. Har man først det, så er en annonse som dette hva man kanskje skal forvente?

1
Ebbat Jeg vil anta at alder, og hvordan man er vokst opp i forhold til omgang med nazistenes propaganda, spiller inn for hvordan man reagerer. Min første reaksjon var at dette spilte på...

Jeg vil anta at alder, og hvordan man er vokst opp i forhold til omgang med nazistenes propaganda, spiller inn for hvordan man reagerer. Min første reaksjon var at dette spilte på propaganda for den ariske rasen, ikke minst også det faktum at Norges flagg har en viss likhet med flagget som ble brukt av nazistene og senere brukt i ny-nazistisk propaganda.

Lignende lay-out finnes selvsagt på kommunistisk propaganda, men de nordisk utseende personene gir helt klare assosiasjoner til Nazi-Tyskland.

Hjertens enig, også jeg reagerte sterkt første gang jeg så plakaten. Historieløse ungdommer skjønner selvsagt ikke dette.

http://www.mourningtheancient.com/truth-norway57.jpg

1

Nå er det stor forskjell på å synes en reklame er upassende til å bli støtt av den.

Personlig føler jeg meg sjelden eller aldri støtt av noe, da jeg som regel finner formildende omstendigheter ved andres reaksjon, det være seg umodenhet, erfaringsgrunnlag eller rett og slett intellekt.

Vi har alle våre ståsteder.

1

Et reklamebyrå jobber selvfølgelig ikke i noe vakuum og de har selvfølgelig møter med kunden hvor idéene presenteres og utvikles i iterasjoner hvor kundene i stor grad har det siste ordet.

1
HuiBuorre [sitat…] Hjertens enig, også jeg reagerte sterkt første gang jeg så plakaten. Historieløse ungdommer skjønner selvsagt ikke dette. http://www.mourningtheancient.com/truth-norway57....

Hjertens enig, også jeg reagerte sterkt første gang jeg så plakaten. Historieløse ungdommer skjønner selvsagt ikke dette.

Det var da voldsomt til fordømmelse. Dette er idrettsjenter og -gutter, og du vet ikke om de er historieløse eller ikke. De er forskjellige individer, og hva de vet, og ikke vet, er ikke godt å si uten at du har spurt dem.

Og beslutningene om at hopperne skulle delta, ble nok ikke tatt av utøverne selv. Jeg regner med at markedsansvarlige i skiforbundet eller hoppkomiteen var de som styrte saken fra idrettens side.

Reklamen er helt grei. Ingen så noe problematisk i den før en bestemt journalist fortalte oss hva vi skulle mene. Da reagerte de, bloggeren Rolness, Erling Borgen og andre. Med tøvete påstander om mangt og meget - Saudi-Arabia, Gaza m.m.

1
staaalisen [sitat…] Det var da voldsomt til fordømmelse. Dette er idrettsjenter og -gutter, og du vet ikke om de er historieløse eller ikke. De er forskjellige individer, og hva de vet, og ik...

Og beslutningene om at hopperne skulle delta, ble nok ikke tatt av utøverne selv. Jeg regner med at markedsansvarlige i skiforbundet eller hoppkomiteen var de som styrte saken fra idrettens side.

Selvsagt, og ingen har da kritisert utøverne? Du misforsto meg, jeg snakket om kommentatorene i denne tråden som syntes dette er helt ok, og ikke skjønte parallellen til nazipropagandaen på 1930- og 1940-tallet.

Den markedsansvarlige for hopperne hadde godkjent kampanjen. Han heter Bjørn Einar Romøren.

1
HuiBuorre [sitat…] Selvsagt, og ingen har da kritisert utøverne? Du misforsto meg, jeg snakket om kommentatorene i denne tråden som syntes dette er helt ok, og ikke skjønte parallellen til n...

Selvsagt, og ingen har da kritisert utøverne? Du misforsto meg, jeg snakket om kommentatorene i denne tråden som syntes dette er helt ok, og ikke skjønte parallellen til nazipropagandaen på 1930- og 1940-tallet.

Når noen assosierer den med krigen så er det forståelig at annonsen trekkes, men dette er som noen har nevnt, storm i et vannglass etter min mening.

Jeg ser at man kan trekke parallellene, men klarer likevel å se forskjellen på en vervingsplakat fra 30-tallet og reklame med idrettsutøvere på i 2017. Jeg tror dessuten at hvis man leter, så finner man hauger av plakater som denne kampanjen kan assosieres til som ikke har noe med nazismen å gjøre i det hele tatt.

Volkswagen oppstod vel på oppfordring fra nazistpartiet og Hugo Boss produserte SS uniformen. Antar at de færreste assosierer disse merkenavnene med nazismen i dag. Poenget er at verden går videre. Det er riktig at man ikke skal glemme historien, men man trenger heller ikke å lete etter spøkelser der det ikke er spøkelser å finne.

3
tarsen [sitat…] Når noen assosierer den med krigen så er det forståelig at annonsen trekkes, men dette er som noen har nevnt, storm i et vannglass etter min mening. Jeg ser at man kan tre...

Poenget er at verden går videre. Det er riktig at man ikke skal glemme historien, men man trenger heller ikke å lete etter spøkelser der det ikke er spøkelser å finne.

Spøkelsene i denne saken finnes det godt om i vår tid. De aller fleste av de som fikk kjenne nazistenes ugjerninger på kroppen er borte nå, men familiene etter disse, sønner og døtre, lever fremdeles og kan bevitne resultatene av ugjerningene som ble begått under krigen og hva det gjorde med mor og far.

Mange av de vil nok føle at reklamen det her blir henvist til, er temmelig upassende. Man skal ikke ha sett mye av propagandaen fra den gang for å trekke likhetstegn, noe hverken norsk idrettsungdom eller spesielle idrettsgrener er tjent med.

1
Ebbat [sitat…] Spøkelsene i denne saken finnes det godt om i vår tid. De aller fleste av de som fikk kjenne nazistenes ugjerninger på kroppen er borte nå, men familiene etter disse, sønn...

Og nettopp derfor har jeg full forståelse for at man trekker annonsen.

Hadde dette vært en politisk vervingskampanje så hadde det brått vært mer enn et vannglass også, men jeg mener at man tillegger denne annonsen så mye mer enn hva den faktisk er ment for å være og det er stormen i glasset i mine øyne.

1

Lignende innlegg

Vintersport timy3 Publisert

Maren Lundby

Maren Lundby er for tjukk, eller rettere sakt for kraftig. Før ut i verden måtte en skihopper være kraftig og spenstig for å kunne hoppe langt, men etter at denne V-stilen ble til, så er det ikke kraf...
1
0 svar
Laster...