Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drept av sin mor!

guardianpegasus
guardianpegasusInnlegg: 4431
05.12.07 23:26
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=187952

Fem barn drept av sin 31 år gamle mor. Politiet sier kvinnen er sinnsyk.

Så når menn dreper er det ære, egoisme og rå jævelskap, men når en kvinne myrder sine fem små barn er det automatisk sinnssykdom?

Interessant...
Arduinna
ArduinnaInnlegg: 2891
05.12.07 23:49
Du har ikke vurdert muligheten for at kvinnen faktisk ER sinnsyk? At politiet faktisk vet hva de snakker om?

Det kan jo være at kvinnen var i en åpenbar psykose da hun ble tatt hånd om av politiet.

Du liker ikke det du mener er stigmatisering av menn, men når det gjelder kvinner er stigmatisering ok? Ja, for det falt åpenbart ikke i god jord hos deg at kvinnen her ble omtalt som sinnsyk...
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
06.12.07 00:13
guardianpegasus skrev:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=187952

Fem barn drept av sin 31 år gamle mor. Politiet sier kvinnen er sinnsyk.

Så når menn dreper er det ære, egoisme og rå jævelskap, men når en kvinne myrder sine fem små barn er det automatisk sinnssykdom?

Interessant...

Turbolady: Så du har ikke hørt om sinnsyke drapsmenn du da?
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
06.12.07 07:54
I det feministiske univers er alle feil, en mann gjør, bevis på kjønnets udugelighet - og alle avvik fra kvinnelige verdier og dyder underbygger mannens underlegenhet i forhold til kvinnen.

Hvis noe som helst ved kvinnen ikke er perfekt - skyldes det som regel dårlig påvirkning fra menn.

Hege Storhaug sa det så fint på TV, da Staf prøvde å minne om at også disse forbrytere er mennesker - hvoretter Storehaug sa nei!

Det er et klassisk trekk ved ideologier som skal dele menneskeheten inn i gode og dårlige klasser - at den gruppe som ikke tilhører den utvalgte gode overklassen - skal umenneskeliggjøres - mens overklassen møtes med fullgod medmenneskelighet og forståelse - slik alle mennesker burde oppleve!
Happel
HappelInnlegg: 4527
06.12.07 08:53
"Du har ikke vurdert muligheten for at kvinnen faktisk ER sinnsyk?"

Det gjelder vel de mennene som også dreper. De lider av mentale problemer de også, og er sinnsforvirrede.
Arduinna
06.12.07 10:11
Jeg har ingen tro på at alle som dreper, det være seg mann eller kvinne, er sinnsyke. Men at noen er det, mann som kvinne, er det liten tvil om.

Det mitt poeng gikk ut på, var at trådstarter ikke vurderte muligheten for det.
Happel
06.12.07 10:13
Tja, det er særdeles lite normalt å drepe noen, man lider mest sannsynlig av en form for sinnsforvirrelse, eller sliter psykisk når man dreper uansett. De fleste av mennene som hele dette forumet er laget for sliter psykisk når de dreper vil jeg tro.
Arduinna
06.12.07 10:19
At man sliter psykisk når man dreper, hersker det vel ingen uenighet om, vil jeg tro. Men derifra til å si at absolutt alle som dreper er sinnsyke, det er jeg ikke enig i.
Happel
06.12.07 10:21
Hvilke eksempler mener du at en person dreper en annen i uten å være sinnsyk bortsett fra rent elementære ting som å handle i selvforsvar for å redde sitt eget liv?
Arduinna
06.12.07 10:50
Ikke alle er like. Noen kan drepe i rent sinne, for eksempel. Man kan kalle en slik person psykisk ustabil, men ikke sinnsyk.

Det er også noe rettspraksis i Norge viser. Hadde alle som dreper i annet enn selvforsvar blitt regnet som sinnsyke, ville straffebildet vært helt annerledes når det gjelder drap, ikke sant?!

Men at noen er sinnsyke når de dreper, ja, det tror jeg.
Happel
06.12.07 10:52
Forsåvidt enig i det, men nå er det leggetid her, ikke alle befinner seg i +01:00.
Arduinna
06.12.07 10:54
Så får du sove så godt! :-)

Og ta nå ikke med deg denne samtalen inn i drømmeland! Det kan virke forstyrrende på en søt søvn.

Arduinna :-)

forelderlikeverd
07.12.07 08:53
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=188662

Når barn myrdes eller mishandles, er mor grovt overrepresentert, men heldigvis skal vi slippe å se VG lage egne prioriterte tråder om dette. Jeg foretrekker at både mor og far ses under ett - og at kjønnskrigen blir innstilt og lagt død.

Den beste forelder er begge foreldre - i likeverdigt samarbeide - ingen over - ingen under - begge like mye verdt og like mye verdsatt!

Når noen foreldre går ut av sitt gode skinn må vi granske årsakene - uansett om det er mor eller far som mister besinnelsen.
guardianpegasus
07.12.07 12:05
guardianpegasus
07.12.07 12:10
>

Poenget her er at når en kvinne er voldelig så kommer samfunnet automatisk opp med all verdens forklaringer for hennes oppførsel mens menn demoniseres i media og særlig av kvinner. Personlig tror jeg det har sammenheng med at vi har et enormt behov for å bortforklare at "omsorgskjønnet" kan gjøre slike onde ting.
Arduinna
07.12.07 12:32
Det er bare det, guardianpegasus, at i dette tilfellet er det politiets etterforskning som tyder på at motivet har vært en mental sykdom hos moren.

Her er det altså ikke samfunnet som automatisk har kommet opp med all verdens forklaringer. Det er politiets etterforskning som ligger til grunn for påstanden om hennes mentale sykdom.

Altså har du valgt feil mål å skyte på.

forelderlikeverd
07.12.07 13:44
Systemet står i all hovedsak på mors side.

Dette har jeg opplevd, da mor bortførte barna uten å bli enig med faren til barna i dette. Barnefar ville anmelde moren for kidnapping (frihetswberøvelse), men politiet "hadde ikke ressurser" til å ta imot en anmeldelse! Når barnefaren ville føre barna tilbake til barnas rettmessige hjem og bosted - stilte 4 (!!!!) politibetjente opp i full uniform og to uniformerte biler fordi barnemoren ikke ville at barna skulle hjem hvor de bodde!

Systemet står så til de grader på mors side - så der er lang vei å gå før vi får noe som bare kan minne om likeverdig forelderskap - uten hensyn til kjønn!
Arduinna
07.12.07 14:22
Jeg vet at du mener det, foreldrelikeverd. Du har stort ikke andre tema du diskuterer her inne. Uansett i hvilken tråd det er, er budskapet ditt stort sett det samme.

Hvorfor du svarer mitt innlegg med dette nå igjen, er jeg litt usikker på. Mitt innlegg har da ikke noe med ditt yndlingstema å gjøre.
guardianpegasus
08.12.07 14:17
>>

Jeg sier ikke at hun ikke er mentalt syk. Jeg reagerer bare på den måten hennes handlinger bortforklares mens psykisk syke menn og deres handlinger demoniseres og fordømmes.

Det er et vitenskapelig ufornektelig faktum at alle menn som dreper sine familier og til og med seg selv er psykisk syke og ustabile. Dette forumet burde altså i realiteten handle om psykisk sykdom... og ikke demonisering av menn.
Arduinna
08.12.07 19:08
Jeg er ikke enig i at hennes handlinger bortforklares. De forklares.

Jeg er enig i at i de tilfellene hvor sinnsykdom er grunnen til at menn dreper, så burde det ha kommet fram.

Jeg er derimot ikke enig i at det er sinnsykdom som er skyld i ethvert mord.

Psykisk ustabilitet, ja, men ikke sinnsykdom.

Og som jeg har skrevet tidligere på denne tråden, er det heller ikke praksis i vårt rettssystem å anse alle mordere for sinnsyke.

Men at menn og kvinner skal betraktes likt under samme forutsetninger, er helt klart.

guardianpegasus
09.12.07 12:46
En person som dreper et annet menneske er ikke ved sine fulle fem. Men psykisk ustabilitet trenger som sagt ikke være en fysisk sykdom man har vært medfødt eller opparbeidet- det kan like fullt være en sinnsyk kultur, som man f.eks finner på landsbygda i Pakistan, eller i Saudi-Arabia, hvor det å drepe et menneske for tilsynelatende arbitrære eller egoistiske grunner er akseptert av samfunnet... disse kulturene lider av kollektiv psykose. Det fenomenet har vi dog ikke i Norge.
Kalbakk1
Kalbakk1Innlegg: 1246
09.12.07 18:08
Typisk kvinnfolk og være voldelige mot barn.
Når skal Storeberget sette ressurser inn mot dette samfunnsondet?
Arduinna
09.12.07 19:41
At enkelte kvinner er voldelige mot sine barn, betviler jeg ikke. Ei heller at mødre er verre enn fedre i så henseende, dersom det er det forskningen viser.

Men at det er TYPISK for kvinner å være voldelige mot sine barn, det kan jeg aldri tro stemmer. Ja, jeg går ut i fra at du mener sine egne barn, og ikke barn i sin alminnelighet. Selv om det er det du faktisk skriver.

Kalbakk1
09.12.07 19:57
Det er ihvertfall mer typisk for mødre og slå barna sine enn det er for menn å drepe sine partnere. Allikevel er det oppretett ett eget forum her på VGD hvor menn genrelt blir fremstilt som tikkende voldsbomber i ferd med å eksplodere.
Denne skjevheten i kjønnsdebatten gjør at man er nødt til å harselere med dette, selv om det er ett alvorlig tema.
Den dagen feministene ikke setter agendaen for alt som har med kjønnsdebatt å gjøre skal jeg diskutere det på en seriøs måte.
Arduinna
09.12.07 20:16
Du kan da ikke på alvor sammenligne det å slå sine barn og det å drepe sine koner!

Dessuten blir ikke menn generelt dratt inn i dette. Det er snakk om de av mennene som gjør dette. Det er ytterst få, og det vet alle.

Kalbakk1
09.12.07 20:19
"Arduinna skrev:
Du kan da ikke på alvor sammenligne det å slå sine barn og det å drepe sine koner!"

Spørsmålet er om du ikke ser poenget fordi du ikke kan eller fordi du ikke vil.

Arduinna
09.12.07 20:25
Jeg regner med at poenget ditt er at så lenge menn generelt blir "dømt" for det et fåtall av dem gjør galt, så bør det samme gjelde for kvinner. For likestilling er likestilling!

Så lenge menn får egen plass her på VGD om det noen få av dem gjør galt, så skal kvinnene få det også!

Eller har jeg misforstått?

Kalbakk1
09.12.07 20:52
Ikke helt, jeg synes det er hjernedødt å diskutere problematikken rundt familievold på grunnlag 77 drap som tross alt er ekstremtilfeller.
At brodden i denne debatten er at alle menn må ta ansvar for det ett lite mindretall har gjort gjør det enda mer idiotisk. Dette er heller ikke ett enkeltstående tilfelle, men ett resultat av den generelle retningen debatten har tatt i samfunnet.
Familievold er ett sammensatt problem som omhandler langt mer enn noen kvinner som er drept av sin mann de siste årene, selv om dette også er en del av bildet.
Så lenge debatten foregår på denne måten vil man neppe møte særlig mye forståelse hos min gruppe. Altså ikke-voldelige menn som heller ikke opplever at noen i omgangskretsen mishandler familien sin. Resultatet blir heller at vi latterliggjør problemstillingen eller ignorerer gnålet.
Og uansett hva feminister rundt omkring innbiller seg, utgjør vi majoriteten i den demonsierte gruppen kalt menn.
Arduinna
09.12.07 21:13
Tror du virkelig at det finnes ett eneste menneske som mener at alle menn må ta ansvar for det et lite mindretall har gjort?

Og tror du virkelig at ett eneste menneske, feminist eller ikke, tror at majoriteten av menn er noe annet enn ikke-voldelige?

Jeg skjønner ikke hvorfor dere menn later til å tro at denne debatten gjelder andre enn de ytterst få som dreper sine kvinner.

Det er så jeg får lyst til å si til hver enkelt av dere: Er du voldelig? Dreper du dine kvinner? Nei? Neivel, så er det jo ikke deg vi snakker om!!!

Kalbakk1
09.12.07 21:19
Arduinna

Allikevel spanderer VG tittelen "Drept av sine menn!!!" på denne gruppen.
Allikevel var Storeberget og andre besserwissere ute og mante alle menn til syndbekjennelse og botførsel etter Amnestyrapporten som tendensiøst og feilaktig fremstilte norske menn som en gjeng tullinger som mener kvinner kan takke seg selv om de blir voldtatt på byen.
Jeg vet at denne debatten ikke angår meg, men det er svært vanskelig å ikke irritere seg over den generaliseringen som foregår i eskalerende tempo.
Om formålet er å skape mer engasjement blant menn som ikke anser familievold for noe som angår dem selv er dette neppe veien å gå.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg