Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mann utsatt for familievold

syringa
syringaInnlegg: 602
19.12.07 12:06
"I en privatbolig i Nedre Storgate i Drammen skal en kvinne ha slått sin mann med et glass i hodet. Flere politibiler og ambulanser var på stedet."

http://dt.no/article/20071219/NYHET/179535071/1099/NYHET

Positivt at politi, ambulanse og media rykker ut ved familievold. Men hadde voldsepisoden blitt omtalt i media hvis offeret hadde vært en kvinne? Jeg kjenner til flere tilfeller av grov vold mot kvinner som ikke har blitt omtalt i media. Legen har heller ikke i disse tilfellene kontaktet politiet eller rådet voldsofferet til å kontakte politiet.
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
19.12.07 14:55
At menn slår kvinner, har dessverre ikke nyhetens interesse da det skjer så ofte. Mn at en kvinne slår mannen er ikke så vanlig, og derfor har det nyhetens interesse.

Det er godt at menn er med på å synliggjør volden som kvinner påfører dem. Det er bare på den måten vi kan få kunnskap om dette problemet.
Kalbakk1
Kalbakk1Innlegg: 1246
20.12.07 00:53
De aller fleste tilfeller av famileivold omtales ikke i media, uavhengig av kjønnet til offeret.
Snakker om å koke suppe på spiker.
maxg
maxgInnlegg: 6636
21.12.07 11:04
Turbolady skrev:
At menn slår kvinner, har dessverre ikke nyhetens interesse da det skjer så ofte. Mn at en kvinne slår mannen er ikke så vanlig,
-----------------
Det tar du faktisk veldig feil.
Kvinner slår faktisk oftere en menn.
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article312085.ece
Det er en myte at menn slår mest, så sjangsen for at du gir din mann en på trynet er større en at du får en tilbake.

Problemet er at menn slår hardere en kvinner og det blir derfor større konsekvenser av det.
Hvis en kvinne får bank står krisesentrene parat (og det er bra) og da blir det statistikk.
Når mannen får bank er det i beste fall sofaen hos en kompis som venter.

hvis en mann , mot formodning, tar igjen vil han raskt få "kvinnemishandler" stempel i panna.
Bli dømt, miste barna, samvær med oppsyn osv.
Kvinner har opinionen, mytene og støttappratet i sitt hjørne.
Mannen har alle fordommene og slåss mot i tillegg.

OBS:Jeg har aldri slått min kone eller barn noensinne, kommer heller aldri til å gjøre det.
Det veit jeg.
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
29.12.07 11:55
maxg skrev:
Problemet er at menn slår hardere en kvinner og det blir derfor større konsekvenser av det.

Nå er det ikke gjennomført noen måling på hvor hardt kjønnene slår i kjønnskrigen. Men man kan selvsagt anta..
enigma_undercover
29.12.07 11:58
....
-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
29.12.07 12:05
Jeg har aldri i mitt liv slått en kvinne, men det var ei som slo etter meg en gang, det ville ha truffet hvis jeg ikke vippet hodet til side, dermed slo hun hånda i veggen så blodet sprutet. Og hvem ble bebreidet? Joda, det var meg det...
Konklusjonen blir da at neste gang ei dame slår etter meg så må jeg sørge for at knyttneven hennes får en myk landing et eller annet sted på kroppen min.
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
29.12.07 12:05
Psykisk vold er vanskelig å måle - men selvmord er da en av mange indikasjoner på at man påføres umenneskelige lidelser. Så vidt jeg er orientert, begår mange fler menn selvmord!
enigma_undercover
29.12.07 12:07
Medvirkning til selvmord (oppfordring til), er faktisk straffbart ved egen bestemmelse i straffeloven. Selv kjenner jeg en mann som hadde en bror som tok livet av seg på grunn av et galt kvinnfolk ("ukvinne").
forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
29.12.07 12:43
Jeg har bodd som nærmeste nabo til en mann som skjøt seg rett etter skilsmissen - ydmyket, nedverdiget og fraranet det meste.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester