Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Her skal altså mannen henges ut

cowboyen
cowboyenInnlegg: 15829
13.11.07 08:50

Jeg skal ikke forsvare menn som dreper sine koner, for det greier ingen. Men jeg har et inntrykk av at kvinnfolk lett undervurderer menn's følelsesliv. Når kjærlighetssorg og sjalusi er framme i bildet, så bør mennesker ligge lavt i terrenget. Dette er såpass sterke og vonde krefter som for alt i verden bør unngås.
Dette er ÅRSAKEN til jævlige handlinger.
Man kan si at handlingen er utført av en som ikke er ved sine fulle fem. Ingen greier å være ved sine fulle fem når sjalusi, hat og gjerne litt stolthet er med i bildet.
Hvorfor blir såpass mange koner drept ?
1. Kvinnen har fått økt sine rettigheter i samfunnet. Kvinnen er er frigjort
2. Utroskap
3. Litt for lett å få skillsmisse.

Man skal huske at mange kvinner er manipulerende og ikke nøler med å bruke barna mot mannen.
Lord_Flashheart
Lord_FlashheartInnlegg: 3526
13.11.07 08:53
Jeg mener menn må få like gode vilkår som kvinnen under skilsmisse.
missChance
missChanceInnlegg: 53398
13.11.07 09:02
Men ingen av disse punktene er en unnskyldning for å drepe, er det vel - samme hvor vondt og jævlig de har det? Så da bør man kanskje prøve å skape en holdningsendring.

Og hjelpe meg, det finnes da manipulerende menn også - og det skremmende er at de i noen tilfeller manipulerer ofrene sine til å tro at de er dumme og verdiløse og fortjener en omgang.

cowboyen
13.11.07 09:08
Jeg unnskylder ikke bestialske handlinger, jeg forsøker å forklare det psykologiske som skjer hos en forsmådd mann.
joplina
joplinaInnlegg: 64427
13.11.07 09:10
Jeg føler at du har rigget deg til i skyttergraven nå, cowboyen.

Nå skal menn henges ut liksom....Henges ut..?
Du syns ikke at 72 drepte kvinner på 7 år er grassalt mye??
Drept av sine nermeste.. Ikke villt fremmede.

Hvorfor skal det ikke tas opp for hva det er?
Hvorfor skal det unnskyldes med føøøøølelser?

Andre tabu-belagte tema er i tur og orden (nærsagt) tatt opp i media,skole,jobb,gjennom kurs - for å sette søkelyset på det slik at folk bevisstgjøres og slik at en forandring forhåpentligvis inntrer -
F.eks selvmord,mobbing og seksuellt misbruk av barn.

Og hva er ditt bidrag?
Jo...du har "inntrykk av at menns følelsesliv undervurderes....?
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
13.11.07 09:13
cowboyen skrev:
Hvorfor blir såpass mange koner drept ?
1. Kvinnen har fått økt sine rettigheter i samfunnet. Kvinnen er er frigjort
2. Utroskap
3. Litt for lett å få skillsmisse.
--------------------
Dette tror jeg er direkte feil.

På Redaksjon 1 i går ble det sagt at "konedrap" var mer utbredt for 50-100 år siden, altså lenge før kvinnefrigjøring og aksept av skilsmisse, og i en periode der menns utroskap var mer utbredt enn kvinners.
cowboyen
13.11.07 09:15
Jeg prøver kanskje å belyse at disse kvinnene neppe er helt uskyldige i at det går så langt.

Sjalusi og sorg over tapt kjærlighet medfører både drap og selvmord hvert år. Selvsagt er det noe i mannens psyke som svikter. Hvorfor?
missChance
missChanceInnlegg: 53398
13.11.07 09:15
En ting jeg har lurt på det siste døgnet:

Tilsier forumtittelen Drept av sine menn! at alle menn dreper? Du sier jo at "mannen skal henges ut". Og jeg får inntrykk av at det blir tolket slik, men da tolker man jo som fanden leser bibelen ...?
joplina
joplinaInnlegg: 64427
13.11.07 09:18
cowboyen skrev:

"Jeg prøver kanskje å belyse at disse kvinnene neppe er helt uskyldige i at det går så langt."

Helt i tråd om at kvinner ber om å bli voldtatt og mobbeoffer legger opp til å bli mobbet.
Nå er det kvinner i nære forhold som legger opp til å bli drept.
cowboyen
13.11.07 09:28
Helt i tråd om at kvinner ber om å bli voldtatt og mobbeoffer legger opp til å bli mobbet.
Nå er det kvinner i nære forhold som legger opp til å bli drept.

NEI

Det som skjer på det psykologiske plan hos en mann som gjør noe så bestialsk som å drepe en person han sannsynligvis har sterke følelser for, er det som opptar meg. Hva skjer i mannens hode ? Er alt hans skyld ? Hva kunne "samfunnet" gjort?

Sandviper
SandviperInnlegg: 10543
13.11.07 09:38
cowboyen skrev:
Jeg unnskylder ikke bestialske handlinger, jeg forsøker å forklare det psykologiske som skjer hos en forsmådd mann.

-> Jeg er helt enig med deg i dette - men med fare for å bli misoppfattet.

Tallene viser at det har skjedd omtrent 10 ganger per år siden 2000. Da er det vel greit å se litt på realiteten, gjennom noen enkle spørsmål.

1. Hvor mange forhold går i oppløsning der mannen ikke dreper i den samme perioden?

2. Er det pyskoligiske aspektet med på å "forsvare" det som skjer?

3. Er det slik at menn faktisk er mer disponert for å - i en presset situasjon - å begå slike handlinger, med forankring i bl.a. stolthet?

4. Kan man se noen tendenser mht hvilke menn som gjennomfører disse handlingene?

5. Er det en overrepresentasjon av par der det har vært barn involvert?

6. Hvilken tilstand var mennene i når de gjennomførte handlingen (rus, medisinering)?

7. Var dette menn som kunne trengt ett sikkerhetsnett for å bli fanget opp i en traumatisk situasjon?

8. Hvordan har disse forholdene vært før bruddet, og kan forholdet i seg selv ha vært av en slik art at kvinnene burde komme seg ut av forholdet?

Så ett siste spørsmål..

Du nevner at menn kan hadle irrasjonelt under press.
Innebærer det at kvinner faktisk skal måtte forholde seg til hvordan mannnen "eventuelt" kan finne på å reagere, og at dersom mannen hennes viser seg å være en "ustabil" person bør ta høyde for dette? Med andre ord.

Skal vi godta at handlingene til disse mennene skal være med på å begrense "muligheten" kvinner har til å gå ut av forhold, av redsel for hva som kan skje?

Og cow, det er ikke deg jeg angriper i dette tilsvaret, for jeg synes debatten er spennende slik den har utviklet seg her inne. Jeg synes det er forunderlig at en stor del av debattantene føler at dette er stigmatisering av menn, og at det noen og 70 menn presterer å gjøre i løp et av en 7-årsperiode plutselig er beskrivende for _alle_ menn. Jeg oppfatter på langt nær debatten slik, og det å legge denne debatten død, eller påpeke at innvandrere er overrepresentert er avsporinger. Det er menn som har drept sine næreste som er temaet - og jeg vil ikke ha dette til en debatt der man prøver å "kvele" debatten fordi noen føler seg stigmatisert.

Jeg tror og mener at det er viktig å påpeke at disse mennene ikke er representative for populasjonen menn. Derfor overrasker det meg at menn føler seg stigamtisert, og dermed gjør "omfanget" større enn det er.

Og bare en siste ting.

Hvis det er slik at livet blir så jævelig for disse mennene etter et brudd. Er det da ikke rart at de velger å ikke ta sitt eget liv i flesteparten av tilfellene? Jeg ville jo tro at det i en slik sitausjon ville være et bedre alternativ å hoppe i graven selv, fremfor å leve med minnene resten av deres "knuste og ødelagte liv"....
reika
reikaInnlegg: 7
13.11.07 09:39
Det går virkelig ikke an å prøve å undergrav det faktum at kvinner og barn blir drept(flere av sakene viser at også barna ble drept av samme mann/far - var BARNA provoserende også og handlet på en slik måte at det er "forståelig" at de ble drept?????) i et slikt antall at det er et samfunnsproblem!

Slike meninger som søker å lage en slags unnskyldning drapsmannen i slike tilfell, er med å legitimere flere drap!

Det er bare en ting å gjøre, å ta avstand til all bruk av vold og legg ansvaret på de menn som ikke klarer å takle motgang og vanskeligheter som livet gir. Menn eier ikke kvinner eller barn og skal derfor verken bestemme over deres liv eller død!!!

Det er mildt sagt skremmende å se at folk som cowboy ikke klart og tydelig tar avstand til slike handlinger. Menn bør si ifra til menn at en slik adferd er totalt uakseptabel og må ta slutt. Ta ansvar for mannskulturens uheldige sider og ikke lag unnskyldninger for svake menn som vil eie sine nærmeste!
Arduinna
ArduinnaInnlegg: 2891
13.11.07 09:43
cowboyen skrev:
Jeg prøver kanskje å belyse at disse kvinnene neppe er helt uskyldige i at det går så langt.

-------------------------

Uffda, cowboyen. Nå snakker du fohåpentligvis mot bedre vitende!

At noen kvinner med vilje provoserer sine menn, ja, det er helt sikkert. Selvfølgelig gir ikke det mannen rett til å gå fysisk til angrep på henne. Dette tror jeg vi er enige om.

Men du framstiller det her som om kvinnene generelt sett bærer en del av ansvaret for at de blir drept, og DET kan du da ikke mene?!

Uten ønske om å brette ut mitt private, vil jeg bare si at jeg er en som av ren flaks fremdeles er i live etter et ekteskap med en svært voldelig mann.

Og vet du hva, jeg kjenner jeg blir veldig provosert av å lese det du skriver! Hvis du hadde visst hvor lite som av og til skal til før slag og spark hagler, hadde du aldri skrevet det du gjør!

cowboyen
13.11.07 09:53
Selvsagt tar jeg avstand fra drap. Jeg tar avstand fra spark og slag også, bare så det er presisert.

Det er dystre tall som ble lagt fram i VG igår. Som publikum til dette så er jeg ute etter å finne ut HVORFOR dette skjer. Jeg er også opptatt av HVA som skjer inne i hodet på en mann som kan gjøre noe så grufullt.

Når man dreper kvinne og barn, så tror jeg det er to forskjellige prosesser. Barna drepes vel for at han ikke ønsker å se dem i øynene etter å ha kverket mor. Det er en mulig tanke.
psyk38
psyk38Innlegg: 2037
13.11.07 09:56
hei Cowboyen, bare drit i dette forumet, her møter du Ottar samme hva du sier.
cowboyen
13.11.07 09:59
Takk for et flott innspill Sandviper

"Skal vi godta at handlingene til disse mennene skal være med på å begrense "muligheten" kvinner har til å gå ut av forhold, av redsel for hva som kan skje?"

Nei, for all del.

Ja hvorfor ikke velge selvmord ? Når sjalusien, sorgen, hatet og angsten "raser i kroppen" så tenker nok ikke personen som ikke har det lett rasjonelt. Psykologer har sikkert oversikt over dette, vil jeg tro.

Kanskje synes han kvinnen slipper for billig unna med et selvmord ?
Arduinna
13.11.07 10:00
psyk38 skrev:
hei Cowboyen, bare drit i dette forumet, her møter du Ottar samme hva du sier.

------------------------

Hva legger du i dette, psyk38?

Hva er det som skal til for å havne i "Ottar-kategorien" etter din mening?

cowboyen
13.11.07 10:02
Beklager Arduinna hvis jeg tråkket på dine tær. Det var ikke meningen.

Jeg tror selvsagt at ingen situasjon er lik. Men, det jeg ønsker mest av alt å belyse er jo hva slag prosesser som skjer i en manns hode som utfører slike bestialske handlinger.

Et forhold er et samspill, og fram til hendelsen så vil jeg tro at begge har gjort sine feil. Det er for enkelt å bare gi skylden til gjerningsmannen.
Arduinna
13.11.07 10:11
Du tråkket meg ikke på tærne, cowboyen. Men når du sier at kvinnene ikke er helt uskyldige i at det går så langt, så mener jeg (med rette, vil jeg påstå) at du er litt ute å kjøre.

Noen ganger blir mannen provosert til han klikker, og da kan det gå galt. Ingen unnskyldning, men en forklaring.

Oftest er det ikke sånn, volden synes helt uprovosert, og det er da du lurer på hva som egentlig skjer. Den er grei.

Bare du skjønner at noen ganger har ikke kvinnen skyld i konfrontasjonene i det hele tatt! Altså er hun da helt uskyldig. Det var det jeg ville ha fram, for det virket som om du generelt sett ga kvinnene en del av ansvaret for at de har blitt drept.
Sandviper
13.11.07 10:14
cowboyen skrev:
Ja hvorfor ikke velge selvmord ? Når sjalusien, sorgen, hatet og angsten "raser i kroppen" så tenker nok ikke personen som ikke har det lett rasjonelt. Psykologer har sikkert oversikt over dette, vil jeg tro.

-> Ok. Ditt svar, sett i sammenheng med overskriften. Mener du disse mennene er representative for menn flest?
krikkert2
krikkert2Innlegg: 5183
13.11.07 10:14
Alle argumentene dine vedrørende provokasjon har blitt hørt før i sammenheng med voldtekt, og blitt slått ned da. Provokasjon unnskylder ikke drap, slik det ikke unnskylder voldtekt, legemsbeskadigelse, eller kakekasting.
cowboyen
13.11.07 10:17
Jeg er svært nyssgjerrig på det psykologiske aspektet i dette. Her tar jeg utgangspunkt i at begge elsker hverandre. Likevel så må man altså utøve terror og vold.

Hvordan skal man se og forstå at man innleder et forhold med en gal mann eller kvinne?
syringa
syringaInnlegg: 602
13.11.07 10:18
cowboyen skrev:

Jeg tror du er inne på noe viktig. Når det skjer slike drap i forbindelse med samlivsbrudd tror jeg mannen tenker:

1. Han hater kvinner så sterkt at hun ønsker å se henne lide. Det verste som kan skje er at hun bygger seg opp et godt og selvstendig liv og blir lykkelig. Kanskje hun får en ny og bedre mann. Han kan ikke lenger kontrollere henne på noen annen måte. Derfor blir løsningn drap.

2. Han tar med seg hele familien i døden. Da blir familien på en måte gjenforent istedet for splittet.

Jeg tror det ofte har vært fysisk eller psykisk mishandling i lang tid i de forholdene som ender på denne måten. Eller mannen har en psykisk lidelse og er svært ustabil.

Når det gjelder barnefordeling så er det kanskje er en grunn i utgangspunktet til at mor har sabotert samvær når mannen ender opp med å drepe noen?
cowboyen
13.11.07 10:18
Heldigvis er dette en knøttliten promille vi snakker om.

Sannheten er likevel at sjalusi, hevntanker osv er den mest vanlige årsaken til et drap. Her tipper jeg.
Arduinna
13.11.07 10:24
cowboyen skrev:
Hvordan skal man se og forstå at man innleder et forhold med en gal mann eller kvinne?

------------------------

Det er i slike situasjoner ordtaket "Kjærlighet gjør blind" virkelig kommer til sin rett!

Du ser det, men du bagatelliserer det, eller innbiller deg at det vil endre seg, eller du skjønner ikke før etterpå hva som var tegnene på at noe var galt.

Muligheten er jo selvfølgelig til stede for at personen endrer seg i løpet av forholdet, men jeg tror nok at trekkene er å få øye på med en gang, om man bare vet hva man skal se etter.

Sikkert er det at voldelige menn og kvinner ikke er helt "friske".
Sandviper
13.11.07 10:26
cowboyen skrev:
Jeg er svært nyssgjerrig på det psykologiske aspektet i dette. Her tar jeg utgangspunkt i at begge elsker hverandre. Likevel så må man altså utøve terror og vold.

-> Samtidig snakker du om menns følelsesliv i åpningsinnlegget - og sier at kvinner ikke må undervurdere dette. Mener du at menn er disponert for å gå så langt, eller mener du at det er en liten del menn som der disponert for dette?

cowboyen skrev:

-> Det er nok ikke lett, dessverre - og det er vel kanskje derfor disse kvinnene prøvde å komme seg unna?

Dessuten trekker du jo inn kvinner. Har du noen oversikt over kvinner som har drept sine menn i samme perioden, for å få en balanse i regnskapet?
cowboyen
13.11.07 10:27
Sikkert er det at voldelige menn og kvinner ikke er helt "friske".

Jeg kjøper denne.
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
13.11.07 10:31
cowboyen skrev:
Sannheten er likevel at sjalusi, hevntanker osv er den mest vanlige årsaken til et drap. Her tipper jeg.
-------------------
Jeg tror sjalusi, hevntanker osv er utløsende faktor, ikke grunnleggende årsak. I Norge tror jeg det primært er snakk om syke mennesker som dreper sine nærmeste.
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
13.11.07 10:33
Ikke for å forsvare noen, men nå har det gått nærmest folkesport i å henge ut spesielle grupperinger på VGD.. Muslimer henges ut over en lav sko, jøder likeså, kristne, ateister, kaffedrikkere, de som ikke drikker kaffe... Så hvorfor ikke menn? Hvorfor skulle mannfolka slippe unna uthenging?

Jeg veit ikke noen god grunn!

13.11.07 10:34
Litt personlig farget.
Ja, jeg har mentalt gått til grunne av tapt kjærlighet for noen år siden. Jeg har kjent hatet, sjalusien og tenkt drastiske ting. Aldri tenkt tanken på å drepe selvfølgelig, men såre og ødelegge....
Jeg synes selvsagt denne kvinnen er medskyldig i at prosessen gikk så langt i meg, samtidig som jeg ser at jeg har største delen av skylda....

Men, jeg har tenkt mye over dette i ettertid og lært, vil jeg påstå. Og jeg er livredd de sterke kreftene som skjer når følelsene kommer til sin rett. Derfor er jeg svært forsiktig med å tilnærme meg kvinner. Det er krefter inne i et menneske som er vanskelige å kontrollere.

Jeg tror ikke det er uvanlig at kvinner gjør det samme med menn.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg