Nå deltar ikke jeg i noen hashtag-gruppe med opprop om at "50 er ikke nok" eller noe annet for den saks skyld. Jeg var ingen deltaker i #Metoo heller . Og jeg ønsker bare å gjøre oppmerksom på det fordi man stadig blir tilegnet slike meninger/utsagn og blir stilt til svars og til veggs og tildelt ansvar for hva de som deltar i slikt ytrer og mener.
- Og jeg lukter litt av ditt innlegg at du mener at jeg tilhører "de mer innvandringsliberale"...at det var derfor du siterte mitt innlegg og svarte meg slik du gjorde
Saken er den at jeg har mange kritiske meninger til norsk flyktning- og asylpolitikk fordi jeg syns den er dårlig på mange områder. F.eks syns jeg sendrektig norsk byråkrat-behandlingstid er fullstendig på vidda.
F.eks ; Når saker skal behandles på årsvis og atter årsvis slik at barn (er ofte barn med i bildet enten det er enslige mindreårige flyktninger eller voksne med barn - eller som får barn under oppholdet her) både begynner i barnehage og på skole og fullfører barnetrinnet og begynner på ungdomsskolen og enda litt til FØR de har fått ut fingeren og betrakter saken ferdig behandlet.
Eller; når asylsøkere og flyktninger kommer og de ikke har med personalia, oppgir falske navn og opprinnelsesland og gjør det umulig å sjekke hvem de faktisk er - så puttes de på vanlige mottak allikevel.. Og på vanlige mottak kan selvsagt mennesker bevege seg fritt...det er jo ikke i fengsel - så annet skulle bare mangle.
MEN - jeg tenker litt i danske baner og mener faktisk at når det ikke er personalia å oppdrive - og navn og opprinnelsesland ikke lar seg sjekke ut ; få de på lukket mottak til det er på plass.
Ganske enkelt for å forsikre oss om at vi ikke slipper inn kjente krigsforbrytere, terrorister, drapsmenn/kvinner o.a som har flyktet hit for å unnslippe straff.
Videre er jeg svært kritisk til alle private mottaks-krøsuser som hoster opp gamle høyfjellshotell og slitne campingplasser og melker stat og kommunene for store penger.
Jeg tenker at skal vi først ta i mot asylanter og flyktninger så er det i vår egen interesse at det blir gjort skikkelig.
Jeg tenker at mottak skal driftes av kyndige folk og at det bør være flerspråklige ansatte eller tolker til stede på mottakene. Alle mottak skulle også hatt egen lege som var tilgjengelig på et kontor på mottakene typ 3 ggr per uke.
- I dag er det jo ikke slik...vanlig kommunal lege /legevakt må benyttes med (noen steder) svært lang ventetid for time og med utfordringer vedrørende språk.
En annen ting er at språkopplæring og enkel norsk samfunnsfag burde undervises i fra dag 1 på mottakene.
- Spiller ingen rolle om asylsøkerne/flyktningene på mottakene ender opp med oppholdstillatelse eller ikke. Hvis flyktninger og asylsøkere har noe de må gjennomføre/lære på dagtid så fyller de dagen med noe svært viktig....og de går ikke bare rundt og slenger eller isolerer seg på sine rom til det klikker.
Pliktig oppmøte til språk og enkel samfunnsfag er universalnøkkelen til integrering.
- Og det har en tilleggsside ved seg som er minst like viktig ; De må "vise seg" og delta - noe som gjør at mennesker som sliter med traumer/psykiske lidelser ikke går under radaren - slik de gjør i dag ...hvis de ikke er merkbart utagerende verbalt eller fysisk slik at ingen kan unngå å merke det.
Mange går fullstendig under radaren og de takker nei til alle tilbud om legetime fordi de er livredde for at hvis de forteller hva de sliter med så får de ikke opphold i Norge.....og så smeller det til både her og der i Norge i løpet av et gjennomsnittlig år - fordi det har klikket for enda en asylant/flyktning som virkelig hadde trengt hjelp og behandling. De går under radaren fordi de kan det...fordi hele asylmottak-sirkuset er så bedritent dårlig.
- PUH...det ble jo en liten avstikker fra ditt innlegg og spørsmålet du stiller. Men jeg syns jo at det er greit å nyansere når du skriver : " jeg savner fra en slik debatt fra de mer innvandringsliberale er at de redegjør for hvilken linje de faktisk legger seg på. "#50erikkenok" er jo noe som har gått igjen på sosiale medier de siste månedene etter den siste Moria debatten, og det er jo ikke noe mer substansielt å si det enn å si at "noen vil redde hele verden". Det er særs lettvint å si hva som ikke er nok snarere enn å sette en øvre grense for hva som er nok, og jeg mistenker at det er fordi da slipper de å ta noe ansvar for egne synspunkter."
- For det er ikke alltid slik at det går an å tallfeste noe når det har med mennesker og nød å gjøre. Det er forskjeller fra krise til krise. Med Moria så var det snakk om en ekstremt overbefolket teltleir som i seg selv var en krise som Europa ikke løste. Hellas sto der med hovedansvaret og ingen var egentlig villige til å bli delansvarlige. Men menneskene i krise var der allikevel..de forsvant ikke bare fordi resten av Europa ikke giddet å bistå.
Og selvsagt ble det verre - for det er bare strutser som tror at kriser går over av seg selv. En håndfull brannstifter brente ned hele leiren og folk sto billedlig talt på bar bakke og manglet ALT. Ikke bare voksne mennesker men flust av spedbarn, smårollinger, større barn og ungdommer også...ingenting annet enn det det sto i...ingen plass å skjerme seg, ingenting å ligge på, ingenting å varme seg under..bare ingenting. 13 000 mennesker i en nedbrent leir i Europa - som i utgangspunktet var bygget for 3000 personer.
....Og velferdstaten Norge med Europas sterkeste økonomi satte et tak på 50 pers.. Ja, "Norge ligger for tiden på 3. plass over verdens rikeste land. 3. Norge – $81.807 per innbyggere
Det oppleves som knuslete...uten å skulle tallfeste en minimumsgrense eller toppgrense . Alt er relativt.
50 er selvsagt bedre enn 5 mens 150 ville vært bedre enn 50.
- Og det er vel ingen som noensinne har tatt til orde for alle 13 000....
For øvrig lurer jeg på definisjonen av "de mer innvandringsliberale".
1. Jeg kjenner til innvandringsmotstandere som ganske enkelt vil lukke grensene fullstendig og ikke ta i mot en eneste asylsøker eller flyktning.
2....og så har du de som er innvandringsmotstandere som allikevel aksepterer "innvandring" i noen grad og etter gitte kriterier - men totalt sett med en sterk innstramming av dagens praksis.
3..deretter kommer de som syns at det forsåvidt er greit som det praktiseres i dag , men allikevel ser potensiale for mange forbedringer, skjerpelser eller nye måter å jobbe på
4.Og til slutt kommer de som syns at dagens flykning- og asylpolitikk er helt kurant og mener at vi har rom til å ta inn flere også...
- Hvem er "de mer innvandringsliberale" av disse...?
Bare nummer 4 eller både 3 og 4..?
Antonymet til liberal kan være intolerant....så da snakker vi om de mer innvandringsliberale kontra de mer innvandringsintolerante...
Spørs hvem som er villig til å ta ansvar for sine egne synspunkter og stolt stå frem som innvandringsintolerante...
Rart hva ordlyd kan gjøre...