Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drept av sine menn

joplina
joplinaInnlegg: 61518
12.11.07 07:47
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183871

"«Tragedie» antyder en privatsak, en ulykke, en uforklarlig hendelse som har rammet en familie og som utenomverden hverken kan forstå eller bør blande seg borti. Ofte havner drapsmenn og ofre i samme grav, slik de ville ha gjort om de hadde omkommet i en bilulykke.

Men det er ingen ulykke, eller privat tragedie som har rammet 72 kvinner i Norge de siste syv årene. Disse kvinnene er ofre for den groveste, mest krenkende forbrytelse man kan utsettes for. De er drept, myrdet av partneren sin.

Det har vært en tendens til å se på partnerdrap i Norge som et fenomen som i hovedsak foregår i belastede utgrupper og minoritetsmiljøer. Blant tunge rusmisbrukere, traumatiserte asylanter eller innvandrere med primitive æresbegreper.

Og selv om innvandrere er overrepresentert på statistikken, tegner VGs undersøkelse et tydelig bilde av den gjennomsnittelige norske kvinnedrapsmannen:

Han er norsk, ressurssterk og tilregnelig. Han er midt i livet. Han har ikke nødvendigvis vist seg voldelig tidligere, i hvert fall ikke utenfor familien. Og han dreper sin kvinne når hun vil forlate han.

De fleste heterofile, hvite norske middelklassemann har bare et teoretisk forhold til hva undertrykkelse eller diskrimenering dreier seg om. Vi er øverst på næringskjeden, husets herrer og
familiens mestre."

hands_solo
hands_soloInnlegg: 1017
12.11.07 08:06
Ikke bra dette for norske menn, men det er et rimelig grovt overtramp å utelate innvandrere helt fra noe videre omtale i denne statistikken, når de til alt overmål er STERKT overrepresentert i slike saker. Og det både på gjernings- og offersiden. Hvorfor utelater han å si noe mer om dette? Er han så redd for å skape en skikkelig debatt verdt å diskutere? For her kan vi også dra inn voldtektsstatistikk som gir et identisk bilde på hvordan kvinnsynet arter seg i visse andre kulturer. Også her lar man være å peke på det som virkelig er problemet, man skal ikke diskutere problemene et flerkulturelt Norge har, bare solsiden.

Greit å gi norske menn en pekefinger med en slik artikkel, men det er ikke slik man løser et problem som er mye større i innvandringsmiljøene, og som i tillegg har en kulturell forankring vi la fra oss for en god stund siden.
malacay3
malacay3Innlegg: 18655
12.11.07 08:30
Nå er det vel ganske mye som sier at vi ikke helt har lagt fra oss dette kulturellt sett. Og det blir da vitterlig nevnt at innvandrere er overrepresentert. 2 av 3 drapsmenn er norske, altså 67 %. For de pårørende i disse sakene er det neppe noen trøst at du heller vil diskutere de 33 % begått av innvandrere.

Malacay
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
12.11.07 08:41
hands_solo skrev:
"men det er et rimelig grovt overtramp å utelate innvandrere helt fra noe videre omtale i denne statistikken, når de til alt overmål er STERKT overrepresentert i slike saker."

Leste du denne saken ? 2 av 3 menn er etnisk NORSKE ... det betyr at 1 av 3 (mindretallet) er ikke norske.

Når det er sagt skjønner jeg ikke helt det å lage en egen gruppe for dette da men men.

---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
PotetOla
PotetOlaInnlegg: 4937
12.11.07 08:45
Arcticblue skrev: Leste du denne saken ? 2 av 3 menn er etnisk NORSKE ... det betyr at 1 av 3 (mindretallet) er ikke norske.

Har du fått med deg at innvandrere kun er 8-10% i dette landet, men likevel klarer å stå for 33% av drapene? De er altså overrepresentert i forhold til antall med flere ganger og er den gruppen det bør fokuseres på i denne sammenheng!!!
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
12.11.07 08:48
Morsomt at dere får dette til å bli slik da, men det hjelper jo ikke ... etniske nordmenn står for 67% av drapene her ... samme hvor mange innvandrere og nordmenn det er.

Altså ... nordmenn driver med æresdrap og det som verre er tydeligvis.

---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
soool
sooolInnlegg: 2243
12.11.07 09:27
Selvfølgelig "hjelper" det. Den regnemåten din er fullstendig talentløs.
steponit
steponitInnlegg: 27724
12.11.07 09:31
Hm, jeg får visst slutte å drepe damer da. Eller vent litt, kanskje jeg ikke har drept noen som helst? Jeg får ikke helt den store skamfølelsen assa.
senvats
senvatsInnlegg: 58
12.11.07 09:35
Flott av VG at slike sjokkerende tall får en sjans til å bli betraktet.

Det viser et stort samfunnsproblem. Enten man vil det eller ikke.

Skjønner ikke at noen kan ha noe som helst i mot dette forumet. Ville likegtldighet vært bedre?
steponit
steponitInnlegg: 27724
12.11.07 09:36
Har du noe imot et alkoholismeforum? Kjørt ned av kvinner-forumet? Knivdrept av nevøer-forumet?
Irene_3
Irene_3Innlegg: 1503
12.11.07 09:38
Arcticblue skrev:
Morsomt at dere får dette til å bli slik da, men det hjelper jo ikke ... etniske nordmenn står for 67% av drapene her ... samme hvor mange innvandrere og nordmenn det er.

Morsom du er!
Må si du er litt på jordet her...
Klart det teller... når 33% er begått av innvandrere, de er tross alt bare 8-9% av befolkningen i norge og da blir det jo påfallende når det står for HELE 33% av drapene!

Syntes det er rart jeg, at dere forsvarer æresdrapene!
Sier litt om dere som personer.
Og det får meg til å grøsse, kan nå hende at det sitter folk å forsvarer nettopp i desse trådene som har begått eller vil begå samme handlinger...

*grøss*
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
12.11.07 09:38
senvats skrev:
Skjønner ikke at noen kan ha noe som helst i mot dette forumet. Ville likegtldighet vært bedre?
-------------
Må man dra veksler på menneskers tragedier ved å ha et slikt navn på gruppen? Man trenger ikke være likegyldig selv om man utviser et snev av fornuft vedrørende saken. Dette er bare for å tiltrekke seg sensasjonlystne lesere, og ingen ok måte å få satt søkelys på en slik alvorlig sak.
syringa
syringaInnlegg: 602
12.11.07 09:58
kanutten85 skrev:
Må man dra veksler på menneskers tragedier ved å ha et slikt navn på gruppen? Man trenger ikke være likegyldig selv om man utviser et snev av fornuft vedrørende saken. Dette er bare for å tiltrekke seg sensasjonlystne lesere, og ingen ok måte å få satt søkelys på en slik alvorlig sak.
Jeg tror ofre for vold og deres pårørende setter pris på at voldsproblematikken blir belyst. Det verste er likegyldighet og taushet.
kanutten85
kanutten85Innlegg: 20614
12.11.07 10:02
syringa skrev:

Jeg tror ofre for vold og deres pårørende setter pris på at voldsproblematikken blir belyst. Det verste er likegyldighet og taushet.
------------
Selvfølgelig, men det er ikke det som er poenget her.
mito
mitoInnlegg: 23199
12.11.07 10:07
syringa skrev:
"Jeg tror ofre for vold og deres pårørende setter pris på at voldsproblematikken blir belyst. Det verste er likegyldighet og taushet."

Da regner jeg med at du anser oss alle som likegyldige og tause til

- Barn som dør av AIDS fordi det ikke finnes et eget "Barn som dør av AIDS"-forum?
- Dyrearter som trues av klimaødeleggelser fordi det ikke finnes et eget "Dyrearter som trues av klimaødeleggelser"-forum

osv...

Jeg kan godt være enig i at temaet "Kvinner som drepes av sine menn" er viktig. Bare synd at VGD ødelegger diskusjonsgrunnlaget med å invitere til støy.
trollbrt
trollbrtInnlegg: 29935
12.11.07 13:47
og at de flytter tråder
hele tiden

er mod full ennå??
JoeLouis
JoeLouisInnlegg: 4750
12.11.07 14:03
PotetOla skrev:
Har du fått med deg at innvandrere kun er 8-10% i dette landet, men likevel klarer å stå for 33% av drapene? De er altså overrepresentert i forhold til antall med flere ganger og er den gruppen det bør fokuseres på i denne sammenheng!!!

Javel? Du må også skille mellom vanlig arbeidsinnvandrere og asylsøkere som har hatt et rimelig fucka liv
Forkastelig
ForkasteligInnlegg: 166
12.11.07 15:34
Det er greit å drepe kona hvis du har hatt et "fucka liv"???
Zpiff
ZpiffInnlegg: 19497
12.11.07 15:50
joplina skrev:
...

>>>
Hmm.., syke mennesker finnes det -helt klart.

Noe annet som bare er merkelig, er at du har laget et helt nytt forum her på VGD :-)
Lurer litt på hvor lenge dette forumet "Drept av sine menn!" øhhh... overlever..(?).

[Tipper noen på VGD skriker "Hva fae.. har skjedd med skriptingen.."].

Moyle
MoyleInnlegg: 2550
12.11.07 17:11
Zpiff skrev:
Hmm.., syke mennesker finnes det -helt klart.
---------------------------------------------
Jeg ble litt overrasket over at antallet var så høyt, men jeg kan ikke si jeg er så akutt forbauset. Får inntrykk av at det alltid er ektemannen, samboeren, eksen, eller kjæreseten som dreper kvinner. Staten burde seriøst bevilge mer penger til krisesentre, informasjon/bekymrings telefoner, politiet og psykisk helsevern. Menn som dreper kvinner har i de aller fleste tilfellene personlighetsforstyrrelser og har brukt vold mot drapsofferet over tid...Har ikke noe tro på at slike drap kommer som "lyn fra klar himmel" for bekjente og familie.
Irene_3
Irene_3Innlegg: 1503
12.11.07 17:18
JoeLouis skrev:
Javel? Du må også skille mellom vanlig arbeidsinnvandrere og asylsøkere som har hatt et rimelig fucka liv

Åja, men da skulle det vel være greit da?
Kansje vi som har hatt et "fucka liv" (nei det er ikke bare asylanter som har opplevd vold og trusler på kroppen) også kan begynne å drepe da? Vi er jo unnskyldt fordi vi har hatt et "fucka liv"

Herregud sier nå bare jeg, at det går å lirke av seg noe sånt *rister på hodet*
syringa
syringaInnlegg: 602
12.11.07 17:28
Moyle skrev:
Har ikke noe tro på at slike drap kommer som "lyn fra klar himmel" for bekjente og familie.
Jeg tror at voldsofferet noen ganger klarer å holde volden hemmelig. Det blir for farlig å fortelle noen om hva som skjer hjemme. Hun prøver å skjule blåmerker under klær. Voldelige menn unngår ofte å påføre kona skader i ansiktet. Blåmerker er ofte på overarmer, lår eller ovenfor håndleddet. Hodebunnen er ofte sår etter lugging. Kan ha hodepine etter slag mot hodet (ikke ansiktet), eller vondt i magen etter slag mot magen.

Vold i hjemmet blir ofte en familiehemmelighet. Barna snakker heller ikke om det.

Tror derfor bekjente og familie som ikke bor i samme hus, kan oppleve at et slikt drap kommer som "lyn fra klar himmel", men jeg tror ikke ofrene opplever det slik. De fleste har nok vært utsatt for vold eller trusler flere ganger før de ble drept.
missChance
missChanceInnlegg: 49790
12.11.07 17:30
Det man også bør huske på er at før den fysiske mishandlingen er offeret knekt psykisk slik at det ikke er mulig å fortelle andre om hva som skjer. Hvis man blir fortalt ofte nok at man selv er skyld i mishandlingen av diverse latterlige årsaker, begynner man gjerne å tro det selv til slutt.
JoeLouis
12.11.07 17:40
Irene_3 skrev:
Herregud sier nå bare jeg, at det går å lirke av seg noe sånt *rister på hodet*

Vold og trusler er en ting, men det å må se på at familien din blir brent levende er noe helt annet
JoeLouis
12.11.07 17:42
Forkastelig skrev:
Det er greit å drepe kona hvis du har hatt et "fucka liv"???

Det er aldri GREIT å drepe noen, men jeg snakker om å se hvordan noen faktisk handler slik og ikke tro at ALLE som dreper er umenneskelige dyr.
Moyle
12.11.07 17:56
syringa skrev:
Jeg tror at voldsofferet noen ganger klarer å holde volden hemmelig.
--------------------------------
Det er sikkert riktig det du sier, likevel har jeg inntrykk av at det hovedsakelig er menn med psykopatiske trekk som slår og mishandler ektefeller...dette er personlighetstrekk som bekjente og familie burde ha fått med seg.

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat
stianvm
stianvmInnlegg: 1245
12.11.07 18:05
Arcticblue skrev:

------------

Om det er noen som driver med potensielt æresdrap finnes de isåfall i de resterende 33%.

Æresdrap har en base i en kultur som er langt unna norsk kultur, hvor det å opprettholde ære er det viktigste som finnes, og da innlemmes store deler av familien.

Uansett så er drap tragisk, men de i norske tilfellene så er drap basert på alle andre ting enn å opprettholde ære.
Likheten mellom drap og æresdrap er sinnsforvirring, hvor forskjellen er hvor mange sinnsforvirrede som er delaktig.
Moyle
12.11.07 18:36
Arcticblue skrev:
------------------------------------------------
Har du enda ikke lært deg forskjellen på sjalusidrap/raseridrap og æresdrap Arcticblue? Vel, æresdrap er et drap som er planlagt og beordret av lederne i en storfamilie og som stort sett blir utført av faren eller broren til offeret, som i de fleste tilfeller er en ung kvinne...Begrunnelsen for drapet er at hun har SYNDET og dermed brakt SKAM over familien. Æren tilbakevinnes visstnok med å drepe jenta...Dette er en kultur som praktiseres i midtøsten.

Sjalusidrap/raseridrap er ikke planlagt og skjer hovedsakelig somfølge av at gjerningsmannen har blitt fornærmet av en eller annen banal grunn. Evnen til å begrense sinnet blir redusert av rusmidler, alkohol og psykiske lidelser...en situasjon som kan ende opp med drap.
Brumlemann
BrumlemannInnlegg: 5423
12.11.07 21:05
Moyle skrev:
Sjalusidrap/raseridrap er ikke planlagt og skjer hovedsakelig somfølge av at gjerningsmannen har blitt fornærmet av en eller annen banal grunn. Evnen til å begrense sinnet blir redusert av rusmidler, alkohol og psykiske lidelser...en situasjon som kan ende opp med drap.

-Problemet er at i 95 % av tilfellene er drapsmannen strafferettslig tilregnelig. I svært mange, de fleste tilfeller, er drapet veloverveid.
Sabir
SabirInnlegg: 10260
12.11.07 21:14
Herregud, nordmenn dreper ikke mer enn andre menn, nå må VG kjerpe seg, og slutter å dumme seg ut.

Og når det gjelder Norge klart at nordmenn er i majoriteten både når det gjelder de drepte og drapsmenn, fordi majoriteten er jo etnisk norske.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester