KongOlav2: Hvorfor er det så galt at de er i 17.mai-tog? Jeg ser ikke noe problem. Man skal ha jævlig dårlig selvtillit for å reagere på slikt. Omtrent på linje med de ømfintlige muslimene som reagerer på Muhammed-karikaturer.
Det handler nok mer om at mange mener somaliske flagg ikke hører hjemme på en norsk nasjonaldag, og det gjør det jo strengt tatt ikke heller. Dypere sett handler det også om hvor mye avnasjonalisering folket er villig til å akseptere. For ti-femten år siden fantes det knapt grenser for hvor globale, inkluderende og flerkulturelle vi skulle bli, men etterhvert så har denne prosessen (heldigvis) bremset opp. Nå er det mer det nære og det kortreiste som gjelder.
Da spiller ikke ett og annet somalisk flagg i et 17. mai tog noen større rolle heller annet enn at det ser litt vel "last year" ut.
(Innlegget ble redigert 26.11.20 16:51)

KongOlav2: Avnasjonalisering faktisk.
Dette blir jo litt vanskelig når du ikke har fått med deg hvorfor slike ting faktisk blir en issue.
(Innlegget ble redigert 26.11.20 17:06)

"Som sagt; dette viser manglende selvtillit"
De som faktisk tør å oppvise såkalt "selvtillit" (utover å holde kjeft, se vekk og holde seg for ørene, dvs leke de tre apene) blir kjapt brunbeiset. Man skal jo for faan ikke være STOLT av Norge og norske verdier, må vite! Men dersom man allikevel tør det skal man i hvert fall ikke vise det. Å være revnende likegyldig til alle verdier flertallet står for er visst etisk opphøyet. Forstå det den som kan.
(Innlegget ble redigert 27.11.20 21:48)

KongOlav2: At de ikke vifter med norske flagg på 17.mai er kun av symbolsk betydning. Helt uviktig.
Det er det mange som er uenige i, fordi 17. mai er en spesiall dag hvor vi skal feire vårt land - Ikke andres land. Det har en betydelig signaleffekt - at man er glad i vårt land på denne spesielle dagen.
Tror ikke jeg er den eneste som blir provosert , for å si det mildt. Dessuten, hvorfor er det bare vi som skal tilpasse seg alt her i verden., Hvorfor kan ikke andre tilpasse seg oss?
Det handler om respekt.
(Innlegget ble redigert 27.11.20 23:23)

DavidSkruiz: Det er det mange som er uenige i, fordi 17. mai er en spesiall dag hvor vi skal feire vårt land - Ikke andres land. Det har en betydelig signaleffekt - at man er glad i vårt land på denne spesielle dagen.
Tror ikke jeg er den eneste som blir provosert , for å si det mildt. Dessuten, hvorfor er det bare vi som skal tilpasse seg alt her i verden., Hvorfor kan ikke andre tilpasse seg oss?
Det handler om respekt.
Nettopp, dere er mildt sagt enkle mennsker. Om det er en liten andel av disse vifter med ikke-norske flagg, spiller det absolutt minimalt rolle. Det er en signaleffekt. At de tilpasser seg norske forhold går på helt andre ting en slike uvesentligheter.
(Innlegget ble redigert 28.11.20 08:01)

DavidSkruiz: Det er det mange som er uenige i, fordi 17. mai er en spesiall dag hvor vi skal feire vårt land - Ikke andres land. Det har en betydelig signaleffekt - at man er glad i vårt land på denne spesielle dagen.
Det handler om respekt.
Som sagt - jeg lurer veldig på hva dere opplever som så farlig med dette.
Jeg gjentar det jeg skrev på første side her - og som, betegnende nok, ingen har svart på (fordi virkeligheten går så til de grader på tvers av forestillingene deres...?):
"Jeg har tidligere nevnt den britiske skolen som var (kanskje fremdeles er?) i Trondheim, der jeg tilbrakte en del 17.mai-er for noen år tilbake. De gikk i skoletoget med to flagg i hånden - vårt norske og Union Jack. Og ingen verken så eller hørte et kritisk ord; folk syntes bare det var koselig. Omtrent som da min venninne med barn feiret 4. juli i en by i USA, hvor de viftet med amerikanske OG norske flagg. Bare positive reaksjoner da også.
Så grunnene til at disse ungene med to flagg er så grusomt skremmende har jeg faktisk vansker med å begripe - hvis det altså ikke handler om dårlig selvtillit på nasjonens og kulturens vegne (som i parentes bemerket både nasjonen og kulturen klarer seg helt utmerket uten)."
Vil du eller noen andre svare nå, tro?
(Innlegget ble redigert 28.11.20 09:06)

Keva: Jeg lurer av og til på om disse folkene rett og slett ikke forstår forskjellen på et nasjonsflagg og et propagandaflagg (som nazi- og hakekorsflagg) - men samtidig er de fleste av dem for glupe til det.
Altså - tror jeg - dreier det seg om desperat roing for å slippe å innrømme hvilke fremmedfiendtlige holdninger som egentlig ligger bak.
Ja, det er mange unoter blant enkelte innvandrergrupper som det er verdt å kritisere. Svært lav sysselsettingsandel blant enkelte landgrupper er kanskje den viktigste for det norske samfunnet sett i den store sammenhengen. En annen er veldig liten vilje til å integrere seg i samfunnet blant enkelte. Lav språkkunnskap etter tiår i landet, sende barna på koranskoler i utlandet, veldig utstrakt bruk av henteekteskap for å få inn enda flere i storfamilien til landet, etc. Det er nok av utfordringer å ta tak i. Da skjønner jeg lite av hvorfor man bryr seg så mye om ting som knapt betyr noe i det hele tatt.
(Innlegget ble redigert 28.11.20 09:10)

KongOlav2: Ja, det er mange unoter blant enkelte innvandrergrupper som det er verdt å kritisere. Svært lav sysselsettingsandel blant enkelte landgrupper er kanskje den viktigste for det norske samfunnet sett i den store sammenhengen. En annen er veldig liten vilje til å integrere seg i samfunnet blant enkelte. Lav språkkunnskap etter tiår i landet, sende barna på koranskoler i utlandet, veldig utstrakt bruk av henteekteskap for å få inn enda flere i storfamilien til landet, etc. Det er nok av utfordringer å ta tak i. Da skjønner jeg lite av hvorfor man bryr seg så mye om ting som knapt betyr noe i det hele tatt.
Ja, dette er jeg helt enig i. Det du skriver om, er jo de viktigste utfordringene når det gjelder nye nordmenn.
Men har man ingen konstruktive forslag vedrørende de faktiske og vanskelige utfordringene, så hiver man seg jo i stedet over det som virker enklere: Hetse folk og grupper, generalisere og sjikanere - enten det gjelder religion eller noe så uviktig som å ville ære Norge med opprinnelseslandets flagg.
Red.:
Og da ser jeg at jeg etter 19 år faktisk kan "jubilere" med innlegg nr 25 000!
GRATULERER til meg selv! :^)
(Innlegget ble redigert 28.11.20 10:33)