Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor reiser ikke multikulturalister til somalia

Fico

Innlegg: 27373
Fico
05.01.21 20:58
Keva: Spør noen som behersker norsk bedre

Og da kom de vanlige usaklighetene grunnet uvitenhet som vanlig. 

Ja hva  annet kan huan gjøre da tro, som stiller seg uforstående til det meste-

Metalman666

Innlegg: 13090
Metalman666
05.01.21 21:07
Homo_Erectus: Dette er en myte, planene om autobahn kom lenge før Hitler og nazismen, utbyggingen begynte også før nazistene kom til makten. Men nazistene "kuppet" autobahn, men det hadde lite med krigslogistikk å gjøre. I Tyskland gikk nesten alle militære troppetransporter på det godt utbygde jernbanenettet. Tyskerne hadde selvfølgelig biler, men ikke biler og drifstoff nok til store troppeforflytninger. Hitlers Wehrmacht var nesten like avhengig av hester som Napoleons hær hadde vært. Til troppetransport spilte autobahn liten rolle. The myth of Hitler's role in building the autobahn Many people still believe that the Nazis invented the famous German autobahn, and that the construction work helped eradicate mass unemployment in Germany. But this is a historical fiction.

Det er riktig at ikke Hitler begynte å bygge den, men de bygde den vel mer ut enn den var?

aicat

Innlegg: 23690
aicat
05.01.21 21:10
Homo_Erectus: The myth of Hitler's role in building the autobahn Many people still believe that the Nazis invented the famous German autobahn, and that the construction work helped eradicate mass unemployment in Germany. But this is a historical fiction.

Da kan vi kanskje sammenlikne Hitlers utbygging av veiene i Tyskland med liknende nødsarbeid for å sysselsette de mange arbeidsløse i Tyskland - slik liknende sysselsettingstiltak ble iverksatt her i landet i 30-åra - eller med Roosevelts New Deal hvor arbeidsløse bl.a. plantet millioner av trær i de amerikanske nasjonalparkene og bygget mye annen infrastuktur, som veier, broer, dammer, sykehus  ...etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Deal

(Innlegget ble redigert 05.01.21 21:14)

Fico

Innlegg: 27373
Fico
05.01.21 22:14
Keva: Dette ville kanskje ikke blitt så vanskelig om du hadde fått noen til å forklare det for deg.

Det  betyr jo ikke at du da vil unnlate å opptre rasistisk som det må være å neglisjere titusenvis av innvandrere, det må jo være  skremmende sett fra de ikke nevntes ståsted.

Homo_Erectus

Innlegg: 26139
Keva

Innlegg: 25871
Keva
05.01.21 22:20
Fico: skremmende

...er en grei karakteristikk av din språkforståelse, ja.
Og nå er jeg lei av tøvet ditt og ferdig med å svare på trollingen for denne gang.

Homo_Erectus

Innlegg: 26139
Homo_Erectus
05.01.21 22:38
aicat: Da kan vi kanskje sammenlikne Hitlers utbygging av veiene i Tyskland med liknende nødsarbeid for å sysselsette de mange arbeidsløse i Tyskland - slik liknende sysselsettingstiltak ble iverksatt her i landet i 30-åra - eller med Roosevelts New Deal hvor arbeidsløse bl.a. plantet millioner av trær i de amerikanske nasjonalparkene og bygget mye annen infrastuktur, som veier, broer, dammer, sykehus  ...etc. https://en.wikipedia.org/wiki/New_Deal

Som det står i denne linken, var det langt færre enn planlagt som var sysselsatt med å bygge autobahn.

In 1934, he spoke of the "work battle" that lay ahead, and promised that it would reduce the high number of unemployed. Autobahn construction works were supposed to create at least 600,000 jobs. In fact, even when construction was at its height there were never more than 120,000 people at work. The construction itself was marked by sickness, death, hunger and misery. There were strikes, and the strike leaders were sent to concentration camps. The public, of course, were told none of this.

Våpenindustrien sysselsatte flere.

Over the years, an increasing number of Germans found jobs in the booming arms industry. That was what reduced unemployment - not the autobahn construction.

Men i tillegg til dem som arbeidet med å bygge selve autobahn, var det flere andre som hadde arbeid som var tilknyttet utbyggingen.

By 1936, 130,000 workers were directly employed in construction, as well as an additional 270,000 in the supply chain for construction equipment, steel, concrete, signage, maintenance equipment, etc. In rural areas, new camps to house the workers were built near construction sites.[9] The job creation program aspect was not especially important because full employment was almost reached by 1936

Men nazipartiet hadde en for sin tid svært god program for sosial velferd. Folk fikk tre ukers ferie hvert år mot tidligere bare to dager.

Organisasjonen Kraft durch Freude organiserte fritidsaktiviterer som idrett, utflukter, konserter, vokseopplæring , kveldsskoler, utenlandreiser for arbeidere, begynte produksjon av den bilen som ble Volkwagen og opprettet spareordninger som skulle gi vanlige arbeidere råd til å kjøpe bil.

Den nasjonalsosialistiske velferd (NSV) ga sosiahjelp til flere millioner fattige tyskere, opprettet mødrehjem og sørget for at store familier fikk nok mat.

Dette var et midlene for å få arbeiderne over på nazistenes side. Ting kan tyde på at det fungerte etter sin hensikt.

Og velferdsprogrammet som sådan var svært bra og langt forut for sin tid. Men det var selvfølgelig forbeholdt ariere.

0gg0

Innlegg: 42513
0gg0
05.01.21 22:47
aicat: Da kan vi kanskje sammenlikne Hitlers utbygging av veiene i Tyskland

Jeg kom med en omformulering for å gjøre det lettere for deg, men den var visst best å overse. 

norball

Innlegg: 4829
norball
05.01.21 23:16
Homo_Erectus: Men nazipartiet hadde en for sin tid svært god program for sosial velferd. Folk fikk tre ukers ferie hvert år mot tidligere bare to dager. Organisasjonen Kraft durch Freude organiserte fritidsaktiviterer som idrett, utflukter, konserter, vokseopplæring , kveldsskoler, utenlandreiser for arbeidere, begynte produksjon av den bilen som ble Volkwagen og opprettet spareordninger som skulle gi vanlige arbeidere råd til å kjøpe bil. Den nasjonalsosialistiske velferd (NSV) ga sosiahjelp til flere millioner fattige tyskere, opprettet mødrehjem og sørget for at store familier fikk nok mat. Dette var et midlene for å få arbeiderne over på nazistenes side. Ting kan tyde på at det fungerte etter sin hensikt. Og velferdsprogrammet som sådan var svært bra og langt forut for sin tid. Men det var selvfølgelig forbeholdt ariere.

og dyrevelferd, og anti-tobakk, osv. osv. 

Men debatten er litt problematisk, synes jeg. Hvor mye skal tillegges nasjonalsosialismen? Man glemmer at dette er Tyskland, en av Europas store kulturnasjoner (faktisk en av de mest progressive gjennom historien) og en av de som har bidratt mest til europeisk kultur, filosofi, etikk. De økte moralen og fikk dem i arbeid, men det var via en krigsindustri og imperialistisk revansjisme. Mye av de tingene som nazistene utnyttet lå latent i det tyske samfunnet fra før av (f.eks. sosialismen fra Bismarck).

Det blir litt det samme med de muslimske rikene. De tok ting fra grekerne, perserne, inderne og tok æren for det selv. I disse internett-tider hvor det er liten sensur på info er det problematisk med en slik "størrelsekonkurranse". 

Metalman666

Innlegg: 13090
Metalman666
05.01.21 23:52
Homo_Erectus: Det er riktig at nazistene bygde ut autobahn selv om det ikke var de som planla og påbegynte den. Og det var altså ikke for militære formål. The autobahns were not primarily intended as major infrastructure improvement of special value to the military as often[when?] stated.[by whom?] Their military value was limited as all major military transports in Germany were done by train to save fuel. The propaganda ministry turned the construction of the autobahns into a major media event that attracted international attention

Nå er det vel velkjent at olje og bensin var noe nazistene hadde svært lite av generelt og slet med gjennom hele krigen.

Metalman666

Innlegg: 13090
Metalman666
06.01.21 12:21
Homo_Erectus: Som det står i denne linken, var det langt færre enn planlagt som var sysselsatt med å bygge autobahn. In 1934, he spoke of the "work battle" that lay ahead, and promised that it would reduce the high number of unemployed. Autobahn construction works were supposed to create at least 600,000 jobs. In fact, even when construction was at its height there were never more than 120,000 people at work. The construction itself was marked by sickness, death, hunger and misery. There were strikes, and the strike leaders were sent to concentration camps. The public, of course, were told none of this. Våpenindustrien sysselsatte flere. Over the years, an increasing number of Germans found jobs in the booming arms industry. That was what reduced unemployment - not the autobahn construction. Men i tillegg til dem som arbeidet med å bygge selve autobahn, var det flere andre som hadde arbeid som var tilknyttet utbyggingen. By 1936, 130,000 workers were directly employed in construction, as well as an additional 270,000 in the supply chain for construction equipment, steel, concrete, signage, maintenance equipment, etc. In rural areas, new camps to house the workers were built near construction sites.[9] The job creation program aspect was not especially important because full employment was almost reached by 1936 Men nazipartiet hadde en for sin tid svært god program for sosial velferd. Folk fikk tre ukers ferie hvert år mot tidligere bare to dager. Organisasjonen Kraft durch Freude organiserte fritidsaktiviterer som idrett, utflukter, konserter, vokseopplæring , kveldsskoler, utenlandreiser for arbeidere, begynte produksjon av den bilen som ble Volkwagen og opprettet spareordninger som skulle gi vanlige arbeidere råd til å kjøpe bil. Den nasjonalsosialistiske velferd (NSV) ga sosiahjelp til flere millioner fattige tyskere, opprettet mødrehjem og sørget for at store familier fikk nok mat. Dette var et midlene for å få arbeiderne over på nazistenes side. Ting kan tyde på at det fungerte etter sin hensikt. Og velferdsprogrammet som sådan var svært bra og langt forut for sin tid. Men det var selvfølgelig forbeholdt ariere.

Nå var vel også massemobilisering til den nye hæren dems noe som skapte arbeidsplasser.

Men min forståelse av hele elimineringen av arbeidsledigheten er at det i stor grad er basert på miksing og triksing med statistikk og ikke faktisk eliminerte arbeidsløsheten. 

Hele nazismens ideer er basert på volksgemeinschaft, folkefelleskapet. Noe som selvsagt kun gjelder de som anses som en del av rasen.

Fico

Innlegg: 27373
Fico
06.01.21 17:47
Keva: ferdig med å svare på trollingen for denne gang

Det vil si ingen ting om det som debatteres.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg