Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinnens feil

Earthquakejenta
EarthquakejentaInnlegg: 9898
17.11.07 11:26
Det er det ihvertfall flere her som antyder. Samme gjengen som styrer rundt på Likestillingsforumet hevder at kvinnen er delvis ansvarlig når hun blir voldtatt, fordi hun går aleine på byen, trange skjørt eller utringet bluse. Det i seg selv er alvorlig

men nå kommer det flere og sier at kvinnen også er ansvarlig for at hun blir drept. Fordi kvinnen er så bedriten i et forhold at hun tipper mannen over psykisk. Kanskje ved at hun går fra ham (det i seg selv er jo en god unnskyldning for at man dreper) får ansvar for ungene, det er jo iklle for en manns selvbilde.

Summa summarum må vi innse at det finnes debattanter her på forumet som hevder at vold mot kvinnen er kun pga kvinnens egen adferd
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
17.11.07 11:51
Du har et godt poeng der Earthquakejenta.

Allikevel vil ikke disse ta innover seg at vold og drap skjer i enda større omfang i kulturer hvor hvor kvinnen verken er seksuelt frigjort eller likestilt med mannen.

missChance
missChanceInnlegg: 53398
17.11.07 12:00
Som er en av grunnene til at dette faktisk er en viktig gruppe, all klagingen til tross. Her kommer nemlig grumset fram ...
Earthquakejenta
17.11.07 12:02
Kvinnefrigjøring og kvinners rettigheter er vel egentlig kvinnens beste beskyttelse mot drap og vold. I de samfunn hvor mannen styrer og kvinner er undertrykt er vold mot kvinner mer akseptert, beklageligvis. I en del land blir ikke drap mot kvinner sett på som kriminelt engang dersom man bruker ordet æresdrap. Her i Norge ses det som kriminelt å drepe et menneske uansett kjønn, alder, hudfarge osv på offeret
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
17.11.07 12:58
Jeg tror ikke at der finnes noen enkeltfaktor der har skapt mer konflikt mellom mannen og kvinnen, som nettopp ekstremfeminismen har kommet for skade å gjøre ved å spre mannehat og mannediskriminerende mekanismer over det ganske landet. Det er bare en hypotese - men den er ikke så lett å avvise uten videre!
EnMann
EnMannInnlegg: 11729
17.11.07 15:03
det ser ut Earthquakejenta,

som om det er langt flere som aldri evner å se at kvinner også må ta ansvar for egne handlinger og væremåte, slik mannen alltid har måttet gjøre.

Likestilling nå vet du...

Noen mener Hun har en sær-rett til å sitte på pidestall helt uberørt og urørt av verden - Den Norske Kvinnen. Der sitter Hun og krever halvparten av verdiene i landet bare-fordi-hun-fortjener-det. En slags sosialistisk enklave i den markedsøkonomien som ellers gjelder.

Like muligheter var likevel ikke nok for Henne...

Kanskje skulle mishandlede og drepte menn - eksempelvis soldater som knapt vet hva de slåss for - kreve samme immunitet fra virkeligheten. Dem er det tross alt langt flere av i verden..
:)
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
17.11.07 15:07
Mann og barn er nok de som opplever den groveste formen for indirekte og direkte systemundertrykking - og -diskriminering! Kvinnen i Norge er ganske bortskjemt, virker det som! Overbeskyttet, umoden og bortskjemt!?
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
17.11.07 15:28
forelderlikeverd skrev:
Kvinnen i Norge er ganske bortskjemt, virker det som! Overbeskyttet, umoden og bortskjemt!?

--- De fleste i norge er vel egentlig temmelig bortskjemte dersom vi sammenligner oss med resten av verden. Vi får utrolig mye gratis fordi vi er så heldige å ha blitt født i et rikt land med frihet og demokrati.
Orake1et2
Orake1et2Innlegg: 1982
17.11.07 16:19
Det du beskriver der "Earthquekejenta" er et resultat av at VG ønsker å gjøre dette til en diskusjon om kjønn - ikke om handlingene til enkeltpersoner.
Jeg syns det er like legitimt å si at "kvinner driver menn til drap" som det er å skape en debatt ut av "menn dreper kvinner".

Underforstått syns jeg begge temaene er helt idiotiske, men når det nå en gang er slik at landets største avis gjør så mange opplagte feilvurderinger at de velger å gjøre dette til en satsingssak, har vel ikke vi lesere annet valg enn å måtte slite med det.

Det jeg imidlertid oppfatter som positivt er at så mange faktisk evner å gjennomskue denne uintelligente tabloidjournalistikken. Det gir meg litt større tiltro til det norske folk, samtidig som mine mistanker mot tabloidjournalister blir styrket.

Mon tro hva de ansvarlige for denne "kjempesaken" tenker nå når de ser at de har bommet totalt og nærmest bragt skam på avisen VG.
Vil de reagere med sensurer av innlegg ala dette, og fortsette i samme stil med nye artikler med politikere og "forskere" svarer opplagte svar på ledende spørsmål, for å unngå å tape ansikt? Eller vil de slutte å undervurdere det norske folk og heller legge om til en mer seriøs journalistikk? Det blir spennende å se.
Earthquakejenta
17.11.07 16:30
Jeg selv synes tema i forumet er upassende, men trådene der er jo ift tema, og når man først har dette forumet så kan vi jo bruke det
Earthquakejenta
17.11.07 16:47
EnMann skrev:
det ser ut Earthquakejenta,

som om det er langt flere som aldri evner å se at kvinner også må ta ansvar for egne handlinger og væremåte, slik mannen alltid har måttet gjøre.

Likestilling nå vet du...

Noen mener Hun har en sær-rett til å sitte på pidestall helt uberørt og urørt av verden - Den Norske Kvinnen. Der sitter Hun og krever halvparten av verdiene i landet bare-fordi-hun-fortjener-det. En slags sosialistisk enklave i den markedsøkonomien som ellers gjelder.

Like muligheter var likevel ikke nok for Henne...

Kanskje skulle mishandlede og drepte menn - eksempelvis soldater som knapt vet hva de slåss for - kreve samme immunitet fra virkeligheten. Dem er det tross alt langt flere av i verden..
----------------------------

Hadde dette vært skrevet om homofile eller muslimer så hadde det blitt ramaskrik. Men å si slikt om hele den kvinnelige del av befolkningen, det synes mange er greit
EnMann
17.11.07 21:37
det Earthquakejenta,

er fordi det ikke ville være sant om man skrev slikt om homofile og muslimer, selv om også innvandrere og homofile utvikler seg til hellige kyr i den nakne keiserens jålerike.
missy_8
missy_8Innlegg: 1009
17.11.07 22:29
Enkelte menn har tydeligvis stått på stedet hvil siden 50 -åra. Klart de ikke takler den moderne kvinne!
Earthquakejenta
17.11.07 22:32
Jeg håper inderlig det ikke finnes noen frøken Enmann
guardianpegasus
guardianpegasusInnlegg: 4431
18.11.07 03:49
Ingenting legitimerer vold eller drap. Basta. Ei heller legitimerer noe terror. Alikevel klikker den samme gruppen mennesker som pimper teorien om at USA fikk som fortjent 9/11 når noen sier at kvinner som kler seg utfordrende og erter opp menn er delansvarlige for sin voldtekt.

Man kan selvsagt ikke banke, voldta eller drepe seg selv, men i vanlig rettspraksis så tas faktisk provokasjon med i spørsmål om både skyld og straff.

Jeg tror mange menn driter seg ut på det at de ikke tar forbehold om at ingenting legitimerer vold. Påstander om hva som kan fortjenes eller kan være ens egen skyld eller ansvar er en diskusjon jeg fremdeles ikke har sett noen ta alvorlig. Personlig er jeg av den mening at alle er ansvarlige for sine egne handlinger og at ingen kan normal eller psykisk stabil person kan 'ertes opp' til å voldta eller drepe.
EnMann
19.11.07 09:24
jeg missy_8

synes oftere det virker som om "den moderne kvinne" sliter med å takle seg selv og sin egen nye rolle som hun har mast frem kanskje uten å vite hvor hun egentlig ville. Hun flyr ofte rundt og skal ha alt livet kan by på - nymassert, rødvinsglad og tidsklemt. Hun bruker fortsatt timer på badet der hun kanskje heller burde forberede styremøtet, og hun ammer på alle møtene for å demonstrere hvor selvstendig avhengig hun er av oppmerksomhet...

Kvinnen blåholder på privilegier hun alltid har hatt - som selvfølgelig eierett til barna og krav til oppvartning fra menn. Mitt inntrykk er at kvinner fremdeles vil ha menn som trygghetsgaranti og velgjørere. Kvinnen lar fortsatt menn spandere middag og drinker, og vil at mannen kjører når familie er på tur. Kvinnen ser gjerne at mannen måker oppkjørselen og hun elsker Menn som pusser opp huset, lager ny peis og bygger hytte på fjellet til henne. Hun blir aldri mett av oppmerksomhet og dyrking.

Den Moderne Kvinne vil være selektiv likestilt - eller etter hvert selektiv lik - Mannen. Hun bygger fortsatt ingenting selv - etter tiår med akkurat samme frihet og muligheter som menn har - hun bare krever mer av det menn skaper - sin "rettferdige" andel bare-fordi-hun-fortjener-det - fordi hun er kvinne.

Hun er ikke så begeistret for å jakte, rafte eller lede - men hun vil gjerne være den som er jeger, rafter og leder. Hun gjør sjelden "gutteting" på egen hånd, men vil så gjerne være en av gutta.

Noen frontkjempere går så langt som å si at de vil avskaffe alle kjønnsroller. Jeg er ikke sikker på om de da ønsker å bli akkurat slik som menn er, eller om de vil at menn skal forandre seg til å bli mer lik kvinner - men jeg mistenker at forandringskravet som alltid ligger hos mannen...
EnMann
19.11.07 09:31
nei Earthquakejenta,

det finnes ingen frøken EnMann, men det finnes en Fru EnMann.

Hun er en flott, selvstendig kvinne som alltid har hatt egen karriere og jobb, og som når de høyeste toppene alene når hun vil. Hun krever mer av seg selv enn av meg, selv om også hun smelter over klassisk mannlige omsorg og oppmerksomhet - som fotmassasje og ullteppe når skituren ble lang...

Vi har funnet en god balanse hun og jeg, og jeg tror hun er lykkelig av og til.
Det er også jeg.
gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
19.11.07 12:24
Jeg er en av de som ønsker at kjønnsroller forsvinner, men ikke i den form du skisserer. Mitt ønske er ikke at kvinner og menn skal bli like, men at forventninger fra samfunnet om atferd, meninger og holdninger pga kjønn skal forsvinne.

En mann som gråter er ikke en pyse, en kvinne som velger å ikke få barn er fremdeles en kvinne, kvinner er ikke overlegne omsorgspersoner, det er legitimt for en mann å ha lang fødselspermisjon osv.

Forandringskrav ligger både hos menn og kvinner. Vi må slutte å forvente ting av hverandre på bakgrunn av kjønn. Det er mitt ønske.
fazz
fazzInnlegg: 25028
19.11.07 19:14
Earthquakejenta skrev:
Det er det ihvertfall flere her som antyder. Samme gjengen som styrer rundt på Likestillingsforumet hevder at kvinnen er delvis ansvarlig når hun blir voldtatt, fordi hun går aleine på byen, trange skjørt eller utringet bluse. Det i seg selv er alvorlig

men nå kommer det flere og sier at kvinnen også er ansvarlig for at hun blir drept. Fordi kvinnen er så bedriten i et forhold at hun tipper mannen over psykisk. Kanskje ved at hun går fra ham (det i seg selv er jo en god unnskyldning for at man dreper) får ansvar for ungene, det er jo iklle for en manns selvbilde.

Summa summarum må vi innse at det finnes debattanter her på forumet som hevder at vold mot kvinnen er kun pga kvinnens egen adferd

>>> Uten å legge skylden på kvinnen så må det gå an å spørre om hun kunne ha gjort noe for å unngå det? F.eks hun som ble voldtatt i en pirattaxi i uka som gikk. Var det noe hun kunne gjort for å unngått det?
joplina
joplinaInnlegg: 64427
19.11.07 21:12
Hva mener du fazz....uten å legge skylden på kvinnen men allikevel spørre om hun kunne sagt noe annerledes, hatt på seg noe annet, vært et annet sted eller hatt en annen frisyre...?

Den som begår en voldtekt, utøver blind vold eller dreper et menneske _har_ det fulle ansvar. Ingen annen.

Det er aldri formildende at den de voldtok ikke _burde_ tatt piratdrosje eller den som ble skambanket ( blind vold) ikke _burde_ stått i den drosjekøen eller gått akkurat den strekningen.....og det er uintressant om den som ble drept ikke lengre elsket noen, var stygg/dum/teit eller lagde forferdelig mat.

Det er vel ikke din feil om jeg herper bilen din bare fordi den sto parkert et sted som jeg passerte når jeg var veldig irritabel??
EnMann
19.11.07 21:47
gjelder denne skyldfriheten

all kriminalitet Joplina - som når jeg vaser full og hvit og typisk norsk gjennom amerikanske svarte ghettoer hvor de kuede og håpløse bor - og flasher rolexen og dollarbunken min ?

Har den lutfattige negeren som fridde meg for flir og lommebok all skyld og alt ansvar ?
joplina
19.11.07 21:59
Ja...det hadde han.

At du var dum som et brød er ikke straffbart.
Det er lov å være dum og tåpelig. Full også for den saks skyld.

Jeg vet at du ikke skjønner dette fordi du ikke _vil_ skjønne det - men saken er den at ingen med vilje og overlegg tar risikoer som med den største sikkerhet vil få de drept,skambanket eller voldtatt.

Alle mennesker gjør en risikovurdering og konkluderer med at det nok går bra.

Å gå hjem langs offentlige gater er ikke detsamme som å _be_ om å bli voldtatt,robbet,banket eller drept.
Ikke å ta en taxi heller.

Og hvis du nå skulle vandre innom ghettoer med din rolex og dine dollarbunker, så ville du kanskje gjøre det fordi du var så full at du ikke visste hvor du var eller fordi du tenkte at det var en snarvei og at du skulle skyndte deg igjennom - ikke fordi du faktisk vurderte det som sannsynlig at du ble skambanket (gud vet med vilket utfall) og robbet....

Så ja, den som utøver grov vold og voldtekt - uvisst med vilket utfall - er den som har det hele og fulle ansvar.
EnMann
19.11.07 22:09
der joplina,

er du uenig med Khalil Gibran og meg som hevder at offeret gjerne ikke er uskyldig i forbrytelsen - i videste forstand selvsagt - og at sosial urettferdighet, nød og urettferdighet avler frustrasjon, sinne og selvtekt...

Vi heldige som ikke er fødd i ghetto bør selvsagt bære ansvar for uansvarlighet selv om det ikke er straffbart å være full og tåpelig.
joplina
19.11.07 22:15
Om forstanden din fremstår som særlig vid skal jeg la være å uttale meg om...

Men et sted går grensen...og at et offer "gjerne ikke er uskyldig i forbrytelsen" skulle jeg likt å sett i forhold til alle barn som rammes...Og ikke minst i forhold til blind vold og overfallsvoldtekter.

At man skal vurdere hva som har formet voldsmannen/kvinnen til en voldsutøver er nå èn ting.....at man _da_ kan vurdere i "videste forstand" for å finne en forklaring, er en ganske annen sak. Men å hevde at offret "gjerne ikke er uskyldig i forbrytelsen" er bare kvalmt.
Earthquakejenta
20.11.07 02:15
Rart det der åssen noen klarer å lire av seg at offeret er uskyldig og i samme innlegg skylde på offeret likevel
Moyle
MoyleInnlegg: 2550
20.11.07 03:43
Earthquakejenta skrev:
Rart det der åssen noen klarer å lire av seg at offeret er uskyldig og i samme innlegg skylde på offeret likevel
----------------------
Er vel hovedsakelig moralens voktere som liker å pålegge kvinner medansvar for å bli slått, voldtatt eller drept…for hvis de hadde oppført seg som prektige små frøkner, og gjort som pappa sa, så ville dem jo selvsagt aldri kommet i en slik dårlig situasjon i utgangspunktet….ikke sant?

Vel, det er faktisk ikke sant…I land der moralens voktere fortsatt regjerer er det som alle vet mye mer kvinnemishandling, voldtekter, kvinnedrap enn her i syndige Norge. Om pappa pakker dattera inn i laken, tvinger henne til kirka hver søndag eller nekter henne å drikke pils og røyke har faktisk ingenting å si på kvinnevoldstatistikken.

Saken er den at de aller aller fleste ektemenn ikke mishandler kona uvesentlig av tradisjon og kjønnsrollemønster…MEN en kvinneundertrykkende kultur blir som en lekegrind for psykopater og menn med adferdsvansker. Likestillingen i Norge har ført til redusert kvinnemishandling fordi den har svekket voldelige menns mulighet til å drive på med faenskapet sitt i all evighet. Hvis norske damer blir gravid med noen dem ikke har lyst til å leve med kan dem ta abort, i stedet for å bli tvunget til å gifte seg. Dem er ikke økonomisk avhengige sine menn og kan derfor enkelt forlate menn dem ikke liker. Det følger ingen sosiale stigma mot skilsmisser og rettsystemet behandler begge partene rimelig rettferdig.

En konservativ kultur der menn skal ha siste ordet, der familien bestemmer hvem en skal gifte seg med, der mannen styrer økonomien, der fysisk avstraffelse av ulydige hustruer og barn er lov, der en ikke har lov å skille seg og der rettsystemet forskjellsbehandler mann/kvinne er som et eldorado for kvinnemishandlende og andre galninger.
fazz
fazzInnlegg: 25028
20.11.07 05:48
joplina skrev:
Hva mener du fazz....uten å legge skylden på kvinnen men allikevel spørre om hun kunne sagt noe annerledes, hatt på seg noe annet, vært et annet sted eller hatt en annen frisyre...?

Den som begår en voldtekt, utøver blind vold eller dreper et menneske _har_ det fulle ansvar. Ingen annen.

Det er aldri formildende at den de voldtok ikke _burde_ tatt piratdrosje eller den som ble skambanket ( blind vold) ikke _burde_ stått i den drosjekøen eller gått akkurat den strekningen.....og det er uintressant om den som ble drept ikke lengre elsket noen, var stygg/dum/teit eller lagde forferdelig mat.

Det er vel ikke din feil om jeg herper bilen din bare fordi den sto parkert et sted som jeg passerte når jeg var veldig irritabel??

>>> Vel. I de fleste situasjoner i livet å må vi gjøre risikoanalyser for å overleve. Vi må ta forholdsregler for å minimere farlige situasjoner. Hvorfor bruker fjellklatrere sikkerhetsutstyr? Hvorfor bruker politiet skuddsikre vester i visse situasjoner? osv. Det at noen kvinner ønsker ett liv hvor de kan gjøre hva de vil og være helt ansvarsløse har de selvsagt rett til å ønske. Men verden fungerer ikke slik, verden er ikke rosenrød og perfekt. Verden er en jævli plass så alle må prøve så godt de kan og unngå å ende opp i farlige situasjoner.
Endel slike ting lærer vi allerede som barn f.eks å se begge veier når vi går over veien men den moderne kvinnen vil gjerne slippe å tenke på slike ting. De vil gjøre akkurat som det vil akkurat når det passer dem. .

Du tror sikkert jeg er en kvinnehater som legger all skyld på kvinnen for alt som er galt i verden. Men jeg må selv gjøre slike valg hele tiden. Det er visse steder jeg unngår å gå igjennom alene når det er mørkt nettopp fordi jeg vet det har vært endel ran der. Burde det være slikt? selvsagt ikke, men slikt er det nå engang.
Moyle
MoyleInnlegg: 2550
20.11.07 07:37
fazz skrev:
>>> Vel. I de fleste situasjoner i livet å må vi gjøre risikoanalyser for å overleve. Vi må ta forholdsregler for å minimere farlige situasjoner. Hvorfor bruker fjellklatrere sikkerhetsutstyr? Hvorfor bruker politiet skuddsikre vester i visse situasjoner?
---------------------------------------
Problemet med denne ”kvinner må ta sine forhåndsregler” retorikken er at den stort sett kommer fra det omtenksomme moralpolitiet som prøver å redde kvinnene med å sende dem hjem til kjøkkenbenken…Saken er at ofre for kriminalitet har vel så god oversikt om hva som er lurt, rett og fornuftig i ymse situasjoner som andre. De har derfor ikke behov for å bli servert en lekse banale synsinger om klesdrakt, oppførsel, alkoholkonsum, tid og sted fra etterpåkloke bedrevitere…Jenter som blir voldtatt oppfører seg faktisk ikke på en måte som gjør dem spesielt utsatt i forhold til andre, dem er rett og slett uheldige og støter på gal mann på gal tid.

Jeg regner med at de aller fleste norske jenter har en eller annen gang kledt seg utfordrene, drukket seg fra sans og samling og dratt på nachspiel med fulle mannfolk uten å bli voldtatt av den grunn. Problemet er at et bitte lite mindretall menn ikke er helt gode i hodet, mangler gangsyn og kan få mange syke innfall.
joplina
20.11.07 09:08
fazz skrev :

"Det at noen kvinner ønsker ett liv hvor de kan gjøre hva de vil og være helt ansvarsløse har de selvsagt rett til å ønske"

-Det er vel ingen som er "helt ansvarsløse" på egne vegne.
Alle gjør da risikovurderinger hele tiden.

Vi ser oss om før vi går over veien, vi sjonglerer ikke med kniver når vi ikke kan sjonglere - vi vurderer risiko når vi kjører bil , og vi oppsøker ikke mennesker som vi oppriktig tror og antar vil skambanke oss,drepe oss eller voldta oss.
Vi tar risikovurderinger hele tiden.....noen ganger dårlige fordi vi ikke er i form eller kanskje fulle eller fordi vi er stressa og uoppmerksomme - men det er alltså ikke det samme som at man er totalt ansvarsløs eller ikke tar en risikovurdering.

-juppi-
-juppi-Innlegg: 6834
20.11.07 10:39
Noen på VG diskuter liker også å erte/kverulere, i debattene. Finnes mange eksempler på dette i trådene. Og folk går på limpinnen. Da blilr diskusjonstrådene lange.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg